اگر دوست دارید که به هلند سفر کنید، اما در حال حاضر از پس هزینه های آن برنمی‌آیید، یک پیشنهاد جذابتر برای شما داریم! محلات مهد گل و گیاه و معروف به هلند ایران یک پیشنهاد خوب برای یک سفر تمام و کمال داخلی است. اما شاید خیلی‌ها تصوری از این شهر و دیدنی های آن نداشته باشید، به همین دلیل بد نیست که در ادامه با مهمترین جاهای دیدنی محلات آشنا شوید.

جاذبه های گردشگری محلات | یک سفر متفاوت

محلات یکی از شهرهای استان مرکزی است که در جنوب غربی کرمان واقع شده، شهری که تنها ۳ ساعت و نیم تا پایتخت فاصله دارد. این شهر به دشت های گل های بهشتی و آب و هوای ناب شهرت دارد. اما خب اگر قصد سفر دارید، با جاذبه های دیدنی آن آشنا شوید و برای اولین تعطیلات پیش رو برنامه ریزی کنید. از معابد باستانی تا جاذبه های طبیعی می‌توانند شما را برای چند روز گشت و گذار در این شهر سرگرم کنند. اما در ادامه کمی مفصل تر هرکدام از این جاذبه ها را بشناسید.

۱- معبد خورهه محلات

برای شروع صحبت کردن از جاذبه های گردشگری محلات به سراغ قدیمی ترین صفحات تاریخ یعنی دوران پرشکوه اشکانیان در هزاره اول قبل از میلاد می‌رویم. اگرچه این دوره تاریخی آثار باقی مانده زیادی ندارد، اما معبد یا کاخ خورهه در محلات را می‌توان یکی از زیباترین آثار باقی مانده از این دوران دانست.

جاهای دیدنی محلات و سفر به هلند ایران

البته انتظار یک کاخ باعظمت نداشته باشید. مجموعه تاریخی خورهه، ۳ هزار سال شاهد تاریخ این سرزمین بوده و حالا تنها دو ستون کامل و سرپا از آن باقی مانده و باقی ستون‌های آن به صورت نیمه ویرانه قابل مشاهده است. به هرحال اگر اهل گشت و گذار در صفحات تاریخ هستید، دیدن یکی از مهمترین جاهای دیدنی محلات را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

۲- دهکده گل و گیاهان زینتی محلات

محلات، رتبه اول شهرهای ایران از نظر تولید گل های زینتی متنوع را از آن خود کرده است. شهری کوچک که با هلند رقابت می‌کند. مطمئن باشید حتی اگر خیلی به دیدن گل و گیاه علاقه هم نداشته باشید، با دیدن تنوع بالای گل های زینتی این دهکده به وجد خواهید آمد و محبوبترین جاهای دیدنی ایران می باشد.

دهکده گل و گیاهان زینتی محلات

این دهکده چیزی نزدیک به ۱۱۰ هکتار وسعت داشته و بزرگترین دهکده پرورش گل در کشور محسوب می‌شود. جایی که یک نسخه زمینی از بهشت را خواهید دید، سرزمین گل های زینتی، جایی برای پرورش و توزیع انواع گل های رنگارنگ به شمار می‌رود. در سفر به محلات بازدید از این جاذبه را از دست ندهید.

۳- سرچشمه محلات از دیدنی های طبیعی

اگر عاشق هستید، ولی هربار گشت و گذارهای شما به دربند تهران ختم می‌شود؟ خب این بار به سرچشمه محلات بروید. جاذبه ای طبیعی و از معروفترین جاهای دیدنی شهر که کمتر از ۴ ساعت با تهران فاصله دارد. بوستانی بزرگ و زیبا، هوای دلپذیر، آرامش و سکوتی خاص، جریان رودخانه ای زیبا در مرکز، کافه و رستوران هایی در اطراف، این جاذبه را برای شما دلپذیرتر می‌کند.

دیدنی های محلات

سرچشمه، چشمه ای زیبا و پرآب که در دامنه‌ کوه هفتاد قله یعنی بلندترین نقطه محلات واقع شده است. پس بعد از قدم زدن زیر درختان چنار و لذت بردن از صدای خوش پرندگان، می‌توانید خودتان را به یک کوه نوردی سبک هم دعوت کنید. نکته جالب اینجاست، محلات رتبه نهم جاهای تفریحی ایران را دارد.

۴- آب گرم محلات

اگر فکر می‌کنید که جاذبه دیدنی محلات تنها به دشت و دهکده گل محدود می‌شود، در اشتباه هستید. آب گرم های محلات، از دیگر جاذبه های طبیعی و گردشگری شهر هستند. ۶ چشمه آب گرم طبیعی با نام‌های چشمه‌ شفا، دنبه، روماتیسم، حکیم، سودا و چشمه‌ سلیمانیه ‌در این شهر قرار دارد که با داشتن ترکیبات سولفات کلسیک بسیار در درمان بیماری های مختلف موثر است.

آب گرم محلات

در طول سال افراد بسیار زیادی برای بهره مند شدن از خاصیت درمانی این چشمه ها، راهی محلات می‌شوند. در اطراف این چشمه ها، هتل ها و مراکز اقامتی زیادی وجود دارد که با در نظر گرفتن استخرها و وان هایی مختص استفاده آقایان و بانوان، امکان استفاده از خاصیت درمانی آب این چشمه ها را برای شما فراهم کرده‌اند. البته از قبل به فکر پرداخت هزینه اقامت در این مراکز باشید.

۵- آتشکده‌ آتشکوه محلات

ایران سرزمینی تاریخی با سابقه زیست شهری بالای ۵ هزار سال است. پس عجیب نیست اگر در هر گوشه و کنار آن، یک اثر تاریخی متعلق به یک دوره تاریخی پیدا کنید. یکی دیگر از جاذبه های دیدنی محلات، آتشکده آتشکوه محلات است.

آتشکده‌ آتشکوه محلات

یک چارتاقی که با نام چارتاقی نیم‌وَر یا آتشکوه شناخته شده و در پنج کیلومتری روستایی با همین نام است. این آتشکده به دوره ساسانیان مربوط بوده و یکی از آثار مهم این شهر محسوب می‌شود.

۶- غارهای دیدنی محلات

یکی دیگر از جاهای دیدنی محلات شامل غارهای طبیعی و زیبا است. غار یکه چاه محلات یکی از غارهای طبیعی این شهر است که قدمت آن به هزار سوم قبل از میلاد بازمی‌گردد. غار آزادخان محلات، غار شاه بلبل، غار بابا جابر و غار سوراخ گاو نیز یکی دیگر از این زیبایی های طبیعی در توابع شهرستان محلات است که در سفرتان باید حتما حداقل به یکی از آنها سر بزنید.

۷- سد باستانی نیم‌ ور

شاید تا قبل از این فکر می‌کردید که ساخت سد و پل بند بر روی رودخانه ها به قصد ذخیره آب، مختص به دوره مدرن است. نیاکان ما از هزاران سال پیش با تکنولوژی عجیبی که داشتند، اقدام به ساخت سد روی رودخانه ها می‌کردند.

جاذبه های گردشگری محلات

سد باستانی نیم ور یکی از جاهای دیدنی محلات است که در دوره ساسانیان و به قصد ذخیره آب ساخته شد. این جاذبه هم اکنون به دلیل اهمیت تاریخی و مناظر زیبای طبیعی اطراف، به محلی برای تفرج مردم و گردشگران تبدیل شده است.

۸- پل باقرآباد از جاهای دیدنی محلات

این شهر میزبان آثار زیادی از دوره های تاریخی مختلف است. از هزاره های قبل از میلاد و زمان فرمانروایی پادشاهان ساسانی گرفته تا قاجار! پل باقرآباد یکی از همین آثار تاریخی محسوب می‌شود که از دوره قاجار در این شهر به جا مانده است. دیدن این جاذبه برای کامل کردن یک سفر اکتشافی، خالی از لطف نیست!.

محلات و جاذبه های کشف نشده!

بدون شک دیدن تمام جاذبه های دیدنی یک شهر، کار یک روز و دو روز نیست. لیست دیدنی های این شهر هم محدود به همین چند مورد نخواهد بود. قلعه آقاخان محلاتی، چنار دوهزار ساله محلات، سنگ نوشته های خورهه، میل میلونه، یخچال نیم‌ور و چندین جاذبه دیگر، مجموعه آثاری هستند که میزبان شما در سفر به محلات خواهند بود. اگر به این شهر سفر کنید، خودتان را درست در میان بهترین جاهای دیدنی ایران خواهید یافت. شما می توانید برای رزرو هتل ها و خرید بلیط هواپیما به شهر های داخلی و مقاصد خارجی به صفحه خرید بلیط و هتل در سایت فلای تودی مراجعه کنید.

اگر تجربه سفر به محلات را دارید، آن را با خوانندگان ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول درباره سفر به محلات

بهترین زمان سفر به محلات چه موقعی از سال است؟

اگر دوست دارید بهشت گل و گیاه ایران را در سرزنده‌ترین زمان ممکن ببینید، در بهار و تابستان به محلات سفر کنید.

محلات دقیقا کجاست؟

این شهر در استان مرکزی قرار داشته و از جنوب به اصفهان می‌رسد. محلات با تهران حدود ۲۶۲ کیلومتر فاصله دارد.

چگونه از تهران به محلات برویم؟

پس از خروج از تهران به سمت قم و سپس سلفچگان بروید. سپس به سمت دلیجان بروید و پس از عبور از روستای نیم‌ور به محلات می‌رسید. این مسیر حدود ۳ ساعت و ۴۰ دقیقه رانندگی دارد.

آیا آب گرم محلات باز است؟

بله. طبق آخرین پیگیری‌ها، آب گرم محلات در هتل های این منطقه با رعایت پروتکل های بهداشتی قابل استفاده برای گردشگران است.

نزدیکترین شهر به محلات کجاست؟

شهر محلات از طرف شمال به اراک و از جنوب به اصفهان و گلپایگان، از غرب به خمین و از طرف شرق به دلیجان می‌رسد. بنابراین در سفر به محلات می‌توانید با صرف زمانی بیشتر از این جاذبه ها هم دیدن کنید.

13 نظرات

  1. سلام شهرستان محلات اگر از جاده سلفجگان به طرف دلیجان بروید ونرسیده به دلیجان روستای دودهک جاده ابگرم را انتخاب کنید حدود شصت کیلومتر نزدیکتر است واین جاده از میان کوهای سر به فلک کشیده روستای نینه میگذرد وبسیار خوش اب وهوا است ضمنا بعد از اب تنی در ابگرم واستراحت می توانید به سفر ادامه داده ابگرم تنها چشمه ای که هنوز بکر ودستنخورده است اب سلیمانیه است ودمای ان ۴۸درجه مواد کانی ان عبارتند از جیوه گوگرد والومنینم واهن که بعلت کم بودن مواد جیوه وگوگرد ان فاقد بوی بد می باشد ضمنا در هر زمانی به ابگرم مخصوصا چشمه سلیمانیه مراجعه کردید جهت بهتر نتیجه گرفتن لباس گرم وپتو همراه داشته باشید که به علت انقباض وباز شدن سلول های پوستی بعد از ابتی دچار انبساط وگرفتگی بدن نشوید

  2. سلام و عرض ادب
    اگر به دنبال یه جای دیدنی و زیبا هستید که مردمان آن از تمام نعمت های الهی بهره می برند که هم شامل کوهستان و هم شامل رودخانه و دشت های زیبا و سرسبز است من روستای تاریخی خورهه را به شما پیشنهاد میکنم.

  3. ممنون از اطلاعات خوبتون!
    بنظرم فرصت سفر توی فصل پاییز به محلات رو هم از دست ندید چون دیدن محلاتِ خزان زده هم خالی از لطف نیست😇
    در ضمن اتوبوس مستقیم از تهران برای سفر به محلات هست!

  4. برای اقامت نیز میتوانید از مجتمع گردشگری نور که یکی از بهترین مجتمع های گردشگری و توریستی استان مرکزی میباشد استفاده کنید چون تمامی امکانات رفاهی در یکجا جمع شده و بهترین گزینه میباشد.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید