گاهی سفر کردن به نقاط بکر و کمتر شناخته شده، شما را به دنیایی هیجان انگیز و سحرآمیزی می‌برد که علاوه بر کسب تجربه‌های منحصر به فرد با اتفاقات و و حوادث پیش بینی نشده‌ای روبه روخواهد کرد که هرگز خاطرات آن را فراموش نمی‌کنید. مهاباد از آن دسته مقاصد گردشگری به شمار می‌آید که به دلیل جاذبه های گردشگری دست نخورده، کمتر شناخته شده است. پس اگر قصد سفر به این منطقه را دارید، این مطلب از مجله گردشگری فلای تودی را از دست ندهید زیرا قصد داریم جاهای دیدنی مهاباد را به شما معرفی کنیم.

چقدر مهاباد را می‌ شناسید؟

پس از معرفی جاذبه دیدنی مهاباد خوب است کمی با تاریخ و فرهنگ آن آشنا شویم. مهاباد یکی از شهرهای کردنشین آذربایجان غربی محسوب می‌شود که در زمان مکریان سکه در آن ضرب شد. این شهر به دلیل طبیعت سرسبزی که دارد، لقب نگین آذربایجان را به خود اختصاص داده است. تا پیش از حکومت پهلوی اول، مهاباد را ساوجبلاغ می‌نامیدند. وجود دشت‌ها و جلگه‌های حاصلخیز موجب شد تا کم کم مردم در این شهر زندگی خود را آغاز کنند، به همین دلیل از مهاباد به عنوان اولین سکونتگاه بشر یاد می‌شود.

چقدر مهاباد را می‌شناسید؟

آب و هوای مهاباد چگونه است؟

قرار گیری مهاباد در دامنه کوه شیخان موجب شده تا زمستان‌های سرد و تابستان‌های نسبتا خنکی را تجربه کند. اما به طور کلی، مهاباد از آب و هوای معتدلی برخوردار است. بهار مهاباد از همیشه قشنگ‌تر و پاییز آن همراه با باد خواهد بود. به همین دلیل بهار بهترین زمان سفر به مهاباد به حساب می‌آید و یکی از جاهای دیدنی ایران محسوب می شود.

غار سهولان | بهشت مهاباد

جالب است بدانید غار آبی علیصدر، تنها غار آبی ایران نیست. غار سهولان واقع در روستای سهولان، دومین غار آبی به حساب می‌آید که حدود ۳۰۰ متر مسیر آبی و ۳۰۰ متر خشکی دارد. در بدو ورود به غار سهولان از تماشای این همه قندیل، اشکال آهکی مختلف از عروس دریایی، هشت پا، شیر و سایر موجودات روی سقف و دیوار حیرت زده خواهید شد.

غار سهولان بهشت مهاباد

برای دسترسی به غار سهولان باید وارد جاده مهاباد-بوکان شوید. با اتومبیل تا نزدیکی غار رفته سپس ادامه مسیر را تا غار پیاده طی کنید. غار دارای دو ورودی است که با پیمودن آن‌ها، به ۳۰ متر زیر زمین خواهید رفت. بخشی از غار به صورت خشکی و بخشی از نیز آبی است که با قایق می‌توانید از کل غار بازدید کنید.

تالاب بین المللی کانی برازان | نخستین سایت پرنده نگری ایران

برای مشاهده پرنده های گوناگون حتما سری به تالاب بین المللی کانی برازان بزنید. این تالاب با وسعت ۹۷۰ هکتاری و با پوشش دهی انواع پرنده‌ها، به یکی از بزرگترین سایت های پرنده نگری ایران تبدیل شده است. تالاب کانی برازان هرساله در پاییز و زمستان میزبان پرندگان مهاجری است که از نقاط مختلف به آن سفر می‌کنند.

تالاب بین المللی کانی برازان نخستین سایت پرنده نگری ایران

باغ میکاییل | پارک ملت مهاباد

شهر مهاباد به دلیل آب و هوای معتدلی که دارد، دارای جنگل های سرسبز و باغ های خوش نقش و نگاری است که طبیعت آن هوش از سرتان می‌برد. یکی از این باغ‌ها، باغ میکاییل نام دارد که از آن به عنوان پارک ملت مهاباد یاد می‌شود. جاری شدن رودخانه بزرگ مهاباد از میان باغ میکاییل آن را به یکی از محبوب ترین تفرجگاه های مهاباد تبدیل کرده که در بهار و تابستان میزبان خانواده های زیادی است که برای پیک و نیک و پیاده روی به این پارک آمده‌اند.

باغ میکاییل یا پارک ملت مهاباد

از امکانات تفریحی پارک ملت مهاباد می‌توان به بوفه غذایی، محوطه بازی، پارکینگ، آلاچیق، سرویس بهداشتی و سایر امکانات اشاره کرد. در بازدید از این باغ پردرخت، به پل سرخ هم که هامورنی زیبایی را به وجود می‌آورد، سری بزنید.

دریاچه قوپی باباعلی | مامن امن پرندگان مهاجر

دریاچه قوپی علی بابا، یکی از تالاب های آذربایجان غربی است که در مسیر جاده مهاباد به میاندوآب قرار دارد. این تالاب سالانه زیستگاه امنی برای پرندگان به شمار می‌رود. در جریان خشکسالی‌های اخیر، متاسفانه این تالاب کم آب شد اما بارش‌های اخیر این چند سال، نقش مهمی در احیای دوباره این دریاچه داشت.

دریاچه قوپی باباعلی مامن امن پرندگان مهاجر

حمام میرزا رسول | بنایی به جامانده از دوران قاجار

حمام میرزا رسول از بناهای تاریخی دوران قاجار به حساب می‌آید که در مرکز شهر مهاباد قرار دارد. وجود بنای حمام در مرکز شهر، نشان از اهمیت آراستگی و نظافت در میان مردم می‌دهد. معماری این حمام به صورت دو گنبد با نورگیرهای زیاد است که خزینه حمام در بخش گرمخانه قرار دارد. در این موزه تعداد زیادی اشیا فرهنگی و تاریخی نگهداری می‌شود که از مهمترین آنها می‌توان به انواع لباس‌های سنتی مهاباد، ابزارآلات قدیمی، ظروف مسی و سکه‌های قدیمی اشاره کرد.

حمام میرزا رسول بنایی به جامانده از دوران قاجار

دریاچه سد مهاباد | دیدنی ترین جاذبه بهار مهاباد

دریاچه سد مهاباد یکی از دیدنی ترین جاذبه های مهاباد در بهار به حساب می‌آید که به دلیل برخورداری از آب و هوای خنک و مطبوع در شش ماه اول سال، مکان مناسبی برای گردش و پیاده روی به شمار می‌رود. جالب است بدانید سد دریاچه مهاباد، تنها سدی است که در داخل محدوده شهری ساخته شد. از تفریحات دریاچه سرد مهاباد می‌توان به ماهیگیری، کمپینگ و شنا اشاره کرد.

دریاچه سد مهاباد دیدنی ترین جاذبه بهار مهاباد

مسجد جامع سرخ | ارزشمند ترین عمارت تاریخی مهاباد

ساخت مسجد جامع مهاباد از آجر سرخ موجب شده تا این مسجد به مسجد جامع سرخ شهرت پیدا کند. این بنا که به زبان کردی مزگه وتی سوور خوانده می‌شود، آثاری به جامانده از حکومت صفویان است. در معماری این مسجد، شبستانی با ۱۰ ستون سنگی و ۱۸ گنبد آجری ساخته شده که به دلیل توازن در شکل طاق، گنبد و شبستان همچنان سالم باقی مانده است. هنر آجرچینی این مسجد از بخش‌های حیرت انگیز آن محسوب می‌شود که برخلاف معماری مساجد ایرانی فاقد کاشیکاری است.

مسجد جامع سرخ ارزشمند ترین عمارت تاریخی مهاباد

موزه سرای استاد هیمن | موزه فاخر مهاباد

موزه‌ها، بهترین مکان برای شناخت تاریخ و فرهنگ شهرها به حساب می‌آید. در موزه مفاخر فرهنگی هنری مهاباد یا همان موزه سرای استاد هیمن، که خانه یکی از شاعران معروف کردی زبان با نام استاد هیمن است. در این موزه، مجموعه بزرگی از آثار ارزشمند تاریخی نظیر وسایل شخصی، دست‌نویش، وسایل موسیقی، کتاب‌ها و سایر وسایل نگهداری می‌شود. موزه هیمن دارای چهار بخش به نام‌های فضای نمایش، مخزن موزه، آرشیو اسناد و تالار نشست‌ها است. محبوبیت این شاعر کردی را می‌توان از جاری شدن اشعار استاد در میان مردم مهاباد حدس زد.

موزه سرای استاد هیمن موزه فاخر مهاباد

گور دخمه فخریگاه | آرامگاه اولین پادشاه مادها

اگر به تاریخ کهن ایران علاقمند هستید، پیشنهاد می‌کنیم حتما از گور دخمه فخریگاه بازدید کنید. قدمت این مقبره که به قرن هفتم برمی‌گردد، آرامگاه پدر دیاکو، اولین پادشاه مادهاست. معماری این دخمه به ستون‌های مقبره آناهیتا شباهت دارد و تداعی کننده معماری یونان است.

گور دخمه فخریگاه آرامگاه اولین پادشاه مادها

دخمه فقرگاه تنها دو طبقه دارد. این دخمه جلوخان نداشته و وزن سقف سنگی آن بر روی چند ستون داخل دخمه است. برای بازدید از این دخمه باید حدود نیم ساعت از مهاباد فاصله بگیرید و وارد روستای اگریقاش شوید.

خانقاه شمس الدین برهانی | معروف ترین شیخ نقش بندی

شمس الدین برهانی را می‌توان معروف ترین شیخ نقش بندی قرن ۱۴ معرفی کرد. این شیخ نقش بند در دوران زندگی خود به تدریس علوم و معارف دینی می‌پرداخت که در سال ۱۳۱۰ پیروان و مریدان اون خانقاهی را با نام خانقاه شمس الدین برهانی بنا نهادند که در سال ۱۳۸۱ هم به مجموعه آثار ملی ایران پیوست.

خانقاه شمس الدین برهانی معروف ترین شیخ نقش بندی

محوطه باستانی برد کنته | با قدمتی هزارساله

محوطه باستانی برد کنته، مجموعه‌ای از تپه‌های تاریخی بردکنته، نمایشگاه آیین مهر و یا نوعی آتشکده و معبد بوده که در هزاران سال پیش مورد استفاده قرار می گرفت. متاسفانه بسیاری از آثار آن بر اثر فرسایش و عدم رسیدگی کافی، از بین رفته‌اند. برای بازدید از این محوطه باستامی باید حدود هشت کیلومتر از مهاباد به سمت اروکیه بروید تا به روستای یوسف کده برسید.

محوطه باستانی برد کنته

مراکز خرید مهاباد

اگر گشت و گذارتان در مهاباد به اتمام رسید، می‌توانید سری هم به مراکز خرید مهاباد بزنید. مهاباد به دلیل نزدیکی که با مرز عراق دارد، اجناس با قیمت مناسب زیادی را می‌توانید در آنجا پیدا و خریداری کنید. از مهمترین مراکز خرید مهاباد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بازار تاناکورای مهاباد: بزرگترین بازار تاناکورا ایران در مهاباد قرار گرفته است. در بازار سرپوشیده تاناکورا می‌توانید انواع اجناس خارجی دست دوم را با قیمت ارزانتر و مناسبی پیدا کنید. این بازار از امکانات رفاهی نِر سرویس بهداشتی، پارکینگ و رستوران نیز برخوردار است.
  • بازار اصغری مهاباد: اگر به دیدن بازارهای قدیمی علاقمندید، می‌توانید سری هم به بازار اصغری بزنید. در این بازار مرزی انواع لوازم خانگی، برقی، صوتی و تصویری و پوشاک زنانه و مردانه با قیمت مناسب به فروش می‌رسد.
  • مجتمع تجاری نگین غرب: برای خرید انواع پوشاک، کیف و کفش، لوازم آرایشی و دکوری هم می‌توانید به سراغ بازار معروف نگین غرب بروید.
مراکز خرید مهاباد

مهاباد بهشتی گمشده در آذربایجان غربی

در میان مقاصد گردشگری داخلی، گاهی باید از پیله مقاصد معروف و نام آشنا خارج شد و کوله بار سفر را، برای تجربه‌های هیجان انگیزتر بست. در میان این مقاصد ما تلاش کردیم تا معروف ترین جاهای دیدنی مهاباد را به شما معرفی کنیم.برای خرید بلیط هواپیما و رزرو هتل به فلای تودی مراجعه کنید.

اگر شما هم تجربه سفر به مهاباد را دارید، خوشحال می‌شویم آنرا با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول درباره جاهای دیدنی مهاباد

مهاباد چند اثر ملی ثبت شده دارد؟

تعداد آثار ملی ثبت شده مهاباد حدود ۹۱ عدد است.

گوردخمه فخریگاه متعلق به چه دوره‌ای است؟

قدمت گوردخمه فخریگاه به دوران مادها برمی‌گردد.

مهاباد کجاست؟

مهاباد یکی از شهرهای آذربایجان غربی به حساب می‌آید که حدود هشت ساعت تا تهران فاصله دارد.

بهترین جاهای دیدنی مهاباد کدام‌ است؟

از مهمترین جاهای دیدنی مهاباد می‌توان  تالاب کانی برازان، مسجد جامع سرخ مهاباد، بازار تاناکورا، غار آبی سهولان، حمام تاریخی میرزا رسول، دریاچه سد مهاباد، پارک ملت مهاباد (باغ میکاییل) را نام برد.

11 نظرات

    • سلام دوست عزیز
      به دلیل اینکه آرامگاه پدر دیاکو، اولین پارشاه مادها در مهاباد است، برخی از مورخین معتقدند که مهاباد قدیمی ترین سکونتگاه بشر به شمار می رود.

  1. نام تاریخی این شهر سویوخ بولاغ به معنی چشمه ی آب سرد است که بعداً ساوجبلاغ گفته شد و در نهایت در راستای تغییرات اسم ها از زبان های غیر فارسی به فارسی توسط رضا پالانی به مهاباد جعل شد .

  2. قدمت این مقبره که به قرن هفتم برمی‌گردد، آرامگاه پدر دیاکو، اولین پادشاه مادهاست؟
    زمان مادها نه قرن هفتم هجری بوده نه قرن هفتم میلادی! ممکنه بفرمائید منظورتون کدوم قرن هفتمه؟

    • با سلام
      کاربرگرامی در این مطلب منظور قرن هفتم پیش از میلاد است. همچنین در اکثر منابع موجود گفته می شود این آرامگاه متعلق به پدر دیاکو و برخی آن را مربوط به دیاکو می دانند. همانطور که می دانید در این آرامگاه سه قبر وجود دارد که یکی از آن ها مربوط به دیاکو است. همچنین به استناد منابع معتبر گفته می شود دیاکو اولین پادشاه مادها بوده است.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید