جاهای دیدنی اراک | شهری صنعتی با تاریخی غنی

0
722

در همسایگی تهران، شهری نسبتا جوان قرار دارد که می‌تواند مقصدی لذت‌بخش برای سفرهای چندروزه شما باشد. البته به جوانی و عمر نسبتا کوتاه این شهر نگاه نکنید؛ جاهای دیدنی اراک آنقدر زیاد هستند که بتوانید سفری پربار و خاطره‌انگیز را در آن تجربه کنید. ما در این مطلب‌ از مجله گردشگری فلای‌‌تودی، سفری کوتاه و هیجان‌انگیز به بهترین جاهای دیدنی اراک خواهیم داشت. شما نیز اگر تابه‌حال تجربه سفر به این شهر زیبا را نداشته‌اید، چمدان خود را ببندید و با ما همراه شوید تا با جاذبه‌های این پایتخت صنعتی ایران کمی بیشتر آشنا شویم.

اراک کجاست؟

قبل از اینکه به دروازه‌های ورودی شهر اراک برسیم و از دیدنی‌های آن بگوییم، با ما همراه باشید تا داستان پیدایش این شهر را برای‌ شما تعریف کنیم. ماجرای تاسیس شهر اراک از قلعه‌های نظامی اغواکننده در اطراف روستای کرهرود آغاز می‌شود.

حدود ۲ قرن پیش، در نزدیکی قریه کرهرود ۱۰ قلعه نظامی وجود داشتند که یکی از آن‌ها به دلیل داشتن معماری خاص و منحصربه‌فرد، همواره مورد کینه‌توزی و دشمنی خان‌ها بود. این قلعه که سلطان‌آباد نام داشت، در آخر به‌دست یوسف‌خان گرجی، معروف به سپهدار فتح شد. یوسف خان که از خوانین مشهور قاجار بود، از دل سلطان‌آباد و قلعه‌های تخریب‌شده در اطراف آن، شهر اراک را پایه‌گذاری کرد.

جاهای دیدنی اراک 24

امروزه همه اراک را به‌عنوان پایتخت صنعتی ایران می‌شناسند و تقریبا کمتر کسی است که آن را با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی‌اش به یاد آورد. این شهر علی‌رغم عمر کوتاه ۲۰۰ ساله‌ خود، یادگاری‌های ارزشمندی از دوران قاجار دارد که دیدن‌ آن‌ها خالی از لطف نیست. این شهر نوظهور، اما دیدنی، مرکز استان مرکزی است و تنها ۴ ساعت با پایتخت فاصله دارد. بنابراین، معطل نکنید و با گرفتن بلیط هواپیما اراک، خودتان را بی‌معطلی به این شهر جوان، اما تاریخی برسانید! در ادامه مطلب، چندین مورد از جاذبه‌های این شهر زیبا را به شما معرفی می‌کنیم.

برای سفر به اراک می‌توانید بلیط قطار رزرو کنید. آیا می‌دانید با قطار به کدام شهرها می‌توان سفر کرد؟ در مجله فلای‌تودی در این باره بیشتر بخوانید.

حمام چهار فصل | شکوهی از معماری دوران قاجار

معرفی جاهای دیدنی اراک را از بزرگ‌ترین حمام ایران که در دل این شهر واقع شده است، آغاز می‌کنیم. حمام چهار فصل یکی از زیباترین و باشکوه‌ترین بناهای تاریخی به‌جامانده از دوران احمد‌شاه قاجار است که حدود ۱۶۰۰ متر‌مربع مساحت دارد. در خصوص نام‌گذاری این حمام، باید به نگاره‌ها و نقاشی‌های کاشی‌کاری‌شده در چهار‌گوشه آن اشاره کنیم که به زیبایی هر چه تمام، ۴ فصل سال را به تصویر می‌کشد. آنچه حمام اراک را به دیدنی‌ترین جاذبه‌ تاریخی این شهر تبدیل کرده، نقوش و تزیینات کارشده در کاشی‌های لاجوردی و فیروزه‌ای‌رنگ آن است که گردشگران را مجذوب خود می‌کند.

حمام چهار فصل دارای بخش متفاوت زنانه، مردانه، حمام خصوصی و حمام ویژه اقلیت‌های دینی است. البته در حال حاضر، این حمام به موزه تغییر کاربری داده است و گردشگران با بازدید از آن، می‌توانند از اشیای قدیمی دوران پیش از اسلام و بعد از آن دیدن کنند.

جاهای دیدنی اراک 22
  • آدرس: شهر اراک، خیابان بهشتی.
  • ساعت بازدید: همه‌روزه از ساعت ۹ صبح الی ۷ شب.
  • هزینه ورودی: ۲٫۵۰۰ تومان.

کلیسای مسروپ مقدس | شاهکاری تاریخی از ارامنه‌ اراک

اگر تابه‌حال از هیچ کلیسایی در ایران دیدن نکرده‌اید، با بازدید از کلیسای مسروپ مقدس در اراک، تجربه حضور در این مکان دیدنی و خاص را به خودتان هدیه دهید. این کلیسا که به‌دست مسیحیان ارمنی اراک در سال ۱۹۱۴ میلادی ساخته شده، دارای ۲ ورودی جنوبی و غربی است. ناقوس این کلیسا درست مقابل درب ورودی ضلع غربی آن قرار دارد.

وارد حیاط کلیسای مسروپ مقدس که می‌شوید، می‌توانید بخش‌های متعددی همچون مدرسه، خانه کشیش، تالار اجتماعات و اقامتگاه سرایدار را مشاهده کنید. به همه این جذابیت‌های بصری، وجود نورگیرهای تعبیه‌شده در ۴ گوشه بنا را هم اضافه کنید. در گوشه‌ای از حیاط این کلیسا که امروز در فهرست آثار ملی ایران جا خوش کرده است، یادبودی از شهدای ارمنی جنگ تحمیلی نیز به‌ چشم می‌خورد.

جاهای دیدنی اراک 18
  • آدرس: شهر اراک، خیابان چمران.
  • ساعت بازدید: به‌صورت شبانه‌روزی باز است.
  • هزینه ورودی: رایگان.

تالاب میقان | محبوب ترین زیستگاه برای پرندگان مهاجر

از بهترین جاذبه های گردشگری اراک که نباید آن را از قلم بیندازید، تالاب میقان است. تالاب میقان که در گذشته به نمکزار فراهان نیز شهرت داشته، بهترین و محبوب‌ترین زیستگاه برای پرندگان مهاجر از جمله درنا است. فکرش را بکنید، پرنده‌ای که همیشه شکل کاغذی آن را در کودکی دیده‌اید، حالا می‌توانید شمایلی واقعی از آن را در تالاب میقان تماشا کنید! تالاب میقان حدود ۲۵ هزار هکتار مساحت دارد و از تلاقی یک دریاچه و ۳ جزیره با نام‌های کریستالین یک، ۲ و ۳ تشکیل شده است.

یادتان باشد اگر تنها به قصد دیدن درناها قصد بازدید از این تالاب را دارید، آبان‌ماه بهترین زمان برای سفر خواهد بود. در این ماه، تصویری از بیشترین تجمع درناها را کنار تالاب میقان خواهید دید. اصلا دلیل نام‌گذاری ۱۵ آبان به روز درنا هم به همین علت است.

جاهای دیدنی اراک 17
  • آدرس: استان مرکزی، ۱۵ کیلومتری شرقی شهر اراک و جنوب‌غربی داوودآباد.

برج شیشه | مقر حکومتی پادشاهان

یک دیگر از بهترین جاهای اراک که عطر‌و‌بوی تاریخ به خود گرفته، برج شیشه‌ای اراک است. اشتباه نکنید؛ این برج از شیشه ساخته نشده است! دلیل نام‌گذاری آن، درخشش الماس‌گونه تابش نور خورشید به کاشی‌کاری‌های معلقی است که در طوق‌های این بنای بزرگ قرار دارد. هدف از تاسیس این بنای تاریخی در شهر اراک، داشتن مرکزی برای حکومت و اقامت حاکم در آن بود. به همین جهت هم، همه برج شیشه‌ای را با نام معروف آن، یعنی ارگ حکومتی اراک می‌شناسند.

البته متاسفانه تنها گوشه‌ای از این برج شگفت‌انگیز تاریخی، سالم و دست‌نخورده باقی مانده است که به خانه سپهدار شهرت دارد. اما شما می‌توانید نمادی کامل از آن را در میدان سردار شهر مشاهده کنید.

جاهای دیدنی اراک 16
  • آدرس: شهر اراک، خیابان ادب‌جو.

مجموعه تاریخی بازار اراک

بازارها همیشه از اولین بناهایی بودند که به یک شهر، رنگ زندگی و حیات می‌بخشیدند. بازار تاریخی اراک نیز با قدمتی ۱۷۴ ساله، از اولین بناهای جذاب تاریخی این شهر و جزو جاهای دیدنی اراک است. در حجره‌های قدیمی این بازار، می‌توانید هر چیزی که فکرش را بکنید، پیدا کنید! همین‌طور که در حال گشت‌وگذار میان صنایع‌دستی و محصولات دیدنی این بازار هستید، نگاهی هم به سقف بالای سرتان بیندازید؛ طاق‌های بلند و تقارن‌های هندسی در ۴ سوق بازار، قطعا شما را شیفته معماری باشکوه این بازار خواهند کرد.

بازار تاریخی اراک از بخش‌های متعددی همچون مسجد، سقاخانه، کاروانسرا و آب‌انبار تشکیل شده است که هر بخش آن، راهی به دروازه اصلی شهر دارد. این را هم باید بگوییم که این بازار، جزو مراکز اصلی تجاری در شهر اراک است. بنابراین، قصد خرید هر نوع سوغاتی‌ را که داشتید، بهترین آن را می‌توانید در این بازار قدیمی بیابید.

  • آدرس: شهر اراک، میدان شهدا.

روستای هزاوه | از جاهای دیدنی اراک در تابستان

تقریبا همه اراک را با هوای گرم و خشک آن می‌شناسند؛ اما درست در ۱۸ کیلومتری این شهر گرم، روستایی خوش‌آب‌وهوا وجود دارد که عمر آن از عمر شهر اراک هم بیشتر است. هزاوه نام این روستای زیباست که در فصل بهار و تابستان، می‌تواند جزو بهترین دیدنی های اراک باشد.

روستای هزاوه که ۵ هزار سال قدمت دارد، به زادگاه مردان تاریخ نیز مشهور است. دلیل اعطای این لقب به هزاوه هم وجود مردان بزرگی همچون قائم مقام فراهانی و امیرکبیر است که از قلب این روستا آمده و تاریخ‌ساز شده‌اند.

بخش اعظمی از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری این روستا را تاکستان‌ها و دامنه‌های سرسبز مزین به گل شقایق در اطراف کوه‌های آن تشکیل می‌دهد. خانه‌های قدیمی ساخته‌شده از گل و چوب که بافتی پلکانی به این روستا بخشیده‌اند، دیگر نیازی به معرفی ندارند! اگر به روستای هزاوه سفر کردید، فرصت بازدید آثار باستانی شگفت‌انگیزی نظیر مقبره شاه احمد یا تپه تاریخی هزش را هم خواهید داشت.

جاهای دیدنی اراک 14
  • آدرس: استان مرکزی، ۱۸ کیلومتری شمال‌غربی شهر اراک، دهستان امیریه.

منطقه حفاظت شده هفتاد قله | تماشای گونه های جانوری در دل طبیعت

تابه‌حال تجربه بازدید از موزه حیوانات آن هم در دل طبیعت را داشته‌اید؟ با بازدید از منطقه حفاظت‌شده هفتاد قله، این فرصت را پیدا می‌کنید تا از نزدیک، گونه‌های جانوری مختلفی از پرندگان گرفته تا خزندگان و پستانداران را مشاهده کنید. هفتاد قله که از جاهای دیدنی اراک خمین است و جزو جاذبه های محلات اراک هم محسوب می‌شود، در ۲۵ کیلومتری اراک قرار دارد.

این منطقه یکی از تفرجگاه‌های اصلی شاهان قدیم بوده و چشم‌اندازهای بسیار زیبایی از طبیعت را در دل خود جای داده است. این چشم‌اندازها ترکیبی از دره‌ها، چشمه‌ها، آبشخورها و کوه‌هایی هستند که در کامل‌ترین شکل ممکن، تصویری از طبیعت را به گردشگران نشان می‌دهند. اگر در بازدید از هفتاد قله، کمی دقت به‌ خرج دهید، می‌توانید آثاری از کتیبه‌های قدیمی را روی کوه‌های بلند این منطقه مشاهده کنید.

جاهای دیدنی اراک 13
  • آدرس: استان مرکزی، ۲۵ کیلومتری شمال‌شرقی شهر اراک.

روستای انجدان | چشم اندازی شگفت انگیز از طبیعت

یکی دیگر از روستاهای سرسبز استان مرکزی که آب‌وهوای خشک اراک را جبران می‌کند، روستای انجدان است. اطراف این روستا را کوه‌ها و چشمه‌های زیادی احاطه کرده‌اند. اما آنچه پای گردشگران و به‌ویژه غارنوردان را به این روستای دیدنی باز کرده، غارهای عجیب‌وغریب و پررمزورازی است که در گوشه‌گوشه انجدان دیده می‌شوند.

غار کبوتر، غار طاق ‌رجه، غار آسیلی و غار گیوه‌کش مشهورترین این غارها هستند. روستای انجدان جزو جاهای دیدنی اراک و محلات است؛ بنابراین با سفر یک روزه اطراف اراک و روستای انجدان، می‌توانید بازدیدی از سرزمین گل‌های ایران نیز داشته باشید.

این روستا که قدمتی هزارساله دارد و روزگاری مقر حکومتی اسماعیلیان بوده، نام خود را از گیاهی معروف به انگدان گرفته است. در انجدان که از بهترین روستاهای گردشگری اراک است، می‌توانید نشانه‌هایی از تاریخ را در ویرانه‌های قدیمی به‌جامانده از کارونسراهای آن زمان هم مشاهده کنید.

جاهای دیدنی اراک 11
  • آدرس: استان مرکزی، ۳۷ کیلومتری شرقی شهر اراک، واقع‌شده مابین شهرهای اراک، خمین و محلات.

مدرسه سپهدار | از بهترین دیدنی های اراک

در اراک، چشمتان به هر بنای تاریخی که افتاد، بدانید پای یوسف ‌خان سپهدار در میان است! مدرسه سپهدار نیز از شاهکارهای معماری دوران پادشاهی قاجار است که به دستان توانمند همین یوسف‌ خان بنا شده است. سبک معماری این مدرسه را می‌توان اقتباسی از مدرسه‌های دوران صفویه دانست. مدرسه سپهدار که از نخستین مدارس اراک است، در بافت قدیمی این شهر و در مجاورت بازار بزرگ قرار دارد.

جاهای دیدنی اراک 7
  • آدرس: شهر اراک، خیابان میدان شهدا (بافت قدیمی شهر)، جنب بازار بزرگ.

خانه حسن پور | از بهترین دیدنی های اراک

در فهرست جاهای دیدنی اراک، خانه‌ای قدیمی تحت عنوان خانه حسن‌پور نیز وجود دارد. خانه حسن‌پور با ۶۰۰ متر زیربنا، حدود ۱۰۰ سال قدمت دارد. بنابراین، می‌توان آن را یادگاری ارزشمند از دوران قاجار دانست.

جالب است بدانید که این خانه قدیمی، تاریخی پرفرازونشیب به خود دیده است. در ابتدا خانه حسن‌پور، انباری برای تاجران بزرگ فرش بود که مالکیت آن به شخصی با نام حاج علی مشیری تعلق داشت. بعدها این عمارت به مدرسه مجیدی قدیم تغییر کاربری داد و در آخر، توسط جواد حسن‌پور تبدیل به خانه‌ای مسکونی شد.

در حال حاضر، این عمارت قدیمی به‌عنوان موزه هنرهای سنتی و صنایع‌دستی در شهر اراک شناخته می‌شود. عمارت حسن‌پور دارای ۲ طبقه زمستان‌نشین و تابستان‌نشین یا شاه‌نشین است. سازه این بنای قدیمی از خشت و پی‌ها از دوغاب و سنگ ساخته شده‌ است.

جاهای دیدنی اراک 15
  • آدرس: شهر اراک، بعد از چهارسوق بازار، اولین گذر در سمت چپ، مقابل گذر مدرسه سپهداری.
  • ساعت بازدید: همه‌روزه از ساعت ۸ صبح الی ۴ بعدازظهر.
  • هزینه ورودی: رایگان.

غار سفیدخانی | از جاهای دیدنی استان مرکزی

در ۱۸ کیلومتری جنوب‌غربی شهر اراک، یکی از شگفت‌انگیزترین غارهای این شهر تحت عنوان غار سفیدخانی واقع شده است. این غار زیبا و مرموز، برای گردشگران دنیایی از هیجان و تجربه را به‌ دنبال دارد. غار سفیدخانی که نامش برگرفته از برف‌های پوشیده در کوه‌های اطراف آن است، در دل کوهی با همین عنوان قرار دارد.

از جذابیت‌های بی‌نظیر این غار، برآمدگی‌های مرتفع قرارگرفته در قسمت ورودی آن است که تحت عنوان دودکش‌های جنی شناخته می‌شوند. البته اگر هوس بازدید از این غار به سرتان زد، بدون داشتن تجهیزات و لوازم فنی، وارد آن نشوید. چاله‌ها و چاه‌های موجود در غار سفیدخانی، عبور از این غار را بدون داشتن تجهیزات کافی غیر ممکن کرده‌اند.

جاهای دیدنی اراک 9
  • آدرس: استان مرکزی، واقع در ۱۸ کیلومتری اراک.

مقبره شاه غریب | جاذبه ای مذهبی در دل کوه های انجدان

اگر در سفر به اراک، گذرتان به روستای انجدان افتاد، به مقبره شاه غریب نیز سری بزنید. این زیارتگاه که متعلق به میرزا عباس‌ابن عبدالاسلام، پیشوای بزرگ فرقه اسماعیلیه است، در میان اهالی این روستا به مقبره شاه غریب شهرت دارد. قدمت چند‌صد‌ساله این زیارتگاه، آن را به یکی از باستانی‌ترین جاهای دیدنی اراک تبدیل کرده است.

جاهای دیدنی اراک 12
  • آدرس: استان مرکزی، شهر اراک، روستای انجدان.

امامزاده ابراهیم | بازمانده از قرن ۱۲ هجری

اگر حال‌و‌هوای زیارتگاه‌های معنوی را دوست دارید، می‌توانید نمونه‌ای دیگر از زیارتگاه‌های شهر اراک را در حوالی روستای مشهدالکوبه مشاهده کنید. این زیارتگاه که در قلب مردمان محلی این روستا، ارزش و مقام والایی دارد، متعلق به اوایل قرن ۱۲ هجری است. قدمت این امامزاده هم روایتی کتبی از کتیبه‌های حک‌شده بر صندوق چوبی امامزاده ابراهیم است.

به نقل از اهالی روستای مشهدالکوبه، امامزاده ابراهیم آرامگاه ۴ امامزاده با نام‌های امامزاده جعفر (لقب عمران)، امامزاده ابراهیم (لقب علاءالدین)، امامزاده عبدالصالح (لقب عمادالدین) و بی‌بی صفیه خاتون از نوادگان امام کاظم است.

  • آدرس: استان مرکزی، ۴۵ کیلومتری شهر اراک، روستای مشهدالکوبه.

کاروانسرای شاه عباسی | نمونه ای از معماری چهار ایوانی

در ۳۵ کیلومتری شهر اراک، درست در مجاورت با رشته‌کوه‌های هفتاد قله، کاروانسرایی قدیمی قرار دارد که دیدن آن برای گردشگران خالی از لطف نیست. این کاروانسرا با سبک معماری چهارایوانی ساخته شده است. در سبک معماری چهار‌ایوانی با ۴ ایوان در ۴ گوشه کاروانسرا مواجه می‌شوید؛ هر ایوان، دارای حجره‌های کوچک برای اقامت مسافران بوده است. این کاروانسرا که متاسفانه در حال نابودی و تخریب است، به زمان حکومت صفویان تعلق دارد.

جاهای دیدنی اراک 8
  • آدرس: استان مرکزی، در فاصله ۳۵ کیلومتری شهر اراک، روستای کاروانسرا.

مقبره شاه قلندر | از دیدنی های اطراف اراک

یکی دیگر از دیدنی های اراک، مقبره‌ای تاریخی در اطراف این شهر است که به مقبره شاه قلندر شهرت دارد. این مقبره که به قرن هشتم هجری قمری تعلق دارد، از معماری بی‌نظیر و جذابی برخوردار است. آیات قرآن و اشعار کنده‌کاری‌شده بر صندوق روی مزار این مقبره، جذابیت بازدید از این مکان مذهبی تاریخی را دوچندان کرده‌اند.

  • آدرس: استان مرکزی، در فاصله ۳۷ کیلومتری شهر اراک، روستای انجدان.

خانه حاج حسین خاکباز | موزه ای برای معرفی مفاخر سیاسی و فرهنگی

خانه حاج حسین خاکباز که امروزه به‌عنوان موزه مفاخر شهرت دارد، از دیگر جاهای دیدنی اراک است که بازدید از آن را به‌شدت به شما توصیه می‌کنیم. در معماری این خانه ۳ هزار متر‌مربعی، از تزیینات دوره قاجر بهره برده‌اند که همین امر، موجب بیشترشدن جذابیت‌های ظاهری عمارت شده است. این عمارت قدیمی دارای ۲ طبقه است و شامل ۱۱ اتاق، ۲ قنات با نام‌های قنات خان و قنات ده، ۲ ایوان غربی و شرقی و یک حمام خصوصی می‌شود.

از معماری باشکوه عمارت حاج حسین خاکباز که خوب دیدن کردید، به سراغ مفاخر بزرگ فرهنگی و سیاسی استان مرکزی بروید. این عمارت به‌عنوان موزه مفاخر اراک، دانستی‌های بسیار ارزشمندی را از زندگی مفاخر بزرگ این شهر برای‌ شما روایت می‌کند.

جاهای دیدنی اراک 23

آدرس: استان مرکزی، شهر اراک، خیابان شهید بهشتی.

  • ساعت بازدید: هر روز هفته به‌جز دوشنبه‌ها از ساعت ۸ صبح الی ۴ بعدازظهر.
  • هزینه ورودی: ۵۰۰۰ تومان.

مقبره آقا نورالدین عراقی | جاذبه مشهور مذهبی

یکی دیگر از دیدنی های اراک، ساختمانی در دروازه تهران شهر اراک و در میان گورستان این شهر است که به آن، مقبره آقا نورالدین عراقی می‌گویند. آقا نورالدین از مجتهدین و علمای مشهور اسلام است که بیشتر با القابی همچون امین یا اویس زمان شناخته می‌شود. از مقبره آقا نورالدین عراقی باید به‌عنوان یکی از جاذبه‌های مشهور مذهبی در اراک یاد کرد که در بین اراکی‌ها، ارزش و منزلت بسیار بالایی دارد.

  • آدرس: استان مرکزی، شهرستان اراک، خیابان دروازه تهران، گورستان کهن.

قلعه حاج وکیل | یا عمارت کلاه فرنگی

اگر از دیدن بناهای تاریخی سیر نمی‌شوید و همچنان برای گشت‌زدن در بین آثار تاریخی مشتاق هستید، قلعه حاج وکیل منتظر شماست. این قلعه که قدیم‌تر به عمارت کلاه فرنگی شناخته می‌شد، از دیگر جاهای دیدنی اراک است. قلعه تاریخی حاج وکیل در زمان ناصرالدین شاه بخش کوچکی از کمپانی انگلیسی فرش زیگلر بود. بعد از ورشکستگی این کمپانی، شخصی به نام حاج محمد حسین وکیل این عمارت را خریداری کرد و همین باعث شد تا مردم آن را به‌عنوان قلعه حاج وکیل بشناسند.

قلعه حاج وکیل معماری بسیار زیبایی دارد. پنجره‌های چوبی و ستون‌ها و طاق‌های مزین‌شده به کاشی‌های خوش‌طرح‌ونقش، سهم زیادی در این زیبایی دارند. در حال حاضر، این قلعه تاریخی به دانشگاه علمی کاربردی صنایع‌دستی اراک تغییر کاربری داده است.

جاهای دیدنی اراک 6
  • آدرس: استان مرکزی، شهر اراک، خیابان چمران، کوچه وکیل.

بقعه پیرمرادآباد | مربوط به دوره سلجوقیان

از بهترین جاهای دیدنی اراک، عمارتی چند‌ضلعی و مرتفع است که طبق روایات، به قرن هشتم هجری تعلق دارد. نام این عمارت زیبای تاریخی، بقعه پیرمرادآباد است. در معماری این بقعه تاریخی، می‌توانید آثاری از هنرمندی سلجوقیان و سبک خاص معماری گره چینی را کاملا مشاهده کنید. ارتفاع دیوارهای این بقعه به ۱۴ متر هم می‌رسد. گنبد دواری که بر بالای این بقعه خودنمایی می‌کند، ترکیبی از ساروج، آجر و گچ است.

  • آدرس: استان مرکزی، در فاصله ۱۴ کیلومتری شمال‌شرقی شهر اراک و ۴ کیلومتری شمال‌شرق مشهد میقان، روستای مرادآباد.
  • ساعت بازدید: همه‌روزه از ساعت ۸ صبح تا ۶ شب.
  • هزینه ورودی: رایگان.

شهربازی لاله | یکی از بهترین مجتمعهای تفریحی اراک

با رفتن به شهربازی لاله، تفریح و سرگرمی را چاشنی بازدیدهای تاریخی خود در شهر اراک کنید. این شهربازی از جاهای دیدنی اراک برای سیزده بدر یا تعطیلات بومیان این شهر است. رستوران، آلاچیق و ۳ لونا‌پارک از جمله امکانات موجود در شهربازی لاله هستند که لذت تفریح را برای گردشگران و بومیان دوچندان می‌کنند. شایان ذکر است که این شهربازی در مجاورت با یکی از بهترین هتل های اراک، یعنی هتل امیرکبیر قرار دارد.

جاهای دیدنی اراک 5

در کنار این امکانات، می‌توانید اوج هیجان و شادی را در وسایل بازی این مجموعه نظیر قطار شادی، قصر بادی، سرسره آبشاری و شبیه‌ساز ماشین و دلفین، چرخ‌‌و‌فلک، رنجر، سینما ۵ بعدی و کلبه وحشت تجربه کنید. خیالتان از بابت امنیت وسایل بازی هم کاملا آسوده باشد. امنیت این مجموعه بازی، هر ساله توسط متخصصان چک می‌شود.

  • آدرس: استان مرکزی، شهر اراک، در مجاورت با هتل باغ پنج‌ستاره امیرکبیر.
  • ساعت بازدید: همه‌‌روزه از ساعت ۶ شب تا ۱۲ شب‌.
  • هزینه ورودی: ورودی برای هر نفر ۱۵۰۰ تومان.

باغ وحش و پارک جنگلی باهنر

در برنامه سفر خود به اراک، زمانی را هم به بازدید از حیوانات اختصاص دهید. باغ‌وحش اراک با مساحت ۳۲ هکتار و با برخورداری از ۴۵ گونه جانوری، بهترین انتخاب برای دیدن حیوانات است. در این باغ‌وحش، می‌توانید از نزدیک حیواناتی مانند شیر، روباه، خرس، درنا، شغال، کفتار، جغد، عقاب، سگ پاکوتاه، غاز، اردک، طاووس، خرگوش و… را مشاهده کنید.

بازدید از باغ‌وحش اراک، فرصتی هم برای کمپ‌زدن در پارک جنگلی باهنر این شهر فراهم می‌کند. فرایند درختکاری در سال‌های قبل، اقلیمی بسیار زیبا و فضایی کاملا سرسبز به این پارک جنگلی داده است.

جاهای دیدنی اراک 21
  • آدرس: استان مرکزی، در جنوب‌شرقی شهر اراک، ابتدای جاده تهران، پارک جنگلی شهید باهنر.

چشمه چپقلی | یکی از بهترین جاهای سرسبز اراک

حضور در طبیعت، معمولا هسته اصلی تفریحات گردشگران را تشکیل می‌دهد. یکی از بهترین جاهای دیدنی اراک که در آن، می‌توانید لحظاتی لذت‌بخش را در طبیعت تجربه کنید، چشمه چپقلی است. این چشمه که در ۲۸ کیلومتری شهر اراک و در حوالی روستای رباط میل قرار دارد، از کوه‌های سفیدخانی جاری می‌شود. آب این چشمه فاقد هرگونه آلودگی است و می‌تواند منبعی درمانی برای التیام بیماری‌های کلیوی، بیماری‌های پوستی یا ورم‌های کبدی باشد.

طبیعت بکری که اطراف این چشمه را احاطه کرده است، لحظاتی کاملا به‌یادماندنی را برای شما رقم می‌زند. فقط یادتان باشد اگر قصد سفر به چشمه چپقلی را داشتید، انتظار هیچ‌گونه امکانات اقامتی را در این منطقه زیبا و تفریحی نداشته باشید! بنابراین، کوله‌تان را از وسایل ضروری برای اقامت در این منطقه پر کنید.

جاهای دیدنی اراک 4
  • آدرس: استان مرکزی، در فاصله ۲۸ کیلومتری شهر اراک، نرسیده به رباط میل.

چشمه کیخسرو | از بهترین جاهای دیدنی اراک در بهار

از دیگر چشمه های اطراف اراک، چشمه کیخسرو است که در ۷ ‌کیلومتری شمال‌غربی شازند قرار دارد. این چشمه از دامنه سرسبز کوه راسوند سرچشمه می‌گیرد. در فصل بهار، می‌توانید ضمن لذت‌بردن از طبیعت بانشاط و سرسبز اطراف این منطقه، لذت آب‌تنی در چشمه پرآب کیخسرو را نیز تجربه کنید.

  • آدرس: استان مرکزی، شهر اراک، در فاصله ۷ کیلومتری شمال‌غربی شازند.

منطقه گردشگری دره گردو | از سرسبزترین جاهای دیدنی اراک

از دیگر جاهای دیدنی اراک، منطقه گردشگری دره گردو است که دلیل نام‌گذاری آن به‌واسطه درختان گردویی است که در این منطقه دیده می‌شوند. این منطقه گردشگری، جاذبه‌های دیدنی بسیاری همچون رودخانه‌ها، آبشارها و پوشش‌های گیاهی متنوعی دارد که دیدن آن‌ها برای گردشگران می‌تواند جذابیت خاصی داشته باشد.

  • آدرس: استان مرکزی، شهر اراک، خیابان امام رضا، شهرک گردو.

آبشار مزرعه | از جاهای دیدنی اراک خنداب

به اراک که سفر کردید، لذت دیدن آبشارهای زیبای اطراف این شهر را از دست ندهید. آبشار مزرعه یکی از بهترین جاذبه های شهر اراک است که در شمال‌غربی این شهر قرار دارد. برای رفتن به آبشار مزرعه، باید خود را به باغ‌های روستای کیشان و روستای مزرعه برسانید. با عبور از این دو روستای سرسبز و باصفا، با چشم‌اندازی کوهستانی از چشمه‌ها و آبشارهای متعدد روبه‌رو می‌شوید که آبشار مزرعه در میان آن‌ها می‌درخشد.

این آبشار از دل رشته‌‌کوه‌های قوشاداغ جاری می‌شود و در مسیر خود از مزارع و باغات متعددی عبور می‌کند. صدای گو‌ش‌نواز این آبشار در همراهی با طبیعت زیبای روستایی، به هر گردشگری آرامش و لذتی خاص خواهد داد.

جاهای دیدنی اراک 20
  • آدرس: استان مرکزی، شمال‌غربی شهر اراک، سه‌راهی خنداب‌.

قنات ابراهیم آباد | با مسیری ۱۱ کیلومتری

اگر فوبیای ماندن در مکان‌های سربسته و تاریک را ندارید، از یکی از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی اراک یعنی قنات ابراهیم‌آباد دیدن کنید. قدمت این قنات قدیمی به دوره پادشاهی قاجار می‌رسد. قنات ابراهیم‌آباد با طولی حدود ۱۱ کیلومتر از کوه‌های هفتاد قله آغاز می‌شود و تا رسیدن به روستای ابراهیم‌آباد ادامه پیدا می‌کند. جالب است بدانید این قنات با یک رشته اصلی و ۲ رشته فرعی، حدود ۹۶ هکتار از زمین‌های کشاورزی این روستا و اطراف آن را سیراب می‌کند.

  • آدرس: استان مرکزی، شهر اراک، بخش مرکزی، روستای ابراهیم‌آباد.

پیست اسکی پاکل شازند | جایی لوکس برای ورزش های زمستانی

اگر زمستان را برای سفر به اراک انتخاب کرده‌اید، می‌توانید در کنار بازدید از بناهای تاریخی، خودتان را مهمان یکی از جاهای لاکچری اراک کنید! پیست اسکی پاکل شازند از جاهای دیدنی اراک در فصل زمستان است که در گذشته، آن را با نام شهدای سربند می‌شناختند. پیست اسکی پاکل شازند ضمن داشتن بازی‌ها و ورزش‌های زمستانی مختلف، از امکانات رفاهی بی‌شماری هم برخوردار است. پیشنهاد می‌کنیم تجربه حضور در این مجموعه لذت‌بخش را در فصل زمستان از دست ندهید.

جاهای دیدنی اراک 3
  • آدرس: استان مرکزی، در فاصله ۵۵ کیلومتری شهر اراک و ۲۵ کیلومتری شهر شازند.
  • ساعت بازدید: در فصل زمستان همه‌روزه از ساعت ۷ صبح تا ۴ بعدازظهر.
  • هزینه ورودی: ورودی برای هر نفر ۸۰۰۰۰ تومان.

موزه سنگ و گوهر جهان بین اراک

برای کسانی که علاقه‌مند و شیفته سنگ‌های قیمتی هستند، بازدید از موزه سنگ و گوهر جهان‌بین اراک می‌تواند بسیار لذت‌بخش باشد. در این موزه، بازدیدکنندگان ضمن دیدن سنگ‌ها و جواهرات پرزرق‌وبرق، می‌توانند مراحل ساخت و تراش این سنگ‌ها را از نزدیک مشاهده کنند.

  • آدرس: استان مرکزی، شهر اراک، شهرک شهید بهشتی فاز دو، کوچه خرداد هفت.
  • ساعت بازدید: همه‌روزه صبح‌ها از ساعت ۸ تا ۱٫۳۰ ظهر و بعدازظهرها از ساعت ۳٫۳ تا ۸ شب.

اراک | شهری با عمری کوتاه اما تاریخی درخشان

اراک شهری با رموز تاریخی فراوان است که اگر اهل ماجراجویی باشید، می‌توانید با گشت‌وگذار در بناهای تاریخی آن، این رموز را کشف کنید. این‌ بار که در حال برنامه‌ریزی برای سفر هستید، به‌جای مقاصد همیشگی، با خرید بلیط قطار ارزان و رزرو هتل به قلب ایران و شهر اراک سفر کنید. مطمئن باشید که از این انتخاب پشیمان نمی‌شوید.

شما چه تجربه یا نظری در خصوص سفر به این شهر زیبا دارید؟ در قسمت نظرات آن را با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول درباره جاهای دیدنی اراک

مقبره‌های معروف اراک که به‌عنوان جاذبه‌های مذهبی شناخته می‌شوند، کدامند؟

مقبره شاه‌ غریب، امامزاده ابراهیم و مقبره آقا نورالدین عراقی از معروف‌ترین مقبره‌های اراک هستند.

بهترین زمان برای سفر به اراک چه موقع است؟

اراک آب‌وهوایی خشک و سرد دارد؛ بنابراین، بهترین زمان برای سفر به اراک فصل بهار، پاییز یا اواخر تابستان است.

در سفر به اراک بازدید از کدام روستاها را در اولویت قرار دهیم؟

روستای هزاوه و روستای انجدان از بهترین روستاهایی هستند که در سفر به اراک، می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید.

برای تعطیلات آخر هفته سراغ کدام جاذبه‌های طبیعی در اراک برویم؟

تعطیلات آخر هفته خود را در اراک به بازدید از تالاب میقان، چشمه چپقلی، آبشار مزرعه و کوه‌های هفتاد قله اختصاص دهید.

بهترین سوغات و صنایع‌دستی شهر اراک کدامند؟

جوزغند، نان فطیر، انار، گردو، انگور و کشمش از بهترین سوغاتی‌های خوراکی و فرش ساروق و گیوه از بهترین سوغات صنایع‌دستی اراک هستند.

از بهترین هتل‌های اراک کدامند؟

هتل امیرکبیر، هتل زاگرس و هتل آفتاب از بهترین هتل‌های اراک هستند.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید