کوچکترین کلیساهای جهان در ایران

0
3562
کوچکترین کلیساهای جهان در ایران
کوچکترین کلیساهای جهان در ایران

با قدیمی‌ترین و کوچکترین کلیساهای جهان در ایران آشنا شوید

کلیساها برای ایرانیان حال و هوای دیگری دارند. حتما برای شما پیش آمده که از کنار یک کلیسای تاریخی گذر کرده باشید و بخواهید داخل کلیسا را ببینید. هر کلیسا فضا و معماری مخصوص به خودش را دارد. از آنجایی که ایران در طول تاریخ خود پذیرای مذاهب مختلفی بوده؛ کلیساهای متعدد و متفاوتی را در دل خود جای داده است. کلیساهای قدیمی و تاریخی به دلیل داشتن معماری متفاوت تبدیل به مکانی دیدنی و منحصربه‌فرد می‌شوند. جالب است بدانید که کوچکترین کلیساهای جهان در ایران قرار دارند. اگر از این کلیساهای کوچک و تاریخی بی اطلاع هستید؛ با مجله گردشگری فلای تودی همراه باشید تا در این پست به معرفی ۳ کلیسای ایرانی که کوچکترین کلیسا در جهان هستند، بپردازیم.

کلیسای جانویسلو

کلیسای جانویسلو کوچکترین کلیسای جهان در ایران
کلیسای جانویسلو کوچکترین کلیسای جهان در ایران

یکی از کوچکترین کلیساهای جهان در ایران و در شهرستان ارومیه قرار دارد. اگر بخواهید سری به طبیعت بکر این منطقه بزنید و در دامنه‌های کوه سیرداغی نفسی تازه کنید، کلیسای کوچکی نظر شما را جلب خواهد کرد. این کلیسا در ابعاد ۴ در ۴، به عنوان کوچک‌ترین کلیسای جهان شناخته می‌شود. کلیسای جانویسلو در درون باغی در دهستان باراندوز واقع شده است. قدمت جانویسلو به قرن ۷ میلادی و دوران ساسانیان برمی‌گردد.

جالب است بدانید نام این کلیسا را ۲۰۰ سال قبل از یک مُبلغ مذهبی پروتستان گرفته‌اند. البته کلیسای جانویسلو مانند سایر کلیساهای مسیحیان به نام مریم مقدس نیز شناخته می‌شود. ساختمان کلیسای جانویسلو از سازه‌ای سنگی ساده‌ با پایه‌های پهن سنگی تشکیل شده است. این کلیسای کوچک و دنج ظرفیت ۵ نفر را دارد. در حال حاضر مدیریت کلیسای جانویسلو به عهده‌ی کلیسای شرق آشوری است.

کلیسای کانتور

کلیسای کانتور کوچکترین کلیسای جهان در ایران
کلیسای کانتور کوچکترین کلیسای جهان در ایران

یکی دیگر از کوچکترین کلیساهای جهان در ایران کلیسای کانتور است. کلیسای کانتور به عنوان یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی قزوین شناخته می‌شود. اگر به دنبال دیدنی‌های قزوین در یک روز هستید، دیدن این بنای تاریخی و کوچک را در خیابان طالقانی قزوین از دست ندهید. گفته شده که در دوران جنگ جهانی دوم، روس‌ها به ایران آمدند و به دستور ناصرالدین شاه اقدام به ساختن راه کردند. کلیسای کانتور یادگار مهندسان روس در دوران قاجار است.

این کلیسا به نام‌های دیگری مانند برج ناقوس یا کلیسای ارتدوکس نیز شناخته می‌شود. کلیسای کانتور با آجرهای لعابی قرمز‌ رنگش نظر هر رهگذری را به خود جلب می‌کند. البته این کلیسا مدتهاست که عبادت کنندگانی را به خود ندیده است. به همین دلیل در حال حاضر در این مکان تاریخی و زیبا صنایع دستی قزوین به فروش می‌رسد.

کلیسای کانتور حیاط کوچکی دارد و برای ورود به کلیسا باید از دالانی کوتاه رد شوید. کلیسای کانتور کوچکترین کلیسای جهان است که حدودا ۱۱ متر ارتفاع و سه طبقه دارد. علاوه بر برج ناقوسی که سالهاست ساکت مانده، گنبدی آبی رنگ بر روی کلیسا دیده می‌شود. نمای کلی کلیسا به صورت عدد هشت طراحی شده که باعث برجسته شدن این بنا در منطقه شده است. بازدیدکنندگان از کلیسای کانتور می‌توانند قبرهایی را در محوطه کلیسا مشاهده کنند. گفته شده که خلبانی روسی در این کلیسا دفن شده است. ساعت بازدید کلیسای کانتور قزوین از ۹ صبح تا ۸ شب است.

کلیسای سرخ‌ آباد

کلیسای سرخ آباد کوجکترین کلیسای جهان در ایران
کلیسای سرخ آباد کوجکترین کلیسای جهان در ایران

کلیسای سرخ‌ آباد یکی از جاذبه های تاریخی مازندران و از کوچکترین کلیساهای جهان در ایران به شمار می‌رود. قدمت این کلیسا به دوران پهلوی اول برمی‌گردد. اگر در حوالی پل ورسک حرکت کنید، در سمت شرقی سوادکوه، روستای سرخ‌آباد را خواهید دید. در این روستا کوچکترین کلیسای جهان قرار گرفته است. کلیسایی که اکنون مهجور مانده، از مهندسان ایتالیایی به یادگار مانده است.

گفته شده مهندسانی که برای ساختن پل ورسک به این منطقه آمده بودند، عبادتگاهی برای خود در روستای سرخ‌ آباد ساختند. کلیسای سرخ‌ آباد مخصوص پیروان فرقه‌ی کاتولیک است. ابعاد سه در سه این کلیسا سبب شده تا آن را به عنوان کوچکترین کلیسای ایران نیز بشناسند. در معماری این بنای تاریخی از گچ و آجر استفاده شده است.

نمای ساده‌ی کلیسای سرخ‌آباد به سختی نگاه رهگذران را به خود جلب می‌کند. تنها صلیبی در بالای در ورودی به همراه نوشته‌ای ایتالیایی بر روی این کلیسا دیده می‌شود. این کلیسا به مرور زمان تخریب شده است. گفته شده که قبل از ثبت ملی این کلیسای منطقه سرخ آباد سوادکوه، محل آخور حیوانات بوده است. البته اکنون کلیسای سرخ آباد سواد کوه به ثبت میراث فرهنگی ایران رسیده است، اما امکان بازدید از آن فراهم نیست.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید