چیچن ایتزا؛ دهانه جادویی مایاها

0
5325
چیچن ایتزا
چیچن ایتزا

چیچن ایتزا

مکزیک، یکی از کشورهای قاره امریکا است که می‌توان آن را از کهن‌ترین مناطق دنیا دانست. باستان‌شناسان اولین آثار بدست آمده از بشر در آمریکای مرکزی را در منطقه‌ای که امروزه مکزیک در آن قرار دارد، کشف کرده‌اند و قدمت آن را برابر با ۴۰ هزار سال پیش، تخمین زده‌اند. در این سرزمین آثار تاریخی جالب و شگفت‌انگیزی از تمدن‌های کهن و باستانی و ادوار مختلف تاریخی برجای مانده است. از این میان می توان به چیچن ایتزا( Chichén Itzá) اشاره کرد.

یکی از آثار شگفت انگیز مجموعه‌ باستانی چیچن ایتزا است که در این کشور قرار دارد و در سال ۲۰۰۷ میلادی به عنوان یکی از عجایب هفتگانه‌ دنیای جدید انتخاب شد. چیچن ایتزا در شبه جزیره یوکاتان واقع شده و یکی از مشهورترین بناهای باستانی از تمدن مایا است. کلمه چیچن ایتزا به معنی «در کنار دهانه چاه ایتزا» است که خود «ایتزا» احتمالا در زبان مایاها به معنی جادو یا جادویی بوده ‌است. بسیاری از باستان‌شناسان معتقدند چیچن ایتزا در حدود هزار سال پیش پایتخت یکی از پادشاهان مایاها بود. کاربرد این معبد تقدیم قربانی به خدای باران مایاها، چاک، بوده است. قربانی کردن انسان در این معبد معمول بود و بقایای انسان‌های قربانی شده نیز در معبد یافت شده‌اند.

محوطه چیچن ایتزا شامل چندین ساختمان سنگی است که قسمت‌های مهم آن عبارتند از:

  • قلعه EL Castillo

قلعه ال کاستیلو مهمترین قسمت این مجموعه محسوب می‌شود. ال کاستیلو هرمی پلکانی است که از هر چهار طرف دارای پله‌هایی تا بالای هرم است. این معبد، متعلق به خدای آسمان بود.

  • معبد جنگجویان
  • محوطه بازی
  • سایر سازه‌ها

معابد و سازه‌های دیگری نیز در محوطه اثر تاریخی چیچن ایتزا قرار دارند. در زمین‌های این منطقه دو چاله بزرگ آب وجود دارد که به گمان باستان شناسان، مردم ساکن این منطقه از آنها برای زندگی‌شان استفاده می‌کردند. در دیوارهای شهر قطعات بزرگی از سنگ با اشکال نامشخص وجود دارد که آنقدر دقیق بریده شده‌اند که کاملا به هم جفت می‌شوند به طوریکه جایی برای عبور یک تیغه کارد بین آنها نمی‌ماند.

چیچن ایتزا
نمایی از چیچن ایتزا

یکی از جذابیت‌های معماری این بنا این است که در هر سمت ۹۱ پله موجود است که در مجموع این معبد دارای ۳۶۴ پله است. اما برای رسیدن به معبدی که در بالاترین نقطه‌ هرم قرار گرفته است، باید یک پله دیگر را طی کرد که در مجموع ۳۶۵ می‌شود که با تعداد روزهای سال برابر است و این یکی از شگفتی‌های این مبعد است.

تا چندی پیش باستان‌شناسان تصور می‌کردند معماری سحرآمیز این بنای زیبا دارای یک هرم ثانویه در دل هرم اصلی است. اما به تازگی با پیشرفت تکنولوژی، به نظر می‌رسد هرمی سومی وجود دارد که داخل هرم دوم قرار گرفته است. با این اوصاف شاید بتوان ال‌ کاستیلو را اهرام ثلاثه‌ای در کالبد یک هرم واحد دانست. در واقع این بنا نه تنها دارای محراب و راه پله است، بلکه نزدیک‌ترین فاصله را به چاه زیر ال‌ کاستیلو دارد و بی‌تردید با پیشرفت بیشتر تکنولوژی و رسیدن به قسمت‌های داخلی ال کاستیلو، مسیر دستیابی به فرهنگ سال‌های اولیه‌ ساخت آن و مردمان سازنده‌اش هموارتر می‌شود.

بیشتر بخوانید:

۵ صخره فوق العاده در جهان برای گردشگری

بزرگترین باغ وحش‌های جهان کدامند؟

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید