یکی از اتفاقات ناخوشایندی که احتمالا بسیاری از مسافران تا به حال در سفرهای هوایی با آن مواجه شده‌اند، تاخیر در زمان پرواز و یا لغو آن است. دلایل تاخیر پروازها می‌تواند متفاوت باشد و مواردی مثل نقص فنی هواپیما، تغییرات آب و هوایی، مشکلات امنیتی فرودگاه و غیره را دربرمی‌گیرد. اما داشتن اطلاعات درباره دریافت خسارت تاخیر یا ابطال پرواز شرایط را برایتان ساده‌تر خواهد کرد. در بیشتر پروازها معمولا ۱۰ دقیقه تاخیر وجود دارد و تقریبا کسی برای این تاخیر کوتاه مدت گلایه نمی‌کند؛ اما اگر شاهد تاخیرهای بیشتر مثلا یک ساعت باشید، انتظار خسارت تاخیر پرواز هم امکانپذیر خواهد بود. در این مطلب از مجله گردشگری فلای تودی قرار است درباره قوانین تاخیر پرواز خارجی و داخلی صحبت کنیم تا شما نسبت به حق و حقوقتان بیشتر آشنا شوید. با ما همراه باشید.

اقدامات لازم از سوی ایرلاین و مسافر در صورت تاخیر یا ابطال پرواز

ایرلاین موظف است که تاخیر، لغو یا تعجیل در پرواز را حداکثر تا ۷۲ ساعت پیش از پرواز با پیامک، ایمیل یا تماس تلفنی به اطلاع مسافران برساند. در صورتی که مسافر مایل به انجام سفر باشد، باید این مسئله را به اطلاع ایرلاین برساند و در این حالت، شرکت هواپیمایی موظف است که فرد را در کوتاه ترین زمان ممکن با سایر پروازهای خود یا شرکت‌های هواپیمایی دیگر (با پرواز مستقیم یاتوقف‌دار و با کلاس پروازی یکسان با بلیط مسافر یا بالاتر) وی را به مقصد اعزام کند. اگر مسافر تمایلی به انجام پرواز در تاریخ و ساعت جدید نداشته باشد، ایرلاین موظف است که کل هزینه بلیط را بدون کسر حتی یک ریال به مسافر بازگرداند. در صورتی که مسافر تمایل خود به دریافت وجه را به اطلاع شرکت هواپیمایی نرساند، این مسئله به منزله تایید مسافر تلقی می‌شود و ایرلاین هیچ مسئولیتی در قبال استرداد وجه بلیط یا رساندن مسافر به مقصد ندارد.

دریافت خسارت تاخیر یا ابطال

جریمه تاخیر پرواز و اقدامات لازم از سوی مسافران

رده بندی در تاخیر پرواز ها و نیز، داخلی یا خارجی بودن پرواز بر قوانین و میزان جریمه تاخیر تاثیرگذار هستند. به همین دلیل، قوانین تاخیر پرواز خارجی و داخلی به تفکیک در ادامه مورد بررسی قرار گرفته است:

جریمه تاخیر هواپیما در پروازهای داخلی

در صورتی که ایرلاین تا ۷۲ ساعت پیش از تاریخ پرواز مراتب تاخیر، تعجیل یا لغو پرواز را به اطلاع مسافر رسانده باشد، هیچ مسئولیتی در قبال مسافر ندارد. اما اگر تاخیر غیر منتظره باشد یا اطلاع‌رسانی در زمان مناسب خود انجام نشده باشد، طبق جدول زیر مسافر می‌تواند از ایرلاین خسارت بگیرد:

میزان تاخیراقدامات و خدمات قابل ارائه
کمتر از ۲ ساعتحاضرشدن نماینده ایرلاین در جمع مسافران و اطلاع‌رسانی صحیح انجام پذیرایی سبک (شامل نوشیدنی سرد یا گرم همراه با میان‌وعده) از سوی ایرلاین (مشروط به داشتن زمان کافی)
۵-۲ ساعتحاضرشدن نماینده ایرلاین در جمع مسافران و اطلاع‌رسانی صحیح انجام پذیرایی سبک (شامل نوشیدنی سرد یا گرم همراه با میان‌وعده) از سوی ایرلاین (مشروط به داشتن زمان کافی) یا یک وعده غذایی کاملاعزام مسافر به مقصد با زودترین پرواز و پرداخت غرامتی معادل ۳۰ درصد بهای بلیط یا استرداد وجه بلیط ظرف مدت ۴۸ ساعت و پرداخت غرامت معادل ۳۰ درصد قیمت بلیط
بیش از ۵ ساعتحاضرشدن نماینده ایرلاین در جمع مسافران و اطلاع‌رسانی صحیح انجام پذیرایی سبک (شامل نوشیدنی سرد یا گرم همراه با میان‌وعده) از سوی ایرلاین (مشروط به داشتن زمان کافی) و یک وعده غذایی کاملاعزام مسافر به مقصد با زودترین پرواز و پرداخت غرامتی معادل یک برابر قیمت بلیط یا استرداد وجه بلیط ظرف مدت ۴۸ ساعت و پرداخت غرامت معادل یک برابر قیمت بلیط

جریمه تاخیر هواپیما در پروازهای خارجی

جریمه تاخیر پرواز خارجی نیز با توجه به جدول زیر محاسبه می‌شود:

میزان تاخیراقدامات و خدمات قابل ارائه
کمتر از ۳ ساعتحاضرشدن نماینده ایرلاین در جمع مسافران و اطلاع‌رسانی صحیح انجام پذیرایی سبک (شامل نوشیدنی سرد یا گرم همراه با میان‌وعده) از سوی ایرلاین (مشروط به داشتن زمان کافی)
۵-۳ ساعتحاضرشدن نماینده ایرلاین در جمع مسافران و اطلاع‌رسانی صحیح انجام پذیرایی سبک (شامل نوشیدنی سرد یا گرم همراه با میان‌وعده) از سوی ایرلاین (مشروط به داشتن زمان کافی) و یک وعده غذایی کاملاعزام مسافر به مقصد با زودترین پرواز و پرداخت غرامتی معادل ۳۰ درصد بهای بلیط یا استرداد وجه بلیط ظرف مدت ۴۸ ساعت و پرداخت غرامت معادل ۳۰ درصد قیمت بلیط
بیش از ۵ ساعتحاضرشدن نماینده ایرلاین در جمع مسافران و اطلاع‌رسانی صحیح انجام پذیرایی سبک (شامل نوشیدنی سرد یا گرم همراه با میان‌وعده) از سوی ایرلاین (مشروط به داشتن زمان کافی) و یک وعده غذایی کاملاعزام مسافر به مقصد با زودترین پرواز و پرداخت غرامتی معادل یک برابر قیمت بلیط یا استرداد وجه بلیط ظرف مدت ۴۸ ساعت و پرداخت غرامت معادل یک برابر قیمت بلیط

لغو پرواز به دلیل نقص فنی یا سایر شرایط غیر منتظره

اگر به دلیل نقص فنی هواپیما اجبارا به فرودگاه مبدا بازگردد، در صورت انصراف مسافر از سفر، هزینه بلیط باید به طور کامل به حساب مسافر بازگردانده شود. اما اگر مسافر مصر به ادامه پرواز باشد، شرکت هواپیمایی موظف است که تمهیدات لازم برای اعزام مسافر به مقصد در کوتاه‌ترین زمان ممکن را فراهم کند. در صورتی که ایرلاین وطایفش را انجام ندهد و خود مسافر مجبور به تهیه بلیط جایگزین شود، مسافر می‌تواند با ارائه اسناد پرواز جدید به ایرلاین، نسبت به استرداد وجه بلیط اصلی اقدام کند. همچنین، اگر هواپیما مجبور به فرود در فرودگاه دیگری شود، در صورت لغو پرواز در آن فرودگاه، شرکت هواپیمایی وظیفه دارد که با سرویس‌های هوایی خود یا سایر ایرلاین‌های حاضر در فرودگاه، مسافران را به مقصد اعزام کند. در صورت انصراف مسافر از پرواز، کل وجه بلیط باید تماما به حساب مسافر بازگردانده شود.

نحوه دریافت خسارت تاخیر پرواز

در صورتی که مسافر موفق به استفاده از پرواز شود و مایل به استرداد وجه بلیط باشد، می‌تواند مراتب درخواست خود را با آژانس درمیان بگذارد یا به‌طور مستقیم از خود ایرلاین روند استرداد را پیگیری کند. در هر دو حالت، هزینه بلیط مستقیما از سوی شرکت هواپیمایی به حساب مسافر واریز می‌شود. برای دریافت غرامت نیز مسافران می‌توانند با امور مشتریان ایرلاین مورد نظرشان تماس بگیرند.

با آگاهی اقدام کنید!

تاخیر در پرواز یا لغو، اتفاق بسیار ناخوشایندی است و اگر اهل مسافرت‌های هوایی باشید، حداقل برای یکبار هم که شده با این مسئله مواجه شده‌اید. در چنین شرایطی، ایرلاین موظف است که مبلغی را به‌عنوان جریمه به مسافران پرداخت کند. در این مطلب درباره دریافت خسارت تاخیر یا ابطال پرواز صحبت کردیم.

آیا تابه‌حال تاخیر یا لغو پرواز را تجربه کرده‌اید؟ اگر سوالی در این زمینه دارید، با کارشناسان ما در فلای تودی تماس بگیرید یا دستورالعمل حقوق مسافر را از اینجا مطالعه کنید.

سوالات متداول درباره دریافت خسارت تاخیر یا ابطال پرواز

اگر هواپیما تاخیر داشته باشد، آیا مسافر می‌تواند پرواز خود را کنسل کند؟

بله. اگر مدت زمان تاخیر پرواز در پروازهای داخلی بیش از ۲ ساعت و در پروازهای خارجی بیش از ۴ ساعت باشد، مسافر می‌تواند پرواز خود را لغو کند و ایرلاین نیز موظف است کل هزینه بلیط را به او برگرداند.  

در صورت تاخیر یا لغو پرواز، مسافر چگونه می‌تواند مبلغ جریمه و هزینه بلیط را دریافت کند؟

جریمه تاخیر یا لغو و نرخ بلیط توسط ایرلاین به آژانس پرداخت می‌شود و آژانس نیز همان مبلغ را به حساب مسافر واریز می‌کند.

اگر پرواز تاخیر داشته باشد، در چه صورتی ایرلاین موظف به پرداخت جریمه نخواهد بود؟

در صورتی که شرکت هواپیمایی از طریق سایر ایرلاین‌ها مسافر را به مقصد برساند، موظف به پرداخت جریمه یا استرداد وجه بلیط نیست.

3 نظرات

  1. پرواز ما تهران-نجف ساعت ۵ونیم صبح بود ساعت ۱۰ شبِ قبل پرواز پیامک اومد که پرواز ساعت ۷ انجام میشود. ساعت ۷ هم بدون اطلاع قبلی پرواز به ۸ منتقل شد. امانهایتا ما ساعت۸ونیم سوارهواپیماشدیم که تا ساعت۹ همچنان داخل هواپیما بودیم و هنوز تیک‌اف نکرده بود. ساعت ۹ تیک اف کرد. نماینده ایرلاین تازه ساعت۸ بین مسافرین حاضرشد وبدون هیچ توضیحی از مسافرین خواست از گیت شماره۳ به گیت شماره۷ برای پرواز مراجعه کنند.
    میخوام بدونم ایا شامل خسارت میشود؟ (شرکت ایران‌ایر بود)

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید