شهر لیسبون پایتخت کشور پرتغال و یکی از پایتخت‌های اروپایی ارزان است. می‌توان به جرات گفت که در تمام دنیا هیچ جایی بهتر از لیسبون برای پرسه زدن در خیابان‌های سنگفرش شده و تجربه خوراکی‌های محلی وجود ندارد. یکی از قدیمی‌ترین شهرهای اروپایی که خانه‌هایی با گنبدهای قرمز، ترامواهای چوبی، ویرانه‌های باستانی و کلیساهای گنبدی سفید را کنار زیباترین ساختمان‌های مدرن جای داده است. در واقع، جاذبه‌ های گردشگری لیسبون تمامی ندارد؛ فرقی نمی‌کند که یک هفته در این شهر باشید یا یک ماه! اگر می‌خواهید درباره این شهر اروپایی بیشتر بدانید، در ادامه این مطلب از مجله گردشگری فلای تودی با ما همراه باشید تا نگاهی به جاذبه های لیسبون پرتغال بیندازیم.

قلعه سنت جورج | Saint George’s Castle

قلعه سنت جورج یا قلعه سائو خورخه یکی از عجیب ترین جاذبه های لیسبون است. فرقی نمی‌کند کجای پایتخت پرتغال ایستاده باشید، این قلعه از هر نقطه شهر قابل مشاهده است. قدیمی‌ترین قسمت‌ قلعه سنت جورج به قرن ششم برمی‌گردد، قرنی که رومی‌ها، ویزیگوت‌ها و در نهایت موروها در این قلعه اقامت کردند و هرکدام در یک دوره تاریخی قسمتی از آن را ساختند. قلعه سنت جورج سال‌ها به عنوان یک اقامتگاه سلطنتی برای قوم موروها (مسلمانان اسپانیا) مورد استفاده قرار می‌گرفت تا اینکه اولین پادشاه پرتغال، آفونسو هنریکس در سال ۱۱۴۷ آن را تصرف کرد. این کاخ که بعدها به مناسبت یادبود پیمان انگلیس و پرتغال در ۱۳۷۱ سنت جورج نامگذاری شد. سنت جورج یکی از قدیسان حامی انگلستان بود.

در حال حاضر قلعه سنت جورج به یکی از دیدنی های لیسبون تبدیل شده است، در بازدید از این قلعه شما می‌توانید درست کنار دروازه اصلی، مجسمه‌ای از پادشاه آفونسو هنریکس و مجموعه‌ای از توپ‌های پرتغالی را ببینید. اما آنچه از کاخ آلکاچواس که پادشاهان قرون وسطایی در آن زندگی می کردند، باقی مانده، یک ساختمان سنگی است که در حال حاضر دارای یک رستوران است و پشت آن  یک موزه باستان شناسی کوچک قرار دارد.

قلعه سنت جورج

ساعت بازدید از قلعه سنت جورج لیسبون: از ساعت ۹ صبح تا ۹ شب

آکواریوم لیسبون | Lisbon Oceanarium

آکواریوم لیسبون تنها نقطه‌ای از جهان است که شما می‌توانید تماشای چهار اقیانوس را همزمان تجربه کنید. اقیانوس آرام لیسبون یکی از بزرگترین آکواریوم های اروپا است. این آکواریوم از زمان افتتاح آن در سال ۱۹۹۸ سالانه یک میلیون بازدیدکننده داشته و همین آمار این جاذبه آبی را به یکی از مهمترین جاذبه های توریستی لیسبون تبدیل کرده است. در آکواریوم لیسبون شما می‌توانید بیش از صد گونه جانور دریایی، از جمله کوسه‌ها، پنگوئن‌ها و خورشید ماهی‌های کمیاب را از نزدیک ببینید.

آکواریوم لیسبون بزرگترین آکواریوم های اروپا

ساعت بازدید از آکواریوم لیسبون: از ساعت ۱۰ صبح تا ساعت ۷ بعد ازظهر

کلیسای جامع سه لیسبون | Lisbon Cathedral

ساخت این کلیسا که آن را به نام کلیسای لیسبون نیز می‌شناسند، به قرن دوازدهم میلادی و سال ۱۱۴۷ بازمی‌گردد؛ زمانی که شهر لیسبون از رومی‌ها بازپس گرفته شد. با توجه به قدمت بنا می‌توان گفت که سه لیسبون تاکنون از زلزله‌های بسیاری جان سالم به در برده و بازسازی‌های بسیاری روی آن انجام شد. در حالی که ترکیب معماری‌ها در این کلیسا به‌خوبی به چشم می‌خورد، اما هنوز هم آثار طراحی و ردپای رومی ها از همه چیز در آن پررنگ‌تر است. اگر به قلعه‌ها، کلیساهای گوتیک و کاخ های قرون وسطی علاقه دارید، کلیسا جامع در بازدید از جاذبه های لیسبون را از قلم نیندازید.

کلیسای جامع سه لیسبون

ساعت بازدید از کلیسای جامع سه لیسبون : از ساعت ۱۰ صبح تا ساعت ۷ بعد ازظهر

عمارت بلم لیسبون | Belem Tower

عمارت بلم لیسبون در کنار رودخانه تاگوس قرار گرفته و برج مستحکم بلم نیز در مجاورت آن قرار دارد. ساخت این عمارت ۷۰ سال طول کشیده و در سال ۱۵۷۱ به پایان رسیده است. اگرچه عمارت بلم امروزه یکی از شاهکارهای معماری سبک گوتیگ به حساب می‌آید، اما درگذشته به عنوان بخشی از سیستم دفاعی پرتغال و برای مقابله با حمله دشمنان در کنار رودخانه تاگوس مورد استفاده بود. عمارت بلم درحال حاضر یکی از زیباترین دیدنی های لیسبون است که هیچ توریستی نمی‌تواند بدون چند لحظه خیره شدن از کنار آن عبور کند.

عمارت بلم لیسبون دیدنی ترین جاذبه لیسبون

ساعت بازدید از عمارت بلم لیسبون : از ساعت ۱۰ صبح تا ساعت ۵ بعد ازظهر

صومعه ژرومینوس | Jeronimos Monastery

صومعه ژرومینوس یکی از اولین بناهای تاریخی اروپا است که به عنوان میراث جهانی ثبت شد. این صومعه در دهه ۱۵۰۰ میلادی ساخته شده و یکی از مهم ترین دیدنی لیسبون محسوب می‌شود. نکته جالب اینجاست که هزینه نگهداری صومعه ژرومینوس در گذشته های دور با سود حاصل از تجارت ادویه با شرق پرداخت می‌شد.

از جمله قسمت‌های جالب این صومعه ستون‌هایی شبیه به تنه درخت است که به نظر می‌رسد تا سقف رشد می‌کنند، از سمتی طاق‌بندی آن نیز یکی از خارق‌العاده‌ترین نمونه‌های معماری گوتیک به شمار می‌رود. قسمت‌هایی از کلیسا ژرومینوس با مرجان‌ها، لنگر کشتی و بازماند‌ه‌هایی از اکتشافات دریایی پرتغال تزیین شده است. دکوراسیونی مربوط به بیش از پانصد سال پیش که هیچ کجای جهان شبیه به آن را نخواهید دید. اگر ماجراجویی در ساختمان‌های قدیمی و قرون وسطایی برایتان هیجان‌ دارد، صومعه ژرومینوس یکی از مهمترین جاذبه های توریستی لیسبون محسوب می‌شود که باید آن را از نزدیک ببینید.

صومعه ژرومینوس خارق‌العاده‌ترین نمونه‌های معماری گوتیک

ساعت بازدید از صومعه ژرومینوس: از ساعت ۱۰ صبح تا ساعت ۵ بعد ازظهر

پل ۲۵ آوریل | ۲۵th April Bridge

پل ۲۵ آوریل در سال ۱۹۶۶ با نام سالازار ( نخست وزیر پرتغال) افتتاح شد، اما پس از انقلاب  ۱۹۷۴ نام این بنا به پل ۲۵ آوریل تغییر پیدا کرد. نما و معماری این پل شباهت زیادی به گلدن گیت نیویورک دارد، البته دهانه مرکزی آن طولانی‌تر از گلدن گیت است.

پل ۲۵ آوریل، شهر لیسبون را به سواحل کوستا دا کاپاریکا و جنوب کشور متصل می‌کند. این پل جذابیت‌هایی زیادی برای تماشا کردن دارد، اما جالب‌ترین نکته‌ای که آن را به یکی از جاذبه های لیسبون تبدیل کرده، آسانسور پل است. آسانسوری که به وسیله آن می‌توانید به بالای پل و یک سکوی شیشه بروید و شهر لیسبون را تماشا کنید.

در کنار پل ۲۵ آوریل اسکله‌های قدیمی و چند رستوران و کافه وجود دارد، جایی که می‌توانید عکس‌های فوق‌العاده‌ای از پل بگیرید و کمی در کنار ساحل استراحت کنید. علاوه بر این، پل گلدن گیت پرتغال با جاذبه های توریستی لیسبون فاصله کمی دارد. از پل ۲۵ آوریل تا بسیاری از دیدنی های لیسبون مانند بناهای تاریخی بلم حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه پیاده‌روی فاصله است.

پل ۲۵ آوریل در لیسبون پرتغال

کاخ ملی پنا | Park and National Palace of Pena

کاخ ملی پنا یکی از مهم ترین جاذبه های لیسبون است که در بالاترین نقطه تپه‌های سینترا قرار گرفته است. اگر هوا ابری نباشد از هر نقطه شهر لیسبون که به تپه‌ها نگاه کنید، می‌توانید این کاخ رنگارنگ را به راحتی ببینید. کاخ پنا سینترا یک قلعه رمانتیک است که در سال ۱۸۵۴ ساخته شده است. این کاخ درواقع تصویری واقعی شده از خیالات پادشاه هنرمند پرتغال فردیناند دوم است که اوج رمانتیسم در پرتغال را نشان می‌دهد. البته تماشای این جاذبه لیسبون از دور و درحالی‌که بین مه بالای تپه ها پنهان شده است درهای تخیل را به روی هرکسی باز می‌کند. کاخی به رنگ قرمز و زرد که ترکیبی عجیب از عناصر گوتیک، مصری، موری و رنسانس است. این بنای تاریخی ملی که به دلیل ویژگی‌های معماری و پارک جنگلی وسیعش شناخته می‌شود، هر ساله پذیرای هزاران بازدیدکننده است. اگر روزی سفر به لیسبون را تجربه کردید، حتمآ بازدید از کاخ ملی پنا را در فهرست دیدنی های لیسبون قرار دهید.

ساعت بازدید از کاخ ملی پنا : از ساعت ۹ صبح تا ساعت ۶ بعد ازظهر

کاخ ملی پنا لیسبون

موزه کالوست گلبنکیان | Calouste Gulbenkian Museum

موزه گلبنکیان لیسبون یکی از موزه های بزرگ جهان و یکی از گنجینه‌های ناشناخته اروپا است که مجموعه‌ای باشکوه از هنر مصری، یونانی، رومی، اسلامی، آسیایی و اروپایی را دارد. این موزه یکی از بهترین مجموعه‌های هنری خصوصی جهان محسوب می‌شود که در یک دوره ۴۰ ساله توسط کالوست گلبنکیان، یکی از ثروتمندترین مردان قرن بیستم گردآوری شده است. کالوست گلبنکیان در سال‌های پایانی زندگی به پرتغال مهاجرت کرد و تمام گنجینه‌ هنری شگفت‌انگیز خود را در سال ۱۹۵۵ در سن ۸۶ سالگی به این کشور اهدا کرد.

از مهمترین آثار موجود در موزه کالوست گلبنکیان می‌توان به ماسک مومیایی مصری طلایی، یک کاسه نفیس ۲۷۰۰ ساله، مجموعه‌ای از گربه‌های برنزی، مجموعه‌ای خیره‌کننده از سکه‌های هلنی، اتاق زیرشیروانی ۲۴۰۰ ساله و ملیله‌های ایرانی قرن شانزدهم و هفدهم اشاره کرد. موزه کالوست گلبنکیان یکی از ارزشمندترین جاذبه های لیسبون است که در سفر به پایتخت پرتغال نباید آن را از دست بدهید.

موزه کالوست گلبنکیان لیسبون

ساعت بازدید از موزه کالوست گلبنکیان : از ساعت ۱۰ صبح تا ساعت ۶ بعد ازظهر

موزه ملی هنر باستانی | National Museum of Ancient Art

موزه ملی هنرهای باستانی لیسبون مهمترین موزه عمومی پرتغال است. این موزه در شهر لیسبون، در چند متری رودخانه تاگوس، مکان مناسبی برای آشنایی با فرهنگ پرتغال به شمار می‌رود. مجموعه موزه ملی هنرهای باستانی بیش از چهل هزار اثر تاریخی را در خود جای دارد. آثاری جالب و شگفت‌انگیز که از قرن‌های ۱۲ تا ۱۹ میلادی در قسمت‌های مختلف پرتغال جمع آوری شده‌اند. آثار موجود در موزه ملی هنر باستانی لیسبون شامل شامل نقاشی‌ها، مجسمه‌ها و نمونه‌هایی از زرگری و هنرهای تزئینی است. اگرچه بیشتر آثار اروپایی هستند، اما در نتیجه اکتشافات پرتغالی‌ها، هنر آسیایی و آفریقایی نیز در بخش‌هایی از این موزه وجود دارد. اگر به تاریخ و هنر علاقه دارید یا دوست دارید که در هر سفری با آداب و رسوم و فرهنگ مقصد بیشتر آشنا شوید، در سفر به لیسبون، بازدید از موزه ملی هنر باستانی را در فهرست جاذبه های لیسبون فراموش نکنید.

موزه ملی هنر باستانی - دیدنی های لیسبون

ساعت بازدید از موزه ملی هنر باستانی : از ساعت ۱۰ صبح تا ساعت ۶ بعد ازظهر

موزه ملی کاشی | National Tile Museum

طراحی کاشی، کاشی‌کاری و به‌طورکلی هنر کاشی یک ویژگی مشترک در سرتاسر مدیترانه محسوب می‌شود، اما فقط شهر لیسبون موزه‌ای دارد که به طور انحصاری به آن اختصاص داده شده است. موزه کاشی لیسبون در صومعه‌ای قدیمی و باشکوه متعلق به سال ۱۵۰۹ میلادی قرار دارد و بسیاری از آثار آن به صدها سال قبل برمی‌گردد.

این موزه و آثاری که در آن قرار دارد، منشا و سیر تکامل هنر در پرتغال را توضیح می‌دهد. با قدم زدن در این صومعه قدیمی به راحتی متوجه می‌شوید که چگونه پرتغال در طول زمان به خلاقانه ترین کشور در حوزه هنر کاشی تبدیل شده است. از صومعه قدیمی در حال حاضر یک صومعه کوچک به سبک گوتیک پرتغالی و یک کلیسا باقی مانده و همین موارد موزه کاشی را به یکی از زیباترین جاذبه های لیسبون تبدیل می‌کند.

موزه ملی کاشی از سایر دیدنی های لیسبون کمی فاصله دارد و به همین دلیل ممکن است از این موزه چشم‌پوشی کنید، اما باید گفت که این منطقه یکی از جالب ترین جاذبه های توریستی لیسبون است و پیشنهاد می‌کنیم که تماشا آن را از دست ندهید.

موزه ملی کاشی لیسبون

ساعت بازدید از موزه ملی هنر باستانی : از ساعت ۱۰ صبح تا ساعت ۵ بعد ازظهر

بنای یادبود عصر کاوش | Monument to the Discoveries

بنای یادبود عصر کاوش روبروی صومعه جرونیموس قرار دارد. این بنا در سال ۱۹۶۰ میلادی در کرانه شمالی رودخانه تاگوس ساخته شده است. پرتغالی‌ها این بنا را برای بزرگداشت شاهزاده هنریکه دریانورد در پانصدمین سالروز مرگ او ساخته‌اند. بنای یادبود عصر کاوش مجسمه‌ای است که به شکل یک کشتی با سه بادبان ساخته شده است. کشتی که سرنشینان آن شخصیت‌های مهم تاریخی پرتغال هستند.

در این مجسمه غول پیکر شما می‌توانید شخصیت‌های مهم تاریخی مانند پادشاه مانوئل اول که یک گوی نظامی حمل می‌کند، جنگ‌جویان صلیبی، راهبان، نقشه‌نگاران و کیهان‌نگاران را مشاهده کنید. همه این شخصیت‌ها پشت سر شاهزاده هنری ناوبر ایستاده‌اند. جالب است بدانید تنها بانوی حاضر در بنای یادبود عصر کاوش ملکه فلیپا لنکستر، مادر شاهزاده هنری است.

در داخل ساختمان عصر کاوش یک فضای نمایشگاهی با نمایشگاه‌های موقت و یک آسانسور وجود دارد. سنگفرش جلوی بنای یادبود با یک موزاییک جالب تزیین شده است. تصویر روی این موزاییک قطب نمایی با نقشه جهان است که مسیرهای طی شده توسط کاوشگران پرتغالی را نشان می‌دهد. بنای یادبود عصر کاوش در کرانه رودخانه تاگوس از آن دسته جاذبه های لیسبون محسوب می‌شود که در سفر به پایتخت پرتغال نباید آن را از دست بدهید.

ساختمان عصر کاوش یک فضای نمایشگاهی

ساعت بازدید از بنای یادبود عصر کاوش لیسبون : از ساعت ۱۰ صبح تا ساعت ۷ بعد ازظهر

کلیسا کارمو | Carmo Convent

نمای اصلی کلیسای کارمو لیسبون یادآور یکی از اتفاقات تراژدی تاریخ پرتغال به شمار می‌رود. ویرانه های این کلیسای گوتیک قبل از هرچیز زلزله سال ۱۷۵۵ میلادی را به یاد می‌اندازند.در زمان زلزله، کلیسای کارمو بزرگترین کلیسای لیسبون بود، اما امروزه شبستان بدون سقفی از طاق‌های زیبای آن باقی مانده است.

در جایی که روزی محراب اصلی کلیسا بود، اکنون یک موزه باستان‌شناسی کوچک با مجموعه‌ای از مقبره‌ها (بزرگ‌ترین آنها مربوط به پادشاه فردیناند است)، مجسمه‌ها، سرامیک‌ها و موزاییک‌ها ساخته شده است. در میان یافته‌های باستانی‌تر این کلیسا می‌توانید  بقایایی از یک ستون ویزیگوتیک و یک مقبره رومی حکاکی شده را از نزدیک ببینید. از دیگر آثار قابل توجه کلیسای کارمو می‌توان به سرهای کوچک شده، مومیایی‌های آمریکای جنوبی، مجسمه مریم باکره، سنگ قبرهای باستانی و مصنوعات ویزیگوتیک اشاره کرد.

جالب است بدانید که در ورودی موزه سنگی حکاکی شده با حروف گوتیک وجود دارد که به بازدیدکنندگان اطلاع می‌دهد که پاپ کلمنت هفتم به هر مسیحی مومنی که از این کلیسا بازدید کند ۴۰ روز جشن و پایکوبی اعطا کرده است. اگر روزی به سفر به لیسبون را تجربه کردید، بازدید از کلیسا کارمو را به عنوان یکی از جذاب ترین جاذبه های لیسبون فراموش نکنید.  

کلیسا کارمو در لیسبون پرتغال

ساعت بازدید از کلیسا کارمو لیسبون : از ساعت ۱۰ صبح تا ساعت ۶ بعد ازظهر

پل واسکو دوگاما | Vasco da Gama Bridge

پل واسکو دوگاما نه تنها یکی از دیدنی های لیسبون بلکه یکی از جاذبه های جهان است. طول این پل به اندازه‌ای بود که مهندسان برای طراحی و ساخت آن ناچار بودند انحنای زمین را در نظر بگیرند. پل واسکو دوگاما طولانی ترین پل اروپا و یکی از بلندترین پل های جهان است.

واسکو داگاما ۱۷ کیلومتر طول دارد که ۱۰ کیلومتر آن از روی آب می‌گذرد. این پل در ۳۱ مارس ۱۹۹۸ پس از تنها ۱۸ ماه ساخت‌وساز افتتاح شد. اگرچه هدف اصلی آن انتقال مسافران از جنوب پرتغال، اسپانیا و سایر نقاط اروپا به لیسبون و برای نمایشگاه جهانی بوده، اما واسکو داگاما درست شبیه به برج ایفل در حال حاضر به یکی از جاذبه های توریستی لیسبون تبدیل شده است.

پل واسکو دوگاما طولانی ترین پل اروپا

سواحل لیسبون | Lisbon Beaches

شهر لیسبون با آثار تاریخی، فرهنگ غنی و طبیعت فوق‌العاده یکی از هیجان انگیزترین شهرهای اروپا است. اگرچه پایتخت پرتغال به‌خاطر نماهای کاشی‌کاری‌شده، شیرینی‌های خوشمزه و ترامواهای رنگی شهرت دارد، اما کمتر توریستی است که از سواحل آن مطلع باشد. در واقع مسافران در سفر به لیسبون توجه کمتری به ساحل نشان می‌دهند، در حالی که ساحل لیسبون یکی از بهترین سواحل اروپا است. از خلیج‌های پنهان و سواحل شنای آرام گرفته تا مکان‌هایی برای موج‌سواری در اقیانوس اطلس، باعث می‌شود تا حتما سواحل را هم جزو جاذبه های لیسبون قرار دهید.

سواحل زیبایی لیسبون پرتغال

لیسبون، پایتختی به رنگ پرتغال

اگر از خانه‌هایی با سقف‌های نارنجی بگذریم و کوچه‌های چند صد ساله را زیر پا بگذاریم، به قلعه خیال انگیز سنت جورج می‌رسیم. واقعیت این است که با وجود ساختمان‌های شیک و مدرن که به آرامی در سرتاسر لیسبون در حال افزایش هستند، لیسبون جزو معدود شهرهای اروپایی به شمار می‌رود که زندگی روستایی همچنان در آن جاری است. این شهر یکی از آرامترین مقاصد اروپایی محسوب می‌شود.اگر به دنبال مقصدی متفاوت در اروپا هستید، فقط باید بهترین زمان سفر به لیسبون را با توجه به شرایط خود انتخاب کرده و آماده یک مسافرت متفاوت شوید.

جاذبه‌ های لیسبون تمامی ندارد، از کافه‌های قدیمی و ساختمان‌های قرون وسطی گرفته تا تماشای دیدنی های لیسبون از بالای آسانسور سانتا جاستا، از دراز کشیدن در ساحل لیسبون تا پرسه زدن در قدیمی ترین بازارهای اروپایی! پایتخت ساحلی پرتغال سرشار از فرصت است.

اگر تجربه سفر به پایتخت پرتغال را دارید، آن را با خوانندگان ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول درباره جاذبه های گردشگری لیسبون

شهر لیسبون به چه چیزی مشهور است؟

شهر لیسبون بیشتر به خاطر تاریخ استعماری، معماری گوتیگ و موسیقی فادو در جهان شناخته می‌شود. البته زندگی روزمره روستایی، مناظر دیدنی بالای تپه ها و فرهنگ جالب پرتغال نیز جزو جاذبه های لیسبون است که مردم را برای سفر به این شهر ترغیب می‌کند.

آیا لیسبون ارزان است؟

لیسبون یکی از ارزانترین شهرهای اروپا است، به طور کلی نمی‌توان لیسبون را جزو مقاصد ارزان برای سفر به حساب آورد، اما به نسبت سایر شهرهای اروپایی سفر به لیسبون هزینه کمتری خواهد داشت. برای رزرو بلیط ارزان لیسبون به فلای تودی مراجعه کنید.

بهترین زمان سفر به لیسبون کدام است؟

بهترین زمان برای سفر به لیسبون از اسفند تا اردیبهشت یا شهریور تا مهر محسوب می‌شود، زیرا هوا هنوز گرم و مطبوع است. با این حال نرخ هتل ها ارزان است و جمعیت کمتری نسبت به تابستان در شهر وجود دارد.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید