تفاوت خدمات VIP و CIP در فرودگاه

0
4805
تفاوت خدمات VIP و CIP در فرودگاه

تفاوت خدمات VIP و CIP پروازی در چیست؟

احتمالا شما هم تا به حال بارها با کلمه VIP رو به رو شده‌اید و حتما با معنی و کاربرد این کلمه در جاهای مختلف آشنایی دارید. اما آیا دقیقا می‌دانید که خدمات VIP در فرودگاه به چه نوع خدماتی اطلاق می‌شود؟ آیا با کاربرد آن در فرودگاه و تفاوت آن با کلمه‌ی کمتر شنیده شده‌ی CIP آشنا هستید؟ در این مقاله با فلای تودی همراه باشید تا با تفاوت خدمات VIP و CIP در فرودگاه آشنا شوید.

تفاوت خدمات VIP و CIP در فرودگاه
تفاوت خدمات VIP و CIP در فرودگاه

اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که زیاد سفر می‌کنند، ممکن است بارها با مشکل تاخیر برخی پروازها مواجه شده باشید و مدت زمان زیادی را در فرودگاه منتظر مانده باشید؛ و یا پس از فرود هواپیما در فرودگاه مورد نظر، مدتی را در انتظار استقبال خانواده گذرانده باشید. به همین دلیل، با وجود شلوغی و ازدحام فرودگاه، ترجیح می‌دهید مدت زمان انتظارتان را در آرامش و تحت شرایط و خدمات اختصاصی‌تر و در مکانی راحت‌تر سپری کنید. شرکت‌های مختلف فرودگاهی در پی رضایت خاطر مسافران ویژه‌ی خود، خدمات مختلفی را در قالب سرویس تشریفات فرودگاهی ارائه می‌دهند که در ادامه به آشنایی با آن‌ها می‌پردازیم.

خدمات VIP فرودگاه

تفاوت خدمات VIP و CIP در فرودگاه
خدمات VIP فرودگاه

کلمه VIP مخفف عبارت Very Important Person است. این اصطلاح برای افراد با جایگاه خاص اجتماعی از نظر سیاسی و یا هنری استفاده می‌شود؛ مانند روسای جمهور، سفیران و دیپلمات‌ها، وزیران، مدیران دولتی، شخصیت‌های هنری و سیاسی، کارگزاران و مدیران کشوری و لشکری. خدمات VIP فرودگاهی در واقع با تامین امنیت خصوصی بسیار بالایی همراه است چرا که این افراد دارای پست و شغل‌های حساس‌ هستند و می‌توان گفت مهم‌ترین تفاوت خدمات VIP و CIP همین موضوع امنیت بالا باشد. به گونه‌ای که در تمام مراحل ارائه خدمات قبل از پرواز، امنیت این افراد توسط محافظان شخصی، دوربین‌های حفاظتی و سایر ملاحظات امنیتی تامین خواهد شد. لازم به ذکر است که تمامی هزینه‌های خدمات VIP توسط سازمان‌ها و شرکت‌های مربوطه پرداخت می‎‌گردد.

خدمات VIP فرودگاه
تفاوت خدمات VIP و CIP

در فرودگاه، کارکنانی که مسئولیت ارائه این خدمات را بر عهده دارند، تمامی امور مربوط به دریافت کارت پرواز مسافر، حمل بار و چمدان‌ها، پذیرایی در سالن اختصاصی و پذیرایی در هتل فرودگاه به همراه یک دسته گل به عنوان خیر مقدم و… را بر عهده دارند. از دیگر خدماتی که به افراد VIP ارائه می‌شود می‌توان به عبور دادن شخص از گیت حراست به وسیله افراد مسئول اشاره کرد؛ در حالی که پس از عبور از گیت حراست سایر خدمه VIP با خوردنی‌های متنوع، برای پذیرایی در انتظار هستند. در نهایت نیز ترانسفر آن‌ها تا پلکان پرواز با وسیله نقلیه اختصاصی صورت می‌گیرد. در تمامی این مراحل، فرد VIP با آسودگی خیال می‌تواند به استراحت و یا برنامه‌های شخصی خود بپردازد. در نهایت باید به این موضوع نیز اشاره کرد که استفاده از خدمات VIP برای عموم مسافران به دلایل امنیتی، امکان پذیر نیست.

خدمات VIP رستوران فرودگاه

تفاوت خدمات VIP و CIP در فرودگاه
خدمات VIP فرودگاه

در فرودگاه‌ها، رستوران‌های مدرن و مجللی با بهترین خدمات و امکانات رفاهی برای مسافران VIP وجود دارد که از افراد با انواع غذاهای متنوع و وسوسه‌برانگیز، با کیفیت بالا پذیرایی می‌شود. کلیه میزهای این رستوران دارای تزییناتی منحصر به فرد به همراه گل‌های زیبا و… می‌باشد و خدمه رستوران با نهایت ادب و احترام، حضور مهمانان عالی قدر خود را خیر مقدم می‌گویند.

خدمات CIP فرودگاه

تفاوت خدمات VIP و CIP در فرودگاه
خدمات CIP فرودگاه

کلمه CIP مخفف کلمات Commercial Important Person ( شخص تجاری مهم ) است و به افرادی که از نظر تجاری، مهم و سرشناس هستند مانند مدیران و روسای شرکت‌های بزرگ و کارخانه‌دارها، تجار، ورزشکاران و … اطلاق می‌شود. البته خوب است بدانید که استفاده از خدمات CIP برای عموم آزاد است و این الزام وجود ندارد که شما حتما شخصیت تجاری مهم و قوی باشید تا بتوانید این خدمات را دریافت کنید، بلکه می‌توانید با پرداخت هزینه‌ی این خدمات، تبدیل به یک شخص CIP شوید. این خدمات شامل امکانات و خدمات رفاهی بخصوصی مثل دریافت کارت پرواز، بازرسی اختصاصی، پذیرایی در سالن، تحویل جامه‌دان، ترنسفر تا پای پلکان پرواز و… است که باعث می‌شود شما در تمامی مراحل قبل از سوار شدن به هواپیمایتان، احساس آرامش و آسودگی خیال داشته باشید.

خدمات CIP فرودگاه بین‌المللی امام خمینی:

تفاوت خدمات VIP و CIP در فرودگاه
خدمات CIP فرودگاه

جایگاه تشریفات اختصاصی (CIP) فرودگاه بین‌المللی امام خمینی در مساحتی با ۷۰۰۰ متر مربع زیربنا و ۸۰۰۰ متر مربع بنا در سه طبقه برای استفاده مسافران ایجاد شده است. تشریفات تجاری فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره)، امکانات و خدمات ویژه‌ای را فراهم کرده است تا مسافران خروجی و ورودی که تمایل دارند قبل از پرواز در فضایی آرام و با آسودگی خیال بگذرانند، از سالن تشریفات و امکانات موجود در آن استفاده نمایند و در وقت با ارزششان صرفه جویی کنند.

مسافرانی که از این خدمات استفاده می‌نمایند، تجربه‌‌‌ی روش‌های معمول مراحل قبل از پرواز همچون ایستادن در صف طولانی برای پذیرش، انتظار برای بار و چمدان و دریافت کارت پرواز را تجربه نمی‌کنند و تمامی این مراحل توسط پرسنل این بخش انجام خواهد شد. در این زمان، افراد می‌توانند به استراحت بپردازند و از فروشگاه‌های ارائه محصولاتی چون پسته، چرم، خاویار و… دیدن بفرمایند و از نوشیدنی‌های رایگان کافه لذت ببرند. در این سالن اینترنت رایگان نیز برای مسافران فراهم است. همچنین سوییت‌های مجهزی نیز برای اقامت‌های کوتاه مدت مسافران در نظر گرفته شده است.

تفاوت خدمات VIP و CIP در فرودگاه
تفاوت خدمات VIP و CIP در فرودگاه

از دیگر امکانات جایگاه تشریفات اختصاصی فرودگاه امام خمینی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انتقال مسافران به وسیله خودروهای اختصاصی از سالن تشریفات تا پای پلکان هواپیما و بالعکس (ترانسفر توسط ولوو، ون مکسوس و یا تویوتا کمری)
  • سالن پذیرایی باشکوه در دو طبقه
  • اخذ ویزای فرودگاهی توسط مسئولین مربوط CIP با هماهنگی قبلی
  • گیت‌های ویژه گمرک، سپاه، پلیس و پذیرش بار
  • سالن ملاقات‌های خصوصی و کنفرانس برای مذاکرات تجاری
  • امکان استفاده از میز اردو برای استقبال کنندگان و مسافران
  • باجه بانک اختصاصی جهت انجام امور بانکی
  • اتاق مخصوص کامپیوتر و اینترنت
  • پارکینگ مسقف و اختصاصی
  • پرداخت عوارض خروج از کشور
  • امکان خدمات‌دهی برای همراه داشتن حیوان زنده
  • امکان خدمات دهی به افراد کهن‌سال و ناتوان جسمی

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید