آشنایی با ترمینال های فرودگاه جدید استانبول

0
18090
ترمینال های فرودگاه جدید استانبول
ترمینال های فرودگاه جدید استانبول

ترمینال های فرودگاه بین‌المللی استانبول را بشناسیم

فرودگاه جدید استانبول که در منطقه‌ی آرناووت کوی (Arnavutköy) و در شمال غربی این شهر واقع شده است، یکی از بزرگ‌ترین، مجهزترین و مدرن‌ترین فرودگاه‌های جهان به شماره می‌رود. از آن جایی که ترکیه، به ویژه استانبول یکی از محبوب‌ترین و توریستی‌ترین مقاصد سفر دوستان جهان است. از آنجایی که استانبول به عنوان پلی میان اروپا و آسیا حساب می‌شود، ضرورت وجود چنین فرودگاهی کاملا احساس می‌شد. زمان تکمیل این فرودگاه سال ۲۰۲۵ پیش‌بینی شده است و در آن زمان لقب بزرگ‌ترین فرودگاه جهان را از آن خود خواهد کرد. به عبارتی، فرودگاه جدید استانبول قطب جهانی اروپا، آسیا و آفریقا به شمار خواهد رفت. از آنجایی که کشور ترکیه به خصوص شهر استانبول پذیرای سالانه مسافران زیادی از ایران می‌باشد و اکثر پروازهای ایران به مقصد ترکیه، در این فرودگاه به زمین می‌نشیند، احتمالا عده‌ی زیادی از ما، همین روزها ممکن است گذرمان به این شهر بیفتد، بنابراین در این مقاله قصد داریم شما را با ترمینال های فرودگاه جدید استانبول بیشتر آشنا کنیم تا در سفرهایتان به این مقصد، در بدو ورود دچار سردرگمی نشوید و آسوده خاطر سفر کنید.

 خرید ارزانترین بلیط هواپیما استانبول

مشخصات کلی فرودگاه جدید استانبول

ترمینال های فرودگاه جدید استانبول
ترمینال های فرودگاه جدید استانبول

فرودگاه جدید استانبول با مساحت  ۷۶.۵ میلیون مترمربع، هم اکنون دارای ۱۱۴ گیت،۰,۰۰۰ ۴ فضای پارکینگ، ۲۰,۰۰۰ صندلی و ۲۲۸ باجه‌ی کنترل پاسپورت است.

اگرچه در حال حاضر فرودگاه جدید استانبول تنها یک ساختمان ترمینال دارد، اما تا سال ۲۰۲۵ که ساخت آن به طور کامل به پایان می‌رسد، ۳ ترمینال دیگر به این مجموعه اضافه خواهد شد که این ترمینال‌ها به وسیله راه‌آهن به یکدیگر متصل می‌شوند.

مشخصات ترمینال های فرودگاه جدید استانبول

ترمینال فرودگاه جدید استانبول
ترمینال فرودگاه جدید استانبول

در حال حاضر اولین ترمینال فرودگاه جدید استانبول با مساحت ۱٫۴۴۰٫۰۰۰ مترمربع بزرگ‌ترین ساختمان ترمینال در سراسر جهان محسوب می‌شود و به دو قسمت گیت ورود و خروج تقسیم شده است. اگر قرار است مسیر خود تا فرودگاه بین‌المللی استانبول را با ماشین طی کنید، برای راحتی استفاده شما، پارکینگ فیروزه‌ای و سبز جهت پروازهای داخلی و پارکینگ‌های زرد، قرمز و آبی جهت پروازهای بین‌المللی در نظر گرفته شده است.

این فرودگاه هفت درب ورودی دارد. ورودی یک و دو برای پروازهای داخلی و بقیه ورودی‌ها برای پروازهای بین‌المللی در نظر گرفته شده است. مسافران پروازهای داخلی برای پذیرش (check-in) باید به کانترهای پذیرش D و E مراجعه کنند. مسافران پروازهای خارجی نیز باید خود را به یکی از کانترهای پذیرش D و F و G و H و J  برسانند. لازم به ذکر است که درب ورودی شماره ۵ فقط مخصوص مسافران کلاس تجاری می‌باشد.

علاوه بر این، کانتر G مخصوص پذیرش مسافرانی است که گروهی سفر می‌کنند. مسافرانی که به صورت خانوادگی سفر می‌کنند و همچنین مسافرانی که از کشورهای انگلستان، کانادا و ایالات متحده به استانبول می‌آیند برای پذیرش باید به کانتر K مراجعه نمایند. در نهایت کانتر پذیرش L ویژه‌ی مسافران کلاس تجاری ایرلاین ترکیش می‌باشد.

نقاط ضعف فرودگاه جدید استانبول

ترمینال های فرودگاه جدید استانبول
ترمینال های فرودگاه جدید استانبول

فرودگاه جدید استانبول هرچقدر هم بزرگ، مدرن و پیشرفته باشد، باز هم دارای مشکلی اساسی است. با وجود اینکه ترمینال این فرودگاه به ۵ قسمت بزرگ تقسیم شده است، فقط یک گیت بازرسی و امنیت برای پروازهای داخلی و یک گیت بازرسی برای پروازهای خارجی در این فرودگاه وجود دارد.

علاوه بر این، در حال حاضر این ترمینال بزرگ هیچگونه سیستم حمل و نقل داخلی مثل شاتل و یا قطار ندارد و مسافت زیادی که مسافر برای انجام امور قبل از پرواز باید طی نماید، قابل توجه است. در نتیجه به مسافران عزیز توصیه می‌شود حداقل سه ساعت قبل از پرواز در فرودگاه حضور پیدا کنند تا بدون استرس تمامی مراحل را طی کرده و نهاتا به گیت پرواز برسند.

برای درک بهتر موقعیت‌های سالن‌ها، گیت‌های ورودی و کانترهای پذیرش فرودگاه جدید استانبول می‌توانید نگاهی اجمالی به نقشه راهنمای فرودگاه بیندازید.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید