در طول سنین مختلف، انسانها از پل برای پر کردن شکاف بین موانع فیزیکی و یک عبور آسان استفاده می‌کردند. بسیاری از این پل‌ها نیز به عنوان نشانه و یا بخش مهمی از زیرساخت‌های شهرها در سراسر جهان هستند و یا به دلیل هنر معماری و مهندسی به یکی از جاذبه‌های دیدنی آن شهر تبدیل شده اند. برخی از پل های معروف جهان، نمونه هایی هستند که در گذشته های دور برای کاربری‌های مختلف ساخته و حتی بعد از گذشت سالیان طولانی، سالم و پابرجا مانده‌اند. در ادامه این مطلب از مجله گردشگری فلای تودی با ما همراه باشید.

پل های معروف دنیا که ارزش دیدن دارند!

چند پل در جهان می‌شناسید؟ شاید بعد از این سوال بلافاصله ذهنتان به سمت پل سی و سه پل اصفهان برود. اما شاید برای شما جالب باشد بدانید که پل های زیادی در جهان وجود دارد که بعضی تاریخی و بعضی معاصرند. معروف ترین پل های جهان در کشورهای مختلف را ببینید.

۱- پل بندر یا پل هاربور سیدنی – استرالیا

پل بندر سیدنی که با نام پل هاربور سیدنی نیز شناخته می‌شود در سال ۱۹۳۲ افتتاح شد، به دلیل طراحی و معماری آن و به واسطه مردم محلی سیدنی، به نام Coathanger نامگذاری شده است. این پل، بلندترین پل فولادی در جهان بوده و به یک نماد بین‌المللی در شهر سیدنی تبدیل شده است.

پل بندر یا پل هاربور سیدنی

هر سال برای برگزاری جشن‌های شب سال نو میلادی و مراسم آتش بازی از پل بندر سیدنی به عنوان مرکز اصلی استفاده می‌شود. اگر قصد سفر به سیدنی را داشتید، بازدید از این پل را در برنامه قرار دهید و بد نیست تا از لیست بهترین هتل های سیدنی یک گزینه خوب برای اقامت خود انتخاب کنید.

۲- پل بروکلین – نیویورک، ایالات متحده

پل بروکلین یکی از قدیمی‌ ترین پل‌ های معلق در ایالات متحده در سال ۱۸۸۳ تکمیل شده است. پل معلق بروکلین از آثار تاریخی و ملی و یکی از بهترین جاذبه‌های آزاد نیویورک که دارای یک پیاده روی گسترده برای عبور عابرین و دوچرخه سواران است که در مرکز آن و بالای خطوط اتومبیل قرار دارد.

پل بروکلین در نیویورک

۳- پل نانپو – شانگهای، چین

پل کابلی نانپو توسط شرکت طراحی مهندسی شهرداری شانگهای، کالج ساخت و ساز شهرداری و موسسه طراحی ساخت و ساز شانگهای و با کمک هولگر اس. اِسوِنسون طراحی شده است. این پل در سال ۱۹۹۱ برای استفاده عمومی مردم افتتاح شد. پل نانپو ۵۷ متری طولانی ترین پل در جهان محسوب می‌شود و دلیل جذابیت آن طراحی دایره‌ای شکل آن است.

پل نانپو در شانگهای

۴- پل خواجو – اصفهان، ایران

پل خواجو یکی از بهترین نمونه‌های معماری و فرهنگی دوران صفویه در ایران محسوب می‌شود که در سال ۱۰۶۰ هجری قمری ساخته شده است. این پل در استان اصفهان و بر روی رودخانه زاینده رود واقع شده است.

پل خواجو در اصفهان

در گوشه‌های ضلع شرقی پل خواجو دو شیر سنگی وجود دارد که به عنوان نماد سپاهیان بختیاری محافظ اصفهان و زاینده رود هستند، همچنین دارای ۲۴ دهانه‌ از مکعب‌های به دقت تراش‌خورده است و در بخش میانی، سدهای چوبی برای مسدود کردن آب رودخانه ساخته شده ‌است.

۵- پل برج – لندن، انگلستان

پل برج در لندن، در امتداد رودخانه تایمز  در ۳۰ ژوئن ۱۸۹۴ توسط شاهزاده ولز افتتاح گردید و یکی از نشانه‌های برجسته و نمادین در لندن است. همچنین پل برج دارای برج‌هایی با معماری گوتیک ویکتوریایی که در ابتدا و انتهای قسمتی از پل که قابلیت جمع شدن دارد و هنگام عبور کشتی ها بالا کشیده می‌شوند، قرار دارند.

پل برج در لندن

۶- پل لوپو – شانگهای، چین

پل لوپو در شانگهای با ۳۹۰۰ متر یکی از طولانی‌ ترین پل‌های قدیمی و فولادی و یکی از معروف ترین پل های جهان است که در تاریخ ۲۸ ژوئن ۲۰۰۳ افتتاح شد و نام آن مختصری از دو ناحیه در شانگهای است. پل لوپو توانست جایزه برترین سازه IABSE 2008 را به دست بیاورد، همچنین در سال ۲۰۱۰ به عنوان مرکز و نشان نمایشگاه جهانی شانگهای شناخته شد.

۷- پل واسکو دوگاما

پل واسکو دوگاما در شمال شهر لیسبون و در نزدیکی لیگ تگوس قرار دارد که برای کاهش ترافیک و دسترسی آسان‌تر به نمایشگاه جهانی سال ۱۹۹۸ در کنار تگزاس ساخته شده است. این پل دارای شش باند برای ماشین است و در برخی مواقع که ترافیک روزانه به میانگین ۵۲۰۰۰ می‌رسد تعداد خطوط آن نیز افزایش می‌یابد.

پل واسکو دوگاما

۸- پل گلدن گیت

گلدن گیت یکی دیگر از پل های معروف جهان است که در سال ۱۹۳۷ روی تنگه گلدن گیت گشایش یافت. این پل سانفرانسیسکو را به شمال کالیفرنیا متصل می‌کند. همان پل قرمز رنگ معروفی که بیشترین آمار خودکشی در آمریکا را دارد.

پل گلدن گیت

ساخت این پل ۳۵ میلیون دلار هزینه داشت که البته از چیزی که براورد شده بود، کمتر است. گفته شده میزان کابل های به کار رفته در این پل به قدری زیاد است، که با استفاده از آنها می‌توان ۳ بار کل جهان را بسته بندی کرد!

۹- پل میلو در فرانسه

پل میلو فرانسه به عنوان بلندترین پل جهان شناخته می شود که ۳۳۴ متر ارتفاع دارد. این پل در جنوب فرانسه ساخته شده و معمار آن نورمن فاستر بوده است. نورمن فاستر این پل را برای احداث روی رودخانه تارن طراحی کرده بود. این جاده بیش از ۳۶،۰۰۰ تن وزن دارد و با عمق ۴٫۲ متر به عنوان طولانی‌ ترین جاده کابلی پل در جهان شناخته می‌شود.

۱۰- پل آکاشی کای کیو ژاپن

این پل که با نام پل مروارید نیز شناخته می‌شود یکی دیگر از معروف ترین پل های جهان است که روی تنگه آکاشی احداث شده و شهر کوبه را به ایوایا وصل می‌کند. پل آکاشی کای کیو ژاپن، در سال ۱۹۹۸ ساخته شد و بزرگترین دهانه مرکزی را در میان پل های معلق جهان دارد. دهانه مرکزی این پل ۱۹۹۱ متر است.

پل آکاشی کای کیو ژاپن

۱۱- پل چارلز پل اسرارآمیز پراگ

پل چارلز یا پل کارل یکی از پل های معروف جهان است که روی رودخانه ولتاوا ساخته شده و قدیمی ترین پل پراگ محسوب می‌شود که در سال های قرون وسطی ساخته شده است. این پل همچنین به عنوان دومین پل بزرگ جمهوری چک نیز محسوب می‌شود. افسانه های زیادی درباره این پل سنگی وجود دارد، بعضی ها ادعا می‌کنند که در ساخت این پل و ملات آن از تخم مرغ استفاده شده و مردم از همه جای جهان، تخم مرغ های جوشانده به پراگ می‌فرستادند.

پل چارلز پل اسرارآمیز پراگ

یا حتی بعضی ها اعتقاد دارند که سازنده پل، روح اولین کسی که از این پل گذر کرده را به شیطان وعده داده است. طبیعتا این افسانه ها تنها اعتقاد مردم محلی درباره پل است.

۱۲- پل اسکای لنکاوی

اسکای بریج لنکاوی یکی از مهمترین جاذبه های لنکاوی مالزی است. این پل معلق، پلی برای عابران پیاده و محلی برای تماشای طبیعت زیبای اطراف است. اگر روزی به جزیره لنکاوی سفر کردید، خودتان را به این پل معلق برسانید و تماشای چشم اندازهای زیبای بالای کوه مات سینچانگ را به خودتان هدیه دهید.

پل اسکای لنکاوی

جالب است بدانید که این پل که در سال ۲۰۰۵ و در عرض یک سال ساخته شده، حداکثر ۲۵۰ نفر ظرفیت دارد. مسیر پیاده روی پل اسکای بریج لنکاوی، ۲۰۰۰ فوت بالاتر از سطح دریا است و با یک ستون و کابل های فولادی عظیم نگهداری می‌شود.

۱۳- پل شیخ زاید ابوظبی

پل شیخ زاید ابوظبی یکی از پل های معروف جهان است که توسط معمار معروف عرب، زاها حدید، طراحی و ساخته شده است. این پل با ارتفاع ۶۴ متر، به عنوان پیچیده ترین پل جهان برنده جایزه پریتزکر شده است. این پل که مسیر اصلی ارتباطی کانال المقطع است، به صورت کمانی شکل و از جنس بتن آرمه ساخته شده است. این پل سیستم نورپردازی داینامیک زیبایی نیز دارد که به خصوص در شب، جلوه زیبایی به پل می‌بخشد.

پل شیخ زاید ابوظبی

۱۴- پل اورساند یکی از بهترین پل های جهان

پل اورساند دانمارک نیز یکی دیگر از بهترین پل های جهان است که ۲ کشور سوئد و دانمارک را از طریق زمینی به هم متصل می‌کند. جالب است بدانید که این پل از مرز بین کشورهای دانمارک و سوئد عبور می‌کند، اما به دلیل این که هردو این کشورها عضو شنگن هستند، کنترل پاسپورت روی این پل انجام نمی‌شود.

پل اورساند یکی از بهترین پل های جهان

پل ها، عجیب ترین سازه های معماری جهان!

شاید در نگاه اول پل یک عنصر معماری ساده به نظر برسد، اما یکی از پیچیده ترین سازه های معماری همین پل ها هستند، در این مطلب شما تنها با چند مورد از معروف ترین پل های جهان آشنا شدید، اما پل های دیگری در جهان وجود دارند که کسی راز ساخت و ساز و پایداری آنها را نمی‌داند. پل هایی که در دریا و رودخانه ها ساخته شده و یا پل هایی که روی هوا معلق هستند. امیدواریم که فرصت دیدن این شاهکارهای معماری جهان را از نزدیک داشته باشید.

سوالات متداول

پل معروف استانبول چه نام دارد؟

پل بسفر معروف ترین پل استانبول است که قسمت آسیایی این شهر را به قسمت اروپایی متصل می‌کند.

بزرگترین پل جهان در کدام کشور قرار دارد؟

طولانی ترین پل جهان، پل دانیانگ کانشان است که دو شهر شانگهای و نانجینگ را به هم متصل می‌کند.

معروف ترین پل ایران کدام پل است؟

پل سفید اهواز و پل خواجو و پل سی و سه پل از معروف ترین پل های ایران هستند.

بزرگترین پل جهان چند کیلومتر است؟

شی جین پینگ، طولانی ترین پل جهان است. که ۵۵ کیلومتر طول دارد و روی دریا ساخته شده است.

1 نظر

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید