تابه‌حال تجربه سفر به کشور سرخ را داشته‌اید؟ آیا می‌دانید کشور سرخ لقب کدام کشور است؟ اگر اهل گردشگری در نقاط مختلف ایران و جهان باشید، احتمالا شهرت جاهای دیدنی مراکش به گوشتان خورده است. مراکش که به شهر رنگ‌ها و بیشتر از آن، به کشور سرخ شهرت دارد، با دیدنی‌های اعجاب‌انگیزش، شما را برای همیشه مجذوب خود خواهد کرد.

تماشای رقص‌های محلی، شترسواری، خوردن خرما زیر سایه نخل‌های تنومند و پوشیدن لباس‌های محلی، تنها گوشه‌ای از سرگرمی‌های لذت‌بخش در مراکش محسوب می‌شوند. برای شنیدن دیگر تجربه‌های نابی که در سفر به جاهای دیدنی مراکش در انتظارتان هستند، این مطلب را دنبال کنید. ما در این مطلب از مجله گردشگری فلای تودی، می‌خواهیم پا را از مرزهای داخلی فراتر بگذاریم و از قاب زیبای مراکش به جاذبه‌های دیدنی آن نگاه کنیم!

مراکش کجاست؟

مراکش از قطب‌های مهم گردشگری در شمال قاره آفریقا است. این کشور که در زبان بربری، سرزمین خداوند معنا می‌دهد، با جذب توریست، بخش اعظمی از درآمد خود را تامین می‌کند. کشور مراکش دارای جمعیت ۳۷ میلیون نفری است که از این تعداد ۵۷ درصد آن، شهرنشین و ۴۳ درصد ساکن مناطق روستایی هستند.

مساحت این کشور، بالغ بر ۷۰۰ هزار کیلومتر مربع و واحد پول آن درهم است. مراکش دارای ساحلی از اقیانوس اطلس است که از شمال با دریای مدیترانه، از جنوب با کشور موریتانی و از شرق با الجزایر مرز مشترک دارد. جالب است بدانید که کشور مراکش از آن دسته کشورهای عرب‌زبانی است که از هجوم و حملات امپراتوری عثمانی در امان ماند. شاید اصلا راز جذابیت و زیبایی این شهر هم در همین نکته نهفته باشد!

جاذبه های دیدنی مراکش | زیبایی های سرزمین خداوند

کشور رنگی مراکش به‌واسطه داشتن تاریخ کهن و هنرنمایی‌های بسیار ارزشمند معمارانش، به مقصدی رویایی برای گردشگران تبدیل شده است. به مراکش که قدم می‌گذارید، در نگاه اول، مجذوب خانه‌های سرخ‌رنگ این شهر می‌شوید؛ خانه‌هایی که به‌واسطه خاک رس و به‌لطف معماری اسلامی-یونانی، نمایی بسیار دیدنی به این منطقه بخشیده‌اند. بعد از آن، احتمالا این رنگ‌ آبی روستا و رنگ طلایی صحراهای این شهر است که شما را شیفته خود می‌کند.

جاهای دیدنی مراکش 3

از جادوی رنگ در مراکش که بگذریم، نوبت به عطر دل‌انگیز ادویه‌ها می‌رسد که باز هم برای هر گردشگری جذابیت دارد. حال به تمام این زیبایی‌ها، سنت‌های خاص و عجیب مردم مراکش را هم اضافه کنید که به چاشنی هیجان و سرگرمی سفر به جاهای دیدنی مراکش اضافه می‌کنند. در ادامه، همراه ما باشید تا به‌شکل اختصاصی، به معرفی هر جاذبه در این کشور بپردازیم.

شهر طنجه | شهری رویایی در مراکش

یکی از جاهای دیدنی مراکش که بسیاری از گردشگران، هر ساله به امید دیدن آن راهی این کشور می‌شوند، شهر طنجه است. این شهر سنگی در کنار دریای مدیترانه جا خوش کرده و صاحب زیباترین ساحل، چشم‌نوازترین موزه و دیدنی‌ترین غار است.

جاهای دیدنی مراکش 21

ساحل وسیع و بسیار پاکیزه طنجه، به‌عنوان گوشه‌ای دنج برای خلوت‌کردن با خود و تماشای زیبایی‌های طلوع و غروب خورشید به حساب می‌آید. این شهر ضمن داشتن ساحل، بازاری معروف به پتیت سوکو هم دارد که بهترین مکان برای گشت‌زدن میان رنگ‌ها و عطرهای سحرانگیز است. کلیسای سنت اندرو نیز جاذبه‌ای دیگر در این شهر رویایی است که برای گردشگران علاقه‌مند به جاذبه‌های مذهبی، می‌تواند بسیار تماشایی باشد.

اگر فرصت بازدید از جاذبه‌های زیبای شهر طنجه را نداشتید، میدان معروف این شهر را دریابید. این میدان که با عنوان پتیت سوکو شناخته می‌شود، پاتوق بسیاری از نویسندگان بزرگ بوده است. یادتان باشد در کافه‌های چشم‌نواز طنجه، فرصت چشیدن طعم اصیل غذاهای محلی مراکش را پیدا خواهید کرد. نوشیدن چای نعنا را نیز فراموش نکنید!

روستای شِفشاون | روستایی با دیوارهای آبی

روستای شفشاون را باید از دیگر جاذبه های گردشگری مراکش دانست که بیشتر به‌واسطه داشتن دیوارهای آبی شهرت دارد. این شهر رویایی که بر کرانه ساحل مدیترانه و در جنوب تنگه جبل‌الطارق قرار گرفته است، جمعیتی حدود ۴۰ هزار نفر دارد.

در خصوص رنگ‌آمیزی اعجاب‌انگیز این روستا، روایت‌ها مختلف است. برخی دلیل رنگ آبی خانه‌های روستا را کوه‌های اطراف این شهر می‌دانند. این گروه از افراد، می‌گویند رنگ آبی تضاد خوبی با رنگ قهوه‌ای رشته‌کوه‌های شفشاون دارد و اصلا داشتن همین تضاد هم موجب خلق خانه‌های آبی شده است. روایت دوم که از نظر ما صحت بیشتری دارد، دلایل مذهبی این رنگ‌آمیزی است. مردم شفشاون دوست دارند به هر چیزی که نگاه می‌کنند، نشانه‌ای از صلابت و قدرت پروردگار را در آن بیابند و رنگ لاجوردی آسمان‌ها، شاید بهترین رنگ برای این منظور است!

جاهای دیدنی مراکش 2

این روستا ضمن اینکه می‌تواند بهترین قاب برای عکس‌های خاطره‌انگیز شما از سفر به جاهای دیدنی مراکش باشد، صاحب سوغات و صنایع‌دستی گوناگونی است. پنیر بزی معروف‌ترین خوراکی محلی شفشاون است که تقریبا همه گردشگران، شیفته طعم بی‌نظیر آن هستند.

منطقه قدیمی شهر مدینه | اعجازی از رنگ و رایحه

منطقه مدینه، ارزش این را دارد که سوار بر هواپیما و تنها به قصد دیدن آن راهی مراکش شوید! این منطقه جزو بافت قدیمی شهر به‌ حساب می‌آید و هزارتویی از رنگ، صدا و رایحه‌های دلپذیر است. بازارهای رنگارنگ این جاذبه، از پرپیچ‌وخم‌ترین و بکرترین دیدنی‌هایی است که می‌توان تصور کرد.

شایان ذکر است که بازارهای این منطقه، ضمن داشتن جذابیت‌های بصری، بهترین مکان برای خرید سوغات مراکش هستند. عطر، چرم، ادویه‌جات و صنایع‌دستی چوبی از جمله محصولاتی هستند که با تنوع بسیار بالا در این بازار، می‌توانید آن‌ها را پیدا کنید. در ضلع غربی بازار مدینه نیز دباغ‌خانه‌ای قرار دارد که پوست حیوانات را به سبک قدیم رنگ می‌کند. تمام این جاذبه‌ها در کنار هم، مدینه را به زنده‌ترین بافت شهر مراکش تبدیل کرده‌ است.

جاهای دیدنی مراکش 22

دره دادِس | بهشت صخره نوردان

در مراکش، جاذبه‌‌های دیدنی‌ بسیاری برای غافلگیری و بهت‌زدگی گردشگران وجود دارند؛ اما شاید عجیب‌ترین این جاذبه‌ها را بتوان دره دادس دانست؛ دره‌ای فراطبیعی که بعید می‌دانیم بتوانید حتی گوشه‌ای از تصاویر شگفت‌انگیز آن را در ذهنتان مجسم کنید!

این دره که به دره تودرا جرج هم شهرت دارد، صاحب دیوارهایی سنگی به طول ۱۶۰ متر است. عبور رود دادس از میان صخره‌های باصلابت دره، جاذبه‌ای دیگر از این منطقه است که باعث نشاط و آرامشی خاص برای گردشگران خواهد شد. اگر اهل صخره‌نوردی یا پیاده‌روی هستید، بدانید که دره دادس، بهشت شما برای تجربه ناب این دو ورزش خواهد بود!

جاهای دیدنی مراکش 5

آگادیر | قطب مهم جهان در تولید روغن آرگان

اگر در میان جاهای دیدنی مراکش، در جست‌وجوی مکانی تازه و جذاب هستید که در آن، بتوانید انرژی ازدست‌رفته این روزهایتان را جبران کنید، آگادیر بهترین گزینه است. این شهر زیبا با سکوت اعجاب‌انگیزی که دارد، آرامشی خاص به جان و روحتان می‌بخشد. اما مهم‌تر از این سکوت، سواحل وسیع و شنی آن است که گردشگران را مجذوب خود می‌کند.

جاذبه‌های دیدنی آگادیر به ساحل وسیع آن هم ختم نمی‌شود؛ این شهر صاحب لوکس‌ترین و شیک‌ترین حمام‌های سنتی است که دیدن آن‌ها خالی از لطف نیست. معروف‌ترین این حمام‌ها، حمام آرگان پلاس است که حتما باید از آن دیدن کنید. حال که نامی از آرگان برده شد، خوب است بدانید که روغن آرگانی اصیل‌تر و واقعی‌تر از روغن آرگان مراکش در هیچ‌کجای جهان وجود ندارد! بنابراین، اگر به سلامت پوست و موی خود اهمیت می‌دهید، حتما روغن آرگان مرغوب این شهر را تهیه کنید.

جاهای دیدنی مراکش 26

مسجد حسن الثانی | از اعجاب انگیزترین جاذبه های دیدنی مراکش

یکی از جاذبه های دیدنی مراکش که روح هنرشناسانه گردشگران را ارضا می‌کند، مسجد حسن‌الثانی است. این مسجد باشکوه در شهر کازابلانکا قرار دارد و به دستور حسن‌ثانی، شاه مراکش در سال ۱۹۹۳ ساخته شده است. مسجد حسن‌الثانی به‌واسطه معماری حیرت‌انگیزی که دارد، در صدر مساجد بزرگ و شکوهمند جهان قرار گرفته است.

جاهای دیدنی مراکش 7

اولین جاذبه مهم این مسجد، مناره‌های مرتفع آن است که با داشتن ۲۰۰۰ متر ارتفاع، تقریبا در کل جهان نظیر ندارد. اما حیرت‌انگیزتر از مناره‌ها، قرارگیری این بنا روی اقیانوس است که باعث می‌شود نمازگزاران در فضایی کاملا روحانی و البته رویایی سر به سجده بگذارند. 

میشل پینسیو، معمار فرانسوی این بنای باشکوه، در ساخت دیوارهای این مسجد از مرمر و بتون استفاده کرده است. او با طراحی ستون‌های مرمری مزین‌شده به حکاکی چوبی و سقف‌های کشویی، نمایی بسیار زیبا و دیدنی را برای این مسجد خلق کرده است.

شهر تاریخی ولیلی | یادگاری به جا مانده از روم باستان

شهر تاریخی ولیلی همان‌طور که از نام آن پیداست، اثری کاملا باستانی متعلق به قرن سوم پیش از میلاد است. این شهر که در فاصله ۳۳ کیلومتری از یک شهر تاریخی دیگر تحت عنوان شهر مکناس قرار دارد، موزه‌ای کامل از آثار رم باستان است.

جالب است بدانید که شکوه، جلال و زیبایی این شهر، بیشتر به دلیل زیتون مرغوبی است که در شهر ولیلی کشت می‌شده است. در شهر تاریخی ولیلی، گردشگران شانس این را دارند که از جاذبه‌های مهم تاریخی خانه چهارفصل، خانه پری دریایی، خانه هرکول، سرای ستون‌ها و خانه افیب بازدید کنند. همچنین در این شهر، خانه تاریخی اورفئوس از مشاهیر مهم یونان نیز وجود دارد که دیدن آن برای تاریخ‌دوستان خالی از لطف نیست.

جاهای دیدنی مراکش 8

فاس البالی | قدیمی ترین بافت شهر در مراکش

در میان جاهای دیدنی مراکش، دومین جاذبه‌ای که با حال‌وهوای تاریخی خود شما را حسابی بهت‌زده می‌کند، فاس‌ البالی است. فاس‌ البالی نام شهری شاهانه در مراکش است که بعد از رباط، پایتخت مراکش و شهر تاریخی مکناس، به‌عنوان سومین شهر بزرگ این کشور شناخته می‌شود.

این شهر خود شامل ۳ بخش با نام‌های فاس‌ البالی، فاس‌ الجدید و ویل نوول است که در این میان، فاس البالی از همه قدیمی‌تر است. برای ورود به قدیمی‌ترین بافت شهر فاس البالی، بایn خودتان را به دروازه اصلی این شهر، یعنی باب ابی الجنود برسانید. از جاذبه‌های مهمی که در این شهر قدیمی در انتظارتان است، می‌توان به مسجد الاندلوس و ‌دانشگاه قرویین، قدیمی‌ترین دانشگاه جهان اشاره کرد.

جاهای دیدنی مراکش 9

شاید برای‌تان جالب باشد بدانید که دو جاذبه معروف این شهر، یعنی مسجد و دانشگاه، در قرن نهم و توسط دو خواهر با نام‌های فاطمه و مریم الفهیری ساخته شدند. این دو خواهر بعد از مهاجرت به فاس البالی، تصمیم گرفتند با ارثیه پدری خود، اقدام به تاسیس دو بنای باشکوه در این شهر کنند. مسجد زیبای الاندلس با مناره‌های معروف سفیدرنگ و دانشگاه قدیمی قرویین، دستاورد همین ایده بکر است.

اِرگ چِبی | از جاذبه های طبیعی مسحورکننده در مراکش

چیزی از شکوه و زیبایی صحراهای آفریقا به گوشتان خورده است؟ اگر اهل کویرگردی باشید، احتمالا با منطقه کویری ارگ چبی کاملا آشنا هستید. این منطقه جذاب کویری که درست در دل صحراهای بزرگ آفریقا قرار گرفته است، تفریحاتی هیجان‌انگیز را برای ماجراجویان ارائه می‌دهد. شترسواری، فورویل و شن‌سواری از بهترین و سرگرم‌کننده‌ترین تفریحاتی ‌هستند که در این منطقه کویری می‌توانید آن‌ها را تجربه کنید.

اهل هیچ‌کدام از این تفریحات هم که نباشید، باز هم از حضور در کویر ارگ چبی، لذت تمام را خواهید برد! دلیل آن هم فضای مرموز آمیخته به زیبایی و شکوه این منطقه است که تقریبا هر گردشگری را مجذوب خود می‌کند.

جاهای دیدنی مراکش 10

قصر آیت بن حدو | هالیوود آفریقا

به قصر آیت بن حدو، هالیوود آفریقا خوش آمدید! اگر اهل فیلم‌های هالیوودی با تم دینی باشید، قطعا برای یک‌ بار هم که شده، نمایی از قصر آیت بن حدو را از پشت قاب تلویزیون دیده‌اید. این روستای تاریخی به دلیل شکوه معماری‌اش، بهترین لوکیشن برای فیلم‌های تاریخی و مذهبی در هالیوود است.

روستای خشتی آیت بن حدو بین صحرای بزرگ آفریقا و مراکش قرار دارد و در روزگاران قدیم، بهترین اقامتگاه برای کاروان‌ها بوده است. در این روستا، می‌توانید خانه‌هایی با ابعاد مختلف را مشاهده کنید که همگی در حصار دیوار دفاعی بزرگ قرار دارند. جالب است بدانید که این روستای خشتی، علی‌رغم قدیمی‌بودنش، هنوز هم خالی از سکنه نیست و تعداد اندکی از خانواده‌ها ساکن ساختمان‌های نسبتا جدید آن هستند.

جاهای دیدنی مراکش 12

باغ های مندوبیا | مکانی دنج برای تفریح و خوشگذرانی

یکی دیگر از جاذبه های دیدنی در مراکش، باغ مندوبیاست که زنان به همراه فرزندان خردسال خود برای تفریح و خوشگذرانی به آن قدم می‌گذارند. در این باغ زیبا، جز تفریحات سرگرم‌کننده، چند ساختمان استعماری باشکوه و یک بنای تاریخی هم به چشم می‌خورند که تقریبا در نوع خودشان بی‌نظیر هستند.

باغ ماژورل | اثری هنری از نقاش معروف فرانسوی

باغ ماژورل نوع دیگری از جاذبه های گردشگری مراکش است که از آن به‌عنوان باغ گیاه‌شناسی در این کشور یاد می‌شود. موسس این باغ بهشتی، نقاش معروف فرانسوی به نام ژاک ماژورل است. این نقاش خوش‌ذوق، تمام عمر خود را صرف نقاشی‌کردن از جزئیات زندگی محلی مردمان مراکش کرد که در آخر هم به‌واسطه همین نقاشی‌های هنرمندانه به شهرت جهانی رسید. این باغ یادگاری از ژاک ماژورل است که در آن، انبوهی از درختان نخل، سرخس و گل‌های کاکتوس وجود دارد.

جاهای دیدنی مراکش 23

باغ ماژورل به‌غیر از داشتن درختان تنومند نخل و گیاهان دارویی شفابخش، یک موزه نیز دارد. این موزه که بربر نام دارد، نمایشگاهی از نقاشی‌های معروف ژاک در خصوص تمدن مردم بربر است. بربرها از بومیان شمال آفریقا هستند که فرهنگ و تمدن قدیمی آن‌ها، سوژه‌ای برای نقاشی‌های ژاک بوده است.

مسجد کوتوبیا | از بهترین جاهای دیدنی مراکش

مسجدهای قدیمی هر شهری، جزو جذاب‌ترین جاذبه‌های آن محسوب می‌شوند که هر بار دیدنشان، باز می‌تواند برای گردشگر تجربه‌ای جذاب و جدید باشد. مسجد کوتوبیا هم جزو همین مساجد قدیمی است که در مراکش قرار دارد. این مسجد با نام‌های دیگری همچون کوتوبیه، جامع الکتوبیه، کوتوبین و مسجد کتابفروشان هم شناخه می‌شود. اگر از نام عجیب این مسجد بخواهید بدانید، باید بگوییم دلیل انتخاب کوتوبیا همسایگی این بنا با بازار کتابفروشی در روزگار قدیم است.

جاهای دیدنی مراکش 13

آنچه بیش از همه در مسجد کوتوبیا موجب حیرت و شگفتی شما می‌شود، سرامیک‌های تزیین‌شده، پنجره‌های قوس‌دار و مناره مرتفع و سربه‌فلک‌کشیده آن است. بر بالای مناره ۷۰ متری این مسجد که بایستید، می‌توانید دیدی کامل به محله‌های اطراف این بنا داشته باشید.

سوق‌ مراکش | هزارتویی از رنگ و زیبایی

بخش جذاب جاهای دیدنی مراکش، سوق‌های این شهر است که در آن‌ها، گردشگران با تصویری تازه از بازار روبه‌‌رو می‌شوند. در مراکش ۵ بازار تودرتو و تنگ‌ و باریک وجود دارند که هر کدام به خرید و فروش یک محصول خاص اختصاص پیدا کرده‌اند. سوق فرش، سوق چرم، سوق پارچه، سوق ادویه و سوق محصولات فلزی، ۵ بازار مهم مراکش هستند. یادتان باشد اگر در شهر فرنگ سوق‌ها، قصد خرید کالایی را داشتید، حتما سنت چانه‌زنی را به‌جا آورید!

جاهای دیدنی مراکش 14

مقبره‌ های سعدیان | از مکانهای دیدنی مراکش

گورستان یا مقبره سعدیان را نیز می‌توان جزئی از جاذبه های گردشگری مراکش دانست که دیدن آن برای تاریخ‌دوستان خالی از لطف نیست. این جاذبه، مقبره‌ای از اشخاص سرشناس و پادشاهان مراکش است که به قرن شانزدهم تعلق دارد.

گورستان سعدیان در فاصله‌ بین سال‌های ۱۷۹۲ تا ۱۹۱۷ تنها متروکه‌ای بود؛ اما بعد از سال ۱۹۷۲ تبدیل به دو آرامگاه مجزا شد که در بخشی از آن، پیکر ۶۶ نفر از اعضای سلسله سعدیون و در بخش دیگر آن ۱۰۰ نفر از آن‌ها به خاک سپرده شده‌اند.

برج حسن | یادگاری تاریخی از سلسله موحدون در آفریقا

برج حسن اثری باستانی از دوره حکومت یعقوب المنصور، یکی از خلفای سلسله موحدون است. پروژه ساخت این بنا در سال ۱۱۹۹ با مرگ خلیفه به‌صورت نیمه‌کاره رها شد. طبق این پروژه، قرار بود برج حسن بزرگ‌ترین مناره جهان باشد؛ اما با مرگ خلیفه، سرنوشت ساخت این برج به‌گونه‌ای دیگر رقم خورد.

در حال حاضر، برج حسن مناره‌ای ۴۴ متری است که به همراه مسجد هم‌جوارش، به‌عنوان جاذبه‌ای دیدنی در مراکش، میزبان گردشگران بسیار زیادی است.

جاهای دیدنی مراکش 15

مدرسه بن یوسف | از تاریخی ترین جاهای دیدنی مراکش

مدرسه بن یوسف را هم می‌توان از دیگر جاذبه های دیدنی مراکش دانست که برای علم‌دوستان، فضایی دلنشین و دوست‌داشتنی را به تصویر می‌کشد. این مدرسه به دلیل سبک معماری منحصربه‌فردش، همیشه در قیاس با قصر الحمرا در اسپانیا قرار می‌گیرد و در ذهن گردشگران، نمایی از این قصر را تداعی می‌کند.

مدرسه بن یوسف ضمن داشتن جلوه‌های بصری زیبا، به‌عنوان قدیمی‌ترین مرکز آموزش در شمال آفریقا نیز شناخته می‌شود. همین قدمت باستانی در آموزش هم از این بنا، جاذبه‌ای دیدنی و بسیار ارزشمند خلق کرده است.

جاهای دیدنی مراکش 27

کتابخانه قرویین | از قدیمی ترین جاذبه های دیدنی مراکش

بازدید از قدیمی‌ترین کتابخانه جهان هم می‌تواند تفریحی هیجان‌انگیز در کشور مراکش باشد که احتمالا گردشگران علم‌دوست را حسابی سر ذوق می‌آورد. کتابخانه قرویین نام این کتابخانه قدیمی است که با هزاران نسخه از کتاب‌های نایاب، بهشتی برای کتاب‌دوستان است! این کتابخانه مشهور در شهر فاس قرار دارد.

بازار مرکزی کازابلانکا | از دیدنی های مراکش

در هنگام بازدید از جاهای دیدنی مراکش، فرصت معاشرت با مردم مراکش را از دست ندهید. بهترین جایی که در آن، می‌توانید از نزدیک با مردم مراکش ملاقات کنید و با سبک زندگی آن‌ها آشنا شوید، بازار مرکزی کازابلانکا است. این بازار که درست در مرکز شهر قرار دارد، منبع اصلی خریدهای روزانه مراکشی‌ها است. در فضای شلوغ و پرازدحام این بازار، فرصت این را دارید تا زیباترین‌ قاب‌ها از زندگی محلی مردم این منطقه را در دوربین خود ثبت کنید.

جاهای دیدنی مراکش 16

دروازه باب منصور | گل سرسبد تمام جاذبه های دیدنی مراکش

تاریخ کهن مراکش، بهانه‌ای شده است تا شما در گوشه‌گوشه این شهر، با جاذبه‌ای تاریخی روبه‌رو شوید. یکی از بهترین جاهای دیدنی مراکش که صفحاتی از تاریخ را مقابل چشمان شما ورق می‌زند، دروازه باب منصور است. کتیبه‌های مذهبی، ستون‌های مرمری و تزیینات هندسی، معرفی کامل از این بنای تاریخی هستند.

شاید در میان ۱۲ دروازه معروفی که در مراکش وجود دارند، دروازه باب منصور زیباترین آن‌هاست. ساخت این بنای شگفت‌انگیز ابتدا در سال ۱۶۷۲ توسط شاه مولای اسماعیل آغاز شد؛ اما در نهایت به دست پسرش در سال ۱۷۳۲ به اتمام رسید.

پارک اتحادیه عرب | تفرجگاهی تماشایی در مراکش

پارک اتحادیه اروپا از دیگر جاذبه‌ های دیدنی مراکش است که به‌واسطه داشتن فضای سبز، به‌عنوان بهترین تفرجگاه در مراکش شناخته می‌شود. این پارک سرسبز و باصفا خیابانی بزرگ با درختان نخل دارد و مکانی مناسب برای پیاده‌روی و قدم‌زدن است. مردم ساکن در مراکش، معمولا هر زمان که بخواهند با دوستان خود دیداری تازه کنند، پارک اتحادیه عرب در کازابلانکا را به‌عنوان محل قرار انتخاب می‌کنند.

جاهای دیدنی مراکش 17

قصر باهیا | جلوه ای تمام عیار از زندگی مجلل شاهانه

در فهرست بازدیدهای خود از جاهای دیدنی مراکش، جایی هم برای قصر باهیا خالی بگذارید. این کاخ در روزگاران بسیار قدیم، محل سکونت وزیر اعظم شاه سلطان مولا الحسن یکم با نام بواحمد بوده است. بعد از آن به همت هنرمندان و کارگردانان مشهور مراکشی بازسازی شد. این بازسازی حدود ۶۰ سال به طول انجامید؛ اما در نهایت، نتیجه‌ای بسیار درخشان و دیدنی به‌ دنبال داشت.

کاخ باهیا مجموعه‌ای از یک خانه بزرگ و چند خانه با ابعاد کوچک است که در معماری داخلی آن‌ها، می‌توانید تزییناتی خیره‌کننده از کاشی‌کاری‌ها و نقاشی‌های زیبا را مشاهده کنید. دورتادور این کاخ را باغ‌هایی از درختان و گل‌های زیبا احاطه کرده‌اند. اگر علاقه‌مند هستید از سبک زندگی مجلل شاهانه در مراکش بیشتر بدانید، کاخ باهیا بهترین فرصت برای آشنایی با این موضوع است.

جاهای دیدنی مراکش 18

میدان جامع الفنا | قلب تپنده مراکش

یکی دیگر از بهترین جاهای دیدنی مراکش، میدان جامع الفناء است که درست در قلب این شهر رویایی قرار دارد. شاید بتوان اصلی‌ترین تفریح و سرگرمی را در این میدان، امتحان‌کردن طعم‌های جدیدی از غذاهای محلی مراکش دانست؛ اما بهتر و هیجان‌انگیزتر از آن، هنرنمایی‌های ماربازان است که تماشای آن هیجان خاص خودش را دارد! بعد از نمایش ماربازی، نوبت به شعبده‌بازی و رقص می‌رسد که اگر در ساعات میانی روز، خودتان را به این میدان برسانید، می‌توانید تماشاگر شعبده‌بازی‌هایی زیبا باشید.

موزه هنرها و صنایع دستی مراکش | آشنایی با آثار هنری خیره کننده

شاید هیچ‌چیز به اندازه دیدن سیر تکامل هنر در یک کشور، نمی‌تواند برای گردشگران جذاب و دیدنی باشد! موزه هنرها و صنایع‌دستی مراکش که با عنوان کاخ سی سعید هم شناخته می‌شود، بهترین مکان برای مشاهده آثار هنری این کشور است. آثار سفالی و چرم‌دوزی، جواهرات ظریف نقره‌کاری‌شده و فرش‌های مراکشی از جمله دیدنی‌های جذاب این موزه محسوب می‌شوند. ضمن اینکه در این بنا، می‌توانید با مشاهده مجموعه‌ای شگفت‌انگیز از در و پنجره‌های سنتی، با سبک معماری مراکش نیز بیشتر آشنا شوید.

اگر از موزه هنرها و صنایع‌دستی مراکش دیدن کردید، توصیه می‌کنیم بازدیدی کوتاه از خانه تیسکیوین نیز که در مجاورت با آن قرار دارد، داشته باشید. این خانه خزانه‌ای ارزشمند از لباس‌های محلی، سلاح‌ها، جواهرات، آلات موسیقی، منسوجات و مبلمان است.

جاهای دیدنی مراکش 24

کتابفروشی کلونس | گنجینه ای ارزشمند برای کتاب دوستان

برای طرفداران پروپاقرص کتاب‌های ژان ژنه، کاپوتی و ویلیامز، کتابفروشی کلنوس یک گنجینه ارزشمند به‌ حساب می‌آید! در این کتابخانه که قدمت آن به سال ۱۹۴۹ میلادی بازمی‌گردد، ضمن دسترسی به کتبی ارزشمند، فضایی بسیار دیدنی و جذاب هم برای گردشگران فراهم شده است.

باغ مناره | جاذبه ای طبیعی میان جاهای دیدنی مراکش

در مراکش، علاوه بر بناهای تاریخی ارزشمند، باغاتی باصفا و خوش‌آب‌وهوا نیز وجود دارند. بعد از پارک اتحادیه عرب، این باغ مناره است که با فضای سبز خود، مردم محلی مراکش را برای ساعاتی از دغدغه‌های روزمره زندگی رها می‌کند. در باغ مناره، استخری بزرگ هم وجود دارد که ترکیب آن با فضای سبز باغ، موجب خلق منظره‌ای بکر شده است.

جاهای دیدنی مراکش 25

موزه مراکش | ارزشمندترین خزانه از سرمایه هنری مراکش

موزه مراکش که در اصل، منزل شخصی یکی از وزرای دولت مراکش بوده، جاذبه‌ای دیگر در قلب این کشور است. در این موزه، مجموعه‌ای گلچین‌شده از سکه‌ها، منسوجات و کتیبه‌های قرآنی جمع‌آوری شده است. در کنار این سرمایه هنری ارزشمند، معماری باشکوه این بنا نیز بسیار دیدنی‌ست. در معماری موزه مراکش، می‌توانید تلفیقی از سبک معماری بومی شمال آفریقا و عناصر پرتغالی را به‌خوبی مشاهده کنید. بلیط موزه مراکش را نیز می‌توانید به صورت آنلاین از سایت موزه مراکش به صورت آنلاین رزرو کنید.

پارک ملی توبکال | تجربه ای ناب از کوهنوردی در مراکش

پارک ملی توبکال را نیز باید از دیگر جاهای دیدنی مراکش دانست که میزبان بلندترین رشته‌کوه مراکش است. اگر اهل کوهنوردی هستید، می‌توانید صعودی ۴۱ هزار متری را در کارنامه کوهنوردی خود به ثبت برسانید. ضمن اینکه در مسیر صعود به قله توبکال، تماشای طبیعت سحرانگیز اطراف این قله، برای شما بسیار لذت‌بخش و انرژی‌بخش خواهد بود.

جاهای دیدنی مراکش 19

شایان ذکر است که نقطه آغازین ورود به پارک ملی توبکال، در روستایی بکر و خوش‌آب‌وهوا به نام ایملیل قرار دارد. این روستا در میان تمام جاذبه‌ های گردشگری مراکش،به‌عنوان یکی از آرام‌ترین و دلنشین‌ترین مکان‌ها محسوب می‌شود. قلعه‌های قدیمی بازسازی‌شده از جاذبه‌های مهم این روستا هستند که دیدن آن‌ها نیز لطف خاص خودش را دارد.

قصر البدیع | شاهکاری دیگر از معماری در مراکش

شاید هیچ‌چیزی به اندازه شکوه معماری در بناهای تاریخی، نتواند گردشگر را سر ذوق آورد. قصر البدیع نمایی کامل از شکوه همین معماری است که قدمتی ۵۰۰ ساله دارد. این بنا متعلق به احمد المنصور است و شامل یک حیاط با ۳۶۰ اتاق می‌شود که در معماری آن‌ها، می‌توان ترکیبی از مرمر با طلا را مشاهده کرد. در حال حاضر، از این قصر باشکوه تنها ویرانه‌ای به‌جامانده است؛ بااین‌حال، هنوز هم از آن به‌عنوان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌ها در مراکش یاد می‌شود.

جاهای دیدنی مراکش 29

جاهای دیدنی مراکش | تلفیقی زیبا از تاریخ و هنر

مراکش از آن دسته مقاصد گردشگری است که با تضادهای عجیب خود، هر لحظه گردشگران را غافلگیر می‌کند! درست زمانی که به تماشای اثری باستانی نشسته‌اید، می‌توانید سرتان را برگردانید و با نمایی مدرن از بافت شهری روبه‌رو شوید یا وقتی که در حال گشت‌وگذار در بازارهای همیشه‌شلوغ و پرازدحام این کشور هستید، ناگهان از ساحلی دنج و آرام سر درمی‌آورید.

همه این‌ها، جذابیت سفر به کشور سرخ و بازدید از جاهای دیدنی مراکش را برای گردشگران بیشتر می‌کنند. شما نیز اگر می‌خواهید تجربه‌ای از این تناقض را در سفرهایتان رقم بزنید، مراکش را انتخاب کنید. اگر هم قبلا به این کشور زیبا سفر کرده‌اید، از تجربه‌های ارزشمند بازدید از جاهای دیدنی مراکش، برای ما بنویسید.

سوالات متداول درباره جاهای دیدنی مراکش

مراکش کجاست؟

مراکش کشوری در شمال قاره آفریقا است.

بهترین زمان سفر به مراکش چه موقع است؟

با توجه به آب‌وهوای گرم و خشک مراکش، بهترین زمان سفر به این کشور اوایل اسفندماه تا اوایل خردادماه و اواسط شهریورماه تا نیمه آذرماه است.

غذاهای محلی مراکش کدامند؟

از غذاهای محلی مراکش، می‌توان به ماهی چرمولا، تاگینه، ساردین تند، کووس کووس، حریرا، ماکودا و… اشاره کرد.

بهترین هتل‌ها برای اقامت در مراکش کدامند؟

هتل ریا لاواند و هتل ریاد پالاس از باشکوه‌ترین و مجلل‌ترین هتل‌های مراکش هستند.

پرواز تهران به مراکش چقدر طول می‌کشد؟

غالبا پرواز تهران به مراکش با توقف در دو مسیر صورت می‌گیرد که بسته به مدت‌زمان توقف، می‌تواند از ۱۳ ساعت تا ۴۵ ساعت متغیر باشد.

بهترین جاهای دیدنی مراکش کدامند؟

از بهترین جاهای دیدنی مراکش، می‌توان به شهر طنجه، روستای شفشاون، دره دادس، شهر تاریخی ولیلی، ارگ چبی، باغ مندوبیا و مسجد کوتوبیا اشاره کرد.

سوغات معروف مراکش کدامند؟

چرم، روغن آرگان، ظروف سفالی، فانوس، فرش و قالیچه، لباس‌های سنتی و عطر از سوغات معروف مراکش هستند.

مراکز خرید معروف مراکش کدامند؟

موراکو مال، آنفاپلیس، منارا مال، بازار فربلانتیرز، مجتمع تجاری ال مازار وگا مال از معتبرترین مراکز خرید در مراکش هستند.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید