قطر کشوری کوچک و کم‌جمعیت است که به زودی شاهد برگزاری مهمترین رویداد ورزشی جهان و پذیرای میلیون‌ها هوادار آن خواهد بود. در بیست‌ و دومین دوره جام جهانی فوتبال قرعه به نام قطر افتاده و این کشور تلاش می‌کند با ارائه بهترین امکانات، مسافران جام جهانی ۲۰۲۲ را شگفت‌زده کند. بازی های جام جهانی فوتبال قرار است در ۸ استادیوم و ۵ شهر مختلف قطر برگزار شود. اگر قصد دارید با تور جام جهانی راهی این کشور شوید، با مجله گردشگری فلای تودی همراه باشید و شهرهای میزبان جام جهانی قطر ۲۰۲۲ را بیشتر بشناسید.

شهرهای میزبان جام جهانی قطر

چیزی تا شروع هیجانی‌ترین و مهمترین مسابقه جهان – جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر – باقی نمانده است. این رویداد بزرگ و تماشایی از ۲۱ نوامبر تا ۱۸ دسامبر (۳۰ آبان تا ۲۷ آذر) برگزار خواهد شد و ۵ شهر بزرگ و مهم قطر، میزبان یک کارناوال یک ماهه فوتبالی هیجان‌انگیز و تماشایی هستند.

اگر می‌خواهید درباره این دوره از رقابت‌ها، از ویزای قطر گرفته تا استفاده از وسایل حمل و نقل و هزینه‌ها اطلاعات کاملی کسب کنید، راهنمای سفر به جام جهانی قطر ۲۰۲۲ را بخوانید. در ادامه با شهرهای میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ قطر و هزاران هوادار فوتبالدوست باشند، بیشتر آشنا شوید.

الوکره | ورزشگاه الجنوب

الوکره، از شهرهای میزبان جام جهانی

شهر الوکره را در یک جمله این گونه می‌توان توصیف کرد: «شهری که دارای یک ساحل شنی درخشان و چند بنای تاریخی است که به‌خوبی سبک معماری سنتی شهر را به تصویر کشیده‌اند.» الوکره یکی از قدیمی‌ ترین و بزرگترین شهرهای کشور قطر است و پیشینه تاریخی غنی و پرباری دارد. علاوه بر بناهای تاریخی، موزه‌ های الوکره نیز تاریخ، هنر و معماری این شهر را از همان نخستین روزهای شکل‌گیری این شهر به تصویر می‌کشند. الوکره روزی مرکز تجارت مروارید و ماهیگیری بوده و از جمله مکان‌هایی است که اگر بلیط قطر بگیرید و روزی گذرتان به آن بیفتد، بیشترین قایق‌های عمرتان را مشاهده خواهید کرد.

ورزشگاه الجنوب در الوکره یکی از ۸ ورزشگاه میزبان بازی های جام جهانی قطر ۲۰۲۲ است. این استادیوم با الهام از کشتی‌ های بادبانی که جایگاه ویژه‌ای در تاریخ این شهر دارند و حتی امروزه هم مورد استفاده قرار می‌گیرند، طراحی شده است. همچنین، سازندگان و طراحان آن در تلاش بوده‌اند که بهترین امکانات رفاهی را برای تیم‌های ورزشی و هواداران آن‌ها فراهم کنند. این ورزشگاه میزبان ۴ مسابقه فوتبال (۳ بازی از گروه D و یک بازی از گروه H) از بازی‌ های دور مقدماتی جام جهانی قطر است.

یکی از قدیمی‌ترین و مهمترین باشگاه‌ های ورزشی کشور قطر – باشگاه ورزشی الوکره – در این شهر واقع شده است. این باشگاه که نزدیک به ۶۰ سال از تاسیس آن می‌گذرد، دو بار به لیگ دسته اول قطر صعود کرده و جایگاه ویژه‌ای در میان شهروندان شهر الوکره دارد.

دوحه | ۶ ورزشگاه جام جهانی

شهر دوحه در قطر

دوحه پایتخت کشور قطر بزرگترین شهر آن نیز محسوب می‌شود که چیزی حدود ۲٫۵ میلیون نفر جمعیت دارد و در ۱۷ کیلومتری الوکره قرار دارد. تاریخچه شکل‌گیری این شهر به سال ۱۶۸۶ بازمی‌گردد و در مسیر تبدیل شدن از یک دهکده کوچک به یکی از ثروتمندترین شهرهای جهان، تاریخی غنی و پرفرازونشیب را پشت سر گذاشته است. در سفر به جام جهانی، حتما سری به جاذبه‌ های گردشگری قطر که بسیاری از آنها در دوحه قرار دارند، بزنید. مناظر کویری نفس‌گیر و باشکوه، سواحل خیره‌کننده، بهترین مراکز خرید و… از بهترین دیدنی های دوحه هستند.

دوحه مهمترین شهر به لحاظ میزبانی و برگزاری جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر است؛ تا حدی که جام جهانی قطر به جام جهانی دوحه هم شهرت دارد. با توجه به اینکه بسیاری استادیوم‌ های جام جهانی در شهر دوحه قرار دارد و بسیاری از این بازی‌ها در آن برگزار می‌شود، جام جهانی دوحه چندان هم پربیراه نیست!

از ۸ ورزشگاهی که برای برگزاری مسابقات در نظر گرفته شده است، ۶ عدد در شهر دوحه قرار دارد. شهر دوحه در چند سال گذشته میزبان رویدادهای ورزشی مهم دیگری مانند بازی‌ های آسیایی ۲۰۰۶ و جام ملت‌ های آسیا ۲۰۱۱ هم بوده است. از بین بازی‌ های جام جهانی، دو بازی از گروه A، یک بازی از گروه B، دو بازی از گروه C، یک بازی از گروه D، یک بازی از گروه E، دو بازی از گروه F، دو بازی از گروه G و یک بازی از گروه H در این شهر برگزار خواهند شد.

الخور | ورزشگاه البیت

الخور، از شهرهای میزبان جام جهانی 2022

الخور یکی دیگر از شهرهای میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ قطر است که به‌اندازه دوحه پیشینه تاریخی کهنی دارد. این شهر که در سال ۱۷۸۵ تاسیس شده، به صنعت ماهی‌گیری و تجارت مروارید شهرت دارد. از میان بهترین جاذبه‌ های گردشگری الخور می‌توان به جزیره بنفش، سواحل زیبا، موزه‌های باستانی و… اشاره کرد. همچنین، اگر دوست دارید کایاک‌سواری را امتحان کنید، منطقه التکیره (Al-Thakira) در الخور بهترین مکان برای کایاک‌سواری است.

استادیوم البیت که یکی از ۸ شهر میزبان بازی‌ های جام جهانی محسوب می‌شود، در این شهر ساخته شده است. به منظور افزایش رفاه حال بازیکنان تیم‌ها و هواداران آن‌ها، این استادیوم به به‌روزترین و مدرن‌ترین امکانات مجهز شده است. این مسئله تضاد بسیار جالبی با معماری استادیوم البیت دارد: در طراحی این استادیوم از بیت‌ الشعار (Bayt al Sha’ar) – چادرهای سنتی که عشایر الخور در گذشته در آن زندگی می‌کردند – الهام گرفته شده تا هم‌نشینی مسالمت‌آمیز سنت و مدرنیته توجه‌ها را به خود جلب کند.

 استادیوم البیت در کل میزبان ۹ بازی است که یکی از آن‌ها بازی افتتاحیه جام جهانی قطر است. دو بازی از گروه A، یک بازی از گروه B، دو بازی از گروه E و یک بازی از گروه F، از جمله بازی‌هایی هستند که در الخور و ورزشگاه البیت برگزار خواهند شد.

الریان | میزبان بازی های ایران در جام جهانی

الریان، میزبان بازی های ایران در جام جهانی قطر

بعد از دوحه، الریان دومین شهر پرجمعیت و بزرگ کشور قطر است. از میان جاهای دیدنی الریان می‌توان به پارک اسپایر، مرکز خرید ویلاجیو قطر، ورزشگاه الخلیفه و… اشاره کرد. الریان بعد از دوحه میزبان بیشترین تعداد مسابقه فوتبال محسب می‌شود. دو بازی از گروه A، همچنین ۴ بازی از گروه B، یک بازی از گروه C، دو بازی از گروه D، سه بازی از گروه E، سه بازی گروه F و سه بازی گروه H در این شهر برگزار خواهند شد.

۲ بازی ایران در مرحله مقدماتی در ورزشگاه‌ های الخلیفه و احمد بن علی در شهر الریان برگزار خواهند شد. بنابراین، اگر ویزای قطر را دریافت کرده‌اید و قصد دارید در شهری سکونت داشته باشید که از آن‌ها دسترسی به ورزشگاه برای دیدن بازی‌ های تیم ملی در جام جهانی ۲۰۲۲ راحت باشد، رزرو هتل قطر شهر الریان را انتخاب کنید.

لوسیل | ورزشگاه لوسیل

لوسیل، از جدیدترین شهرهای قطر

لوسیل یکی از شهرهای تازه‌تاسیس قطر است که پروژه ساخت آن از سال ۲۰۰۵ آغاز شده و اتمام آن به دلیل برگزاری جام جهانی سرعت گرفته است. این شهر در ابتدا دهکده‌ای کوچک واقع در ۱۵ کیلومتری شهر دوحه بود که رئیس قبیله آل ثانی در آن زندگی می‌کرد. پس از اتمام پروژه این شهر جدیدالتاسیس، قرار است امکانات رفاهی اعم از مناطق مسکونی، مارینا، فروشگاه‌های لوکس، استراحت‌گاه‌های جزیره‌ای و… برای سکونت ۲۵۰ هزار نفر فراهم شود.

لوسیل با ظرفیت ۸۰ هزار نفر، مهم‌ترین استادیوم برای برگزاری بازی‌ های جام جهانی ۲۰۲۲ خواهد بود. قرار است ظرفیت این ورزشگاه پس از اتمام جام جهانی به ۴۰ هزار نفر تقلیل پیدا کند و در فضای خالی ایجادشده، امکانات متفاوتی مثل کافه، کلینیک، هتل و… ساخته شود. شهر و ورزشگاه لوسیل میزبان سه بازی از گروه C، دو بازی از گروه G و یک بازی از گروه H خواهد بود.

حقایقی شگفت‌ انگیز درباره جام جهانی ۲۰۲۲ قطر

نکاتی جالب درباره جام جهانی 2022 قطر

حال که با شهرهای میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ قطر آشنا شدیم، بد نیست که نگاهی هم به آمار و ارقام مهم درباره جام جهانی ۲۰۲۲ داشته باشیم:

  • جام حهانی قطر، گران‌ ترین جام جهانی خواهد بود که تاکنون برگزار شده، به طوری که کشور میزبان نزدیک به ۲۰۰ میلیارد دلار برای پروژه‌های زیرساختی جام جهانی هزینه کرده است.
  • جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر نخستین جام جهانی است که در فصل زمستان برگزار می‌شود. با توجه به گرمای هوای قطر در ماه ژوئن و جولای (خرداد و تیر)، فیفا تصمیم گرفت جام جهانی را از تاریخ معمول خود به نوامبر و دسامبر (آبان و آذر) موکول کند.
  • مسافران تور جام جهانی قرار است در یکی از فرودگاه های قطر یعنی فرودگاه بین‌ المللی حمد (Hamad) و قطر ایرویز (Qatar Airways) وارد کشور قطر شوند و رکورد ۱۳۰۰ پرواز در روز را برای این کشور ثبت کنند.
  • جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲، اولین جام جهانی است که بازی‌ های آن تنها در ۸ استادیوم برگزار می‌شود. جالب است بدانید که از بین این ۸ استادیوم، ۷ تای آن‌ها تازه‌ساخت هستند و همه آن‌ها به بهترین و جدیدترین امکانات مجهز شده‌اند.
  • با توجه به دمای بالای قطر در روزهای برگزاری مسابقات، در ورزشگاه‌ها سیستم خنک‌کننده نصب شده است.
  • طبق گزارشی، قطر نزدیک به ۱۰-۸ میلیارد دلار برای هر ورزشگاه – اعم از توسعه جاده‌ها، بزرگراه‌ها، هتل‌ها و غیره – هزینه کرده است.

سفر به قطر برای جام جهانی را از دست ندهید!

چیزی تا پایان انتظار هواداران فوتبال و آغاز بزرگ‌ترین مسابقات فوتبالی جهان باقی نمانده است. به همین بهانه در مقاله حاضر درباره شهرهای میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ قطر و بازی‌هایی که در هر یک از آن‌ها برگزار خواهد شد، صحبت کردیم.

شما طرفدار کدام یک از تیم‌های حاضر در جام جهانی هستید؟ فکر می‌کنید کاپ قهرمانی در انتهای این ماراتن یک ماهه نصیب کدام تیم شود؟

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید