اینبار بار سفر بسته‌ایم، تا راهی همدان، اولین پایتخت ایران شویم. هگمتانه، همدان امروز، اولین شهری بود که مادها پس از ورود به فلات ایران آن را برای زندگی انتخاب کردند. همدان به دلیل قدمت تاریخی، جاهای دیدنی کمی ندارد. هرکدام از این اماکن تاریخی همدان در دل خود قصه‌ای دارند. همراه مجله گردشگری فلای تودی باشید تا با هم به روایت قصه بهترین جاهای دیدنی همدان بنشینیم.

چرا به همدان سفر کنیم؟

همدان کهن ترین شهر ایران محسوب می‌شود. این شهر در سال ۲۰۱۸ به عنوان پایتخت گردشگری آسیا انتخاب شد. سفر به همدان تنها محدود به جاذبه های گردشگری و اماکن تاریخی نیست، بلکه این شهر جاذبه های طبیعی نظیر کوه الوند را هم در خود جای داده است.

همدان شهری سردسیر با آب و هوای کوهستانی محسوب می‌شود. گرچه بهترین فصل سفر به همدان بهار و تابستان است، اما در پائیز و زمستان که هوا رو به خنکی می‌رود می‌توانید با خرید ارزان بلیط هواپیما همدان و رزرو هتل راهی این شهر شوید.

چرا به همدان سفر کنیم؟

غذاهای محلی همدان یکی دیگر از دلایل محبوبیت این شهر به شمار می‌روند. اگر اهل آش و آبگوشت هستید، آبگوشت بزباش، آبگوشت کلم قمری، آش کاچی، سرداشی و آبگوشت یخنی از مشهورترین غذاهای همدان به حساب‌ می‌آیند که ثبت ملی هم شده‌اند.

برای پیدا کردن جاهای دیدنی همدان روی نقشه کافی است در گوگل مپ نام هر یک از مکان های دیدنی همدان را جست و جو کنید. اگر با تماشای عکس جاهای دیدنی همدان هوس سفر به این شهر راه کردید، رزرو هتل های همدان را از فلای تودی با بهترین قیمت انجام دهید.

غار علیصدر| طولانی ترین غار آبی جهان

غار علیصدر یکی از بزرگترین غارهای آبی جهان محسوب می‌شود. این غار تالابی ایران، طولانی‌ترین مسیر قایقرانی را دارد که قدمت آن به میلیون‌ها سال پیش باز می‌گردد. در طول مسیر بازدید از غار علیصدر، محو تماشای قندیل‌ها، سنگ‌ها و مجسمه‌های عجیب و غریب، شیر دو سر، مجسمه آزادی، قایق وارونه خواهید شد.

پیش از شهرت غار علیصدر، مردم محلی از این غار به عنوان پناهگاه در برابر هجوم دشمنان استفاده می‌کردند. در سال ۱۳۴۶ یک گروه ۱۴ نفره از غارنوردان، غار علیصدر را کشف و مسیر را برای بازدید از گردشگران هموار کردند.

غار علیصدر

غار علیصدر ویژگی‌های خارق‌العاده‌ای دارد. غار علیصدر تا به حال هیچ ریزشی را تجربه نکرده است. دما داخل غار ثابت و بین ۱۲ -۱۴ درجه سانتی‌گراد تغییر می‌کند. در تابستان خنکی محسوسی دارد و در زمستان با وجود سردی هوا، احساس سرما نخواهید کرد؛ به همین دلیل در تمام روزهای سال از جذابیت خاصی در میان گردشگران برخوردار است.

غار علیصدر در ۷۵ کیلومتری شمال غربی همدان و در روستای علیصدر قرار دارد. برای بازدید از غار علیصدر پس از پیمودن دالان‌های پر پیچ و خم به دریاچه‌های غار می‌رسید که باید مقداری از مسیر را با قایق طی کنید. به دلیل قرارگیری غار علیصدر در خارج از شهر همدان می‌توانید با رزرو هتل جهانگردی غار علیصدر همدان از فلای تودی، اقامتی دلنشین در طبیعت زیبای روستای علیصدر داشته باشید.

ساعات بازدید غار علیصدر از ساعت ۸ صبح تا ۱۷ در شش ماهه اول سال و از ساعت ۸ صبح تا ۱۵در شش ماهه دوم است. همچنین برای کسب اطلاع از قیمت بلیط غار علیصدر باز بودن این مجموعه می‌توانید با شماره تلفن غار علیصدر ۳۵۴۴۴۴۴۴-۰۸۱ در ارتباط باشید.

آدرس غار علیصدر روی نقشه گوگل:

تپه هگمتانه | اولین پایتخت ایران

هگمتانه مکانی باستانی و به جامانده از کاخ‌ها و عمارت‌های باقی مانده از حکومت مادها و هخامنشیان است. تپه هگمتانه یکی از مکان های دیدنی همدان به شمار می‌رود که دارای قصر، خزانه داری و اقامتگاه نظامی بوده است. این شهر به صورت هفت قلعه متصل و تودرتو طراحی شده که ساختمان‌‌های مسکونی مردم در نزدیکی این قلعه‌ها ساخته شد. تپه هگمتانه در داخل شهر همدان امروزی و در دو طرف خیابان اکباتان قرار گرفته است.

آدرس تپه هگمتانه روی نقشه:

آرامگاه بوعلی سینا | پزشک و فیلسوف حاذق

آرامگاه بوعلی سینا در همدان

یکی از جاهای دیدنی همدان در شب بدون شک آرامگاه بوعلی سیناست. یک پیشنهاد خوب برای شبگردی در همدان و لذت بردن از فضای اطراف آرامگاه این پزشک فیلسوف که علم پزشکی امروز مرهون زحمات شیخ الرئیس ابوعلی سیناست. آرامگاه بوعلی سینا، عارف و پزشک بزرگ ایرانی، در میدان بوعلی سینا، واقع در مرکز شهر همدان قرار گرفته است. این بنا در سال ۱۳۲۴ مورد بازسازی قرار گرفت و با الهام از قابوس نامه ساخته شد. آرامگاه بوعلی سینا دارای ۱۲ ستون به نشانه ۱۲ دانش تحت تسلط ابوعلی سینا دارد.

آدرس آرامگاه ابوعلی سینا روی نقشه گوگل:

آرامگاه بابا طاهر عریان | مقبره‌ ای فیروزه فام

پس از ورود به شهر همدان، آرامگاه فیروزه‌ای رنگ باباطاهر عریان چشم‌ها را به خود جلب می‌کند. معماری چشم‌نواز این آرامگاه به همراه اشعار زیبای حک شده بر دیوارهای آن، محفلی شاعرانه برای عاشقان شعر و ادبیات فارسی است. بنای کنونی در سال ۱۳۴۶ توسط مهندس هوشنگ سیحون و فروغی ساخته شد.

آرامگاه بابا طاهر عریان از جاهای دیدنی همدان

گنبد فیروزه‌ای و منشوری شکل آن به همراه دیواره‌های متساوی الساقینی به مفهوم عروج اشاره دارد. شاید جالب باشد که بدانید مفهوم لقب بابا عریان چیست؟ «بابا» به مفهوم پیروان وارسته و «عریان» به مفهوم بریدن از تعلقات دنیوی یاد می‌شود.

ساعات بازدید از آرامگاه باباطاهر در فصل‌های بهار و تابستان از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۹:۳۰ و در پائیز و زمستان از ۸:۳۰ الی ۱۷ خواهد بود. با درشکه سواری در میدان باباطاهر می‌توانید از فضای اطراف آرامگاه لذت ببرید.

آدرس آرامگاه بابا طاهر روی نقشه گوگل:

برج قربان | یادگار قرن هفت و هشت

برج قربان از دیدنی های همدان

در ادامه معرفی جاذبه های گردشگری همدان به برج قربان می‌رسیم. این بنای یادبود شخصی به نام قربان است که در زمان حمله افغان‌ها به محله زندیه همدان، با قرار دادن این محل به عنوان سنگرگاه خود، از مردم دفاع کرد. ارتفاع این برج به ۸ متر می‌رسد که از جنس آجر و ساروج ساخته شده است. برای بازدید از برج قربان باید خود را به خیابان آیت‌الله طالقانی برسانید. بازدید از برج قربان برای گردشگران رایگان در نظر گرفته می‌شود.

آدرس برج قربان روی نقشه گوگل:

مجموعه گنجنامه | دهکده توریستی همدان

مجموعه گنجنامه در دهکده توریستی همدان

مجموعه گنجنامه بهترین جای همدان ویکی از قدیمی ترین جاهای دیدنی ایران می باشد و برای تفریحی به یادماندنی در دامنه‌های کوه الوند به شمار می‌رود. هر آنچه برای تفریح نیاز دارید از بانجی جامپینگ و دیواره سنگ نوردی گرفته تا غار آکواریوم و تله کابین در این قسمت شهر فراهم است. سنگ نبشته‌های گنجنامه یادگاری باقی مانده از دوران داریوش و خشایارشاه هخامنشی به شمار می‌رود. برای صرف غذا هم می‌توانید به کافی شاپ و رستوران‌های متنوع موجود در این دهکده توریستی مراجعه کنید.

آدرس مجموعه گنجنامه روی نقشه گوگل:

بازار همدان | مکانی برای خرید سوغات همدان

بازار همدان

بازار هر شهری داستان فرهنگی و تاریخی مردم آن شهر را روایت می‌کند؛ بازار همدان هم روایتی تاریخی از شهر همدان دارد. بازار همدان یکی از بزرگترین و قدیمی‌ ترین بازارهای ایران به حساب می‌آید. پیشینه این بازار به دوره قاجار باز می‌گردد. بازار مسقف همدان بیش از ۵۰۰ دکان برای خرید سوغات همدان از جمله ادویه، خشکبار، ظروف مسی، کیف و کفش، فرش دستباف و… دارد.

سرای گلشن بزرگترین بخش بازار، سرای گمرک آبادترین بخش بازر و سرای میرزا از زیباترین سراهای بازار همدان به حساب می‌آیند. بازار همدان در محدوده خیابان‌های باباطاهر، اکباتان و شهدا قرار گرفته و تا ساعت ۹ شب باز است.

آدرس بازار همدان روی نقشه گوگل:

تخت نادر همدان | یکی از جاهای دیدنی همدان در بهار

تخت نادر همدان

با شروع بهار و مساعد شدن هوا، فرصت خوبی برای طبیعت گردی در همدان فراهم می‌شود. تخت نادر همدان یکی از دشت‌های زیبای کوهستان الوند به شمار می‌رود که دارای پوشش گیاهی و جانوری خاصی است. برای کوهنوردی در این دشت زیبا باید هفت تخت را برای رسیدن به قله الوند بپیمایید که هفتمین آنها، تخت نادر نام دارد!

آدرس تخت نادر روی نقشه گوگل:

چشمه فرشته | یکی از جاهای دیدنی همدان در تابستان

چشمه فرشه از جاهای دیدنی همدان

در امتداد دره بیگ، به یکی از چشمه‌های پرآب الوند به نام چشمه فرشه می‌رسیم. وجود چمنزارهای سرسبز و گل‌های وحشی در مسیر، چشمه فرشه، را تبدیل به یکی از جاهای دیدنی همدان در تابستان کرده است.

آدرس چشمه فرشته روی نقشه گوگل:

همدان شهری سراسر تاریخ و تمدن

جاذبه های گردشگری و تفریحی همدان کم نیستند، ما در این مقاله تنها به معرفی تعدادی از این جاذبه ها پرداختیم. لذت و جذابیت حضور در این مکان‌ها، به حدی است که تنها دیدن تصاویر جاهای دیدنی همدان نمی‌تواند حتی اندکی از این حس را به ما منتقل کند. شما در سفر به همدان از کدامیک از این جاهای دیدنی بازدید کردید؟ خوشحال می‌شویم تجربه سفر خود را با ما و خوانندگانمان در میان بگذارید.

سوالات متداول درباره غار علیصدر

غار علیصدر کجاست؟

غار علیصدر در ۷۵ کیلومتر شمال غربی همدان و در روستای علیصدر قرار گرفته است.

غار علیصدر چند کیلومتر طول دارد؟

امروزه ‌ ۱۲ کیلومتر از غار شناسایی شده، ولی تنها مسیری ۲/۲ کیلومتر از آن قابل بازدید است.  

آرامگاه باباطاهر کجاست؟

آرامگاه باباطاهر، شاعر بزرگ ایرانی، در میدان باباطاهر همدان قرار دارد.

بازار همدان کجاست؟

این بازار در محدوده خیابان‌های باباطاهر، اکباتان و شهدا قرار گرفته است.

چه کالاهایی در بازار همدان فروخته می‌شود؟

ادویه، خشکبار، ظروف مسی، پوشاک، کیف و کفش، فرش دستباف و… از جمله کالاهایی هستند که در این بازار به فروش می‌رسند.

قیمت بلیط اماکن دیدنی همدان چقدر است؟

تعدادی از جاهای دیدنی همدان نظیر گنجنامه رایگان و تعدادی هم نظیر غار علیصدر دارای ورودی هستند.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید