راهنمای سفر به بلگراد

0
5851
سفر به بلگراد
بلگراد

سفر به بلگراد

شهر بلگراد پایتخت صربستان یکی از مکان‌های مهم در اروپا محسوب می‌شود که ارزش تجاری و اقتصادی زیادی دارد. تاریخ شهر به زمان امپراطوری‌های قدیم برمی‌گردد. علی‌رغم اینکه در ده‌ها سال قبل، در بلگراد جنگ‌هایی اتفاق افتاده است اما اکنون این شهر یکی از بزرگترین مراکز جذب توریست در اروپا به شمار می‌رود.

اگر در سفر به صربستان تنها قصد بازدید از یک شهر را دارید، آن شهر باید بلگراد باشد. این شهر در طول زمان همانند اکنون زیبا نبوده است. این شهر تابحال درگیر ۱۱۵ جنگ بوده و ۴۴ بار نیز سوخته و ویران شده است، اما امروزه این شهر در صلح به سر برده و میزبان رویدادهای فرهنگی و هنری فراوانی از جمله نمایشگاه‌های کتاب، فستیوال‌های موسیقی، فیلم و … است.

جغرافیای بلگراد

صربستان در اروپا، در شبه‌جزیره بالکان و در جلگه پانونین قرار داشته و پیوند دهنده مرکز، جنوب و شرق اروپاست. رودخانه دانوب یکی از رودخانه‌های اصلی این کشور است که طول ۵۸۸ کیلومتر از آن در کشور، مرز با کرواسی و بخشی از مرز با رومانی را تشکیل داده است. موقعیت استراتژیک این شهر باعث شده که این شهر از زمان‌های قدیم مورد توجه امپراتوری‌های مختلف قرار بگیرد و تحت سلطه‌ آن‌ها اداره شود.

جغرافیای بلگراد
جغرافیای بلگراد

 آب و هوای بلگراد

صربستان آب و هوایی قاره‌ای داشته و دارای چهار فصل متفاوت است. متوسط دمای هوا در بلگراد حدود ۱۲ درجه است. پاییز در این شهر معمولاً نسبت به بهار طولانی‌تر بوده و با آب و هوای گرم شناخته می‌شود و در مقابل نیز بهارهای آن نسبتاً کوتاه‌تر و بارانی است. زمستان‌های این شهر نیز نسبتاً سرد بوده و ماه ژانویه سردترین ماه سال است. فصل تابستان معمولاً به صورت ناگهانی شروع می‌شود و به این‌گونه نیست که آب و هوا به صورت تدریجی تغییر کند و به همین دلیل نیز آمدن تابستان کاملاً محسوس است. ماه‌های جولای و آگوست نیز گرم‌ترین ماه‌های سال محسوب می‌شوند.

جاذبه‌های گردشگری بلگراد

کلیسای سنت ساوا

این کلیسا یکی از زیباترین ساختمان‌های بلگراد و همچنین بزرگ‌ترین کلیسای ارتدکس در بالکان محسوب می‌شود. این بنا علاوه بر گردشگران، بین مردم منطقه نیز بسیار جذاب و محبوب است.

 قلعه بلگراد

دژ نظامی بلگراد با برج‌هایش به واقع یکی از زیباترین مناطق اروپاست. این نقطه جذاب و مشهور در میان گردشگران، در عکس‌های بسیاری ثبت شده است. ساختناین قلعه مدت زمان بسیاری طول کشیده است، چرا که در زمان ساخت آن بارها و بارها مورد حمله قرار گرفته و ویران شده است. ساخت این قلعه در قرن دوم میلادی شروع شده و در قرن هجدهم میلادی با مشکلات فراوان به پایان رسید. به همین دلیل نیز این قلعه تبدیل به نمادی از بلگراد شده است که بارها ویران شده و دوباره آن را از نو ساخته‌اند. آشنایی با تاریخ قلعه بلگراد به معنی آشنایی با تاریخ این شهر و مردم آن است.

جاذبه های گردشگری بلگراد-1
جاذبه‌های گردشگری بلگراد

موزه نیکولا تسلا

نیکولا تسلا یکی از دانشمندان و مخترعین شناخته شده است که در یک خانواده صرب به دنیا آمده بود. آخرین درخواستش قبل از مرگ این بود که اموالش در پایتخت صربستان نگهداری شوند. با توجه به درخواست این مخترع بزرگ، اموال وی (شامل دست‌نوشته‌ها و طرح‌هایی از اختراعاتش) اکنون در موزه‌ای به نام خودش و در یک بنای مسکونی زیبا که در سال ۱۹۲۹ ساخته شده است نگهداری می‌شود.

قایق‌سواری دانوب و ساوا

همان‌طور که اشاره کردیم، شهر بلگراد در محل تلاقی دو رودخانه دانوب و ساوا واقع شده است. این دو رود زیبا با مناظر شگفت‌انگیز می‌توانند محل مناسبی برای قایق سواری و لذت بردن از این مناظر باشند. شرکت‌های بسیاری از این موقعیت استفاده کرده و تورهایی را برای گشت و گذار و قایق‌سواری در این رودها برگزار می‌کنند که می‌توانید در آن‌ها شرکت کرده و از این فضا لذت ببرید. همچنین اقامتگاه‌های شناوری نیز برای گردشگران تدارک دیده شده‌اند که می‌توانید در آن‌ها اقامت داشته و مدتی نیز از شلوغی شهر دور بوده و از سکوت و آرامش موجود در منطقه نهایت لذت را ببرید.

 بازدید از شهرهای زیرزمینی و پنهان بلگراد

بلگراد در طول تاریخ ۷۰۰۰ ساله خود میزبان افراد و حکومت‌های بسیاری بوده و مردمان زیادی در آن سکونت داشته‌اند. این شهر شاهد حکومت‌های مختلفی بوده و بارها توسط دشمنان مورد حمله واقع شده است. به همین دلیل نیز در طی سالیان دراز بارها با خاک یکسان شده و آن را از نو ساخته‌اند. در طی این جنگ‌ها برخی از بناهای شهر ویران شده و برخی نیز نسبتاً سالم مانده و به نوعی پنهان شده‌اند. برخی از شرکت‌ها از این فرصت نیز استفاده کرده و تورهایی تدارک دیده‌اند که با آن‌ها می‌توانید به بازدید از این ویرانه‌ها و خانه‌های مخفی که به نوعی از آن‌ها با عنوان شهر پنهان بلگراد یاد می‌کنند، بپردازید.

جاذبه های گردشگری بلگراد
جاذبه‌های گردشگری بلگراد

 بهترین زمان سفر به بلگراد


بهترین زمان سفر به بلگراد زمانی است که برف و باران تمام شده‌ و هوا در حال گرم شدن است. بعد از ماه آوریل، دمای هوا شروع به بالا رفتن کرده و به ۱۷ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. بعد از این ماه آب و هوای معتدل در منطقه حاکم می‌شود. شاید بتوان گفت که بهترین زمان سفر به این شهر اواخر بهار و اوایل پاییز باشد. اما اگر جزء افرادی هستید که در بلگراد به دنبال لذت بردن از مناظر سرسبز کوهستانی هستید، بایستی تا تابستان منتظر بمانید. اما به این امر نیز توجه داشته باشید که آب و هوای مناطق کوهستانی نسبت به سایر مناطق اندکی تفاوت داشته و هر لحظه ممکن است که شاهد بارش باران و یا سرد شدن آب و هوای منطقه باشید. در ماه‌های می و ژوئن نیز میزان بارش باران به بالاترین حد خود می‌رسد.

گارانتی خرید بلیط ارزان بلگراد

رزرو هتل بلگراد با بهترین قیمت

مراکز خرید بلگراد

  • مرکز خرید Ušće
  • مرکز خرید دلتا سیتی (Delta City)
  • مرکز خرید زیرا سنتر (Zira Center)
  • بازارچه‌های محلی Zelenjak

حمل‌ و نقل در بلگراد

در گذشته سیستم حمل و نقل عمومی شهر بلگراد، قدیمی، شلوغ و نامطمئن بود اما طی چند سال اخیر رشد چشمگیری داشته و گردشگران می‌توانند با خیال راحت، سریع و ارزان در شهر بگردند. بخش اعظم این سیستم شامل اتوبوس‌های قدیمی است، هر چند اکثر نقاط گردشگری دارای خطوط تراموا و اتوبوس برقی هستند.

تراموا

اولین خط تراموا در سال ۱۸۹۲ راه‌اندازی شد. به طور کلی شبکه مسیرهای فعلی از سال ۱۹۸۸ تاکنون تغییری نکرده، هرچند تعدادی از مسیرها با تغییر همراه بوده است. ۱۱ خط تراموا در شهر فعالیت دارند و خط ۲ به صورت مدور در مرکز شهر بلگراد حرکت می‌کند.

اتوبوس

۱۷۶ خط اتوبوس در بلگراد تردد می‌کنند که زمان انتظار برای عبور آن‌ها بین ۳ تا ۳۰ دقیقه است. ۲۷ خط اتوبوس نیز در شب فعالیت می‌کنند که از ترکیب تعدادی از خطوط روزانه تشکیل شده‌اند و در شهر و حومه تردد دارند. این اتوبوس‌ها زیر نظر شرکت‌های خصوصی فعالیت می‌کنند.

اولین خط اتوبوس برقی در سال ۱۹۴۷ افتتاح شد و هدف از آن جایگزین شدن به جای تراموا بود. مسیر خطوط آن نیز از دهه ۱۹۸۰ بدون تغییر به کار خود ادامه داده است. در حال حاضر اتوبوس برقی با ۷ خط فعالیت می‌کند.

۶ خط مینی‌بوس در این شهر مشغول به فعالیت هستند. کوچک‌تر از اتوبوس بوده و مجهز به کولر هستند. از آنجا که در همه ایستگاه‌ها توقف ندارند، با سرعت بیشتری مسافران را جابه‌جا می‌کنند. البته در روزهای تعطیل، یکشنبه‌ها و در طول شب‌ خدماتی ارائه نمی‌دهند. بلیت را باید از راننده تهیه کنید که کمی گران‌تر از بلیت سایر وسایل حمل و نقل عمومی است.

حمل‌ و نقل در بلگراد
اتوبوس های بلگراد

مترو

بلگراد فاقد سیستم مترو بوده و آغاز ساخت آن نیز با تاخیر مواجه شده است. این پروژه سومین پروژه مهم  کشوری محسوب می‌شود.

تاکسی

طبق استانداردهای اکثر شهرهای غربی، استفاده از تاکسی‌های بلگراد نسبتا ارزان است. تا حد ممکن از تاکسی‌هایی که در نزدیکی مراکز توریستی هستند، استفاده نکنید چرا که برخی رانندگان، تاکسی متر ندارند و به این ترتیب هزینه مسافر خیلی گران تمام می‌شود یا از گردشگران سوء استفاده می‌کنند. پس بهتر است با تاکسی‌های عبوری تردد کنید. با این حال کرایه‌ها از ۱۰ شب تا ۶ صبح، روزهای یکشنبه و تعطیلات عمومی بیشتر است.

رستوران‌های بلگراد

غذاهای بلگراد
رستوران های بلگراد

بیشتر بخوانید:

معرفی فرودگاه نیکولا تسلا

جزایر سیشل؛ بهشت افریقا

پاریس، شهر نور در ۶۰ ثانیه

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید