راهنمای جامع سفر به سیدنی – قسمت اول

0
7564
سفر به سیدنی
سفر به سیدنی

راهنمای جامع سفر به سیدنی

سیدنی شهری بندری، بزرگترین، قدیمی ترین و مهم ترین کلان شهر استرالیا است. این شهر با شهرتی ستودنی، به عنوان یکی از زیباترین و زنده ترین شهر ها شناخته می شود. سیدنی با مجموعه ای از تاریخ، طبیعت، فرهنگ، هنر، مد، آشپزی و طراحی در کنار اقیانوس و سواحل شنی قرار گرفته است.

از آن جایی که این شهر به عنوان یکی از مهمترین شهرهای استرالیا و جهان، از لحاظ فرهنگی و قومی شناخته می شود، مهاجران بسیاری را جذب خود کرده است. مکان های مشهوری مانند خانه اپرای سیدنی و پل بندر سیدنی که هر دو از مهمترین سازه های نمادین در این سیاره هستند نیز، در سیدنی واقع شده اند و باعث می شوند بسیاری از گردشگران، سفر به سیدنی را در راس برنامه های خود قرار دهند.

بلیط هواپیما به سیدنی

ساختمان های مرکز شهر سیدنی، فشرده هستند و برعکس، خانه های حومه شهر با فاصله های زیاد از هم قرار دارند. در مجموع این دو ناحیه با هم، کلان شهری به نام سیدنی را به وجود می آورند.

آب و هوا در سفر به سیدنی

آب و هوا در سفر به سیدنی
آب و هوا در سفر به سیدنی

آب وهوای سیدنی برای سفر در هر فصلی از سال مناسب است. در سال، ۳۰۰ روز از سیدنی آفتابی و ۱۰۴ روز از سال، آسمان آن صاف است.

تابستان

تابستان در سفر به سیدنی
تابستان در سیدنی

تابستان، بهترین فصل سفر به سیدنی و لذت بردن از سواحل آن است. دمای هوا معمولا در این ماه ها حدود ۲۶ درجه سانتیگراد است، اما در بعضی از روزهای تابستان تا ۴۰ درجه سانتیگراد هم می رسد و بسیار گرم می شود. روزهای تابستان گاهی شرجی و همراه با بادهای خشک است.

پاییز

پاییز در سفر به سیدنی
پاییز در سیدنی

فصل پاییز در سیدنی، هوا هنوز گرم است و شب های معتدلی دارد. این فصل هم برای رفتن به ساحل فصل بدی نیست، اما برای لذت بیشتر از این فصل، می توانید به دور از شلوغی فصل تابستان، به باغ وحش بروید، و یا در بندر این شهر، سوار کشتی شوید.

زمستان

زمستان در سفر به سیدنی
زمستان در سیدنی

زمستان های سیدنی خنک است اما سرد نیست. میانگین بیشینه دمای هوا در این فصل ۱۷ درجه سانتیگراد است و به ندرت دما به زیر ۱۴ درجه سانتیگراد می رسد. اما دمای هوا هنگام شب تا ۱۰ درجه سانتیگراد هم می رسد. بیشترین بارش باران در این فصل طی دو یا سه هفته است. اما معمولا در این شهر برف نمی بارد.

بهار

بهار در سفر به سیدنی
بهار در سیدنی

فصل بهار، فصلی مناسب برای کشف جاذبه های این شهر، کوهنوردی، دوچرخه سواری و گردش و تفریح است.

روش های سفر به سیدنی

روش های سفر به سیدنی
روش های سفر به سیدنی

سفر با هواپیما

سفر از فرودگاه بین المللی کینگز فورد اسمیت سیدنی

فرودگاه بین المللی کینگز فورد اسمیت سیدنی شلوغ ترین فرودگاه و دروازه اصلی استرالیا است. فرودگاه کینگ فورد در ۹ کیلومتری جنوب مرکز شهر واقع شده است. فرودگاه سیدنی، قدیمی ترین فرودگاه تجاری جهان است. بیش از ۳۵ ایرلاین از این فرودگاه پرواز دارند. هر روز چندین پرواز از این فرودگاه به شهرهای آسیایی مثل هنگ کنگ، سنگاپور، بانکوک، توکیو، سئول، شانگهای و به شهرهای اروپایی مانند لندن، پاریس و فرانکفورت( با توقف در آسیا) انجام می شود. همچنین پروازهای آن به دوحه و دبی در خاورمیانه بدون توقف هستند. پروازهای این فرودگاه به آمریکا به ایالت هایی مثل لس آنجلس، سان فرانسیسکو، دالاس و ونکوور می باشد. همچنین این فرودگاه به ژوهانسبورگ در آفریقا نیز پرواز دارد.

سفر با هواپیما به سیدنی
سفر با هواپیما به سیدنی

این فرودگاه در مجموع سه ترمینال دارد: ترمینال یک مخصوص پروازهای بین المللی است. ترمینال دو رستوران ها و مغازه های بزرگی دارد. همچنین چندین مغازه کادو فروشی و لباس فروشی نیز در این ترمینال موجود است. ترمینال سه محدوده پروازهای هواپیمایی کانتاس است.

جابجایی بین ترمینال ها

شما باید با پای پیاده بین ترمینال های ۲ و ۳ رفت و آمد کنید. اما جابجایی بین ترمینال یک تا ترمینال دو و سه که ۴ کیلومتر از هم فاصله دارند، به یکی از روش های زیر صورت می گیرد:

  • اتوبوس فرودگاه که به صورت رایگان در دسترس است. و برای پروازهای کانتاس و ویرجین استرالیا در نظر گرفته شده است.
  • اگر پروازتان با ایرلاین دیگری بود و نتوانستید از اتوبوس های رایگان فرودگاه استفاده کنید، بهترین راه این است که از قطارهای حومه استفاده کنید که هزینه آن ها ۵٫۴ دلار است. جابجایی با قطار ۲ دقیقه زمان می برد.
  • اتوبوس های تی( T-bus) که کرایه آن ها ۵٫۵ دلار است. این اتوبوس ها هر ده دقیقه یکبار می آیند اما ممکن است به خاطر ترافیک تا ۲۰ دقیقه هم آمدن آن ها زمانبر باشد. هزینه این اتوبوس ها از قطار بیشتر است. اما تی باس ها کاملا نزدیک ترمینال نگه می دارند و جای بیشتری برای چمدان دارند.

    T-bus ها در سفر به سیدنی
    T-bus ها در سفر به سیدنی
  • اتوبوس های سیدنی که کرایه آن ها ۳٫۵ دلار است. این اتوبوس ها نسبت به تی باس ها آرامتر حرکت می کنند، تعداد ایستگاه های کمتری توقف می کنند و فضای کمتری برای چمدان دارند.
  • تاکسی ها که کرایه آن ها ۱۰ دلار است و سفر با آن ها ده دقیقه زمان می برد.
  • اگر بخواهید با پای پیاده فاصله بین ترمینال های بین المللی و داخلی را طی کنید حدود یک ساعت زمان می برد.
جابجایی بین فرودگاه و شهر

فرودگاه سیدنی ۹ کیلومتر با مرکز شهر فاصله دارد. و دسترسی به مرکز شهر یا حومه چه با قطار حومه باشد، چه با اتوبوس و یا ماشین، آسان است. اگر می خواهید از فرودگاه به مرکز شهر بروید، می توانید از یکی از روش های زیر استفاده کنید:

  • قطارهای حومه که هزینه آن ها برای یک نفر بزرگسال با( Opal card) سی و هشت دلار است.
  • اگر می خواهید که به طور رایگان به ایستگاه های فرودگاه بروید، اتوبوس های محلی گزینه مناسبی هستند. این اتوبوس ها در ۲۰۰ متری ایستگاه قطار حومه Mascot توقف می کنند، که تنها یک ایستگاه با فرودگاه پروازهای داخلی فاصله دارد.
  • اتوبوس های شاتل مسافران را به شهر می برند و تا در هتلشان می رسانند. می توانید بلیط اتوبوس های شاتل را از میز اطلاعات ترمینال های ۱ یا ۳ به مبلغ ۱۸ دلار خریداری کنید.
  • هزینه تاکسی ها تا مرکز شهر ۴۰ دلار است. و تا نواحی دیگر سیدنی به هزینه آن ها اضافه می شود.
  • اوبرها مسافران را در جاهایی که برای ایستادن مسافران مشخص شده است سوار می کنند. هزینه اوبرها بسیار کمتر از کرایه تاکسی است.
  • کرایه ماشین در همه ترمینال های فرودگاه و از شرکت های متفاوت کرایه ماشین در دسترس هستند. بعد از اینکه ماشین را کرایه کردید، به پارکینگی هدایت می شوید که باید ماشین را از آنجا بردارید. هنگام تحویل خودرو نیز، باید آن را به محل اولیه خود برگردانید.

سیستم حمل و نقل عمومی سیدنی

سیستم حمل و نقل عمومی سیدنی
سیستم حمل و نقل عمومی سیدنی

سیستم حمل و نقل عمومی سیدنی، شامل راه آهن حومه، اتوبوس، کشتی و قطار سبک شهری است. اگر ترکیب این وسایل نقلیه را در سیدنی استفاده کنید می توانید به هر نقطه ای از شهر که می خواهید، بروید.

حمل و نقل عمومی در سیدنی به طور نسبتا ضعیفی یکپارچه شده و سیستم بلیط آن کمی گیج کننده است. هر چند که با معرفی اپال کارت، این مشکل تعدیل شده است. با خرید اُپال کارت می توانید از هر وسیله نقلیه ای به راحتی استفاده کنید.

اپال کارت

اپال کارت در سفر به سیدنی
اپال کارت سیدنی

در سال ۲۰۱۴، سیدنی همانند کارت اویستر لندن و کارت اختاپوس هنگ کنگ، کارت شارژی جدید اُپال کارت را معرفی کرد. اپال کارت، کارت هوشمند قابل شارژ است. مزیت اصلی اپال کارت ها این است که می توان یک اپال کارت را برای هر نوع سفر درون شهری استفاده کرد و هزینه ای که از کارت کم می شود به طور خودکار محاسبه می گردد.

سفر با قطار

سفر با قطار در سیدنی
سفر با قطار در سیدنی

سیدنی شبکه خط آهن گسترده ای دارد. طول شبکه ریل های آن به ۸۸۲ کیلومتر و تعداد ایستگاه های آن به ۱۷۶ عدد می رسد. شبکه قطارهای آن مسافران را به هر نقطه ای از شهر که بخواهند به جز شمال شرقی و سواحل شمالی سیدنی می رسانند.

هر نوع قطاری را در شبکه حمل و نقل سیدنی می توانید ببینید، اما اغلب آن ها تمیز و مدرن و مجهز به سیستم تهویه هوا با صندلی های راحت هستند. بیشتر قطارها در همه ایستگاه ها توقف ندارند. بنابراین قبل از اینکه سوار قطار شوید، نگاهی به صفحه نمایش هایی که در سالن ها قرار دارند بیندازید، تا از زمان رسیدن قطار بعدی، مقصد آن، و ایستگاه هایی که توقف می کند، اطلاع حاصل کنید.

سفر با اتوبوس

سفر با اتوبوس در سفر به سیدنی
سفر با اتوبوس در سفر به سیدنی

سیدنی شبکه اتوبوسرانی گسترده ای دارد. مسیر حرکت برخی از اتوبوس ها از فواصل دور در حومه شهر مثل سواحل شمالی و شمال غربی، به داخل شهر است. اما مسیرهای نزدیک تر نیز برای ایستگاه های راه آهن حومه ای از حومه شهر وجود دارد. اتوبوس های سیدنی که تحت نظر دولت هستند در نواحی حومه نزدیک شهر  مانند میراندا در جنوب، بنکس تاون در جنوب غربی، پاراماتا در غرب،بیکرافت در شمال غربی و ساحل پالم در شمال هستند.

در بیشتر اتوبوس ها راهنمای ایستگاه ها وجود ندارد. بنابراین اگر نگران هستید که ایستگاه مورد نظرتان را رد کنید، می توانید جدول زمانبندی را از وب سایت اتوبوس های سیدنی دریافت کنید، که در آن نقشه مسیرها و نقاط برجسته شهر وجود دارد.

سفر با کشتی

سفر با کشتی در سیدنی
سفر با کشتی در سیدنی

کشتی ها از طریق بالمائین و پارک المپیک، از کنار شهربازی، دور بندر دارلینگ، از کنار باغ وحش و خلیج واتسون و در طول رودخانه پاراماتا حرکت می کنند. همچنین به جزیره باغ و جزیره کوکتو نیز سفر می کنند. کشتی ها حداقل هر یک ساعت یکبار به بیشتر مقصدها حرکت دارند. که البته سرویس های آن ها به مانلی و جزیره دارلینگ، هر نیم ساعت یکبار است.

سفر با قطار سبک شهری

سفر با قطار سبک شهری
سفر با قطار سبک شهری

این نوع قطارها برای سفر میان شهر سیدنی و بندر دارلینگ، کازینو و پیرمونت، مناسب هستند. قطار شهری برای بندر دارلینگ و تماشای دیدنی های آن مناسب است، اما به احتمال زیاد در طول سفر خود از این وسیله نقلیه کمتر از وسایل دیگر استفاده خواهید کرد.

به تازگی خط جدیدی نیز از خلیج بزرگ استرالیا به رندویک کشیده شده است.

سفر با تاکسی

تاکسی ها در سفر به سیدنی
تاکسی ها در سفر به سیدنی

تاکسی گزینه مناسبی برای گشتن شهر سیدنی است. همچنین هنگام شب که اتوبوس ها و قطارها سرویس نمی دهند، تاکسی ها تنها گزینه جابجایی هستند. معمولا پیدا کردن تاکسی در سیدنی به راحتی امکان پذیر است، و به راحتی از روی نشان تاکسی که بالای ماشین ها نصب کرده اند، می توان آن ها را از سایر ماشین ها تشخیص داد. اگر چراغ علائم تاکسی روی ماشین روشن باشد، تاکسی آماده سرویس دادن است. اما اگر چراغ آن ها خاموش باشد، یعنی تاکسی اشغال شده است.

سیستم حمل و نقل عمومی بعد از تاریکی هوا

بعد از ساعت ۹ شب، ایستگاه های دورافتاده ای که در حومه شهر قرار دارند، بسیار آرام و خلوت هستند. و خیلی از آن ها هم در این ساعت سرویس نمی دهند. قطارها نیز در این ساعت وقتی به سمت انتهای خط می روند معمولا خالی هستند.انتظار نداشته باشید که در هر ایستگاهی هم تاکسی منتظر شما باشد. تاکسی ها فقط در ایستگاه های اصلی که تعداد مسافران بیشتر است، توقف می کنند.

در این مقاله با شهر سیدنی و آب و هوا و روش های حمل و نقل در آن آشنا شدید. در قسمت دوم این مقاله قصد داریم تا جاذبه های دیدنی شهر سیدنی را به شما معرفی کنیم. با فلای تودی همراه باشید.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید