برای همه ما پیش آمده که در سفرهای هوایی دچار تاخیر پرواز شده باشیم؛ تاخیرهایی که ممکن است ساعت‌ها طول بکشد و برنامه سفری ما را دچار اختلال کند. اما به عنوان یک مسافر چقدر با حقوق خود در رابطه با تاخیر پرواز آگاهی داید؟ آیا می‌دانید شرکت هواپیمایی موظف به انجام چه اقداماتی هستند؟ در این مطلب از مجله گردشگری فلای تودی قصد داریم تا شما را با حقوق خود در تاخیر پرواز آشنا کنیم، پس همراه ما باشید.

در چه صورتی پرواز کنسل می‌ شود؟

در هر سفر یکسری اتفاقات و حوادث غیرقابل پیش بینی وجود دارد که سفرهای هوایی نیز از این قائده مستثنی نیستند. در سفرهای هوایی دلایلی مانند عدم امنیت پرواز به خاطر بار یا فردی مشکوک، شرایط نامساعد جوی، نقص فنی هواپیما، عدم آمادگی کادر پرواز و یا ایراد در سیستم‌های هوایی موجب تاخیر و گاهی کنسلی پرواز می‌شوند.

در چه صورتی پرواز کنسل می‌شود؟

استعلام تاخیر پرواز

آنچه اهمیت دارد، این است که افراد باید با اطلاع از تاخیر پرواز خود باشند تا نسبت به آن برنامه سفر خود را تنظیم کنند. از این رو در اکثر مواقع، ایرلاین ها از طریق اس ام اس یا ایمیل این تاخیر را به اطلاع مسافران می‌رسانند و یا در تابلو اعلانات فرودگاه می‌توانند استعلام تاخیر پرواز خود را بگیرند.

قوانین تاخیر در پرواز

در صورت تاخیر پرواز از سمت شرکت هوایی، ایرلاین هواپیمایی موظف است تا طبق قوانین تاخیر در پرواز به جبران خسارت بپردازد. در صورتی که پروازی کنسل شود، شرکت هواپیمایی موظف است با توجه زمانی که به مسافر اعلام می‌کند، بلیط جایگزینی را برای مسافر تهیه کند. برای نحوه دریافت میزان خسارت و یا ابطال می‌توانید مطلب شیوه های دریافت خسارت تاخیر یا ابطال را مطالعه کنید.

قوانین تاخیر در پروازهای داخلی

مطابق با قوانین هواپیمایی کشوری، در صورت تاخیرپرواز مبدا، براساس ساعت پرواز مندرج در بلیط مسافر و در صورت نبودن شرایط فوق العاده اقدامات ذیل توسط شرکت هواپیمایی باید انجام پذیرد:

  • نماینده شرکت هواپیمایی باید با حضور در میان مسافران، با متانت و احترام نسبت به اطلاع رسانی صحیح در خصوص تاخیر پرواز پیش بینی نشده، اقدام کند. در صورتی که تاخیر پرواز بیشتر از دو ساعت باشد، مسافران می‌توانند نسبت به انصراف پرواز و دریافت بهای کامل بلیط خود اقدام کنند. در صورتی که مسافر بخواهد پرواز خود را انجام دهد، شرکت هواپیمایی باید نسبت به انتقال مسافر به مقصد بلیط، با سرویس هوایی سایر شرکت‌های هواپیمایی در کوتاهترین زمان ممکن با کابین پروازی مشابه اقدام کند.
  • درصورت قصور شرکت هواپیمایی و یا امتناع از انجام آن، مسافر می تواند نسبت به ابتیاع بلیط خود در همان کلاس یا کلاس پزوازی بالاتر، با تایید رئیس ایستگاه شرکت هواپیمایی و در صورت امتناع وی، با تأیید مدیر ترمینال اقدام کند.
  • مسافر می تواند پس از انجام مسافرت با ارائه مدارک مثبته دال بر خرید بلیط جدید، نسبت به دریافت وجه بلیت خریداری شده در مسیر مورد نظر از شرکت هواپیمایی اصلی اقدام کند. استرداد وجه مذکور حداکثر ظرف مدت ۴۸ ساعت از تاریخ ارسال و دریافت آن، توسط شرکت هواپیمایی اصلی الزامی خواهد بود .
قوانین تاخیر در پرواز

ملاحظات قوانین تاخیر

  • در صورتیکه شرکت های هواپیمایی در زمان پرواز تعیین شده در بلیط، مسافران را از طریق سایر خطوط هوایی در صورت رضایت مسافر به مقصد منتقل کنند، مشمول پرداخت خسارت و یا جریمه تأخیر و ابطال نخواهند شد. همچنین درصورت عدم رضایت مسافر بهای بلیط باید بدون کسر جریمه، بطور کامل به مسافر پرداخت شود.
  • تأخیر انعکاسی (تأخیر متصل به پرواز)، صرفاً اولین پرواز متصل، تا ۱۸۰ دقیقه مشمول تأخیر و پرداخت خسارت آن نخواهد بود.
  • در صورتیکه مراتب تأخیر پرواز تا ۷۲ ساعت قبل از پرواز به مسافرین اطلاع رسانی شود، مبنای محاسبه و تعیین میزان تأخیر پرواز، زمان جدید اعلام شده، خواهد بود. همچنین در صورتی که اطلاع رسانی مزبور بعد ازموعد مقرر (۷۲ ساعت قبل از پرواز) باشد، مبنای محاسبه و تعیین میزان تأخیر پرواز، زمان درج شده در بلیط خواهد بود.
  • با امعان نظر به شرایط پرداخت میزان جبران خسارت مندرج در شیوه نامه، شرکت هواپیمایی موظف است بر اساس لیست مسافران، بدون مراجعه حضوری مسافر و یا اعمال شرایط دیگر از قبیل تکمیل فرم، اقدام کند.
  • در صورت تأخیر بالای ۵ ساعت و عدم امکان پرواز جایگزین، هزینه اقامت در هتل، بر عهده شرکت هواپیمایی است.
قوانین تاخیر در پروازهای داخلی

قوانین و جریمه تاخیر پرواز خارجی

در پروازهای خارجی، با توجه به ایرلاین و قوانین بین المللی کشور مقصد، حقوق مسافر در پروازهای خارجی متفاوت خواهد بود، گه در ادامه به شما بیان خواهیم کرد:

قوانین تاخیر پرواز خارجی

قوانین تاخیر پرواز را پیش از سفرهای بدانید

سفر هوایی یکی از محبوب ترین و البته پرطرفدارترین راه های سفر به حساب می‌آید. اما این نکته نیز حائز اهمیت است که پروازهای داخلی و خارجی نیز، گاهی به دلایل غیرقابل منتظره‌ای دچار تاخیر و یا کنسلی می‌شوند. خوب است به عنوان یک مسافر از حقوق خود و قوانین هوایی کشور مطلع باشید و قبل از هر کاری برای پرواز های خاجی بهتر است قبل از خرید استعلام ممنوع الخروجی را انجام دهید.

ما در این مقاله تلاش کردیم تا قوانین تاخیر پرواز و حقوق مسافران را به شما بیان کنیم. شما تجربه تاخیر و یا کنسلی داشتید؟

 

چگونه از تاخیر پرواز مطلع شویم؟

تاخیر پروازها از طریق پیامک یا ایمیل از حدود ۷۲ ساعت قبل به مسافران اطلاع رسانی می‌شود. همچنین می‌توانید تاخیر پرواز را در تابلو اعلانات فرودگاه مشاهده کنید.

اگر تاخیر بیش از دو ساعت پرواز داشتیم، چی کار کنیم؟

در صورتی که تاخیر پرواز بیش از دو ساعت باشد، نماینده ایرلاین هواپیمایی ضمن اطلاع رسانی به مسافران باید از آنها پذیرایی کرده و جبران خسارت کند.

مسافران چه حقوقی در پروازهای داخلی دارند؟

حقوق مسافران پروازهای داخلی شامل تاخیر پروازها، فقدان یا آسیب دیدگی چمدان مسافر و تغییر مسیر اجباری توسط شرکت هواپیمایی در حین پرواز می‌شود. علاوه بر این موارد، مسافر برای شفاف سازی نرخ بلیط و خدمات سفر هوایی از حق و حقوق مختلفی برخوردار است.

در صورت اهانت کادر پرواز به مسافر چه کار باید انجام داد؟

در صورتی که هرکدام از اعضای پرواز، اقدام اهانت آمیز، توهین، رفتار غیر مسئولانه و غیر متعارفی انجام بدهند، یا با انجام رفتارهای خاص، باعث بروز ناهنجاری در محیط فرودگاه، ترمینال، گیت، داخل هواپیما و سایر مکان های مرتبط شوند، مورد پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

چگونه مسافران می‌توانند با اطلاع از تاخیر پرواز خود شوند؟

ایرلاین ها موظف هستند که از طریق اس ام اس یا ایمیل تاخیر را به اطلاع مسافران برسانند و یا مسافران می‌توانند در تابلو اعلانات فرودگاه، استعلام تاخیر پرواز خود را بگیرند.

5 نظرات

  1. با سلام ، برای دریافت غرامت تاخیر ۹ ساعتی پرواز خارجی
    کجا و چگونه باید اقدام کنم؟؟
    هواپیمایی ایران ایر ، استانبول به تهران

    • سلام دوست عزیز
      بهتره مورد رو با شرکتی که بلیط رو تهیه کردید پیگیری کنید یا با کارشناسان ایرلاین مربوطه در ارتباط باشید.

  2. با تشکر و سلام. چند ماه پیش در پرواز وارش با تاخیری بالای ۵ ساعت مواجه بودیم تا امروز خسارتی با وجود ارسال مدارک و پیگیری های متعدد خسارتی به ما داده نشده. امکان داره بند قانونی که هواپیمایی رو ملزم میکنه در زنان مشخصی متقبل پرداخت خسارت بشه اعلام بفرمایید؟

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید