اهل هر کجای ایران باشید فرقی نمی‌کند، بوی نم باران و هوای خوب هر کسی را هوایی می‌کند که به دل جاده چالوس بزند و از هوای مطبوع شرجی و دلچسب آن لذت ببرد. این جاده معروف یکی از جاده‌های خاطره انگیز محسوب می‌شود که یکبار عبور از آن کافی است تا هر وقت دلتان از شلوغی و آلودگی هوا گرفت، سودای آن به سرتان بزند. اگر شما هم موافقید این مطلب از مجله گردشگری فلای‌تودی برای شما نوشته شده است. با ما همراه باشید.

جاده چالوس کجاست؟

جاده چالوس معروف به جاده ۵۹ یکی از نوستالژی‌ترین جاده‌هایی است که در ایران دیده‌اید. این جاده ۱۶۸ کیلومتری در سال ۱۳۱۲ به بهره برداری رسید و از همان زمان یکی از محبوب ترین‌ها بود. جاده ای پر پیچ و خم با منظره زیبای جنگل‌های شمال، که قدمت آن را می توانید در عکس جاده چالوس که پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها ثبت کرده‌اند، ببینید.

جاده چالوس مال کجاست؟

این جاده ۱۶۸ کیلومتری در سال ۱۳۱۲ به بهره برداری رسید. جاده چالوس از میانه مسیر کرج آغاز می‌شود و تا استان مازندران و شهر چالوس امتداد دارد. امروزه این جاده یکی از شلوغ‌ترین و پرترددترین جاده‌های کشور که در ایام تعطیلات مقصد بسیاری از مسافران است. از همین رو اگر می‌خواهید در ایام تعطیلات از این مسیر عبور کنید، حتما خبرها را دنبال کنید تا از آخرین وضعیت ترافیک در این جاده مطلع شوید.

رانندگی در جاده چالوس کار هر کسی نیست. چشم برداشتن از زیبایی‌های مسیر و چشم دوختن به پیچ و تاب های آن تمرکزی قوی را می‌طلبد. پس در سفر به جاده چالوس، راننده نباشید تا بتوانید از زیبایی‌های خیره کننده مسیر لذت ببرید. علاوه بر این گردنه هزار چم یکی از خطرناک‌ترین پیچ‌های جاده چالوس است که برای رانندگی در این مسیر باید خبره باشید. پس در کنار تماشای این زیبایی حتما نکات ایمنی را هم مدنظر قرار دهید.

آدرس جاده چالوس روی نقشه گوگل

مسیر دسترسی جاده چالوس

برای رسیدن به جاده چالوس سه راه پیش رو دارید. هز کدام از این مسیرها می‌تواند شما را در مدت زمانی کم و بیش برابر به مقصد برساند:

  • اتوبان تهران- کرج، انتخاب اتوبان همت و اتوبان تهران- شمال دسترسی شما را به جاده چالوس امکانپذیر می‌کند. مسافت تهران تا جاده چالوس قدیم حدود ۱۶۰ کیلومتر است که از مسیر کرج به آن می‌رسید.

در سال های اخیر آزادراه تهران- شمال تا حد زیادی مسیر را کوتاه کرده است. فاصله تهران تا چالوس از جاده جدید ۱۳۰ کیلومتر است و برای طی این مسیر باید از تقاطع آزادراه همت- آزادگان وارد آزادراه شوید. برخلاف جاده قدیم، برای رسیدن به چالوس از آزادراه باید مبلغی را بابت عوارض پرداخت کنید که هر سال این تعرفه به روز می‌شود. عوارضی آزادراه تهران شمال که در سال ۱۴۰۲ اعلام شده در ایام پیک و تعطیلات برای خودروهای سواری ۵۰ هزار تومان و در ایام معمولی ۳۰ هزار تومان است.

جاهای دیدنی جاده چالوس

وقتی مسیر جاده زیبای چالوس را در پیش می‌گیرید علاوه بر دیدنی‌های مسیر، جاذبه‌های دیگری هم وجود دارد که می‌توانید از تماشا و گشت و گذار در آن لذت ببرید. در ادامه با جذاب‌ترین جاهای دیدنی چالوس آشنا خواهید شد.

جاهای دیدنی جاده چالوس

آسارا | محور اصلی چالوس  

آسارا بیش از ۸۰ درصد جاده چالوس را تشکیل می‌دهد. از همین رو اگر کسی از شما پرسید آسارا در جاده چالوس کجاست؟ تعجب نکنید. آسارا یکی بخش‌های شهرستان کرج است که سه دهستان آدران، نسا و آسارا دارد. آسارا با ۲۱ روستا یکی از دهستان‌های بزرگ البرز محسوب می‌شود که ۲۰ هزار نفر جمعیت دارد. طبیعت زیبا و آب و هوای معتدل کوهستانی باعث شده تا این بخش از استان البرز یکی از پرطرفدارترین جاذبه‌ها به ویژه در فصل گرم سال باشد.

سد امیر کبیر | شروع زیبایی های جاده چالوس

وقتی در مسیر چالوس از کرج سفر را شروع می‌کنید، اولین جاذبه‌ای که مشاهده می‌کنید، سد امیر کبیر است. این سد در نزدیکی روستای واریان قرار دارد. وقتی به سد امیرکبیر می‌رسید خودروهای زیادی را می‌بینید که در کنار سد توقف کرده‌اند. سرنشینان خودرو به تماشای آب محصور شده در میان کوه‌های اطراف نشسته‌اند و از این تصویر زیبا عکاسی می‌کنند.

آشکده کندوان | جذاب‌ترین نوستالژی جاده چالوس

خیلی‌ها جاده چالوس را برای خوردن آش کندوان طی می‌کنند. آشکده‌ای قدیمی در کیلومتر ۹۰ جاده چالوس قبل از تونل کندوان است. در طول جاده چالوس از تونل های زیادی عبور می‌کنید که پس از عبور از یازدهمین تونل (تونل کندوان) به آشکده کندوان خواهید رسید.

این تونل مسیر کرج به چالوس را حدود ۱۳ کیلومتر کوتاه‌تر کرده است. این آشکده قدیمی باعث شده تا کمتر مسافری از امتحان کردن آش‌های آن صرف‌نظر کند. شما می‌توانید در این آشکده انواع آش رشته، آش دوغ، آش رشته، عدسی، میرزا قاسمی و… سفارش بدهید. خیلی‌ها در طول سال فقط به قصد خوردن آش این مسیر را طی می‌کنند.

آشکده کندوان

آدرس آشکده کندوان روی نقشه گوگل

دیزین | پیستی برای دوستداران ورزش‌های زمستانی

به ۶۵ کیلومتری جاده چالوس که برسید، در سمت راست جاده به تابلوی پست اسکی دیزین برمی‌خورید. فضایی جذاب برای دوستداران تفریحات زمستانی از اسکی و تله اسکی بشقابی گرفته تا پیست اسکی چمن، تله سیژ و تله کابین که ساعاتی بیادماندنی را می‌توانید در آن تجربه کنید. این منطقه حتی تابستان‌های جذابی دارد که می‌توانید در آن تفریح کنید.

کاروانسرای سنگی پای | کاروانسرایی در قله کندوان

در مسیر جاده چالوس وقتی به کندوان می‌رسید ۲۰۰ متری تونل کنوان، می‌توانید این کاروانسرای زیبا با گنبدی دارای نورگیرهای فراوان مشاهده کنید. این کاروانسرای زیبا یکی از جاذبه‌های تاریخی است که در مسیر می‌توانید از آن دیدن کنید.

آبشار هفت چشمه | جاذبه‌ای دیدنی در مسیر چالوس

در مسیر چالوس و استان البرز آبشاری ۷ متری وجود دارد که در ۱۷ کیلومتری جاده کرج- چالوس واقع شده است. برای رسیدن به این آبشار کافی به سمت روستای ارنگه حرکت کنید. آبشار هفت چشمه کرج یکی از جاهای دیدنی چالوس محسوب می‌شود که مسیر دسترسی به آن از میان سنگ‌ها و صخره‌ها می‌گذرد.

آبشار هفت چشمه

آدرس آبشار هفت چشمه روی نقشه گوگل

مرداب هسل | نگین زمردی در جنوب غرب چالوس

۱۰ کیلومتری جنوب غرب چالوس، جایی حدود ۱۵ کیلومتری شمال غرب مرزن آباد مردابی زیبا در دل جنگل‌های سرسبز وجود دارد، که اهالی مازندران آن را هسل یعنی آب راکد می‌نامند. مردابی زیبا با منظره‌ای به رنگ زمرد تصویری خارق‌العاده و منحصر به فرد است که می‌توانید ساعت‌ها از دیدن این زیبایی مسحور شوید. این مرداب زیبا در هر فصل رنگ و لعاب خاصی دارد. تابستان و بهار سبز رنگ است اما در فصل پاییز و زمستان رنگ نارنجی به خود می‌گیرد. اگر می خواهید از مرداب هسل دیدن کنید، خودتان را به روستای طلاجو در چالوس برسانید.

مرداب هسل

آدرس مرداب هسل روی نقشه گوگل

مکان مقدس پیر پیران | آرامگاهی دنج در دل جنگل

حتما می‌دانید درختان کهنسال چند هزار ساله در همه جای دنیا محبوب و مقدس هستند. درختی دو هزار ساله در روستای آتشگاه واقع در دهستان کمال آباد وجود دارد که آرامگاه پیر پیران در همین حوالی است. این آرامگاه در میان اهالی به امامزاده پیر پیران شهرت دارد. درخت کهنسال این روستا برای مردم تقدس خاصی دارد و کنار آن نماز می‌خوانند. این درخت اکنون ثبت میراث فرهنگی شده است.

بهترین رستوران‌های جاده چالوس

یکی از جذاب‌ترین تفریحات در طول مسیر چالوس، امتحان کردن غذاهای متنوع و البته سنتی در رستوران‌های حاشیه جاده است. پس اگر دوست دارید با کیفیت‌ترین غذاها را در این مسیر امتحان کنید، رستوران‌های زیر انتخاب مناسبی خواهد بود.

  • رستوران آبی بعد از تونل کندوان ابتدای سیاه بیشه
  • رستوران لاله کهن کیلومتر ۳
  • باغ رستوران لادن کیلومتر ۶
  • دیزی سرای هیمه کیلومتر ۱۲
  • آشکده کندوان کیلومتر ۷۵ جنب تونل کندوان
  • باغ رستوران نوروزی وینه کیلومتر ۱۲
  • باغ رستوران رویال کیلومتر ۱۲
  • رستوران همسفر نرسیده به مرزن آباد
  • رستوران باغ پدری کیلومتر ۱۰
  • رستوران ارکیده واقع در کیلومتر ۱۲
  • رستوران دونا کیلومتر ۷۵
  • رستوران میرزایی کیلومتر ۹

تجربه سفر به شمال از جاده چالوس

جاده چالوس یکی از رمانتیک‌ترین و البته نوستالژی‌ترین جاده‌های ایران است که از قدیم تا به امروز همیشه جذاب بوده است. این مسیر یکی از جاده‌های زیبای ایران به شمار می‌رود که اگرچه طول زیادی ندارد اما می‌تواند ساعت‌ها طول بکشد تا به مقصد برسید. حتما می‌پرسید چرا؟ پاسخ ساده است، هیچ کس نمی‌تواند از زیبایی‌های این جاده چشم بپوشد. قدم به قدم می‌توانید توقف کنید، عکس بگیرید. در رستوران‌ها و آشکده‌ها غذاهای محلی را صرف کنید و در هوای تمیز آن نفس عمیق بکشید.

اگر شما هم خاطره‌ای از این جاده زیبا دارید، با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول درباره جاده چالوس

جاده چالوس کجاست؟

جاده چالوس معروف به جاده ۵۹ یکی از نوستالژی‌ترین جاده‌هایی ایران است که از میانه مسیر کرج آغاز می‌شود و تا شهر چالوس مازندران امتداد پیدا کرده است.

جاذبه‌های دیدنی جاده چالوس کدام است؟

مرداب هسل، آشکده کندوان، آبشار هفته چشمه، آرامگاه پیرپیران و… از جاهای دیدنی مسیر چالوس به شمار می‌آید.

بهترین رستوران‌های مسیر چالوس کدام است؟

رستوران‌های زیادی در این مسیر وجود دارد که آشکده کندوان، رستوران لاله کهن، آبی، باغ پدری، ارکیده و… از جمله این موارد است.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید