اگر قصد سفر به کشورهای خارجی را داشته باشید حتما با واژه عوارض خروج از کشور آشنا هستید. مبلغی که مسافران باید بابت هر بار خروج از کشور به عنوان مالیات سفر پرداخت کنند. این مبلغ سالانه تغییر می‌کند و ممکن است شامل شرایط خاصی نیز باشد. در این مطلب از مجله گردشگری فلای‌تودی مروری بر پرداخت عوارض خروج از کشور ۱۴۰۳ خواهیم داشت.

عوارض خروج از کشور چیست؟

شاید برایتان این سوال به وجود بیاید که عوارض خروج از کشور چیست و از چه سالی با چه مبلغی آغاز شده است. آیا کشورهای دیگر نیز چنین مبلغی را باید برای سفرهایشان پرداخت کنند؟ در ادامه به تمامی این موارد خواهیم پرداخت. عوارض خروج از کشور که آن را (Departure Tax) می‌خوانند به هزینه‌ای گفته می‌شود که فرد هنگام خروج از کشور پرداخت می‌کند. این مبلغ در برخی از کشورها به روی هزینه بلیط هواپیما به عنوان مالیات سفر پرداخت و فقط شامل سفرهای هوایی می‌شود و در برخی از کشورها نیز چنین هزینه‌ای محاسبه نمی‌گردد.

عوارض خروج از کشور چیست؟

در ایران عوارض خروج از کشور از سال ۱۳۶۴ به عنوان هزینه‌ای جدا از هزینه بلیط تصویب شد. این مبلغ در ابتدا ۵ هزار تومان بود که مسافر باید آن را پیش از سفر یا در فرودگاه قبل از عبور از گیت پرداخت کرده و هنگام چک شدن پاسپورت و به هنگام رد شدن از گیت ارائه می‌کرد. سالانه درصدی به روی این عوارض اضافه می‌شد و روش پرداخت آن تا سال‌ها به همین طریق بود، یعنی مسافر باید عوارض خروج از کشور را در بانک پرداخت کرده و فیش واریز آن را همراه خود در فرودگاه ارائه می‌کرد.

نکته‌ای که باید در نظر گرفته شود این است که عوارض خروج از کشور فقط برای سفرهای هوایی نیست، بلکه مسافرانی که از طریق سفر زمینی یا دریایی نیز اقدام به سفر خارجی می‌کنند، نیاز است عوارض خروج از کشور را پرداخت کنند.

مبلغ عوارض خروج از کشور ۱۴۰۳

اگرچه تا سالیان سال مبلغ عوارض خروج از کشور در طول سال تغییری نمی‌کرد، اما از سال ۱۴۰۰ این هزینه در سه مرحله تنظیم شد که برای سفر اول، دوم و سوم به بعد متغیر بود. مبلغ عوارض خروج از کشور ۱۴۰۳ برای مسافرین عادی در سفر اول ۵۲۰ هزار تومان، سفر دوم ۷۸۰ هزار تومان و سفر سوم به بعد یک میلیون و ۴۰ هزار تومان است.

مبلغ عوارض خروج برای زائران، ورزشکاران تیم ملی و کسانی که با مجوز وزارت ورزش و جوانان برای شرکت در مسابقات سفر می‌کنند نسبت به مسافران عادی متفاوت است.

مبلغ عوارض خروج از کشور 1403

سفر اول زائران حج تمتع و عمره ۱۷۲ هزار تومان- سفر دوم ۲۵۸ هزار تومان و سفر سوم به بعد ۳۴۴ هزار تومان ارزیابی شده است.

سفر اول زائران عتبات عالیات ۱۷۲ هزار تومان، سفر دوم ۲۵۸ هزار تومان و سفر سوم به بعد نیز ۳۴۴ هزار تومان محاسبه شده است. زائران عتبات عالیات از جمله مسافرانی هستند که مبلغ عوارض خروج زمینی و هوایی سفرشان متفاوت است. این افراد اگر به صورت زمینی اقدام به سفر کنند، در سفر اول ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان و سفر دوم به بعد ۱۵ هزار تومان باید پرداخت کنند.

ورزشکاران تیم‌های ملی نیز برای سفر به کشورهای خارجی در هر مرتبه خروج از کشور باید ۲۶۴ هزار تومان پرداخت کنند. این افراد تنها افرادی هستند که مبلغ عوارض خروج از کشور آن‌ها در طول سال یکسان است.

نحوه پرداخت عوارض خروج از کشور ۱۴۰۳

امروزه برای پرداخت عوارض خروج از کشور نیازی نیست به بانک مراجعه کنید و می‌توانید بدون دردسر از طریق موبایل یا هر سیستمی که به اینترنت متصل می‌شود، نسبت به پرداخت اینترنتی عوارض خروج از کشور اقدام کنید. پرداخت اینترنتی این مبلغ از طریق سامانه پرداخت الکترونیکی عوارض خروج از کشور (سداد) ممکن است. هنگام پر کردن فرم مربوط به پرداخت عوارض خروج از کشور حتما به اطلاعاتی که وارد می‌کنید دقت کنید، بخصوص کد ملی مسافر اگر به اشتباه وارد شود مبلغی که پرداخت کرده‌اید سوخت می‌شود. پس حتما قبل از پرداخت همه چیز را یکبار دیگر چک کنید تا با مشکلی مواجه نشوید.

نحوه پرداخت عوارض خروج از کشور 1403

در فرودگاه‌ها نیز دستگاه‌های خودپرداز متعددی برای پرداخت عوارض خروج از کشور در نظر گرفته شده است که بدون نیاز به در صف ایستادن می‌توانید به راحتی و بدون دردسر این مبلغ را پرداخت کنید. هنگام پرداخت عوارض خروج  از طریق این ATM ها نیز باید ابتدا شماره کارت ملی و سپس شماره کارت عابر بانکتان را وارد کنید و سیستم با در نظر گرفتن اینکه بار چندم است که به سفر می‌روید مبلغ را محاسبه می‌کند.

نحوه پرداخت عوارض خروج از کشور 1403 1

نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که اگر می‌خواهید ارز مسافرتی تهیه کنید باید عوارض خروج از کشور را پیش از ورود به فرودگاه پرداخت کرده باشید، چرا که جزو مدارک لازم برای دریافت ارز مسافرتی محسوب می‌شود. بنابراین بهتر است عوارض را به صورت اینترنتی و از طریق سایت معرفی شده پرداخت کرده و پرینت آن را همراهتان داشته باشید.

در نظر داشته باشید شما تا ۳۰ دقیقه قبل از پرواز اجازه پرداخت عوارض خروج از کشور را خواهید داشت. اما بهتر است پرداخت آن را به دقایق پایانی موکول نکنید تا در پرواز به مشکل بر نخورید.

معافیت از عوارض خروج از کشور ۱۴۰۳

اگرچه در ابتدا گفته شد عوارض خروج از کشور برای تمامی کسانی است که قصد سفر به کشورهای خارجی را دارند، اما در این بین استثنائاتی نیز وجود دارد. به عنوان مثال عوارض خروج برای دانشجویان دارای شرایط متفاوتی است. به این ترتیب، دانشجویان با داشتن مجوز تحصیل در کشورهای خارجی نیازی نیست هر بار برای سفر به کشور مقصد عوارض پرداخت کنند. علاوه بر اینها اگر افراد برای درمان به کشورهای خارجی می‌روند یا تحت معالجه هستند، با داشتن مجوز درمان از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف هستند.

دسته سوم افرادی هستند که مقیم کشورهای خارجی هستند یا در یک کشور خارجی مشغول به کار هستند. این افراد نیز در صورت داشتن مدارک شغلی تایید شده، نیازی نیست در صورت خروج از کشور عوارضی پرداخت کنند.

عوارض خروج از کشور ۱۴۰۳ چقدر اعتبار دارد؟

اگر عوارض خروج از کشور را پرداخت کردید و تحت شرایطی قادر به خروج از کشور نشدید نگران سوخت شدن آن نباشید. شما می‌توانید از همان عوارض پرداختی در سفر بعدی خود استفاده کنید، اما این پرداخت فقط تا یکسال اعتبار دارد. همچنین نگه داشتن رسید پرداختی یا در اختیار داشتن شماره پیگیری وجه پرداختی می‌تواند دردسر سفر بعدی‌تان را کمتر کند.

صفر تا صد عوارض خروج از کشور در سال ۱۴۰۳

خروج از کشور برای کسانی که قصد انجام سفر خارجی را دارند ضروری است. از عوارض برای سفرهای مختلف تفاوت دارد. از همین رو رقم ثابتی برای عوارض خروج از کشور در سال ۱۴۰۳ باید پرداخت کنید. سفر به کشورهای خارجی، حج تمتع و عمره، سفر به عتبات عالیات، سفرهای ورزشی تیم‌های ملی و… از جمله مواردی است که براساس قانون تعرفه مشخصی برای عوارض خروج از کشور ۱۴۰۳ دارند. اگر شما می‌خواهید در سال ۱۴۰۳ اقدام به خروج از کشور کنید، حتما پیش از سفر باید نسبت به پرداخت این عوارض اقدام کنید.

سوالات متداول درباره پرداخت عوارض خروج از کشور ۱۴۰۳

پرداخت عوارض خروج از کشور ۱۴۰۳ چقدر است؟

مبلغ عوارض خروج از کشور ۱۴۰۳ برای مسافرین عادی در سفر اول ۵۲۰ هزار تومان، سفر دوم ۸۷۰ هزار تومان و سفر سوم به بعد یک میلیون و ۴۰ تومان است.

عوارض خروج از کشور برای حج عمره و تمتع چقدر است؟

سفر اول زائران حج تمتع و عمره ۱۷۲هزار تومان- سفر دوم ۲۵۸ هزار تومان و سفر سوم به بعد ۳۴۴ هزار تومان ارزیابی شده است.

عوارض خروج از کشور برای تیم‌های ملی ورزشی چقدر است؟

ورزشکاران تیم‌های ملی نیز برای سفر به کشورهای خارجی در هر مرتبه خروج از کشور باید ۲۶۴ هزار تومان پرداخت کنند.

1 نظر

  1. با سلام
    عوارض خروج از کشور که به نظر من اصلا معنا ندارد و در هیچ کشور دنیا هم دریافت نمی گردد در کدام ردیف بودجه کشور دیده شده است ؟ و ردیف هزینه آن در بودجه چیست ؟

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید