قلعه بلگراد؛ نماد ایستادگی و مقاومت

0
4633
قلعه بلگراد صربستان
قلعه بلگراد صربستان

درباره قلعه بلگراد صربستان

دژ نظامی بلگراد با برج‌هایش به واقع یکی از زیباترین مناطق اروپاست. ساختن قلعه بلگراد صربستان مدت زمان بسیاری طول کشیده، چرا که در زمان ساخت آن بارها و بارها مورد حمله قرار گرفته و ویران شده است. ساخت این قلعه در قرن دوم میلادی شروع شده و در قرن هجدهم میلادی با مشکلات فراوان به پایان رسید. به همین دلیل این قلعه تبدیل به نمادی از بلگراد شده که بارها ویران گشته و دوباره آن را از نو ساخته‌اند. در سال‌های دور این قلعه نماد مقاومت و دفاع از شهر بلگراد بوده و اکنون به یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهر تبدیل شده است.

تاریخچه قلعه بلگراد صربستان

قلعه بلگراد صربستان به عنوان یک سازه دفاعی بر روی ارتفاعاتی در محل تلاقی رودخانه‌های ساوا و دانوب ساخته شد. در قرن دوم در این منطقه به دلیل موقعیت استراتژیک مهمی که داشت، در آن دژی به عنوان کمپ ارتش ساخته شد. بعد از آن‌که این سازه توسط گوت‌ها ویران گردید، دوباره در قرن شش میلادی در همان مکان قلعه دیگری بنا کردند که البته آن هم به خاطر حمله اسلاوها کمتر از یک قرن دوام آورد. حول این دژ سازه‌ای باستانی وجود داشت که بعدها محل اقامت اسلاوها در بلگراد شد.

قلعه بلگراد بارها و بارها در طی تاریخ مورد بازسازی قرار گرفت و دوباره ویران شد. بر روی دیوارهای رومی، باروهای صربی قرار گرفت و بر روی این باروها نیز دژهای ترکی و اتریشی قرار داشتند. در قرن ۱۲ امپراطور بیزانسی قلعه‌ای جدید بر روی ویرانه‌های رومی ساخت. در طی اولین دهه‌های قرن ۱۴ این دژ کوچک بالای تپه تا کرانه‌های رودخانه گسترش یافت.

از زمانی که بلگراد تبدیل به پایتخت جدید صربستان شد و با گسترش قلعه‌هایی در بالا و پایین شهر به لحاظ دفاعی آن را تقویت کردند. کاخ لازارویچ در قلعه قدیمی ساخته شده و یک لنگرگاه نظامی نیز به رودخانه ساوا افزودند. در زمان جنگ اتریش- ترکیه دوران جدیدی آغاز شد. قلعه بلگراد به عنوان یک دژ کلیدی در قلب جنگ‌های مسلحانه قرن ۱۸ سه بار مورد بازسازی قرار گرفت.

در زمان اشغال اتریش بین و بعد از ساخت دژ‌های نظامی مدرن، قلعه بلگراد یکی از پر قدرت‌ترین استحکامات نظامی اروپا به شمار می‌رفت. قبل از بازگشت‌ ترک‌ها به بلگراد تمام قلعه‌ها ویران شدند. در انتهای قرن ۱۸ قلعه بلگراد به وضعیتی که امروز می‌بینیم در آمد. این مجموعه از خود دژ بلگراد به صورت بالای شهر و پایین شهر و همچنین پارک کالمگدان تشکیل می‌شود.

خرید بلیط ارزان بلگراد

رزرو هتل بلگراد با بهترین قیمت

اکثر دروازه‌هایی که گردشگران را به شهر هدایت می‌کنند هنوز هم سالم هستند. همچنین برج ساعت نیز مانند روزهای گذشته خود در سلامت کامل به سر می‌برد. در قسمت پایین شهر مقبره داماد علی پاشا قرار دارد که این سازه جزو معدود یادمان‌های معماری اسلامی در بلگراد به حساب می‌آید.

پارک قدیمی کالمگدان  قبل از اینکه تبدیل به مکانی سرسبز و تفریحی شود، بخشی از قلعه بلگراد صربستان بوده است و در آن میلیون‌ها نفر در برابر حمله دشمنان از سرزمین خود دفاع کرده‌اند. اما بعد از رها شدن صربستان از سلطه عثمانی‌ها، این پارک کم کم شکل گرفته و به تدریج در این پارک درخت‌هایی کاشته شد، مسیرهای پیاده‌روی مشخص شدند و بناهای یادبودی نیز در آن ساخته‌اند تا این مکان از میدان جنگ تبدیل به پارکی سرسبز شود. از جمله این بناهای یادبود می‌توان به مجسمه ویکتو (معروف به پوبدنیک) و بنای یادبود قدردانی از فرانسه اشاره کرد.

بیشتر بخوانید:

راهنمای سفر به بلگراد

معرفی فرودگاه بلگراد نیکولا تسلا

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید