شرایط پذیرش مسافر در ورود به ایران

تاریخ بخشنامه: ۱۴۰۱/۰۱/۲۱

براساس مصوبه یکصد و دوازدهمین جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، محدودیت های کرونایی مربوطه به همه کشورها حذف و تمامی مسافران بالای ۱۲ سال در پروازهای ورودی به ایران با تزریق دو دوز واکسن کرونا و داشتن تست‌های پی سی آر منفی، می توانند وارد کشور شوند.

مسافران ورودی به کشور باید در محدوده ۷۲ ساعت مانده به پرواز، به انجام آزمایش PCR اقدام کنند و گواهی جواب منفی تست کرونا را به زبان انگلیسی به همراه داشته و از آخرین نوبت تزریق واکسن آن‌ها ۱۴ روز گذشته باشد.

در این جلسه مقرر شد، صدور بلیت برای سفرهای هوایی به سامانه ایران من متصل باشد و کنترل مسافران جهت مدیریت بیماری کرونا از طریق سامانه مذکور صورت گیرد.

لغو پروازهای اربعین ایرلاین عراقی

تاریخ بخشنامه: ۱۴۰۰/۰۶/۲۵

نمایندگی شرکت هواپیمایی العراقی در ایران

موضوع: اخطار مقرراتی و اعلام ابطال پروازهای آن شرکت

نظر به اعلام رسمی دولت عراق مبنی بر لزوم ورود افراد به خاک آن کشور با دریافت ویزای رسمی از طریق سفارت آن کشور در ایران و اخطارهای مکرر این سازمان به آن شرکت به منظور رعایت مقررات مربوطه، که پیامدهای بسیاری برای زائران گرامی به هنگام ورود به کشور عراق در فرودگاه‌های آن کشور از طریق مبادی مختلف گزارش شده است. بدین وسیله ضمن اخطار به آن شرکت هواپیمایی اعلام می‌گردد: کلیه مجوزهای پروازی آن شرکت از تاریخ ۲۶ ماه جاری ابطال اعلام می‌گردد.

بدیهی است آن شرکت موظف به رعایت شان و کرامت مسافرین گرامی و ایفای تعهدات لازم برای بازگرداندن کلیه وجوه دریافتی بابت بلیت پرواز و سایر هزینه‌های مرتبط، در کوتاه‌ترین زمان ممکن به مسافرین می‌باشد.

بخشنامه انجمن ایران درخصوص بخشنامه مورخ ۱۴۰۰/۲/۵ سازمان هواپیمایی کشوری

طبق آخرین بخشنامه انجمن دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی ایران مورخ ۱۴۰۰/۲/۱۱، پیرو بخشنامه شماره ۴۹۵۵ مورخ ۱۴۰۰/۲/۱۱ سازمان هواپیمائی کشوری مبنی بر ممنوعیت صدور بلیط به کشورهای ذکر شده در نامه فوق طی مذاکره‌ای که با جناب آقای خوشخو مدیرکل محترم نظارت به عمل آمد مقرر گردید برای فروش و صدور بلیط به کشورهای ذکر شده منعی وجود نداشته باشد و تابع مقررات کشورهای مقصد جهت ورود اتباع دیگر کشورها به آن کشور باشد و به تبع آن نیز ورود مسافران از مبدا کشورهای ذکر شده نیز به کشور ایران ممنوع می‌باشد.

ممنوعیت پذیرش مسافر به استناد مفاد اطلاعیه هوانوردی متاثر از شرایط ویژه همگیری بیماری کرونا

طبق آخرین بخشنامه سازمان هواپیمایی کشوری مورخ ۱۴۰۰/۲/۶، در اجرای مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا موضوع ممنوعیت پذیرش مسافر از کشورهای با شرایط ویژه به استناد مفاد اطلاعیه هوانوردی (NOTAM A1210)، مقتضی است از فروش بلیط هواپیما به/از کشورهای ذیل خودداری نمایند. بدیهی است عدم رعایت این ممنوعیت علاوه بر پاسخگویی به مراجع قانونی و شمول اعمال مجازات توسط مراجع ذیربط، موجب ممانعت از ادامه فعالیت دفتر خواهد شد.
کشورهای با شرایط ویژه
هند، پاکستان، فرانسه، بوتسوانی، برزیل، جمهوری چک، عراق، استونی، ایرلند، لسوتو، مالاوی، موزامبیک، اسلواکی، آفریقای جنوبی و زامبیا

توقف کلیه پروازهای ایران به هند و پاکستان در پی تشدید شیوع کرونای هندی

طبق آخرین اخبار مورخ ۱۴۰۰/۲/۵، با عنایت به تصمیمات متخذه در جلسه شصت و ششم ستاد ملی بیماری مدیریت بیماری کرونا در تاریخ ۱۴۰۰/۰۲/۰۴ در موضوع شرایط بحرانی شیوع ویروس کرونا در کشور هند و پاکستان و دستورات مقام عالی وزارت راه و شهرسازی در این خصوص به استحضار می‌رساند، با صدور اطلاعیه هوانوردی بین‌المللی کلیه پروازهای کشورمان از / به هند و پاکستان تا اطلاع ثانوی تعلیق و هماهنگی های مربوطه جهت همکاری لازم با متولیان کنترل های بهداشتی جهت تشدید نظارت‌ها در مبادی مرزی رسمی در شرق کشور به عمل آمده است.

لغو پروازها از مبداء کشورهای برزیل ، بریتانیا ، آفریقای جنوبی و دانمارک به کشور ترکیه

طبق آخرین بخشنامه سازمان هواپیمایی کشوری مورخ ۹۹/۱۱/۰۵، تمامی پروازها از برزیل، دانمارک، جمهوری آفریقای جنوبی و بریتانیای کبیر به مقصد ترکیه از ساعت ۲۱:۰۰ UTC روز ۳ بهمن ماه ۱۳۹۹ (۲۲ ژانویه ۲۰۲۱) تا اطلاع ثانوی متوقف شده است. در این ارتباط، شرایط زیر مدنظر قرار گرفته است:

  • شرکت های هواپیمایی می توانند از ترکیه به برزیل، دانمارک و بریتانیا، مسافر حمل کنند.
  • شرکت های هواپیمایی می توانند ترانزیت مسافر را به کشورهای ثالث انجام دهند.
  • افرادی که در ده (۱۰) روز اخیر در چهار کشور مذکور حضور داشته اند، حتی اگر از کشورهای ثالث وارد شده باشند، نیز طی چهارده (۱۴) روز پس از ورود خود به ترکیه در مکانهایی که از سوی استانداری ها تعیین خواهد شد، تحت قرنطینه قرار خواهند گرفت. در صورت منفی بودن نتیجه تست PCR که در روز دهم از آنان گرفته خواهد شد، قرنطینه آنان پایان خواهد یافت.
  • تمامی مسافران ۶ سال و بالاتر می بایست نتیجه منفی آزمایش PCR SARS-Cov-2 خود را که هفتاد و دو (۷۲) ساعت قبل از پرواز انجام شده، پیش از سوار شدن به هواپیما ارائه دهند.
  • کمک های بشردوستانه و تمامی پروازهای باری، از این محدودیت ها معاف می باشند.
  • انجام تست PCR و قرنطینه برای خدمه پروازی اجباری نیست.

ضرورت همراه داشتن پاسخ منفی آزمایش PCR با اعتبار ۷۲ ساعت جهت مسافرین ورودی به کره جنوبی

طبق آخرین بخشنامه وزارت امور خارجه مورخ ۹۹/۱۰/۲۹، به پیوست نامه مورخ ۹۹/۱۰/۲۲، سفارت جمهوری اسلامی ایران در سئول به همراه تصویر یادداشت مورخ ۹۹/۱۰/۱۸، وزارت امور خارجه کره جنوبی به نمایندگی های سیاسی خارجی مقیم در خصوص ضرورت همراه داشتن پاسخ منفی گواهی آزمایش مولکولی (PCR) با اعتبار ۷۲ ساعت پس از صدور و قبل از ترک مبدا به مقصد کشور کره برای کلیه افراد اعم از مسافرین عادی، و دیپلمات (دارندگان ویزای A)، جهت ملاحظه و اقدام مقتضی ارسال می‌گردد.

شایان ذکر است به هنگام ورود به مبادی کشور، از دارندگان ویزای A، مجددا تست کرونا به عمل می آید.

دستورالعمل صادره وزارت بهداشت در مواجهه با مسافرین ورودی از کشورهای اروپائی

طبق آخرین بخشنامه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مورخ ۹۹/۱۰/۲۳، به پیوست نامه مورخ ۹۹/۱۰/۲۱، جناب آقای دکتر نمکی، وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی متضمن دستورالعمل صادره در مواجهه با مسافرین ورودی از کشورهای اروپایی و جلوگیری از گسترش ویروس جهش یافته جهت آگاهی و اقدامات لازم ارسال می گردد.

پیرو مکاتبات و دستورالعمل های قبلی شایسته است موارد زیر اجرایی گردد:

  1. با توجه به گسترش ویروس جهش یافته در اکثر کشورهای اروپایی، ضروری است کلیه مسافرینی که از مقصد اروپا، بصورت مستقیم یا غیرمستقیم از مرزهای هوایی، زمینی و دریایی وارد کشور می شوند، علاوه بر تست مجدد در مبادی ورودی به مدت مناسب و منطبق با پروتکل های مربوطه در محل سکونت، به صورت قرنطینه به سر برند. همکاران بهداشتی مکلفند همه روزه در مورد سلامتی و ردیابی علائم بیماری به طریق مقتضی پیگیری نمایند و در صورت مثبت شدن تست فرد مذکور و یا بروزعلائم در وی، افراد مرتبط از جمله خانواده و همچنین افراد غیرمستقیم مرتبط مانند رانندگانی که در ایاب و ذهاب آنان نقش داشتند و …، از لحاظ تست و سایر موارد، مورد بررسی قرار گیرند.
  2. در خصوص ورود مسافرین غیراروپایی، همانگونه که قبلا اعلام شده، ضروری است سطح بررسی ها و مراقبت های لازمه را افزایش داده و با پروتکل های سخت گیرانه تر، امکان هرگونه مقفول ماندن موارد مبتلا، مرتفع گردد.

بدیهی است در این راستا، روسای دانشگاههای علوم پزشکی در استان های مرزی و همچنین در استانهایی که به شکل های مختلف، پذیرای مهمان های خارجی هستند، مکلفند اجرای کلیه دستورالعمل های مربوطه را به دقت نظارت و پیگیری نمایند.

شرایط ورود به کشور هلند

طبق آخرین اخبار یاتا مورخ ۲۳ ژانویه ۲۰۲۱، از این پس تمامی مسافران و خدمه پروازی کشورهای آرژانتین، بولیوی، برزیل، کیپ ورد، شیلی، کلمبیا، جمهوری دومینیکن، اکوادور، گویان فرانسه، گویان، پاناما، پاراگوئه، پرو، آفریقای جنوبی، سورینام، بریتانیا، اروگوئه و ونزوئلا تا ۲۲ فوریه ۲۰۲۱ اجازه ورود به کشور هلند را ندارند. همچنین مسافران کشورهای دیگر به مقصد هلند ملزم به ارائه تست منفی کووید-۱۹ هستند که جواب آن حداکثر مربوط به ۴ ساعت پیش از پرواز باشد.

افراد زیر از انجام این تست مستثنی هستند:

  1. افراد کمتر از ۱۳ سال
  2. افراد با گذرنامه دیپلماتیک
  3. افراد با گذرنامه‌های نظامی و یا دارندگان ویزای کارمندان بین المللی سازمان‌ها
  4. خدمه پروازی که در کشورهایی غیر از آروبا، استرالیا، بونیر، سینت یوستیشس، چین، کوراسائو، هنگ کنگ، ایسلند، ژاپن، جمهوری کره، ماکائو، نیوزلند، رواندا، سنگاپور، سنت مارتن یا تایلند از هواپیما خارج نشده‌ باشند.
  5. مسافران ورودی از کشورهای مذکور نیازی به ارائه تست کرونا ندارند.

لزوم همراه داشتن نتیجه منفی آزمایش PCR جهت ورود مسافرین به ترکیه

طبق آخرین بخشنامه سازمان هواپیمایی کشوری مورخ ۹۹/۱۰/۱۶، پیرو نامه مورخ ۹۹/۱۰/۱۴ این سازمان در خصوص لزوم همراه داشتن نتیجه منفی آزمایش PCR جهت ورود مسافرین به کشور ترکیه جهت افراد شش سال به بالا الزامی می باشد.

از سوی اداره کل هواپیمایی کشوری جمهوری ترکیه اعلام شده است که از ساعت ۲۱:۰۰ UTC روز ۹ دی ماه ۱۳۹۹ (برابر با ۲۹ دسامبر ۲۰۲۰) مسافران ۶ سال و بالاتر خطوط هوایی می بایست نتیجه آزمایش منفی تست SARS-Cov-2 PCR خود را که طی ۷۲ ساعت پیش از پرواز، انجام شده باشد، ارائه نمایند و از سوار شدن کسانی که نتیجه آزمایش مذکور را ارائه ننمایند، به هواپیما جلوگیری خواهد شد و این رویه تا ۱ مارس ۲۰۲۱ (برابر با ۱۱ اسفند ۱۳۹۹) ادامه خواهد داشت.

سفارت جمهوری ترکیه، فرصت را جهت تجدید احترامات فائقه به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران مغتنم می شمارد.

محدودیت های جدید ورود به ژاپن

طبق آخرین بخشنامه سازمان هواپیمایی کشوری مورخ ۹۹/۱۰/۱۶، براساس نامه مورخ ۹۹/۱۰/۱۰ وزارت امور خارجه و ضمیمه مربوط در خصوص محدودیت های جدید ورود به ژاپن ناشی از همه گیری کرونا، جهت ملاحظه و اقدام لازم ارسال می گردد:

ورود اتباع خارجی از روز ۸ دی ماه تا تاریخ ۱۲ بهمن ماه سال جاری به ژاپن، ممنوع می باشد.

  1. قرنطینه خانگی به مدت ۱۴ روز برای اتباع خارجی و اتباع ژاپنی، همانند گذشته اعمال می شود.
  2. ورود مسافران ترانزیت به شرط عدم انجام سفر طی ۱۴ روز گذشته به کشورهای انگلستان و آفریقای جنوبی، بلامانع می باشد.
  3. کلیه مسافران به هنگام ورود یا خروج، ملزم به ارائه گواهی آزمایش PCR منفی با حداکثر اعتبار ۷۲ ساعت از تاریخ صدور می باشند.

یادآور می شود محدودیت های مذکور، شامل سفرهای دیپلماتیک نمی گردد. اما براساس یادداشت واصله از سفارت ژاپن در تهران از تاریخ ۶ دی ماه، معافیت ۹۰ روزه دارندگان گذرنامه های سیاسی و خدمت از اخذ روادید کشور ژاپن، تا اطلاع ثانوی لغو گردیده است.

مقررات ورود مسافر از کشورهای انگلستان ، دانمارک و آفریقای جنوبی به ترکیه

طبق آخرین بخشنامه سازمان هواپیمایی کشوری مورخ ۹۹/۱۰/۱۴، ترجمه یادداشت مورخ ۹۹/۱۰/۱۱، سفارت جمهوری ترکیه در تهران، در خصوص شرایط و مقررات جدید سفر به ترکیه برای افراد ۶ سال و بالاتر که در ۱۰ روز اخیر در انگلستان، دانمارک و جمهوری آفریقای جنوبی بوده اند، جهت ملاحظه و هرگونه اقدام مقتضی ایفاد می گردد.

سفارت جمهوری ترکیه با ابراز تعارفات خود به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و پیرو یادداشتهای مورخ ۶ دی ماه ۱۳۹۹ و ۷ دی ماه ۱۳۹۹، این سفارت، احتراما بدینوسیله مراتب ذیل را به آگاهی می رساند.

در نامه دریافتی از اداره کل سلامت مردمی وزارت بهداشت جمهوری ترکیه اعلام گردیده است:

  • افراد ۶ سال و بالاتر که در ۱۰ روز اخیر در انگلستان، دانمارک و جمهوری آفریقای جنوبی بوده و به ترکیه می آیند، می بایست نتیجه منفی آزمایش PCR خود را که در هفتاد و دو (۷۲) ساعت قبل ورودشان به ترکیه انجام شده ارائه دهند.
  • این افراد در نشانی که بیان کرده اند، در آنجا اقامت خواهند داشت (خانه، هتل و غیره) و قرنطینه خواهند شد و کسانیکه ابراز نمایند مکانی برای اقامت ندارند نیز، در مکان هایی که از سوی اداره بهداشت استان مشخص خواهد گردید، قرنطینه خواهند شد.
  • در هفتمین روز مدت قرنطینه آنها، آزمایش های PCR انجام شده و قرنطینه آنهایی که نتیجه آزمایشاتشان منفی بوده در پایان روز هفتم به پایان خواهد رسید و آنهایی که نتیجه آزمایش PCR آنان مثبت باشد، در راستای دستورالعمل کووید – ۱۹ وزارت بهداشت، تحت درمان قرار خواهند گرفت.
  • به لحاظ پیگیری افرادی که در قرنطینه خواهند بود، در نقاط ورودی بین المللی از این افراد درخواست خواهد گردید تا «فرم اطلاع رسانی در مورد پیگیری بیماری و دریافت رضایت بیمار کووید – ۱۹ و یا شخص در تماس با بیمار کووید – ۱۹» را تکمیل نمایند، فرم های مذکور به مدت ۳۰ روز نگه داری خواهند شد و اطلاعات این افراد فورا در سیستم مدیریت سلامت مردمی ثبت خواهد گردید.
  • جهت خدمه پرواز، دریانوردان و همانند عملکردهای پیشین رانندگان کامیون انجام تست PCR و قرنطینه اجباری نمی باشد.

سفارت جمهوری ترکیه، فرصت را جهت تجدید احترامات فائقه به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران مغتنم می شمارد.

مقررات جدید تردد از مرزهای جمهوری بلاروس در شرایط سخت کرونا

طبق آخرین بخشنامه سازمان هواپیمایی کشوری مورخ ۹۹/۰۸/۱۵، سفارت جمهوری بلاروس درجمهوری اسلامی ایران ضمن اظهار تعارفات خود به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، احتراما به اطلاع می رساند که با توجه به وخیم شدن وضعیت اپیدمیولوژیکی به دلیل اپیدمی کووید – ۱۹، دولت جمهوری بلاروس محدودیت های مضاعفی در هنگام گذر از مرزهای دولتی جمهوری بلاروس اتخاذ نموده است. سند قانونی مربوطه با ترجمه غیر رسمی به زبان فارسی، تلوا ایفاد می گردد.

فلذا موجب امتنان خواهد بود چنانچه اطلاعات مذکور به وزارت راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران و نیز سایر دستگاهها و سازمانهای علاقه مند ارسال گردد.

سفارت جمهوری بلاروس  در جمهوری اسلامی ایران، فرصت را مغتنم شمرده احترامات فائقه خود را تجدید می نماید.

در مورد اقدامات جلوگیری از شیوع بیماری واگیردار در قطعنامه شورای وزیران جمهوری بلاروس (۳۰ اکتبر ۲۰۲۰ یا ۹ آبان ۱۳۹۹)

به منظور جلوگیری از شیوع بیماری واگیردار ویروس کرونا COVID-19 (از این پس به عنوان بیماری COVID-19 نامیده می شود) در جمهوری بلاروس، بر مبنای بند پنج ماده ۲۵ قانون مصوبه جمهوری بلاروس مورخ ۲۱ ژوئیه ۲۰۰۸ “در مورد مرز دولتی جمهوری بلاروس”، ماده ۷ قانون جمهوری بلاروس مورخ ۷ ژانویه ۲۰۱۲ “در مورد بهداشت عمومی و اپیدمیولوژیک جمعیت” شورای وزیران جمهوری بلاروس، مصوبات زیر را اعلام می نماید:

  1. کارمندان سازمانهای خدمات مرزی و در بازرسی هایی که کنترل مرزی توسط مقامات گمرکی انجام می شود، مقامات گمرک ملزم هستند:

فرم خوداظهاری ورود به شکلی که توسط وزارت بهداشت تنظیم شده است، را به افرادی که به جمهوری بلاروس وارد می شوند و ملزم به خود قرنطینگی هستند، ارائه دهند؛

کامل کردن فرم مشخص شده را کنترل نموده و آن را به مقامات سازمانها و موسسات نظارت بهداشتی دولتی تحویل دهند؛

در صورت لزوم، به افرادی که وارد جمهوری بلاروس شده اند، الزام رعایت قوانین رفتاری در خود قرنطینگی را به شکلی که در پیوست ۱ قطعنامه شورای وزیران جمهوری بلاروس به تاریخ ۸ آوریل ۲۰۲۰ “در مورد معرفی اقدامات محدود کننده” تعیین شده است، ارائه دهند.

روش تعامل بین سازمانهای دولتی و سایر سازمانها برای اطمینان از انطباق با اقدامات خود قرنطینگی توسط افرادی که به جمهوری بلاروس وارد می شوند، توسط وزارت بهداشت، وزارت کشور و کمیته مرزهای دولتی تعیین می شود.

  1. زیر بند ۳٫۳ بند ۳ قطعنامه شورای وزیران جمهوری بلاروس در تاریخ ۸ آوریل ۲۰۲۰ به شرح زیر می باشد:

“۳/۳٫ ورود از کشورهای خارجی: مدت قرنطینه آن دسته از شهروندانی که از کشورهای خارجی وارد می شوند و مشمول خود قرنطینگی هستند، توسط شورای وزیران جمهوری بلاروس تعیین می گردد”.

  1. وزارت امور خارجه تعلیق ممنوعیت موقت عبور از مرز دولتی جمهوری بلاروس توسط شهروندان خارجی را به کشورهای خارجی اعلام خواهد کرد.
  2. بنابر صلاحیت، کنترل اجرای این مصوبه به وزارت بهداشت، وزارت کشور، کمیته مرزهای دولتی سپرده می شود.
  3. این مقررات پس از انتشار رسمی آن، اجرائی می‌شوند.

آخرین اخبار شرایط سفر به تایلند منتشر شده توسط سفارت تایلند

مراحل و مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزای توریستی یکبار ورود تایلند برای اتباع غیر تایلند

طبق آخرین بخشنامه مورخ ۹۹/۰۸/۲۴، سفارت پادشاهی تایلند در تهران مایل است اعلام نماید آن دسته از اتباع غیر تایلندی مقیم ایران که مایلند به قصد گردشگری به کشور پادشاهی تایلند سفر کنند، از این پس می توانند جهت اخذ ویزای توریستی (TR-یک بار ورود) و گواهی ورود (COE) آنلاین، اقدام نمایند. نیازمندی ها و مراحل به شرح ذیل می باشد:

  1. مدارک لازم برای ویزای توریستی تایلندی

۱٫۱٫ کپی مدارک رزرو امکانات اقامتی تعیین شده دولتی (ASQ) و امکانات اقامتی تعیین شده محلی (ALQ) به منظور گذراندن دوره قرنطینه ۱۴ روزه به محض ورود به خاک تایلند. لیست هتل های تعیین شده (ALQ) و (ASQ) را می توان در وب سایت www.hsscovid.com جستجو نمود.

۱٫۲٫ کپی رزرو بلیط هواپیما به مقصد تایلند که تاریخ آن با تاریخ ورود به هتل رزرو شده (ALQ) و (ASQ) جهت گذراندن دوره قرنطینه یکی باشد.

۱٫۳٫ کپی انگلیسی بیمه با پوشش ۱۰۰ هزار دلار آمریکا که شامل پوشش مراقبتهای پزشکی از جمله پوشش هزینه های درمانی کووید-۱۹ بوده برای کل مدت اقامت در تایلند.

۱٫۴٫ کپی فرم خوداظهاری تکمیل شده

۱٫۵٫ فرم تکمیل شده درخواست ویزا

۱٫۶٫ کپی پاسپورت متقاضی (با اعتبار حداکثر شش ماه از تاریخ موردنظر جهت ورود به تایلند)

۱٫۷٫ کپی بروز شده گردش حساب مالی شش ماه آخر متوالی با حداقل تتمه حساب ۵۰۰۰۰۰ بت (معادل ۱۵۰۰۰ یورو) خواهشمند است متقاضیان در نظر داشته باشند نظر به اقدامات محدودیتی اعلام شده از سوی دولت ایران بدلیل شرایط همه گیری کووید-۱۹، بخش کنسولی سفارت پادشاهی تایلند از روز دوشنبه اط ساعت ۹:۳۰ لغایت ۱۲:۰۰ و از ساعت ۱۳:۰۰ لغایت ۱۵:۰۰ باز خواهد بود و فقط  متقاضیان با تعیین وقت قبلی (غیرحضوری) پذیرش خواهند شد.

طبق آخرین اخبار منتشر شده از سوی سفارت تایلند مورخ ۹۹/۶/۲۶، شرایط سفر به تایلند به قرار زیر اعلام می‌گردد:

۱. تنها پروازهایی اجازه ورود به تایلند را خواهند داشت که در فهرست‌ کنسولگری‌ها و سفارت‌های تایلند، برای درخواست مجوز پرواز از سازمان هواپیمایی کشوری نام آن‌ها ذکر شده باشد.

۲. پروازهای تجاری عادی همچنان اجازه ورود به تایلند را نخواهند داشت.

۳. مسافرانی که خارج از تایلند زندگی‌می‌کنند، باید قبل از رزرو بلیط هواپیما به مقصد این کشور، از هر کدام از خطوط هواپیمایی، با سفارت/ کنسولگری کشور محل زندگی خود تماس حاصل نمایند.
برای سفر به تایلند چه مراحلی را باید طی کرد؟

۱. مسافران باید از این موضوع اطمینان حاصل کنند که در طبقه بندی یکی از ۱۱ نوع افرادی که مجاز ورود به این کشور هستند، قرار دارند.

۲. مسافرین به مقصد تایلند می‌توانند برای اطلاع از وضعیت ورود به تایلند و همچنین مدارک موردنیاز، به وب سایت www.caat.or.th/moicovid مراجعه نمایند.

۳. مسافران پس از آماده سازی مدارک خود باید با سفارت تایلند در کشور خود تماس گرفته و در مورد چگونگی تحویل مدارک و شرایط ورود به تایلند و دریافت مجوز ورود سوالات خود را مطرح نمایند.

در حال حاضر به جز پروازهایی که توسط سفارت برنامه ریزی می شود، هیچ گونه پرواز تجاری برای حمل توریست به تایلند وجود ندارد.هر زمان که ورود پروازهای تجاری به تایلند آزاد شود،سازمان هواپیمایی کشوری تایلند در وب سایت خود اطلاعیه را به روز خواهد کرد.

نحوه مراجعت ایرانیان و دانشجویان مقیم ایتالیا

طبق آخرین بخشنامه سازمان هواپیمایی کشوری مورخ ۹۹/۵/۲۸، سفارت جمهوری ایتالیا در تهران در خصوص نحوه مراجعت ایرانیان و دانشجویان مقیم ایتالیا جهت اطلاع و اعلام به شرکت‌های هواپیمایی و دفاتر ایرلاین‌ها به شرح ذیل اعلام می‌گردد:

۱. کلیه شهروندان خارجی که مجوز اقامتشان در بازه زمانی ۲۰۲۰/۱/۳۰ لغایت ۲۰۲۰/۷/۳۱ منقضی شده، به طور خودکار اقامتشان تا تاریخ ۲۰۲۰/۸/۳۱ تمدید گردیده است. این قبیل افراد می‌توانند با همان کارت اقامت از خارج از اتحادیه اروپا فقط وارد کشور ایتالیا شوند.

۲. افرادی که مجوز اقامتشان قبل از ۲۰۲۰/۸/۳۱ منقضی شده است، موظف به درخواست روادید ورود مجدد می‌باشند.

شرایط سفر به اسپانیا

طبق آخرین بخشنامه سازمان هواپیمایی کشوری مورخ ۹۹/۵/۲۸، شرایط سفر به اسپانیا به شرح زیر اعلام می‌گردد:

سفارت پادشاهی اسپانیا در تهران با اظهار معارفات خود به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به استحضار می‌رساند که در نتیجه وضعیت ایجاد شده به علت گسترش همه گیر کووید-۱۹، دولت اسپانیا اقداماتی را برای تسهیل وضعیت اتباع بیگانه که اقامت قانونی با وضعیت اقامت آن‌ها در اسپانیا تحت تاثیر عواقب این بیماری همه گیر قرار گرفته اتخاذ کرده است.

سفارت اسپانیا اظهار میدارد که بر اساس دستور وزارتی مذکور:

۱. اقامت آن دسته از افرادی که در شرایط اقامت قانونی در اسپانیا قرار دارند (با ویزا یا بدون ویزا) برای مدت زمانی که بیش از ۹۰ روز نباشد، به صورت خودکار و برای مدت ۳ ماه تمدید می‌شود به شرط آنکه اعتبار قانونی در طول مدت وضعیت اضطراری منقضی شده باشد. تمدید اقامت فقط در خاک اسپانیا معتبر خواهد بود.

۲. اعتبار اقامت موقت و/ یا مجوزهای کاری، مجوزهای اقامت برای تحصیل، تبادل دانشجویی، فعالیت‌های غیر کاری یا خدمات داوطلبانه که اعتبار آن‌ها در مدت حالت اضطراری یا در ۹۰ روز تقویمی قبل از اعلام وضعیت اضطراری منقضی شده، تا ۸ ماه پس از پایان وضعیت اضطراری تمدید می‌شود.

۳. اعتبار کارت‌های خانواده شهروند اتحادیه همچنین کارت‌های شناسایی اتباع بیگانه، به طور خودکار از تاریخ انقضا آن‌ها و برای همان مدت ۶ ماه پس از پایان دوره حالت اضطراری تمدید می‌شود.

۴. برای تسهیل در بازگشت آن‌ها، اتباع بیگانه که خارج از کشور هستند می‌توانند با ارائه یک مدرک مسافرتی معتبر و کارت خانوادگی شهروند اتحادیه یا کارت شناسایی اتباع بیگانه منقضی شده وارد اسپانیا شوند.

منع سفر به ترکیه

طبق آخرین اخبار مورخ ۹۹/۴/۲۹، شب گذشته، کشور ترکیه اعلام کرد که از ساعت صفر بامداد امروز پروازهای ایران و افغانستان اجازه ورود به ترکیه را ندارند.

این تعویق مجوز پرواز توسط ترکیه فقط در راستای رعایت پروتکل‌های بهداشتی و شیوع کرونا بوده و دلیل دیگری نداشته است

مسافران می‌توانند نسبت به کنسلی بلیط برابر با مقررات شرکت‌های هواپیمایی اقدام کنند و نگرانی نداشته باشند

توصیه‌هایی در مورد پیش‌فروش بلیط هواپیما به تایلند:

طبق آخرین توصیه نامه دولت تایلند مورخ ۹۹/۴/۱۰، تعدادی از خطوط هوایی پروازهای بین‌المللی خود را از سر گرفته اند و ممکن است برخی از آن‌ها با آغاز ماه جولای ۲۰۲۰، اقدام به پیش‌فروشِ بلیط به مقصد تایلند کنند، با این‌ وجود هنوز سازمان هواپیمایی کشوری تایلند در مورد اتمام تعلیق پرواز‌های بین‌المللی تا اول ماه جولای، تاییدیه‌ای صادر نکرده‌ است.
به همین منظور برای جلوگیری از این احتمال که خطوط هواپیمایی نتوانند آن‌طور که ادعا کرده‌اند پروازهای بین‌المللی خود به تایلند را انجام دهند و مسافران در پس‌گرفتن پول بلیت خود دچار مشکلاتی شوند، سفارت تایلند توصیه می‌کند مسافران خرید بلیت هواپیما به تایلند را تا انتشار اطلاعیه‌ی رسمی از سازمان هواپیمایی کشوری تایلند در خصوص بازگشایی فرودگاه، به تعویق بیندازند.
ممکن است برخی محدودیت‌ها به‌خصوص برای کشورهایی که میزان شیوع ویروس کووید-۱۹ در آن‌ها بالاتر است، اعمال شود. فهرست این کشورها نیز متعاقبا تایید و اعلام خواهد شد.

همچنین تمام مسافران ورودی ملزم به گذراندن ۱۴ روز قرنطینه‌ی دولتی می‌باشند‌.

نحوه ورود اتباع خارجی دارای پروانه اقامت و مهر خروج و مراجعت به کشور

با توجه به آخرین بخشنامه سازمان هواپیمایی کشوری مورخ ۹۹/۴/۱، و بخشنامه ضمیمه وزارت امور خارجه در خصوص نحوه ورود اتباع خارجی دارای پروانه اقامت و مهر خروج و مراجعت به کشور، با توجه به شیوع بیماری کووید ۱۹ و ایجاد محدودیت‌هایی در تردد و صدور روادید برای اتباع خارجی و با عنایت به درخواست تعداد قابل توجهی از دارندگان مهر خروج و مراجعت و دارندگان پروانه اقامت مبنی بر لزوم تسهیل سفر آنان به جمهوری اسلامی ایران، به آگاهی می‌رساند:

کلیه اتباع خارجی مقیم جمهوری اسلامی ایران که دارای پروانه اقامت معتبر و مجوز خروج و مراجعت بوده و یا با روادید خروج صادره در دوایر کنترل گذرنامه از تاریخ ۹۸/۹/۱ به بعد از کشور خارج شده و در موعد مقرر مندرج در گذرنامه به دلیل شیوع بیماری کرونا و محدودیت‌های تردد، امکان سفر و بازگشت به کشور را نداشته‌اند، با شرایط ذیل می‌توانند تا تاریخ ۹۹/۵/۱ جهت ورود به کشور به مبادی ورودی مرزی مراجعه نمایند. این افراد:

۱. در صورت “دارا بودن اقامت معتبر” و حتی توقف بیش از سه ماه در خارج از کشور بدون هیچ محدودیتی، بدون پرداخت هرگونه وجه، عدم پرداخت جریمه و بدون نیاز به اخذ روادید و … می‌توانند تا تاریخ ۹۹/۵/۱ همانند روال عادی وارد کشورشوند.

۲. در صورت “خاتمه اعتبار پروانه اقامت” بدون هیچ محدودیتی، بدون پرداخت هر گونه وجه، عدم پرداخت جریمه و … می‌توانند به مبادی ورودی مراجعه نمایند و دوایر پلیس گذرنامه برای آنان اقدام به صدور روادید ورود ۱۴ روزه رایگان خواهند نمود. این گونه افراد مکلفند پس از ورود به کشور جهت تعیین تکلیف وضعیت اقامتی خود، به استان‌های محل دریافت خدمات اقامتی مربوطه مراجعه نمایند.

ملاحظات:

  • این تسهیلات شامل تمامی اتباع خارجی دارای اجازه اقامت ایران (اعم از کشورهای دارای لغو روادید و کشورهایی که نیازمند دریافت روادید می‌باشند) خواهد بود.
  • مساعدت‌های یاد شده صرفا برای آن دسته از اتباع خارجی (مقیم ایران) بوده که بعد از تاریخ ۹۸/۹/۱ از کشور خارج شده‌اند.
  • در صورتی که تا تاریخ ۹۹/۵/۱ به تشخیص مراجع ذیربط داخل کشور، کماکان امکان سفر و بازگشت به کشور وجود نداشته باشد، موضوع مجددا مورد بررسی و بازنگری قرار گرفته و اطلاع رسانی خواهد شد.

آلمان در نظر دارد پروازهای ایران و چین را متوقف کند

به نقل از روزنامه بیلد مورخ ۹۸/۱۲/۲۶، دولت آلمان در نظر دارد برای کاهش شیوع ویروس کرونا ورود مسافران ایرانی و چینی به این کشور را ممنوع کند.

لزوم ارائه گواهینامه سلامت جهت ورود و یا عبور به کشور اندونزی

طبق آخرین بخشنامه سازمان هواپیمایی کشوری مورخ ۹۸/۱۲/۲۶ و با عطف به نامه سفارت اندونزی مورخ ۹۸/۱۲/۲۱ در تهران در خصوص لزوم ارائه گواهی سلامت جهت ورود یا عبور از کشور متبوع آن سفارت که به منظور کنترل شیوع ویروس کرونا اتخاذ گردیده، به پیوست جهت اطلاع و اقدام مقتضی ایفاد می‌گردد.

تغییرات موقت در ارائه خدمات روادید کشور بریتانیا

طبق آخرین بخشنامه سازمان هواپیمایی کشوری مورخ ۹۸/۱۲/۲۴ و نامه سفارت بریتانیا، دولت بریتانیا به وزارت امورخارجه ایران اعلام کرد تغییراتی موقتی در انکانات ارائه روادید بریتانیا به ایرانیانی که از داخل ایران اقدام می‌نمایند، ایجاد شده است.

محدودیت‌های پروازی که در اثر ویروس کرونا در ایران ایجاد شده بر نحوه عملکرد دفتر ویزا VAC تاثیر گذاشته است و بریتانیا امکان ارائه خدمات ویزا به مراجهین ایرانی داخل ایران را ندارد. به اطلاع می‌رساند که این تغییر موقتی است و به محض اینکه محدودیت‌های پروازی از میان برداشته شود انتظار می‌رود که خدمات به حالت قبلی بازگردد. این محدودیت ایجاد شده در مورد خدمات ویزایی فقط شامل ایرانیانی که از داخل ایران اقدام می‌کنند می‌شود و ایرانیان می‌توانند در خارج از ایران طبق روال قبل برای ویزا اقدام نمایند.

ابطال ویزاهای صادر شده توسط سفارت تایلند

طبق آخرین اطلاعیه سفارت تایلند، مطابق با اطلاعیه وزارت بهداشت همگانی تایلند با موضوع: کشورهای خارج از کشور پادشاهی تایلند که به عنوان مناطق آلوده به شیوع بیماری ویروس کرونا تعریف شده‌اند، که در آن کشور ایران به عنوان یکی از مناطق “آلوده به شیوع بیماری ویروس کرونا مشخص شده است و اطلاعیه سازمان هواپیمایی کشوری تایلند درباره راهکارهای عملی اپراتورهای هوایی مربوط به خدماتی که در کشورهای خارج از تایلند به عنوان مناطق آلوده به شیوع بیماری ویروس کرونا ارائه می‌شود، سفارت پادشاهی تایلند به استحضار می‌رساند تمام ویزاهای صادر شده توسط سفارت تایلند از تاریخ ۱ فوریه ۲۰۲۰ تا ۱۱ مارس ۲۰۲۰ باطل اعلام می‌شود. ویزاهای باطل شده برای ورود به کشور پادشاهی تایلند دیگر معتبر نمی‌باشد.

مسافران از مبدا ایران که ویزای توریستی آن‌ها در این بازه باطل شده است، پس از بازگشت شرایط به حالت عادی، می‌توانند درخواست ویزای Courtesy نمایند.

فاقد اعتبار بودن کلیه ویزاهای صادر شده توسط سفارت تایلند

با توجه به شیوع ویروس کرونا، طبق اطلاعیه سفارت تایلند در ایران، کلیه ویزاهای صادر شده توسط سفارت از تاریخ اول فوریه ۲۰۲۰ (۱۲ بهمن ۹۸) فاقد اعتبار می‌باشد.

لزوم دریافت ویزای ارمنستان برای مسافران ایرانی

طبق آخرین تصمیم دولت ارمنستان سفر ایرانیان به ارمنستان که بدون ویزا ممکن بود در تاریخ ۱۵ اسفند موقتا به حالت تعلیق در آمده بود. طبق تجدید نظر جدید دولت ارمنستان و با توجه به تصمیم جدید این دولت مبنی بر ورود ایرانیان به ارمنستان  که در تاریخ ۱۷ اسفند اتفاق افتاد، شهروندان جمهوری اسلامی ایران باید از طریق سفارت ارمنستان و یا دفاتر کنسولگری آن در کشورهای دیگر و یا از طریق ویزای الکترونیکی، برای اخذ ویزای این کشور اقدام کنند.

تعطیلی موقت سفارت تایلند در تهران

طبق آخرین بخشنامه مورخ ۹۸/۱۲/۱۹ با توجه به شیوع ویروس کرونا سفارت تایلند در تهران از ناریخ ۹۸/۱۲/۱۹ تا اطلاع ثانوی تعطیل می‌باشد.

تعطیلی موقت بخش صدور ویزای بریتانیا در تهران

طبق آخرین بخشنامه مورخ ۹۸/۱۲/۱۵ در پی انتشار ویروس کرونا، ایالت بریتانیا موقتا از ارائه خدمات ویزا به مسافران ایرانی معذور است. در این راستا تمامی قرار ملاقات‌ها برای هفته آینده کنسل خواهد بود و در همین اثنا مسافران اجازه مراجعه حضوری به دفتر صدور ویزای بریتانیا را نخواهند داشت.

تعطیلی دفتر هواپیمایی اوکراین

طبق آخرین بخشنامه هواپیمایی اوکراین مورخ ۹۸/۱۲/۱۵ پیرو شیوع بیماری کرونا به استحضار می‌رساند، این دفتر تا پایان اسفند ماه تعطیل می‌باشد.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید