پیاده‌روی سفر به عراق در اربعین و سفر هوایی به کربلا از بزرگ‌ترین برنامه‌های مذهبی ایام محرم به شمار می‌رود. هرساله از حدود یک ماه قبل از این واقعه، شرایط سفر به عراق برای زیارت مشخص می‌شود تا مسلمانان به خصوص ایرانیان عازم به کربلا خودشان را آماده کنند. در این مقاله از مجله گردشگری فلای تودی درباره شرایط ورود به عراق برای اربعین ۱۴۰۲ اطلاعات کاملی را در اختیارتان قرار داده‌ایم.

شرایط رفتن به کربلا در اربعین ۱۴۰۲

حرم امام رضا تنها مقصد زیارتی مورد علاقه ایرانیان نیست، پیاده روی اربعین یکی دیگر از سفرهای زیارتی است که بسیاری از زائران را به سوی کربلا می‌کشاند. با توجه به اینکه مراسم پیاده‌روی اربعین یکی از بزرگ‌ترین تجمع‌هاست، برای حضور در این مراسم باید از قبل آماده بود. سفر به عراق در حال حاضر برای ایرانیان با محدودیت خاصی روبه‌رو نیست و می‌توانند مثل سابق از مرزهای زمینی یا هوایی وارد کربلا شوند.

تمپلیت عکس بلاگ تکی 2 3

کربلا در نزدیکی شهر بغداد و جنوب کشور عراق قرار دارد. به طور کلی بافت جغرافیایی عراق را بیابان‌های بزرگ تشکیل داده، درنتیجه آب و هوای این شهر بسیار گرم و خشک بوده و در فصل تابستان به اوج حرارت می‌رسد. زمستان‌ها هوای کربلا خنک‌تر و شرایط سفر به کشور عراق مناسب‌تر است.

افراد واجد شرایط حضور در مراسم پیاده‌روی اربعین می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر درباره شرایط رفتن به عراق در اربعین ۱۴۰۲ با کمیته اعزام ستاد مرکزی اربعین حسینی(ع) تماس بگیرند یا به سامانه سماح مراجعه کنند.

هزینه سفر به عراق در اربعین چقدر است؟

اگر در ماه‌های محرم و صفر قصد سفر به کربلا دارید بهتر است شرایط سفر زیارتی به عراق را بدانید و با آمادگی کامل راهی شوید. یکی از مزیت‌های سفر به کربلا در زمان اربعین، پایین بودن هزینه‌های حین سفر است. البته نباید فراموش کنید که برآورد هزینه سفر کاملا امری شخصی بوده و نمی‌توان یک نسخه را در اختیار همه قرار داد.

هزینه سفر به کربلا در اربعین با توجه به عوامل مختلفی تعیین می‌شود؛ برای مثال اگر شما سفر هوایی داشته باشید قاعدتاً هزینه سفرتان کمری بیشتر خواهد شد. با این حال ممکن است سفرتان را به روزهای آخر و نزدیکی اربعین موکول کنید و به صورت زمینی رهسپار سرزمین کربلا شوید. در چنین شرایطی باز هم ممکن است به خاطر جمعیت زیاد و کمبود وسایل حمل و نقل، هزینه رفت و آمدتان کمی بیشتر شود. در راهنمای سفر به کربلا می‌توانید اطلاعات دقیق‌تری درباره این شهر کسب کنید.

تمپلیت عکس بلاگ تکی 1 3

شرایط سفر به عراق زمینی

اگر انتخاب شما سفر زمینی است می‌توانید با ماشین شخصی از مرزهای ایران وارد خاک عراق شوید. برای سفر به کربلا با ماشین شخصی باید از مرز مهران عبور کنید. یادتان باشد که قبل از حرکت حتما ویزا تهیه کرده باشید، در غیر این صورت از ورود شما جلوگیری خواهد شد. لازم به ذکر است کشور عراق برای سفر با ماشین شخصی، ویزای گروهی صادر نمی‌کند و باید به تعداد مسافران برای هرشخص ویزای جداگانه تهیه کنید.

نکته مهم این است که پیش از آغاز مسیر حتما از قوانین ورود خودروی شخصی به عراق مطلع شوید تا به مرز بسته نخورید. امسال (سال ۱۴۰۲) کشور عراق اعلام کرده است که ورود خودروهای شخصی به این کشور ممنوع بوده و هیچ زائری نمی‌تواند با ماشین شخصی به کربلا سفر کند. با این حال ظرفیت پارکینگ‌های نزدیک مرزهای ورودی کشور عراق افزایش پیدا می‌کند و شما می‌توانید تا مرز ایران و عراق را با ماشین خودتان طی کنید.

یکی از شرایط سفر به عراق در اربعین ۱۴۰۲ با ماشین شخصی این است که به اصطلاح خودرو را کاپوتاژ کنید. برای این کار باید کارت ماشین بین الملل مورد تایید عراق را اخذ نمایید. شما می‌توانید با حضور در گمرک، همان لحظه با پرداخت هزینه این کارت را دریافت کنید. برای کاپوتاژ کردن ماشین به همراه داشتن برگ سبز ماشین، گواهینامه بین‌المللی، بیمه ماشین، پاسپورت، کارت ماشین، سند ماشین و عکس ۳ در ۴ الزامی است.

شرایط سفر هوایی به عراق

سفر هوایی به کربلا گزینه دیگری است که می‌توانید به سراغ آن بروید. البته با توجه به اینکه هرسال زائران زیادی برای پیاده روی اربعین برنامه‌ریزی می‌کنند، حتما از چند ماه زودتر شرایط سفر هوایی به عراق در اربعین را بررسی و برای سفرتان بلیط رفت و برگشت تهیه کنید تا در هنگام سفر به مشکل نخورید.

راهنمای سفر هوایی به کربلا

باید بدانید که کربلا فرودگاه ندارد. مسافرانی که می‌خواهند هوایی به این شهر سفر کنند باید بلیط خود را به مقصد نجف تهیه کنند، سپس از آنجا به صورت زمینی خودشان را به کربلا برسانند. مدت زمان پرواز تهران تا نجف حدود دو ساعت است؛ البته اگر پرواز شما مستقیم نباشد این زمان بسته به توقف‌های مسیر بیشتر خواهد شد.

تمپلیت عکس بلاگ تکی 11
نمایی از حرم مطهر امام علی (ع)

چک لیست سفر به کربلا در اربعین

یکی از مهم‌ترین نکات راهنمای سفر به کربلا در اربعین، تهیه چک لیست است. اگر در زمان پیک سفرها به کربلا می‌روید ترجیحا با خودتان وسایل زیادی نبرید و سبک سفر کنید، چون تراکم جمعیت در زمان‌هایی مثل تاسوعا، عاشورا و اربعین بسیار زیاد است و به همراه داشتن وسایل زیاد می‌تواند برای شما دردسرساز شود.

وسایل لازم برای پیاده روی کربلا شامل این موارد است:

  • کوله پشتی سبک با بندهای پهن
  • دمپایی یا کفش راحتی
  • پاسپورت یا گذرنامه
  • پول ایرانی و دینار
  • پماد مخصوص برای تاول و قسمت‌های عرق‌سوزشده بدن
  • پودر بچه یا پماد زینک اکساید
  • قرص های لازم مثل سرما خوردگی، ضداسهال، سردرد، شل‌کننده عضلات (توجه داشته باشید که به همراه داشتن برخی از داروها ممنوع است)
  • باند کشی
  • چتر یا کلاه
  • نخ و سوزن
  • کیسه نگهداری کفش
  • پاوربانک
  • شوینده لباس و بدن (صابون و شامپو)
  • ژل یا اسپری ضدعفونی
  • چسب زخم
  • کرم مرطوب کننده و ضد آفتاب
  • دستمال مرطوب
  • مام یا اسپری ضد تعرق
  • ماسک
  • بطری آب
  • ملحفه نازک برای خواب
  • قاشق و چنگال
  • لباس گرم و سبک برای شب
  • لباس نخی و تمیز اضافه

شرایط سفر به عراق برای اتباع خارجی

از شرایط سفر اربعین برای اتباع غیر ایرانی مقیم ایران این است که در زمانبندی اعلام‌شده جهت ثبت نام پیاده روی اربعین اتباع از طریق سامانه اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور یا مراجعه حضوری به دفاتر کفالت اقدام کنند. با توجه به اینکه در سال گذشته اتباع دارای گذرنامه اقامتی و برگه‌های سرشماری از این طریق قادر به حضور در مراسم پیاده‌روی اربعین نبودند، امسال سعی شده شرایط حضور این افراد آسان‌تر شود. لازم به ذکر است مرز چذابه برای تردد این دسته از زائران کربلا در نظر گرفته شده است.

سوالات متداول سفر به عراق در اربعین

از چه طریق می توان برای دریافت ویزا عراق اقدام نمود؟

برای دریافت ویزای عراق و سفر زیارتی انفرادی یا گروهی به کربلا باید در سایت سماح ثبت‌نام کنید.

برای گرفتن ویزای عراق به کجا مراجعه کنیم؟

اگر سفر شما زیارتی یا سیاحتی است نیازی به مراجعه حضوری ندارید و کافیست اطلاعات خود را در سامانه سماح وارد کنید. اما اگر سفر شما تحصیلی یا کاری است باید با در دست داشتن مدارک به سفارت عراق در ایران مراجعه کنید.

آیا برای رفتن به عراق ویزا لازم است؟

بله. سفر به عراق نیازمند ویزاست و باید قبل از ورود به کشور عراق برای درخواست ویزا اقدام کنید.

1 نظر

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید