راه حل گم شدن چمدان در سفر چیست؟ اگر تجربه مسافرت به وسیله هواپیما را داشته باشید می‌دانید که پس از ورود به ترمینال فرودگاه و پذیرش مسافر، نوبت به تحویل بار و چمدان‌ها می‌رسد که پس از اتمام پرواز، مسافر به وسیله برچسب اطلاعاتی که مربوط به بار است، در فرودگاه مقصد چمدانش را تحویل می‌گیرد. در این بین، یکی از اتفاقات ناگواری که در طول سفر ممکن است پیش بیاید گم شدن بار و چمدان است. در این مقاله از مجله گردشگری فلای تودی قصد داریم اطلاعات لازم درباره دریافت خسارت بارهای گمشده در پرواز را در اختیار شما قرار دهیم، تا در صورت بروز چنین مشکلاتی با حفظ خونسردی، بتوانید پیگیری‌های لازم را انجام دهید.

اگر چمدانمان در سفر گم شد، چه کار کنیم؟

گم شدن چمدان و راه حل آن
گم شدن چمدان و راه حل آن

تصور کنید پرواز شما به اتمام رسیده و شما در کنار نقاله بارهای فرودگاه، منتظر برداشتن چمدانتان هستید و پس از گذشت مدتی می‌بینید که هیچ‌گونه خبری از بارهای شما نیست و استرس تمام وجود شما را فرا می‌گیرد.

اقدامات لازم برای پیگیری گم شدن پرواز در چمدان

  • اولین اقدام پس از حفظ خونسردی، داشتن سرعت عمل و گزارش گم‌ شدن چمدان به طور مستقیم به نمایندگی ایرلاین در فرودگاه اطلاع بدهد. هر ایرلاینی قوانین و مقررات خاصی در این مورد برای مسافران خود دارد و خوب است که از این قوانین مطلع باشید تا بتوانید آگاهانه‌تر روند را پیگیری کنید.
  • در این گونه مواقع معمولا پس از اطلاع‌رسانی، باید فرمی تحت عنوان فرم مربوط به خسارت و مفقودی جامه‌دان یا فرم PIR (Property Irregularity Report) پر کنید. در این فرم علاوه بر اطلاعات هویتی مانند اسم و فامیل، جزییات پرواز، شماره بار و چمدان و خصوصیات ظاهری چمدان باید نوشته شود. یک کپی از این فرم را حتما نگه دارید.
  • یکی از راهکارهایی که کمک شایانی به ادامه روند پیدا کردن بار گمشده می‌کند، داشتن تصویر چمدان و ضمیمه کردن آن به مدارک است. پس سعی کنید همیشه قبل از تحویل بار به بخش بار از آن تصویری ثبت کنید، چرا که کار از محکم‌کاری عیب نمی‌کند. پس از تحویل این فرم به ایرلاین، سعی کنید بر روند پیگیری آن‌ها نظارت کافی داشته باشید.
  • در این صورت سه حالت وجود دارد؛ یا چمدان شما بلافاصله پیدا می‌شود، یا بررسی‌های لازم توسط ایرلاین صورت می‌گیرد و چمدان شما، بعدا برایتان ارسال خواهد شد. در نهایت در صورت گم شدن چمدان در سفر ایرلاین موظف به پیگیری است.
  • اگر با وجود پیگیری ها چمدان پیدا نشد، با توجه به شرایط ایرلاین باید پاسخگو باشد. توجه داشته باشید که بیمه براساس شرایط خاص خسارت پرداخت می‌کند. نکته اینجاست که اگر سهل‌انگاری از سوی خود مسافر باشد، شرایط متفاوت خواهد بود. اما با این حال بیشتر اوقات این مسئولیت متوجه ایرلاین‌هاست.
  • شرایط پیگیری گم شدن چمدان در ایرلاین های داخلی و خارجی یکسان است.

دریافت خسارت بارهای گمشده در پرواز از ایرلاین

درخواست غرامت از ایرلاین
درخواست غرامت از ایرلاین

در بیشتر مواقع ایرلاین‌ها با پیگیری به موقع‌شان، چمدان و بارهای شما را طی یک الی دو روز پیدا می‌کنند، اما خوب است بدانید که شما می‌توانید بابت این کوتاهی پیش آمده دریافت خسارت داشته باشید. دریافت خسارت بارهای گمشده در پرواز می‌تواند به صورت نقدی و یا تخفیف در پروازهای بعدی باشد.

یکی از نکاتی که در این مورد بسیار حائز اهمیت است و باید به آن توجه کافی داشت این است که به هیچ عنوان نباید اشیاء قیمتی مانند طلا و جواهرات، وجه نقد، لپتاپ و دوربین و… در چمدان خود در قسمت بار قرار دهید، چرا که در صورت مفقود شدن چمدان، معیار تعهد خطوط هوایی بر اساس وزن بار و چمدان‌ها است و ارزش واقعی آن در نظر گرفته نمی‌شود.

توجه داشته باشید، در صورت گم شدن و یا آسیب دیدن بار تنها ۷ روز فرصت درخواست دریافت خسارت بارهای گمشده در پرواز از بخش ارتباط با مشتری ایرلاین ها را دارید.

بررسی قوانین بیمه مسافرتی

بررسی قوانین بیمه مسافرتی
بررسی قوانین بیمه مسافرتی

گاهی ممکن است که شرکت هواپیمایی مربوطه از پیگیری پرونده‌ی شما طفره برود و به دلایل مختلف کار شما را به تعویق بیندازند. بنابراین برای دریافت خسارت مفقودی چمدان پیشنهاد فلای تودی در میان گذاشتن این موضوع با شرکت بیمه مسافرتی خود است، چرا که پیگیری از این طریق گاهی اوقات به نفع شما تمام می‌شود. بنابراین فراموش نکنید که جزئیات قوانین بیمه‌ مسافرتی را با دقت مطالعه و بررسی بفرمایید.

 خرید بیمه مسافرتی

چند نکته مهم:

  • قبل از سفر از چمدان و محتوای داخل آن عکس بگیرید تا در صورت گم شدن، پیگیری آسانتر شود.
  • کپی فرم PIR، تگ چمدان و بلیط را تا پیدا شدن بار به همراه داشته باشید.
  • حتما از قبل، قوانین و شرایط ایرلاین موردنظر خود را در این زمینه بررسی کنید.
  • شرایط پیگیری گم شدن چمدان در ایرلاین های داخلی و خارجی یکسان است.
  • اشیا قیمتی خود مانند طلا و جواهرات، وجه نقد، لپتاپ و دوربین را در چمدان و قسمت بار قرار ندهید.

در صورت گم شدن چمدان سریع اقدام کنید!

داشتن اطلاع از قوانین ایرلاین ها همواره در موارد متعدد به شما کمک می‌کند تا در صورت بروز هر گونه مشکلی بهتر و سریعتر اقدام کنید. ما در این مقاله درباره پیگیری گم شدن چمدان در سفر و همچنین دریافت خسارت بارهای گمشده در پرواز صحبت کردیم، تا اطلاعات کافی را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم.

آیا تا به حال تجربه گم شدن چمدان در سفر را داشته‌اید؟ با ما به اشتراک بگذارید.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید