سفر یکی از دلچسب‌ترین تغییراتی است که هر کسی می‌تواند در زندگی تجربه کند. وقتی تصمیم به سفر دارید، در واقع تصمیم به تغییر گرفته‌اید؛ تغییری که با تجربه و لذت همراه است. اما این تغییر و تجربه، هزینه‌هایی نیز دارد که با کمی دقت، می‌توانید هزینه‌های خود را کاهش دهید. با رزرو هتل ارزان یا خرید بلیط ارزان می‌توانید تا میزان قابل توجهی هزینه‌های خود را کمتر کنید. در ادامه این مطلب، با مجله گردشگری فلای تودی همراه شوید تا راهکارها و نکات رزرو هتل ارزان را به شما معرفی کنیم.

در این مطلب از فلای تودی می‌خوانید... پنهان

نکاتی برای رزرو هتل ارزان که قبل از سفر باید بدانید

توجه داشته باشید که معیارهای هر فردی در خصوص یک سفر خوب با دیگری متفاوت است. ممکن است شما ترجیح دهید در یک هتل درجه یک اقامت کنید، اما فرد دیگری یک اقامتگاه بومگردی را برای اقامت مناسب‌تر بداند. بنابراین بخشی از نکات رزرو هتل ارزان به شما و ترجیح‌های شما بستگی دارد. اما در ادامه نکاتی را به صورت عمومی ارائه می‌دهیم.

۱- در Low season سفر کنید

High season و Low season دو اصطلاح است که در حوزه گردشگری به زمان‌های اوج و افت مسافرت اطلاق می‌شود. هر شهر و مقصدی، بسته به جاذبه‌ها، آب و هوا و مواردی از این دست، در برهه‌ای از زمان، گردشگران بیشتری دارد. برای مثال فصل گلاب گیری کاشان که از اواخر فروردین تا اواخر خرداد را می‌توان نمونه‌ای از High season نام برد. یا در سفرهای خارجی، دبی یک مقصد ارزان در فصل تابستان با توجه به آب و هوای گرم آن به شمار می‌رود.

در این زمان‌ها، به دلیل بالا بودن تقاضا برای سفر و حجم بالای مسافر، قیمت هتل‌ ها، تور‌ها، بلیط هواپیما و خدمات شهری افزایش دارد، چراکه بیشتر سفرها از ماه‌ها قبل رزرو شده و پیدا کردن بلیط و هتل با قیمت مناسب کار سختی است. بنابراین یکی از ساده‌ترین نکاتی که برای رزرو هتل ارزان می‌توانیم به شما گوشزد کنیم، سفر در Low season است.

در فصل‌ها و یا ماه‌هایی که تعداد گردشگران یک شهر کاهش پیدا می‌کند، هتل‌ ها با ارائه تخفیف‌ها و پیشنهاد‌های جذاب سعی در جذب گردشگر دارند. این موضوع شامل هزینه بلیط و سایر هزینه‌ها نیز می‌شود، بنابراین در این مواقع می‌توانید هتل‌ها را ارزان‌تر از همیشه رزرو کنید.

نکات رزرو هتل

البته غیر از low season، فصل‌هایی هم هستند که تعداد مسافران در آنها معمولی است و به اصطلاح Shoulder Season نامیده می‌شوند. در این زمان‌ها، فرصت خوبی برای سفر و رزرو هتل ارزان خواهید داشت. این اصطلاح به معنی فصل معمولی، مربوط به مواقعی است که تعداد گردشگران یک شهر نسبت به های سیزن کاهش داشته اما همچنان مسافر در این شهرها وجود دارد. با این وجود در این فصل نیز می‌توانید سفر ارزان را تجربه کرده و هزینه‌های خود را کاهش دهید.

لازم به ذکر است که اواسط هفته و یا در تاریخ‌هایی که تعطیلات رسمی پیش رو نیست، می‌توانید هتل‌ های با قیمت مناسب پیدا کنید. آخر هفته‌ها و یا فواصل بین تعطیلات رسمی، قیمت رزرو هتل و بلیط هواپیما افزایش پیدا می‌کند.

۲- گوش به زنگ تخفیف‌ ها باشید!

یک رسم معمول در میان همه هتل‌ ها، ارائه تخفیف‌های ویژه به مناسبت‌ها و بهانه‌های متفاوت است که به منظور جذب گردشگران بیشتر ارائه می‌دهند. برای مثال مناسبت‌هایی همچون شب یلدا، سالگرد افتتاح هتل و مواردی از این دست، بهانه‌های خوبی برای ارائه تخفیف‌ها هستند.

برای استفاده از این فرصت‌های ویژه و رزرو هتل ارزان باید گوش به زنگ باشید و اخبار مرتبط گردشگری و هتل‌ها را دنبال کنید. بعضا این تخفیف‌ها به قدری جذاب هستند که حتی اگر قصد سفر نداشته باشید، برای برنامه‌ریزی سفر وسوسه خواهید شد!

۳- قید هتل‌ های لوکس و چند ستاره را بزنید!

همانطور که می‌دانید، هتل‌ها بر اساس کیفیت و نوع خدماتی که ارائه می‌دهند، بر اساس ستاره، رده بندی و امتیازدهی می‌شوند. بنابراین هتل‌ ها از تک ستاره تا پنج ستاره و در برخی از کشور‌ها (هفت ستاره) تقسیم می‌شوند. بدیهی است که قیمت یک هتل دو ستاره با یک هتل پنج ستاره متفاوت باشد.

خدمات و امکانات رفاهی ارائه شده در هر یک از هتل‌ ها، براساس درجه‌بندی آنها متفاوت است. یک راه ساده برای رزرو هتل ارزان این است که قید هتل های لوکس و پنج ستاره را بزنید. اما این موضوع کاملا به شما و هدف‌تان از سفر بستگی دارد.

نکات رزرو هتل ارزان

به هرحال انتظارات هر فردی از سفر متفاوت است. اگر محل اقامت تفاوت چندانی برای شما ندارد، می‌توانید با رزرو یک هتل با کیفیت ۳ ستاره، هزینه کمتری پرداخت کرده و بیشتر بودجه خود را صرف بازدید از جاذبه‌های دیدنی و تفریح در مقصد بکنید.

۴- با تور و گروهی سفر کنید

شرکت‌های گردشگری و آژانس‌ ها به دلیل روابطی که با هتل‌ ها داشته و همکاری‌های بلند مدت، اتاق‌ها را به صورت چارتری خریداری می‌کنند. این یعنی قیمت و هزینه کمتری به ازای یک هتل پرداخت می‌شود. با خرید یک تور مناسب به ویژه در برخی مقاصد، متوجه خواهید شد که مبلغ تمام شده‌ای که در ازای خدمات تور (هتل، بلیط و وعده‌های غذایی) پرداخت کرده‌اید، بسیار مناسب است.

همچنین تور‌های لحظه آخری نیز با قیمت‌های بسیار پایین‌تری ارائه می‌شوند. اگر اهل ریسک و سفر بدون برنامه‌ریزی هستید، بلیط لحظه اخری نیز پیشنهاد خوبی هستند تا بتوانید هزینه کمتری بابت رزرو هتل و بلیط رفت و برگشت پرداخت کنید.

رزرو ارزان هتل

۵- هزینه هتل ها را مقایسه کنید

بر اساس تحقیقات بدست آمده، قیمت اولین مسئله‌ای است که هر مشتری به آن توجه می‌کند. بنابراین شما هم به عنوان مشتری یا مهمان هتل، اولین موردی که به چشمتان می‌خورد، قیمت است. پس باید ابتدا بودجه‌ای را که برای اقامت در سفر در نظر گرفته‌اید، مشخص کنید و حواستان باشد که زیر بار هزینه بیشتر از بودجه‌تان نروید.

پیش از این مجبور بودید که برای مقایسه قیمت‌ها با هتل‌ها تماس بگیرید یا از کارشناسان دفاتر خدمات مسافرتی کمک بخواهید؛ اما حالا کافیست به رزرو آنلاین هتل رو بیاورید. با رزرو آنلاین، فرصت این را دارید که به راحتی قیمت هتل‌ها را به صورت یکجا و در کنار هم ببینید و انتخاب مناسب خود را انجام دهید.

۶- نظرات مسافران درباره هتل را بخوانید

منابع زیادی وجود دارد که برای دسترسی شما به نظرات مهمانان هتل‌ها در دسترس است. استفاده از این نظرها دید بازتری به شما برای تصمیم‌گیری خواهد داد. این منابع عبارتند از:

وبسایت هتل‌ها: با یک جستجوی ساده می‌توانید، سایت هتل‌های مورد نظرتان را بیابید. البته خیلی به این مورد خوشبین نباشید چرا که کمتر هتلی را پیدا می‌کنید که بخشی از وبسایتش را به نظرات مهمانان اختصاص داده باشد.

صفحه‌های هتل‌ها در شبکه‌های اجتماعی: در دنیای امروز همه کسب و کارها، صفحاتی در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام دارند و هتل‌ها هم از این قاعده مستثنی نیستند. در صفحات مربوط به هتل‌ها می‌توانید به نظرات افرادی که در آن‌ها اقامت داشته‌اند، دسترسی پیدا کنید. کافیست نظرات زیر پست‌ها را بخوانید یا هایلایت‌هایی را که به این امر اختصاص داده شده‌اند را بررسی کنید.

صفحات اینفلوئنسرها: برخی از اینفلوئنسرها در زمینه سفر، معرفی هتل و … فعالیت می‌کنند. اگر در صفحات این افراد چرخی بزنید، می‌توانید پیشنهادها و نقدهایی را بیابید که در انتخاب هتل به شما کمک می‌کنند.

گوگل مپ: شاید در تصورتان، گوگل مپ فقط نرم‌افزاری برای مسیریابی باشد اما باید بگوییم که قابلیت‌های فراوانی در این نرم‌افزار وجود دارد. اگر در گوگل مپ، نام شهر مورد نظرتان را جستجو کنید، با استفاده از گزینه‌ای به نام ‌Nearby و انتخاب گزینه Hotels می‌توانید به لیستی از هتل‌های آن شهر دسترسی پیدا کنید. حالا با انتخاب هر هتل ،مشخصات، ویژگی‌ها و نظرات مهمانان درباره آن به نمایش در می‌آید. با خیال راحت نظرات را بخوانید و انتخاب خود را انجام دهید.

سامانه‌های رزرواسیون آنلاین هتل‌ها: وبسایت‌های رزرو آنلاین هتل یکی از بهترین منابع برای بررسی نظرات مهمانان در مورد هتل‌ها هستند. معمولا کسانی که از طریق این وبسایت‌ها رزرو خود را انجام می‌دهند، پس از پایان سفر برای راهنمایی دیگر افراد، نظر خود را می‌نویسند. در این وبسایت‌ها معیارهایی نیز برای امتیاز دادن به هتل‌ها در نظر گرفته شده است.

۷- قوانین کنسلی هتل را بررسی کنید

یکی از نکاتی که به هنگام انتخاب هتل باید در نظر بگیرید، قوانین کنسلی هتل است. معمولا در وبسایت‌های هتل‌ها و سامانه‌های رزرو آنلاین هتل به این قوانین اشاره شده است. اگر از طریق تماس با هتل یا دفاتر خدمات مسافرتی اقدام به رزرو هتل می‌کنید، می‌توانید از کارشناسان مربوطه در این مورد بپرسید.

گاهی هتل‌ها جریمه‌های زیادی را برای کنسل کردن در نظر می‌گیرند و برخی دیگر قوانین آسان‌تری در این زمینه دارند. این قوانین در هزینه های اقامت شما تاثیرگذار خواهند بود. همچنین بهتر است که با قوانین پرداخت برای رزرو هتل آشنا باشید.

قوانین کنسلی هتل

۸- در مورد صبحانه و وعده های غذایی هتل بپرسید

به هنگام انتخاب هتل باید ببینید که اقامت در آنجا شامل صبحانه و وعده‌های غذایی دیگر نیز می‌شود یا خیر. در ایران معمولا تمام هتل‌ها صبحانه رایگان دارند اما در خارج از ایران این موضوع کمی متفاوت است. هنگام رزرو هتل خارجی به این موضوع بر خواهید خورد که اقامت شما مشمول صبحانه رایگان نمی‌شود. بنابراین باید از قیمت غذا در رستوران های هتل مطلع باشید.

۹- بررسی خدمات و امکانات هتل

به جز صبحانه و وعده‌های غذایی، امکانات و خدمات رایگان دیگری هم به مهمانان هتل‌ها ارائه می‌شوند. از جمله این خدمات می‌توان به شارژ مواد خوراکی، شارژ مینی‌بار اتاق، خدمات ماساژ، ترانسفر و … اشاره کرد. با توجه به نیازتان تصمیم بگیرید که آیا حاضرید هتل گران‌تری را با خدمات بیشتر رزو کنید یا ترجیح می‌دهید هزینه کمتری بابت خدمات هتل بپردازید.

۱۰- در مورد قوانین هتل بخوانید

قوانین کنسلی هتل، تنها قانونی نیست که باید آن را مورد بررسی قرار دهید. پیشنهاد می‌کنیم فهرستی از قوانینی که به عادات و شرایط شما مربوط می‌شوند را بنویسید و در زمان پیدا کردن هتل، آن‌ها را مد نظر قرار دهید. برخی از این قوانین عبارتند از:

  • قوانین مربوط به حیوانات خانگی
  • قوانین مربوط به کشیدن سیگار
  • قوانین و زمان چک‌این و چک‌اوت هتل
  • قوانین محاسبه مالیات
  • قوانین پذیرش کودکان
  • قوانین مربوط به نفرات اضافه واحدهای اقامتی
  • قوانین پذیرش بانوان
  • قوانین پذیرش افراد مجرد و غیره.

۱۱- موقعیت مکانی هتل را در نظر بگیرید

نزدیکی به جاذبه‌ها: اگر در هتلی نزدیک به جاذبه‌های شهر مقصد اقامت داشته باشید، صرفه‌جویی قابل توجهی در زمان و هزینه‌های شما رخ خواهد داد. ممکن است این هتل هزینه بیشتری روی دست شما بگذارد اما دیگر نیاز نیست برای جابه‌جایی در سطح شهر و رفتن به جاذبه‌ها، هزینه حمل و نقل پرداخت کنید. از سوی دیگر زمان کمتری را برای رسیدن به جاذبه‌ها صرف خواهید کرد و می‌توانید از جاذبه‌های بیشتری بازدید کنید. پس موقعیت مکانی هتل نکته مهمی است که باید به آن توجه کنید.

به طور مثال بهترین هتل های شیراز آن‌هایی هستند که دسترسی بهتری به جاذبه‌ها دارند چرا که این شهر پر از جاذبه‌های تاریخی و رنگارنگ است و ممکن است برای دیدن همه آن‌ها وقت نداشته باشید. با اقامت در نزدیکی جاذبه‌ها به راحتی می‌توانید بازدید از همه آن‌ها را در برنامه خود قرار دهید. با این کار در زمان و هزینه رفت و آمد صرفه‌جویی می‌کنید.

مرکز شهر: اگر قرار است در طول اقامت خود به مراکز مختلفی مراجعه کنید و دائما در رفت و آمد باشید، مرکز شهر بهترین مکان برای اقامت شماست. این‌گونه به شناخت دقیقی از جریان زندگی در شهر مقصد نیز دست خواهید یافت. اما اگر به دنبال اقامتگاهی آرام هستید، به هیچ وجه به سراغ هتل‌های مرکز شهر نروید. اقامت در مرکز شهر دسترسی آسان به نقاط مختلف اعم از جاذبه‌ها و مراکز اداری و دانشگاهی را برای شما به دنبال دارد اما از همهمه‌ی شهر در امان نخواهید ماند.

موقعیت مکانی هتل

امنیت: باید این موضوع را قبول کنیم که برخی از مناطق در هر شهری، فاقد امنیت لازم برای گردشگران به ویژه گردشگران تنها یا بانوان هستند. حتی برخی مکان‌ها برای اقامت خانواده‌ها مناسب به نظر نمی‌رسند. به عنوان مثال هتل‌های واقع در جنوب تهران گزینه مناسبی برای اقامت یک خانم تنها نیستند و حتی برخی از آن‌ها برای پذیرش خانواده‌ها نیز محدودیت‌هایی دارند.

دسترسی: نزدیکی هتل به ایستگاه‌های وسایل حمل و نقل عمومی، بزرگراه‌های اصلی، خیابان‌های مهم و … باعث می‌شود تا در زمان اقامت دسترسی آسان و سریعی به نقاط مختلف شهر مقصد داشته باشید.

طرح‌های ترافیکی: در شهرهای بزرگی همچون تهران، مشهد، اصفهان و … محدودیت‌هایی برای تردد در سطح شهر وجود دارد که آن‌ها را با عنوان محدودیت‌های ترافیکی می‌شناسیم. اگر با ماشین شخصی سفر می‌کنید، حتما این موضوع را در نظر بگیرید. چرا که ممکن است مشکلاتی را برای‌تان به وجود آورد. اقامت در محدوده طرح‌های ترافیکی، شما را با محدودیت تردد مواجه می‌کند و آزادی عمل را از شما می‌گیرد.

۱۲- در مورد خدمات اینترنت هتل تحقیق کنید

در دنیای امروز، دسترسی به اینترنت به یکی از مهم‌ترین خدمات و امکانات هتل‌ها تبدیل شده است. این موضوع را بررسی کنید که آیا هتل امکان دسترسی به اینترنت را برای مهمانانش فراهم می‌کند و آیا اینترنت هتل مشمول هزینه می‌شود یا خیر. برخی هتل‌ها دسترسی رایگان به اینترنت را در اتاق هم فراهم می‌کنند و برخی دیگر تنها در لابی اجازه استفاده رایگان از اینترنت را می‌دهند.

۱۳- پیشنهادات ویژه هتل‌ها را در نظر بگیرید

برخی هتل‌ها برای جذب مسافران، پکیج‌های خاصی را ارائه می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به برنامه‌های گشت رایگان، بلیط رایگان استفاده از خدمات متنوع در شهر و بازدید از جاذبه‌های شهر اشاره کرد. ممکن است هزینه اقامت شما در چنین هتلی کمی بالاتر باشد اما در عوض می‌توانید در هزینه‎‌های دیگر صرفه‌جویی کنید. بنابراین بررسی این مورد هم جزو نکات رزرو هتل است.

۱۴- گول ستاره های هتل را نخورید

احتمالا شما هم این تصور را دارید که هر چه ستاره های هتل بیشتر باشد پس انتخاب مناسب‌تری برای شماست. باید بگوییم درست است که ستاره‌های هتل‌ها حکایت از درجه کیفی خدمات آن‌ها دارد اما این به معنای مناسب نبودن هتل‌های با ستاره کمتر نیست.

به عنوان مثال در زمان بررسی نظرات مهمانان هتل‌ها برای انتخاب بهترین و تمیزترین هتل های یزد متوجه شدیم هتل‌های سه ستاره و اقامتگاه‌های سنتی در شهر یزد هم توانسته‌اند رضایت مهمانان را از نظر کیفیت خدمات به دست آورند. بنابراین بدون توجه به ستاره‌های هتل و با توجه به نیازها و انتظارات خودتان از محل اقامت، هتل مورد نظرتان را انتخاب کنید.

۱۵- انواع اتاق های هتل را بشناسید

یکی از نکات رزرو هتل، انتخاب نوع اتاق است. اصطلاحات مختلفی درباره اتاق‌های هتل وجود دارد که متداول‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • اتاق سینگل: اتاق با یک تخت یک نفره
  • اتاق دبل: اتاق با یک تخت دو نفره
  • اتاق تویین: اتاق با دو تخت یک نفره
  • اتاق کانکت: اتاق‌های متصل به هم
  • آپارتمان: واحد اقامتی بزرگ با تمام امکانات از جمله آشپزخانه
  • سوییت: واحد اقامتی با فضای خواب و پذیرایی مجزا
  • بسته به نیاز و تعدادتان، اتاق درستی را برای اقامت انتخاب کنید؛ چرا که این موضوع تاثیر مستقیمی روی هزینه اقامتتان می‌گذارد.
اتاق های هتل

۱۶- به سایت های رزرو آنلاین هتل مراجعه کنید

بهترین کاری که پیش از رزرو هتل می‌توانید انجام دهید، مراجعه به سایت‌های رزرو آنلاین هتل است. در این سایت‌ها می‌توانید تصاویر واقعی از هتل‌ها را ببینید، نظرات مهمانان را در مورد آن‌ها بخوانید، از قوانین هتل اطلاع پیدا کنید و از هر آنچه لازم است پیش از رزرو هتل بدانید، آگاه شوید. در این سایت‌ها امکان مقایسه هتل‌ها نیز وجود دارد و زمان مورد نیاز برای پیدا کردن و رزرو هتل در آن‌ها کمتر است.

۱۷- از تجربیات خودتان بگویید

در این مطلب سعی کردیم نکات مهمی که باید پیش از رزرو هتل در نظر بگیرید را با شما در میان بگذاریم. حالا شما هم تجربه‌های خودتان را در مورد نکات رزرو هتل با ما به اشتراک بگذارید. شما چه ترفندی برای پیدا کردن بهترین هتل دارید و از چه منابعی برای به دست آوردن اطلاعات استفاده می‌کنید؟

سخن آخر

می‌دانید که بخش مهمی از هزینه‌ های سفر، مربوط به هزینه رزرو هتل و رزرو بلیط رفت و برگشت است. در این مطلب سعی کردیم با ارائه نکاتی درخصوص رزرو هتل ارزان به شما کمک کنیم تا بتوانید برای سفر‌های خود، یک هتل با قیمت مناسب و کیفیت خوب رزرو کنید. البته به غیر از قیمت، نکات دیگری نیز برای رزرو هتل اهمیت دارد.

برای مثال لازم است تا شما از قوانین پذیرش زوج در هتل یا پذیرش کودکان در هتل مطلع باشید. اگر حیوان خانگی در سفر خود به همراه دارید، باید قوانین پذیرش حیوان خانگی در هتل را مطالعه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر بد نیست تا سری به مطلب اصطلاحات رزرو هتل بزنید.

شما چه تجربه‌ای در خصوص رزرو هتل ارزان و یا در خصوص کاهش هزینه‌های سفر دارید؟ در قسمت دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

بهترین روش رزرو هتل چیست؟

بهترین روش رزرو هتل، رزرو آنلاین هتل است. بهتر است وارد وب سایت فلای تودی شوید تا لیست هتل های داخلی و خارجی موجود را مشاهده کنید و بعد از بررسی امکانات، رزرو خود را با کمترین قیمت انجام دهید.

مهمترین نکات برای رزرو هتل ارزان چیست؟

برای رزرو ارزان هتل، در های سیزن سفر نکنید، قیمت ها را مقایسه کنید، قید هتل های لوکس و ۵ ستاره را بزنید، تخفیف ها را از دست ندهید.

چرا فلای تودی را برای رزرو هتل انتخاب کنیم؟

فلای تودی این امکان را به شما می‌دهد تا بتوانید هزاران هتل در شهرها و کشورهای مختلف را با هم مقایسه کرده و گزینه مناسب خود را انتخاب کنید. واچر هتل به صورت آنی صادر شده و کارشناسان به صورت ۲۴ ساعته آماده پاسخگویی به شما هستند.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید