معرفی خانه ستوده چالشتری در شهرکرد

3
5262
خانه ستوده چالشتری

شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری، یکی از شهرهای مرکزی کشور ایران است. این شهر در قسمت شمالی رشته کوه‌های زاگرس قرار دارد و دارای آب و هوایی نیمه مرطوب و معتدل با تابستان‌های معتدل و زمستان‌هایی بسیار سرد است. این شهر با مناظر و طبیعتی سرسبز خود همچنین آثار تاریخی کهن و مذهبی به یکی از مقاصد گردشگری و توریستی در ایران تبدیل شده است.

یکی از آثار تاریخی و زیبای شهرکرد، خانه ستوده چالشتری است که در ۸ کیلومتری شمال غرب شهرکرد قرار دارد. خانه ستوده چالشتری حدود ۱۲۰ سال پیش و در دوران سلسله قاجار برای سکونت یکی از خان‌های چهارمحال و بختیاری و خاندانش به نام خدارحم چالشتری و پسرش ستوده ساخته شده است. مجموعه خانه ستوده چالشتری متشکل از از قلعه خان، خانه ستوده، خانه آزاده، خانه اسحاقی‌ها، خانه منزوی، خانه گله‌داری، خانه طالب‌زاده و مسجد جامع است.

خانه ستوده در شهرکرد

خانه ستوده چالشتری از دو حیاط بیرونی و درونی تشکیل شده و دارای دو طبقه است که طبقه اول انبار و طبقه بالا برای خواب، نشیمن و پذیرایی از میهمانان مورد استفاده قرار می‌گرفت. تمام دیوارهای اتاق‌های طبقه بالا با نقش‌هایی از شیر، گل و گلدان، داستان یوسف و زلیخا، خسرو و شیرین، لیلی و مجنون، مناظر طبیعی و کتیبه آیات قرآنی گچ‌بری و نقاشی شده‌اند. سقف آنها نیز با قاب و تخته‌هایی به رنگ‌های سبز و طلایی تزیین شده و در ایوان ورودی ۱۰ ستون سنگی به‌صورت قرینه ساخته شده است.

سال ۱۳۷۸ در خانه ستوده چالشتری دو موزه؛ یکی موزه مردم‌شناسی در زیرزمین خانه و دیگری موزه سنگ در محوطه خانه افتتاح شد. در موزه مردم‌شناسی می‌توان مجسمه‌هایی انسانی با لباس‌های محلی شهرکرد و با زیورآلات و ابزارآلات جنگی را دید همچنین در این موزه انواع ظروف و صنایع دستی این شهر مثل قفل‌سازی و دست‌بافت‌ها نیز به نمایش گذاشته شده‌اند. در موزه سنگی نیز انواع مختلف سنگ قبور، اجزاء سنگی معماری مثل فواره‌ها، حوض‌ها، ستون‌ها و سرستون‌های ساده و منقوش را می‌توان مشاهده کرد.

3 نظرات

  1. اینجا قشنگ یه مجموعه موزه هست. تا الان فقط موزه مردمشناسی و موزه سنگ داشته . میخوان به زودی موزه صنعت و دستبافت های محلی رو هم بهش اضافه کنن. حالا دیگه نمیدونم کِی…. من خوشم میاد اینجوری. به نظرم چندتا موزه تو یه بنای تاریخی خیلی بهتره تا اینکه مثل خونه های کاشان، هر جایی رو که میری فقط خود خونه هست و یه ربعه کلش رو می بینی و تموم.

  2. چرا آدرس نمیذارید؟؟؟ من هرچی رو اینجا می بینم باید کلی سرچ کنم به آدرسش برسم. الان نمیدونم این همونیه که تو خیابون ولیعصره؟ یا یه قلعه چالشتر ربط داره ؟….

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید