رونمایی از نسل جدید جت هوشمند بوئینگ

0
3806
جت هوشمند بوئینگ GE9X
جت هوشمند بوئینگ

جت هوشمند بوئینگ

جت هوشمند بوئینگ
جت هوشمند بوئینگ
بوئینگ GE9X - جت هوشمند بوئینگ
جت هوشمند بوئینگ GE9X

شرکت بوئینگ( Boeing) از عظیم‌ترین جت هوشمند خود رونمایی کرد. این جت هوشمند که GE9X نام دارد در مراحل آزمون اولیه است. در یک پرواز ۴ ساعته بزرگترین موتور جت جهان روی یک هواپیمای ۷۴۷ ویژه آزمایش شده است. شرکت بوئینگ به عنوان یکی از نام‌آور‌ترین شرکت‌های فعال در صنعت هوانوردی، ضمن رونمایی از جدیدترین محصول خود یعنی جت هوشمند بوئینگ ، موفق شد رکورد تولید بزرگ‌ترین هواپیمای بوئینگ در جهان را بشکند.

این موتور توسط جنرال الکتریک تولید شده و کنار موتورهای کوچکتر قرار گرفته تا در صورت از کار افتادن، خطری جان سرنشینان را تهدید نکند.
طبق اعلام شرکت جنرال الکتریک قطر فن غول‌پیکر جلوی این موتور تقریبا ۳٫۳۵ متر است که قادر به تولید نیروی عظیم‌ ۱۰۰هزار پوند است و درون محفظه ای با قطر ۴٫۴ متر قرار گرفته است. از دیگر ویژگی‌های مثبت این جت می‌توان به استفاده از سرامیک ضدحرارت در طراحی و البته تیغه‌ها یا پره‌های فن موتور جت اشاره کرد.
برای ساخت محفظه احتراق این موتور ۲۹ میلیون دلاری از کامپوزیت‌های حاوی ماتریک سرامیک استفاده شده است تا عملکرد ایده‌آل موتور تا دمای ۱۳۱۵ درجه سانتی‌گراد پایدار بماند. تیغه‌های فن اصلی نیز از نسل چهارم فیبر کربن ساخته شده‌اند. بخش‌های زیادی از این موتور با استفاده از چاپگرهای سه بعدی طراحی شده که باعث می‌شود وزن این موتور چندان زیاد نباشد.

طول باله‌های این هواپیما نسبت به مدل‌های قبلی ۷ متر افزایش یافته و به ۷۱٫۸ متر رسیده است. با توجه به این مساله بوئینگ ناچار شده نوک باله‌ها را به صورت تاشو طراحی کند تا هنگام عبور از گیت‌های مخصوص مشکلی پیش نیاید. از سوی دیگر این مساله باعث افزایش عرض صندلی‌ها تا ۴۶ سانتی‌متر شده که آسایش بیشتری را برای مسافران به ارمغان می آورد.
پیش بینی می‌شود این موتور بر روی نسل جدید بوئینگ مسافربری ۷۷۷X نصب گردد. ۷۷۷X دو موتوره در دو مدل عرضه می‌شود که هرکدام قادر به پیمایش مسیری ۱۶ هزار کیلومتری بوده و توانایی جابجایی ۴۰۶ مسافر را دارند.

بویینگ GE9X

بیشتر بخوانید:

خرید ایرباس A350 به صرفه نیست!

لوکس‌ترین ایرلاین‌های دنی

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید