برنامه گردش یک روزه در استانبول

0
1931
گردش در استانبول

استانبول شهر آسیایی – اروپایی ترکیه، در میان ۱۰ شهر توریستی برتر جهان قرار دارد. جاهای دیدنی استانبول، تاریخ غنی آن، مراکز خرید، غذا، شب‌های زنده و… هر ساله گردشگران زیادی از کشورهای مختلف را به این شهر می‌کشاند.

به طور حتم یک روز برای بازدید از تمام جاذبه های استانبول کافی نیست، اما اگر این تنها فرصت شما باشد، به کجا می‌روید و چگونه آن را برنامه‌ریزی می‌کنید؟ با مجله گردشگری فلای تودی همراه شوید تا راهنمای شما در برنامه گردش یک روزه در استانبول باشیم.

برنامه گردش یک روزه در استانبول در یک نگاه

  • جاهای دیدنی میدان سلطان احمد: ۳۰ دقیقه
  • مسجد ایاصوفیه: یک ساعت
  • مسجد آبی: ۴۵ دقیقه
  • کاخ و موزه توپکاپی: یک ساعت و نیم
  • ناهار در محله سلطان احمد: ۳۰ دقیقه تا یک ساعت
  • گرند بازار استانبول: یک ساعت
  • قایق سواری در بسفر: حداقل یک ساعت و ۱۵ دقیقه
  • بازار مصری ها: ۳۰ دقیقه
  • میدان تقسیم و خیابان استقلال: حداقل یک ساعت و نیم
  • برج گالاتا: حدود ۳۰ تا ۴۵ دقیقه

توجه داشته باشید که در این مدت زمان نمی‌توانید تمام قسمت‌های موزه‌ها و دیگر آثار را تماشا کنید. اما حتی تماشای آنها از بیرون و عکس گرفتن می‌تواند تجربه جذابی باشد.

گردش یک روزه در استانبول

از محله سلطان احمد شروع کنید

برای اینکه مطابق برنامه سفر یک روزه در استانبول پیش بروید، حتما صبح زود از هتل محل اقامت خود خارج شوید! محله سلطان احمد در منطقه فاتح (Fatih District) ، یکی از توریستی‌ترین مناطق استانبول با جاذبه‌های تاریخی زیادی مانند مسجد، کلیسا، موزه و… است. نه تنها در خود میدان بلکه در فاصله‌های کوتاهی در اطراف آن، می‌توانید برخی از مشهورترین جاذبه های استانبول را پیدا کنید. حتی بسیاری از گردشگران هتل استانبول را در این محله رزرو می‌کنند تا به راحتی به جاهای دیدنی مهم استانبول دسترسی داشته باشند.

محله سلطان احمد استانبول

جاهای دیدنی میدان سلطان احمد

میدان سلطان احمد استانبول در گذشته با نام میدان اسب دوانی مشهور بود و مرکز تفریح و سرگرمی قسطنطنیه، پایتخت امپراتوری بیزانس به شمار می‌رفت. از این رو آثار تاریخی متعددی در این میدان ساخته شد و در حال حاضر نیز یکی از مشهورترین میدان های استانبول است.

از میان آثار تاریخ میدان سلطان احمد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ستون هرمی مصری | Egyptian Obelisk
  • ستون مارپیچ | Serpentine Column
  • کلوسوس | Colossus
  • ستون کنستانتین| Column of Costantine
  • فواره آلمانی | German Fountain

حدود نیم ساعت وقت بگذارید و از تمام این آثار تاریخی بازدید کنید.

جاهای دیدنی میدان سلطان احمد

مسجد و موزه ایاصوفیه

در یک سوی پارک محله سلطان احمد، مسجدی بزرگ با تاریخی حیرت‌انگیز قرار دارد. مسجد ایاصوفیه که در زمان امپراتوری بیزانس به عنوان کلیسا استفاده می‌شد، اما با آغاز امپراتوری عثمانی تغییر کاربری داد. این مسجد یکی از زیباترین هنرهای معماری جهان را دارد و به عنوان هشتمین شگفتی جهان شناخته می‌شود. هنر و معماری بیزانس و عثمانی در هر گوشه از این مسجد، شما را حیرت‌زده می‌کند. این جاذبه در محله سلطان احمد سالانه حدود دو میلیون بازدیدکننده دارد.

برای اینکه از صف طولانی بازدید از مسجد ایاصوفیه فاصله بگیرید، دو راه پیش‌رو دارید:

  • با اپلیکیشن Audio Guide App که به ۱۰ زبان ارائه می‌شود، بلیط مسجد ایاصوفیه را بگیرید.
  • از تورهای مسجد ایاصوفیه با راهنما به همراه بلیط سریع ورود به این اثر تاریخی استفاده کنید.
مسجد و موزه ایاصوفیه استانبول

یک میان وعده مقوی!

برنامه گردش یک روزه در استانبول بدون غذاهای جذاب این شهر تکمیل نمی‌شود. در بین گشت و گذارهایتان در میان جاهای دیدنی محله سلطان احمد، یک میان‌وعده می‌تواند انرژی‌بخش باشد. ارابه‌های زیادی در این محله وجود دارند که بلوط و ذرت با قیمت مناسب به گردشگران ارائه می‌دهند. حتی می‌توانید نان معروف و خوشمزه استانبول یعنی سیمیت را از این دکه‌های سیار تهیه کنید.

سیمیت ۱٫۵ لیر قیمت دارد و هزینه یک ظرف بلوط از ۱۰ لیر شروع می‌شود. برای خرید ذرت هم باید بین ۳ تا ۵ لیر بپردازید. همچنین برای رفع خستگی می‌توانید از مغازه‌های اطراف محله سلطان احمد انواع قهوه استارباکس را با قیمت ۲۰ تا ۳۰ لیر تهیه کنید.

اما معروف ترین باقلوای استانبول را با یک فنجان چای در محله سلطان احمد پیدا خواهید کرد. باقلوافروشی حافظ مصطفی (Hafiz Mustafa) در خیابان دیوان یولو (Divan Yolu) قرار گرفته است. این باقلوافروشی که از سال ۱۸۶۴ فعالیت می‌کند، حتی در دبی هم شعبه دارد.

باقلوافروشی حافظ مصطفی استانبول

مسجد آبی استانبول

به طرف دیگر پارک سلطان احمد که بروید، مسجد آبی را مشاهده خواهید کرد. مسجد آبی استانبول با نام رسمی مسجد سلطان احمد، یکی دیگر از آثار تاریخی دوران امپراتوری عثمانی در این شهر به شمار می‌رود. این مسجد بین سال‌های ۱۶۰۹ و ۱۶۱۶ در زمان حکومت سلطان احمد اول ساخته شد.

اما چرا مسجد سلطان احمد به مسجد آبی مشهور است؟ کاشی‌های آبی رنگ به کار رفته در طراحی این مسجد باعث شد تا با نام مسجد آبی شهرت بگیرد. به طور کلی برای طراحی این مسجد ۲۰ هزار کاشی دست‌ساز به کار رفته و بخش گنبد آن با شیشه‌های رنگی تزئین شده که فضای آبی رنگ زیبایی را در آن ایجاد می‌کند.

تفاوت میان مسجد ایاصوفیه و مسجد آبی چیست؟ ایاصوفیه بسیار قدیمی‌تر از مسجد آبی است و در سال ۵۳۷ ساخته شد. این مسجد در ابتدا کلیسا بود، سپس کاربری مسجد پیدا کرد و در حال حاضر به عنوان موزه فعالیت دارد. با وجود اینکه مسجد آبی قدمت کمتری دارد اما با دارا بودن ۶ مناره و رنگ‌آمیزی حیرت‌انگیز توانسته نظر گردشگران زیادی را به خود جلب کند.

فاصله مسجد ایاصوفیه تا مسجد آبی استانبول فقط ۵ دقیقه پیاده‌روی است و حداکثر ۴۵ دقیقه برای بازدید از آن زمان بگذارید.

مسجد آبی استانبول

کاخ و موزه توپکاپی

یکی دیگر از زیباترین آثار معماری جهان را در محله سلطان احمد استانبول خواهید یافت. کاخ توپکاپی که زمانی محل زندگی سلطان های عثمانی بود، یکی از غنی‌ترین موزه های جهان را دارد. تاریخ و معماری عثمانی را می‌توانید در این موزه با آثاری مانند کتاب‌ها، دست‌نوشته‌ها، جواهرات و یکی از بهترین کلکسیون‌های ظروف چینی تماشا کنید.

سلطان محمد دوم چند سال پس از فتح قسطنطنیه دستور ساخت این کاخ را صادر کرد. جالب است بدانید که توپکاپی اولین کاخی بود که در دوره عثمانی ساخته شد و در فهرست میراث جهانی یونسکو هم به ثبت رسید. علاوه بر این بزرگترین و قدیمی‌ترین کاخ جهان به شمار می‌رود و یادگارهایی از پیامبر در خود دارد.

از مسجد ایاصوفیه استانبول با ۵ دقیقه پیاده‌روی به کاخ توپکاپی می‌رسید و برای بازدید از کاخ و موزه به یک ساعت و نیم زمان نیاز دارید.

کاخ و موزه توپکاپی استانبول

ناهار در محله سلطان احمد

به طور حتم بعد از بازدید چند ساعته از چندین جاذبه گردشگری استانبول احساس گرسنگی خواهید کرد. کافه‌ها و رستوران‌های زیادی در اطراف میدان سلطان احمد وجود دارد. یکی از بهترین رستوران های محله سلطان احمد، رستوران سلطان احمت کوفتیسیسی (Sultanahmet Koftecisi) در خیابان دیوان یولو است. در این رستوران تاریخی که از سال ۱۹۲۰ فعالیت دارد، حتما کوفته کباب ترکی و نوشیدنی را به همراه کیک سمولینا امتحان کنید. برای صرف کوفته کباب ترکی در این رستوران معروف استانبول باید ۱۵ لیر بپردازید.

از کاخ توپکاپی با ۷ دقیقه پیاده‌روی خودتان را به این رستوران برسانید و ۳۰ دقیقه تا یک ساعت برای صرف غذا در این رستوران زمان بگذارید.

رستوران محله سلطان احمد

گرند بازار استانبول

حتی خرید را هم می‌توانید در برنامه گردش یک روزه در استانبول قرار دهید. فقط باید پس از صرف یک ناهار خوشمزه در یکی از معروف ترین رستوران های استانبول، راهی گرند بازار (Grand Bazaar) شوید. یکی از قدیمی‌ ترین و بزرگترین بازارهای سرپوشیده جهان با بیش از ۴ هزار مغازه که تقریبا هر کالایی را می‌توان در آن پیدا کرد. مراقب قیمت‌ها باشید! قیمت کالاها در بازار بزرگ استانبول از حد معمول گرانتر است، بنابراین حتما از مهارت چانه‌زنی خود استفاده کنید. حتی شاید بتوانید برخی کالاها را در اطراف این بازار با قیمت‌های بسیار مناسب‌تر بخرید.

گرند بازار استانبول در فاصله بسیار کوتاهی از مسجد ایاصوفیه و در میدان بایزید یا بیازیت (Beyazıt Square) قرار دارد. اگر بخواهید بعد از ناهار از رستوران سلطان احمت کوفتیسیسی به بازار بروید، حدود ۱۱ دقیقه پیاده‌روی خواهید داشت. بنابراین می‌توانید ابتدا به گرند بازار بروید و سپس ناهار صرف کنید، این کاملا به نظر شما بستگی دارد. البته گزینه‌های دیگری هم برای صرف ناهار در محله سلطان احمد وجود دارد که می‌توانید به رستوران‌های نزدیک این جاذبه‌ها بروید.

از سلطان احمد تا گرند بازار با تراموا حدود ۵ دقیقه طول می‌کشد و حداقل یک ساعت برای بازدید از این بازار و احتمالا خرید وقت بگذارید.

گرند بازار استانبول

کروز در بسفر استانبول

از جاذبه های تاریخی استانبول کمی فاصله بگیرید و به سراغ تماشای اطراف تنگه زیبای بسفر از روی قایق‌ها بروید. تورهای قایق‌سواری بسفر در هر ساعت از اسکله امینونو استانبول | Eminonu pier حرکت می‌کنند. از محله سلطان احمد با تراموا تا این اسکله حدود ۱۰ دقیقه طول می‌کشد. قیمت قایق سواری در تنگه بسفر از ۱۵۸ لیر شروع می‌شود.

قایق‌ سواری در تنگه بسفر یکی از محبوب‌ترین و جذاب‌ترین سرگرمی‌های سفر به استانبول است. همچنین یکی از بهترین راه‌ها برای کشف زیبایی‌های شهر و شنیدن صدای آن از روی آب به شمار می‌رود. در طول مسیر قایق‌سواری از تماشای جاذبه‌های زیر لذت ببرید:

  • کاخ دولما باغچه استانبول | Dolmabahçe Palace
  • مسجد اورتاکوی | Ortakoy Mosque
  • قلعه روملی حصار | Rumeli Fortress
  • برج دختر | Maiden’s Tower
  • پل بسفر | Bosphorus Bridge
کروز در بسفر استانبول

بازار مصری های استانبول

در ادامه برنامه گردش یک روزه استانبول اگر فرصت کافی داشتید از اسکله امینونو سری به بازار مصری ها بزنید. در بازار مصری ها یا بازار ادویه جات استانبول تقریبا هر گیاه دارویی و ادویه‌ای یافت می‌شود. حتی اگر به دنبال قهوه ترک هستید، این بازار می‌تواند مکان مناسبی باشد. بازار ادویه یکی از بزرگترین بازارهای شهر استانبول و معروف‌ترین آن پس از گرند بازار به شمار می‌رود. ادویه های رنگارنگ، انواع گیاهان و دمنوش‌ها، حال و هوای این بازار به عنوان یکی از معروف ترین بازارهای استانبول را متفاوت می‌کند.

از اسکله امینونو با ۴ دقیقه پیاده‌روی به بازار ادویه استانبول می‌رسید و به حداقل ۳۰ دقیقه برای گشتن در این بازار نیاز دارید.

بازار مصری های استانبول

میدان تقسیم و خیابان استقلال

بدون شک میدان تقسیم و خیابان استقلال از معروف‌ترین مناطق این شهر هستند و سفر به استانبول بدون بازدید از آنها کامل نمی‌شود. برای رفتن به میدان تقسیم از اسکله امینونو با تراموا به کاباتاس (۲۰ دقیقه) بروید و از آنجا با «فونیکولار» یا قطار کابلی در کمتر از ۵ دقیقه خودتان را به میدان تقسیم برسانید.

حالا در میدان تقسیم هستید و می‌توانید از تماشای فضای اطراف لذت ببرید و عکس‌های زیبا بگیرید. پس از گرفتن عکس، تور پیاده‌روی خود را به سمت خیابان استقلال استانبول آغاز کنید. خیابان استقلال یکی از خیابان‌های منتهی به میدان تقسیم است و معروف ترین خیابان استانبول برای پیاده‌روی، خرید، کافه و رستوران‌گردی و … به شمار می‌رود.

از جاذبه های معروف خیابان استقلال می‌توان به موزه مادام توسو (Madame Tussauds) با مجسمه‌های شخصیت‌های معروف، کلیسای سنت آنتونی پادوا | St. Anthony of Padua Church و موزه هنری پرا استانبول | Pera Museum اشاره کرد.

حداقل یک ساعت و نیم و یا حتی بیشتر برای بازدید از میدان تکسیم و خیابان استقلال زمان بگذارید.

خیابان استقلال استانبول

برج گالاتا استانبول

به انتهای خیابان استقلال و میدان تونل (Tünel Square) که رسیدید، از کوچه گالیپ دده (Galip Dede) خودتان را به برج گالاتا برسانید. در کوچه گالیپ دده و در مسیر رسیدن به این برج، می‌توانید از مغازه‌های هنرهای دستی، سوغاتی‌ و موسیقی لذت ببرید و شاید خرید کنید.

برج گالاتا استانبول یک برج قرون وسطایی است که در قرن چهاردهم ساخته شد و در فهرست جاهای دیدنی و معروف استانبول قرار دارد. سعی کنید برای تماشای غروب آفتاب خودتان را به این برج برسانید. منظره شهر از بالای این برج و ارتفاع ۷۲ متری بسیار تماشایی‌تر خواهد بود. این برج یک سکوی ۳۶۰ درجه از نمای شهر استانبول را در اختیار گردشگران قرار می‌دهد. از این برج نمای زیبایی به شاخ طلایی استانبول | Golden Horn، آبراه بسیار زیبای شهر و تنگه بسفر دارید. حدود ۳۰ تا ۴۵ دقیقه برای بازدید از برج گالاتا وقت بگذارید و عکاسی را فراموش نکنید.

برج گالاتا استانبول

شام و نوشیدنی در راه بازگشت به هتل!

برای رفع خستگی یک روز شلوغ، هم می‌توانید از کافه و رستوران روی پشت‌بام برج گالاتا استفاده کنید و هم می‌توانید به محله کاراکوی (Karakoy) بروید. کاراکوی یک منطقه در کنار تنگه بسفر و با چشم‌انداز زیبای آب است. با وجود رستوران‌ها و کافه‌های متعدد در کنار آب، منطقه کاراکوی بی‌شباهت به بام لند تهران نیست!

برنامه گردش یک روزه در استانبول را در یکی از کافه‌ها یا رستوران‌های کاراکوی و با یک غذای ترکی به پایان برسانید. اگر هنوز انرژی دارید به سراغ تفریحات شبانه استانبول بروید. در غیر این صورت کافی است با استفاده از نزدیک‌ترین وسیله حمل و نقل عمومی در استانبول به هتل محل اقامت خود بازگردید.

رستوران کاراکوی استانبول

استانبول، شهری برای همه

تمام کسانی که یک بار سفر به استانبول را تجربه کرده‌اند، به دنبال بازدید دوباره از این شهر زیبا هستند. استانبول شهری است که برای هر گردشگری جاذبه‌ای دارد و هرگز از سفر به آن پشیمان نخواهید شد. البته برای بازدید از جاهای دیدنی استانبول، قدم زدن در کوچه پس کوچه‌های این شهر و تماشای فرهنگ مردم به طور حتم به بیش از یک روز زمان نیاز دارید.

اگر تجربه سفر کوتاه به این شهر زیبا را داشتید، آن را با ما به اشتراک بگذارید.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید