چگونه فرودگاه آمستردام با آلودگی صوتی مبارزه کرد؟

0
3589
فرودگاه آمستردام

فرودگاه آمستردام در ۹ کیلومتری جنوب‌غربی این شهر قرار دارد که با میانگین سالانه جابه‌جایی بیش از ۶۳ میلیون مسافر و ۴۷۹ هزار پرواز داخلی و بین‌المللی به یکی از شلوغ‌ترین فرودگاه‌های جهان تبدیل شده است. به طور متوسط روزانه ۱۳۰۰ پرواز یا یک پرواز در دقیقه در این فرودگاه انجام می‌شود که با صدای بلند هواپیماها همراه است.

زمانی که ارتش هلند در سال ۱۹۱۶ تصمیم به ساخت اولین باند فرودگاه کرد، این محل را به دلیل مسطح و هموار بودن انتخاب کردند. سال‌ها گذشت تا اینکه این دشت یکی از شلوغ‌ترین و پر رفت و آمدترین مناطق کشور شد و این موضوع به مشکلی آزاردهنده برای ساکنین نزدیک فرودگاه تبدیل شد. سالهاست که ساکنین نزدیک فرودگاه از صدای هواپیماها شکایت می‌کنند؛ صداهایی که انعکاس آنها  در دشتی که هیچ دره و یا تپه‌ای در آن وجود ندارد تا از صدای هولناک هواپیماها در سراسر دشت و اطراف فرودگاه جلوگیری کند. اوج آلودگی صوتی هواپیماها زمانی بود که فرودگاه اسخیپهول طولانی‌ترین باند خود را در سال ۲۰۰۳ تاسیس کرد و مردم می‌توانستند صدای هواپیماها را تا فاصله‌ای بیش از ۲۸ کیلومتری نیز بشنوند.

برای حل این مشکل مسئولین فرودگاه آمستردام از یک شرکت معماری و یک نقاش هنرمند به نام “پل دی کورت” کمک گرفتند. ایده استخدام نقاش مناظر برای حل این مشکل فنی از یک حادثه کاملا اتفاقی گرفته شد. بررسی‌های صورت گرفته توسط مسئولین فرودگاه بعد از تلاش ناموفق آنها در سال ۲۰۰۸ نشان داد هنگامیکه زمین‌های زراعی بین باند فرودگاه و شهرک‌های اطراف آن را شخم می‌زنند صدای هواپیماها کمتر می‌شود.

قیمت بلیط هواپیما آمستردام

لیست هتل های آمستردام

آمستردام

به همین دلیل «پل دی کورت» در قسمت جنوب غربی فرودگاه، مجموعه‌ای از کانال‌ها و پرچین‌ها را ایجاد کرد. فاصله بین برآمدگی این کانال‌ها و پرچین‌ها دقیقا با طول موج صدای هواپیماها برابر بود که با ایجاد ۱۵۰ شیار بین آنها سرو صدای هواپیماهایی که از آن منطقه عبور می‌کردند به حداقل رسید.

پل دی کورت از تجربه‌های یک فیزیک‌دان و هنرمند موسیقی آلمانی قرن ۱۸ به اسم «ارنست کلادنی» استفاده کرد. تحقیقات این دانشمند آلمانی در مورد صوت‌ها، زمینه‌ای برای علم آکوستیک مدرن شد. فرودگاه اسخیپهول آمستردام در تلاش است تا با تغییر ساعت پرواز و فرود هواپیماها و یا به روز کردن ناوگان هوایی خود، آلودگی صوتی آنها را به حداقل یعنی ۱۰ دسیبل کاهش دهد

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید