این روزها مقدار ارز مسافرتی و نحوه دریافت آن دغدغه بسیاری از مسافران است. ارز مسافرتی با قیمت دولتی تنها سالی یک بار به مسافرانی که قصد سفر به خارج از کشور را دارند، تخصیص داده می‌شود. اما برای دریافت ارز مسافرتی سال ۱۴۰۳ لازم است با شرایط خرید ارز دولتی مسافرتی آشنا شوید. اگر می‌خواهید از تغییر شرایط دریافت ارز مسافرتی آگاه شوید، با مجله گردشگری فلای‌تودی همراه باشید. در این مطلب، قرار است به تمامی سوالات شما در مورد نحوه دریافت ارز مسافرتی برای ترکیه و یا دریافت ارز مسافرتی برای عراق پاسخ دهیم.

ارز مسافرتی چیست و به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

ارز مسافرتی مبلغ کمک هزینه سفر است که به هر نفر در سال فقط یک بار تعلق می‌گیرد. از آنجا که مبلغ آن کمتر از قیمت بازار است، افراد زیادی تمایل به دریافت آن دارند، از این رو معمولا بانک‌ها و صرافی‌های دولتی که ارز دولتی مسافرتی ارائه می‌دهند، بسیار شلوغ می‌شوند. بنابراین اگر قصد دریافت ارز مسافرتی با مراجعه به بانک را دارید، این موضوع را مد نظر قرار دهید.

با توجه به اینکه تعرفه ارز مسافرتی هر سال توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی اعلام می‌شود و معمولا به دلیل نوسانات ارز، دچار تغییر می‌شود، امسال هم مبلغ ارز مسافرتی ۱۴۰۳اعلام شده که در ادامه شرایط و قوانین آن آمده است.

ارز مسافرتی

ثبت نام ارز مسافرتی بانک ملی یکی از راه های دریافت ارز مسافرتی دولتی از بانک است. برای این کار باید وارد سامانه برخط my.ice.ir شوید. در این سامانه می‌توانید میزان و نوع ارز مورد نظر خود را وارد کرده و نزدیکترین شعبه صرافی برای دریافت ارز خود را وارد کنید. بعد از تکمیل این مراحل، یک پیامک در خصوص تایید و یا عدم تایید شعبه مربوطه برای درخواست شما ارسال می‌شود که جزئیات دقیق تاریخ و محل دریافت ارز دولتی را دارد.

مقدار ارز مسافرتی در سال ۱۴۰۳چقدر است؟

ارز مسافرتی چقدر است؟ تا قبل از اسفند سال ۱۴۰۳، به مسافران سفرهای خارجی معادل ۵۰۰ یورو ارز دولتی تعلق می‌گرفت. اما با اعلام بانک مرکزی و با توجه به افزایش تقاضا مسافران، مقدار ارز مسافرتی دو برابر شد و به ۱۰۰۰ یورو افزایش پیدا کرد. به این ترتیب، مسافران از ۷ اسفند ۱۴۰۳می‌توانند تا ۱۰۰۰ یورو ارز مسافرتی دریافت کنند. بنابراین اگر بلیط هواپیما به یک مقصد خارجی بخرید، می‌توانید با توجه به مقصد ارز مسافرتی دریافت کنید. توجه داشته باشید که در حال حاضر ارز مسافرتی فقط به دلار (معادل ۱۰۰۰ یورو) پرداخت می‌شود. در نظر داشته باشید که پس از ایام پیک سفر ارز اختصاصی مسافرتی به مبلغ قبلی، یعنی ۵۰۰ یورو برمی‌گردد.

در ادامه این مقاله درباره شرایط جدید دریافت ارز مسافرتی در فرودگاه امام و یا صرافی ها بیشتر بدانید. در نظر داشته باشید که برای دریافت ارز مسافرتی باید مدارک زیر را به همراه داشته باشید:

  • بلیط یکسره کاغذی یا الکترونیکی
  • گذرنامه با حداقل ۶ ماه اعتبار
  • رسید پرداخت عوارض خروج از کشور

با داشتن این مدارک می‌توانید به شعب بانک ملی یا ملت در فرودگاه برای دریافت ارز مسافرتی مراجعه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر، مطلب نحوه پرداخت عوارض خروج از کشور را نیز در فلای تودی مطالعه کنید.

دریافت ارز مسافرتی برای ترکیه ۱۴۰۳

ترکیه به ویژه شهرهای استانبول و آنتالیا از محبوب ترین مقاصد گردشگری در میان ایرانیان به شمار می‌رود. در حال حاضر دریافت ارز مسافرتی برای ترکیه ۵۰۰ دلار در نظر گرفته شده است.

دریافت ارز مسافرتی کربلا ۱۴۰۳

اگر برای شما سوال است که چگونه ارز دولتی بخریم؟ یکی از راه های خرید ارز مسافرتی، دریافت ارز برای سفرهای زیارتی است. از آنجایی که مسافران و زائران زیادی در طول سال به شهرهای زیارتی نجف و کربلا سفر می‌کنند، دریافت ارز مسافرتی برای عراق امکانپذیر است. برای دریافت این ارز مسافرتی افراد باید در سامانه سماح (samah.haj.ir) ثبت نام کنند. طبق اعلام ستاد مرکزی اربعین، مسافران کربلا در سال ۱۴۰۳می‌توانند ۵۰۰-۳۰۰ دلار ارز دولتی دریافت کنند.

شرایط جدید دریافت ارز مسافرتی با مراجعه به بانک ۱۴۰۳

قوانین جدید نحوه دریافت ارز مسافرتی در سال ۱۴۰۳ چگونه است؟ بانک مرکزی دو بانک را برای فروش ارز مسافرتی اعلام کرده است که شامل بانک ملی و ملت می‌شوند. لازم به ذکر است برای دریافت ارز مسافرتی از این بانک‌ها، باید به شعب ارزی آنها مراجعه کنید.

نحوه خرید ارز مسافرتی در سال ۱۴۰۳ از بانک‌ها به این‌گونه است که یک هفته پیش از پرواز باید با همراه داشتن مدارک به شعب ارزی بانک‌های نامبرده شده مراجعه کنید. مراجعه به بانک‌ها و پرداخت هزینه برای دریافت حواله ارز، باید بین ساعات ۹ صبح تا ۱۲:۳۰ باشد، زیرا قیمت اعلامی بانک مرکزی برای دریافت ارز مسافرتی تا این ساعت اعتبار دارد.

شرایط جدید دریافت ارز مسافرتی

با ارائه حواله ارز در شعب بانک فرودگاه و بعد از عبور از گیت مسافران، ارز مسافرتی به شما تحویل داده می‌شود. دلیل زمان تحویل آن هم این است که دست دلالان ارز کوتاه شود و تضمینی برای سفر قطعی شما باشد.

  • برای دریافت حواله ارزی از بانک ملت، حداقل از یک هفته قبل از پرواز اقدام کنید.
  • برای دریافت حواله ارزی از بانک ملی، حداقل ۴ روز قبل از پرواز اقدام کنید.

شرایط دریافت ارز مسافرتی از طریق اپلیکیشن بله

به منظور سهولت دریافت ارز مسافرتی برای مسافران، این امکان فراهم شده است که از طریق اپلیکیشن بله و بدون نیاز به مراجعه حضوری و اتلاف وقت، به‌راحتی برای ارز دولتی دریافت کنند. شرایط خرید ارز دولتی از اپلیکیشن بله بسیار راحت است. ابتدا باید این اپلیکیشن را دانلود کنید و در آن حساب کاربری برای خود بسازید.

سپس، به قسمت بانک من مراجعه کرده و روی ارز مسافرتی کلیک کنید. در ادامه، باید اطلاعات فردی خود (نام و نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، کد ملی، شماره گذرنامه، تاریخ تولد و کد پستی) را وارد کنید تا پس از تایید تعهدنامه، به بخش صفحه پروازی هدایت شوید. درنهایت، باید تاریخ پرواز، کشور مقصد، اسم فرودگاه، نوع و مقدار ارز را مشخص کنید تا به مرحله پرداخت هدایت شوید.

پس از انجام موفقیت‌آمیز این مراحل، یک شناسه فروش ۱۵ رقمی به شما داده خواهد شد. در تاریخ پرواز، باید به باجه بانک ملی ایران در فرودگاه یا دستگاه دریافت ارز مراجعه کرده و با این شناسه ۱۵ رقمی، ارز مورد نظر خود را دریافت کنید.

نحوه دریافت ارز مسافرتی در فرودگاه امام خمینی

همانطور که پیش از این گفتیم برای گرفتن ارز مسافرتی در فرودگاه امام می‌توانید پس از دریافت کارت پرواز اقدام کنید.

مراحل دریافت ارز مسافرتی در فرودگاه امام به شرح زیر است:

  • پس از ورود به فرودگاه و تحویل چمدان، کارت پرواز خود را دریافت کنید.
  • با دریافت کارت پرواز و عبور از گیت می‌توانید با استفاده از دستگاه‌های خودپرداز بانک ملی (در طبقه پایین فرودگاه) ارز خود را دریافت کنید.
  • برای دریافت ارز کافی است پاسپورت خود را اسکن کرده و کد پیگیری که هنگام واریز مبلغ ارز دولتی در سایت یا اپلیکیشن بله دریافت کردید، را وارد و ارز خود را به راحتی دریافت کنید.

با مراجعه به وبسایت my.ice.ir یا دانلود اپلیکیشن سامانه از طریق وبسایت ice.ir می‌توانید از سامانه آنلاین خرید ارز مسافرتی استفاده کنید.

شرایط دریافت ارز مسافرتی از طریق بانک ملت

اگر قصد دارید از طریق بانک ملت برای دریافت ارز مسافرتی خود اقدام کنید، باید به یکی از شعب منتخب بانک فروش ارز مسافرتی این بانک مراجعه کنید. پس از آن ضمن تکمیل فرم تقاضای ارز مسافرتی، مدارک لازم اعم از کارت ملی، گذرنامه، بلیط مسافرت هوایی و رسید پرداخت عوارض خروج از کشور را ارائه دهید. در نهایت معادل ریالی ارز درخواستی را پرداخت و رسید حواله را دریافت کنید.

در روز پرواز می‌توانید، در فرودگاه از طریق پایانه‌های خودپرداز ارزی بانک ملت در سالن ترانزیت و ترمینال‌های سلام، VIP و CIP شهر فرودگاهی برای دریافت خدمات ارزی بدون کارت اقدام کنید. راه دوم این است که به باجه بانک ملت در سالن ترانزیت فرودگاه مراجعه و با ارائه گذرنامه و رسید حواله برای دریافت ارز مسافرتی خود اقدام کنید.

مدارک لازم جهت دریافت ارز مسافرتی چیست؟

همانطور که از نام آن پیداست، ارز مسافرتی، برای مسافرت های خارجی افراد تخصیص داده شده و قیمت پایین تری نسبت به بازار ارز دارد. بدیهی است که اگر قصد استفاده و دریافت ارز مسافرتی ۱۴۰۳را داشته باشید، باید مدارک خاصی به همراه داشته باشید.

مدارک لازم جهت دریافت ارز مسافرتی عبارتند از:

  • اصل پاسپورت با اعتبار حداقل ۶ ماهه به همراه کپی از آن
  • اصل ویزا (در مورد کشورهایی همانند ترکیه که نیازی به ویزا ندارند، این مدرک نیز لازم نیست)
  • اصل کارت ملی و کپی از آن
  • اصل و کپی بلیط هواپیما با مهر آژانس هواپیمایی (در صورت اینترنتی بودن کد رهگیری و اطلاعات شرکت صادرکننده بلیط، تاریخ و زمان خرید باید روی آن قید شده باشد)
  • واریز وجه عوارض خروج از کشور
  • تکمیل فرم درخواست ارز در بانک یا به صورت الکترونیکی
  • مبلغ ریالی معادل قیمت دلار مبادلاتی در آن روز (هزینه کارمزد بانک را نیز باید در نظر بگیرید)
  • اصل رسید واریز مبلغ عوارض خروج از کشور
  • شماره موبایل و حساب بانکی معتبر

نکته مهمی که باید مورد توجه قرار دهید، اینکه حتما یک هفته پیش از سفر برای ثبت نام و ارائه مدارک مورد نیاز اقدام کنید. علاوه بر این، اگر گذرنامه خود را تعویض کرده‌اید، حتما گذرنامه موقت را همراه داشته باشید.

نحوه تهیه ارز مسافرتی با سامانه اینترنتی

اسفند ۱۴۰۰ سامانه برخط ارز مسافرتی با همکاری بانک مرکزی با بازار ارزی راه‌اندازی شده است. این سامانه بدین منظور راه‌اندازی شده تا متقاضیان دریافت ارز مسافرتی از صرف زمان طولانی در صف‌های بانک و صرافی‌ها بی‌نیاز شوند. بنابراین برای اطلاع از شرایط جدید دریافت ارز مسافراتی لازم است وارد این سامانه آشنا شوید. پس از بارگذاری مدارک خواسته شده، پیامک اطلاع‌رسانی را از بانک ملی دریافت می‌کنید. اگر نقص مدارک داشته باشید، این پیام حاوی رفع نواقص است.

پس از تایید نهایی مدارک مراحل بعدی باز می‌شود. با اتمام مراحل خواسته شده، فهرستی از بانک‌های ملی و ملت و صرافی‌های مجاز ارائه می‌شود که طی مدت ۲۴ ساعت می‌توانید برای دریافت ارز به بانک‌های گفته شده، مراجعه کنید.

نکات مهم در مورد ارز مسافرتی ۱۴۰۳

  • پروسه اخذ ارز مسافرتی از ۷ روز مانده به تاریخ پرواز تا روز پرواز قابل انجام است.
  • انجام عملیات هر روز از ساعت ۹ صبح  لغایت ۱۲:۳۰ (پنجشنبه ۱۱:۳۰) صورت می‌گیرد.
  • اگر پاسپورت شما به‌تازگی عوض شده یا المثنی گرفته‌اید، باید گذرنامه‌ خود را برای بررسی به متصدی بانک ارائه کنید.
  • به افراد زیر ۱۲ سال ارز تعلق نمی‌گیرد.
  • حضور صاحب پاسپورت هنگام دریافت ارز الزامی است.
  • به افراد مقیم خارج از کشور ارز دولتی تعلق نمی‌گیرد.
  • به افراد با گذرنامه‌های خدمات و سیاسی نیز ارز مسافرتی تعلق نمی‌گیرد.
  • اگر ارز مسافرتی برای سفر زیارتی خریداری می‌کنید، باید نام شما در پرتال سازمان حج و زیارت ثبت شده باشد.

نکات مهم در تامین و پرداخت ارز مسافرتی

نکات مهم در تامین و پرداخت ارز مسافرتی به شرح زیر است:

۱) تامین و پرداخت ارز مسافرتی (به صورت اسکناس) یک بار در سال امکان‌پذیر خواهد بود.

۲) براساس گزارش بانک مرکزی، تامین و پرداخت ارز مسافرتی (به صورت اسکناس) برای مسافران هوایی به مقصد کشورهای ارمنستان، آذربایجان، بلاروس، استونی، لتونی، لیتوانی، گرجستان، قزاقستان، قرقیزستان، مولداوی، روسیه، تاجیکستان، ترکمنستان، اوکراین، ازبکستان، ترکیه، افغانستان، بحرین، قطر، کویت، پاکستان، عمان، امارات متحده عربی و قبرس امکان‌پذیر خواهد بود.

دریافت ارز مسافرتی فرودگاه امام

۳) تامین و پرداخت ارز مسافرتی به مسافران با سن قانونی کمتر از ۱۲ سال امکان‌پذیر نیست.

۴) مدارک‌ مورد نیاز هنگام ارائه درخواست خرید ارز به بانک، گذرنامه‌ معتبر جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌، بلیط‌ مسافرت هوایی یک طرفه یا دو طرفه (کاغذی و یا الکترونیکی‌)، ویزای کشور مقصد (در مورد کشورهایی که نیاز به ویزا دارند) را شامل می‌شود.

۵) تامین و پرداخت ارز مسافرتی به ایرانیان مقیم خارج از کشور مجاز نیست؛ در رابطه با مصادیق ایرانیان مقیم خارج از کشور، بانک‌ها می‌توانند، مراتب را از وزارت امور خارجه استعلام کنند.

۷) در صورت امکان استفاده از سایر ابزارهای پرداخت (مثل کارت و حواله)، مجاز و مورد تاکید بانک مرکزی است.

چه مقدار ارز مسافرتی می توان از کشور خارج کرد؟

در سفرهای خارجی، هر مسافر تا مبلغ خاصی می‌تواند ارز به همراه خود داشته باشد و برای جابه‌جایی بیش از این مقدار اسکناس، قبل از خروج باید هماهنگی‌های لازم را با گمرک انجام دهد.

سقف مجاز ورود و خروج ارز مسافرتی

بر اساس مصوبه بانک مرکزی، سقف مجاز خروج ارز از کشور ۵ هزار دلار است. در صورتی که مسافران بخواهند اوراق بهادار از کشور خارج کنند، اوراق بهادارشان نیز باید از ارزشی معادل ۵ هزار دلار مصوب بانک مرکزی برخوردار باشد. همچنین، مقدار ارز مجاز برای ورود در کشور در سال ۱۴۰۳، ۵هزار دلار یا معادل ارزی و اوراقی آن است. در صورتی که افراد بخواهند ارز یا اوراق بهادار بیشتری از کشور خارج کنند، باید تاییدیه گمرک داشته باشند.

نحوه گرفتن ارز مسافرتی

در رابطه با سقف مجاز ورود و خروج ارز، بد نیست که نکات زیر را هم به یاد داشته باشید:

  • ترکیه هیچ محدودیتی در قبال مقدار ارز ورودی ندارد.
  • سقف ورود ارز به کشورهای اروپایی ۱۰ هزار یورو است و برای مبالغ بالاتر باید مجوز دریافت شود.
  • حداکثر مقدار مجاز ورود ارز به کشور امارات ۶۰ هزار درهم است و برای مبالغ بالاتر، مسافر باید هماهنگی‌های لازم را با گمرک انجام دهد.
ttt لیست کامل اشیا ممنوعه در فرودگاه امام

شرایط دریافت ارز دانشجویی ۱۴۰۳ چیست؟

شرایط دریافت ارز مسافرتی برای دانشجویان متفاوت است. اگر در یکی از مقاطع تحصیلی در یکی از دانشگاه‌های مورد تایید وزارت علوم و یا بهداشت تحصیل می‌کنید، می‌توانید برای دریافت ارز مسافرتی اقدام کنید. برای دریافت ارز دانشجویی باید مدارک مرتبط را به همراه داشته و در سامانه برخط nesha.msrt.gov.ir ثبت نام کنید.

یکی از شرایط مهم برای دریافت این ارز داشتن نمره قبولی در یکی از آزمون های زبان مورد تایید وزارت علوم است. باقی شرایط را می‌توانید در سامانه سجاد و موحد متناسب با رشته تحصیلی خود مشاهده کنید.

چه کسانی نمی‌توانند ارز دولتی ۱۴۰۳ دریافت کنند؟

همانطور که اشاره شد، افراد دارای گذرنامه خدماتی یا سیاسی و همچنین افراد مقیم خارج از کشور، نمی‌توانند ارز مسافرتی دریافت کنند.

با آگاهی کامل سفر کنید!

یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های مسافران در سفرهای خارجی، خرید ارز مسافرتی و اطلاع از حداکثر سقف مجاز ورود و خروج ارز است. با توجه به اینکه ارز مسافرتی با قیمتی پایین‌تر در مقایسه با قیمت ارز در بازار به افراد عرضه می‌شود، اغلب مسافران با اشتیاق از این فرصت استقبال می‌کنند. در این مطلب نکات مهم در مورد ارز مسافرتی ۱۴۰۳را مطرح کردیم و هر چیزی را که باید درباره دریافت آن بدانید، در اختیار شما قرار دادیم.

اگر سوالی در زمینه اخذ ارز مسافرتی دارید، آن را در بخش نظرات مطرح کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت به آن پاسخ دهند.

سوال‌ های متداول درباره دریافت ارز مسافرتی

مقدار ارز مسافرتی در سال ۱۴۰۳ چقدر است؟

در حال حاضر ۵۰۰ یورو ارز مسافرتی به تمام کسانی که قصد سفر به کشورهای خارجی دارند، پرداخت می‌شود.

ثبت نام ارز دولتی مسافرتی به چه کسانی تعلق نمی‌گیرد؟

به افراد دو تابعیتی و مقیم خارج از کشور، مسافران زیر ۱۲ سال، اشخاصی که گذرنامه‌های خدمات و سیاسی دارند، و مسافرانی که در یک سال اخیر ارز دریافت کرده‌اند، ارز مسافرتی تعلق نمی‌گیرد.

مسافران در زمان خروج از کشور چه مقدار ارز می‌توانند همراه خود داشته باشند؟

سقف مجاز خروج ارز از کشور در سفرهای هوایی ۵ هزار دلار یا معادل ارزی آن است.

برای گرفتن ارز دولتی به کجا مراجعه کنیم؟

شما می‌توانید ارز خود را از طریق صرافی‌های منتخب یا بانک‌های ملت و ملی که ارز دولتی می‌دهند، دریافت کنید.

سامانه ثبت نام ارز مسافرتی چیست؟

برای دریافت ارز مسافرتی، وارد وب سایت my.ice.ir شوید.

155 نظرات

    • سلام،
      اختلاف قیمت ارز دولتی و مسافرتی ۲۰۰ الی ۳۰۰ هزار تومان است. اما برای اطلاع دقیق از قیمت ارز می‌توانید به بانک‌هایی که ارز مسافرتی ارائه می‌دهند مراجعه کنید.

  1. سلام.(( در حال حاضر و طبق تصمیم بانک مرکزی پرداخت ارز مسافرتی از لیست دریافت کنندگان ارز دولتی حذف شده است؛ بنابراین نرخ ارز مسافرتی تفاوت چندانی با نرخ ارز در بازار آزاد نداشته بیشتر مسافران ترجیح می‌دهند ارز مورد نیاز خود را از صرافی‌ها و به صورت آزاد تهیه کنند.))
    یعنی از این به بعد ارز مسافرتی تعلق نمیگیره به مسافر ها؟ یعنی تفاوت زیادی با بازار آزاد ندارن؟

  2. سلام افرادی دم در صرافی ها اقدام به خرید ارز مسافرتی میکنن آیا فروختن ارز مسافرتی با کارت ملی اشکالی نداره

      • سلام دوست عزیز
        هم میتونین حضوری به بانک یا صرافی ها مراجعه کنید و هم با استفاده از سامانه ای که معرفی شده، مدارکتون رو آپلود کنید و وقت از صرافی بگیرید تا لازم نباشه زمان زیادی در صف بایستید.

    • با سلام خدمت شما دوست عزیز
      بعد از چک‌این و بررسی گذرنامه و ویزا می‌توانید برای دریافت ارز مسافرتی به شعبه بانک مستقر در فرودگاه مراجعه کنید.

      • سلام وقت بخیر من دو روزه تلاش میکنم ارزمسافرتی بگیرم پیام ارور میده که شماره شما با کد ملی هماهنگ نیست در صورتیکه پیشخوان مراجعه کردم و خطبه نام خودم هست و هیچ مشکلی نیست کسی می‌تونه کمکم کنه؟ چکنم؟

      • سلام من ارزمو تو فرودگاه جا گذاشتم یادم رفت تحویل بگیرم اولین بارمه که دارم میرم سفر خارج از کشور الانم من ایران نیستم چکار کنم ارزمو بگیرم اینجا هم نیاز دارم

        • سلام ،دوباره برگشتی ایران و دوباره قصد خروج از ایران داشتی میتونی بری از باجه بانک مستقر در فرودگاه و بگیری .ارز شما محفوظه

    • با سلام خدمت شما دوست عزیز
      درست است که در حال حاضر نرخ ارز مسافرتی تفاوت زیادی با ارز آزاد ندارد اما با این حال برخی از مسافران خارج از کشور همچنان ترجیح می‌دهند این ارز را برای سفرشان تهیه کنند. بنابراین این مطلب به کار آنهاخواهد آمد.

      • بنده خودم کارمند بانک تحارت هستم حدود یک ساله طبق بخشنامه فروش ارز مسافرتی ممنوع شده ، میتونید حضورا به یکی از واحدهای ارزی مراجعه کنید تا با جواب منفی مواجه بشید ، با اطلاع رسانی نادرست شما وقت مردم تلف میشه

        • سلام دوست عزیز
          اگر فرودگاه های ایران منظورتان هست که بعید است ولی میتونین با اطلاعات فرودگاه تماس بگیرین و مطمئن بشین.
          کشورهای خارجی هم بستگی به مقصد دارند.

  3. من امروز ارز مسافرتی گرفتم برای سفر به ترکیه، مقدارشم ۵۰۰ یورو هست که از قرار هر یورو ۳۱۳۲۰ حواله گرفتم.

    • سلام به شما دوست عزیز
      بدون مدارک سفر نمی‌توانید ارز مسافرتی دریافت کنید. ارز مسافرتی پس از چک‌این و بررسی گذرنامه و ویزا و ارائه حواله به شعب بانک مستقر در فرودگاه به شما پرداخت می‌شود.

  4. با درود و احترام
    من اقامت اروپا دارم و پاسپورت ایرانی در پاسپورتم نوشته مقیم خارج، پروازم از ایران هست ، میتونم ارز مسافرتی دریافت کنم؟

  5. ارز مسافرتی رو صرافی ها هم میدن با بلیط و ویزا و گذرنامه و عوارض خروجی. دیگه دست بانک نیست تا ۲۴۰۰ دلار میدن

    • با سلام خدمت شما دوست عزیز
      تمامی فرودگاه‌های بین‌المللی دارای شعب بانک برای پرداخت ارز مسافرتی هستند.
      برای دریافت حواله با امور مشتریان بانک مورد نظرتان تماس بگیرید و شرایط را به صورت دقیق جویا شوید.

      • باسلام وخسته نباشید امسال یعنی سال ۴۰۱ هم ارز مسافرتی پرداخت میشه؟اگه میشه مبلغش چقدره وایا تفاوت چندانی داره وباتوجه به اینکه من زمینی سفر میکنم واز تهران تور رزرو کردم ایا از بانکای اصفهان میتونم ارز بگیرم؟ممنونم از زحماتتون

        • سلام دوست عزیز
          بله سقف ارز مسافرتی در سال ۱۴۰۱ برای کشورهای با ویزا به صورت هوایی ۵۰۰ یورو است و برای کشورهای بدون ویزا چه به صورت هوایی، زمینی، ریلی و دریایی معادل ۳۰۰ یورو است. که حتما برای گرفتن ارز باید بلیط و ویزاتون رو گرفته باشین.

  6. درود بر شما
    برای خرید ارز مسافرتی از صرافی، تماس گرفتم و عنوان کردند فرد متقاضی ارز ( به شرط ارائه مدارک کامل مربط به سفر مثل بلیط، ویزا پرداخت عوارض خروج ) باید سیم کارت هم به نامشون باشه؛
    اما موضوع این هست که به نام افراد زیر ۱۸ سال سیم کارت صادر نمیشه و فرزند من چند ماه تا ۱۸ سال داره به نظرتون باید چی کار کرد؟

    • سلام دوست عزیز
      همان طور که در متن اشاره شده ارز مسافرتی برای کشورهای مشترک المنافع و هم‌مرز با ایران ۵۰۰ یورو و برای سایر کشورها ۱۰۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارزها محاسبه می شود. همچنین لیست کشورهای مشترک‌المنافع در همین مطلب آمده است و نپال جزو آنها نیست؛ بنابراین می‌توانید ۱۰۰۰ یورو یا معادل آن را به عنوان ارز مسافرتی دریافت کنید.

  7. سلام علی عزیز
    باتوجه به ساعت و تاریخ پروازتون، گیت مربوط به پرواز شما باز خواهد بود و نگرانی نداشته باشید
    سفرتون خوش و آرام

  8. با سلام یک سوال داشتم، برای ثبت نام در سامانه جدید برای دریافت ارز ، سامانه غیر فعال می باشد از طریق دیگر نمی توان ارز مسافرتی دریافت کرد؟

    • سلام دوست عزیر
      سامانه به منظور نوبت دهی در صرافی ها طراحی شده تا نیازی به منتظر موندن در صف های طولانی نباشه. اما شما می تونید بدون ثبت نام در سامانه هم با مراجعه به صرافی ها، ارز مسافرتی خودتون رو دریافت کنید.

  9. درود و روزبخیر
    برای دریافت ارز مسافرتی برای سفرهای زمینی مثل وان ترکیه چه مدارکی لازمه و کلا چطر پرداخت میشه چون دیگه بلیطی در کار نیست.
    ممنونم

  10. سلام
    من می تونم روز پروازم از صرافی داخل فرودگاه ارز مسافرتی بگیرم؟ باید نوبت گرفته بشه قبلش یا همون موقع می تونم برم صرافی ارز تهیه کنم؟

    • حمید عزیز
      سلام امکان تمام شدن ارز زودتر از موعد در صرافی های فرودگاه زیاد است بهتره ارزتون رو قبل از رفتن به فرودگاه تهیه کنین که بابت دریافتش به مشکلی برنخورین.

  11. سلام روزتون بخیر
    گفته شده فقط ۵۰۰۰ یورو امکان خروج از کشور هست. من حدودا یکماه عازم کانادا هستم که یک خونه به مبلغ ۳۶۰۰ دلار اجاره کردم. امکانش نیست با حدودا ۱۴۰۰ دلار در یک ماه موند. پکار می بایست کرد؟
    ضمنا اگر ۲۰۰۰ دلار به کارت ملی گرفته شده باشه امکان خرید ۵۰۰ دلار مسافرتی هم هست؟
    تشکر از پاسختون

    • لاله عزیز
      سلام و درود
      دریافت ارز هم با کارت ملی و هم ارز مسافرتی مربوط به صرافی ها است و چون ممکنه قوانین روزانه تغییر کنه بهتره برای اطمینان خاطر با یک صرافی تماس بگیرین.

  12. سلام
    بلیط رفت من کنسل شده و بابت حواله ی ارزی پول پرداخت کردم چطوری پولو پس بگیرم؟ اگه زمینی برم میتونم حواله رو نقد کنم اگه میشه کجا باید نقدش کنم؟
    ممنون

    • سیاوش جان
      روزت بخیر
      حواله ارزی را می تونی از بانک یا فرودگاه بگیری، اگر هم پولی پرداخت کردی بهتره به بانکی که حواله رو گرفتی مراجعه کنی تا اگر اقدامی نیاز هست، انجام بدی.

  13. سلام.من دوم فرودین ۱۴۰۲ به اروپا پرواز دارم.تو سال ۱۴۰۱ از ارز دولتی استفاده کردم.آیا زمان مراجعه به بانک در اسفند ماه سال جاری تاریخ پرواز من لحاظ میشه و دوباره ارز بهم تعلق میگیره؟یا باید در سال جدید به بانک مراجعه کنم؟

    • سلام مسلم عزیز
      اگر تاریخ پروازتون در سیستم ثبت شده باشه به احتمال زیاد صرافی ارز بهتون میده.
      باز برای مطمئن شدن حتما از صرافی یا بانک سوال کنید تا مسئله ای براتون پیش نیاد.

  14. سلام من اگر حواله داشته باشم یا بگیرم برای ارز مسافرتی ۵۰۰ دلار ،چون روز پروازم تعطیل هست ایا باجه برای تحویل باز هست یا روز قبلش باید برای گرفتن اقدام کنم

    • سلام علی عزیز
      برای اطلاع از باز بودن باجه های فرودگاه با شماره تلفن ۰۲۱۵۱۰۰۱۱۸ تماس بگیرین اما برای اینکه دچار مشکل نشین بهتره چند روز جلوتر اقدام کنین.

  15. سلام.برای بالی اندونزی میخوایتم بدونم چند یورو ارز مسافرتی میدن و پرواز ما ساعت ۳ صبحه،میخواستم بدونم بانکها فرودگاه اون موقع خدمات میدن.ممنون

    • سلام احسان عزیز
      امیدواریم سفر خوب و خوشی به بالی داشته باشید.
      حدود ۵۰۰ یورو ارز به شما تعلق می‌گیرد که برای این کار باید وارد سامانه برخط my.ice.ir شوید. در این سامانه می‌توانید میزان و نوع ارز مورد نظر خود را وارد کرده و نزدیک ترین شعبه صرافی برای دریافت ارز خود را وارد کنید. بعد از تکمیل این مراحل، یک پیامک در خصوص تایید و یا عدم تایید شعبه مربوطه برای درخواست شما ارسال می‌شود که جزئیات دقیق تاریخ و محل دریافت ارز دولتی را دارد. بهتر است یکی دو روز قبل از پرواز نسبت به دریافت ارز خود اقدام کنید تا دچار مشکل نشوید.

  16. سلام‌
    امروز تاریخ برج ۲ ۱۴۰۲
    میخواستم ببینم برا کشوری ک ویزا داریم چقد بهمون دلار مسافرتی تعلق میگیره
    ممنون میشم جوابمو بدید

  17. سلام وقت بخیر
    نحوه دریافت ارز دولتى از چه طریق مى باشد؟
    و روال کاریش به چه صورته؟
    از بانک ها میشه اقدام کرد یا فقط صرافى؟
    و مدارک مورد نیاز براى سفر هوایى که ویزا داشته باشه چه چیزایى هستش؟

    • سلام دوست عزیز
      برای دریافت ارز مسافرتی هم می‌توانید از طریق بانک و هم صرافی‌ها اقدام کنید. نحوه دریافت ارز از بانک ملی به صورت زیر است:
      برای این کار باید وارد سامانه برخط my.ice.ir شوید. در این سامانه می‌توانید میزان و نوع ارز مورد نظر خود را وارد کرده و نزدیک ترین شعبه صرافی برای دریافت ارز خود را وارد کنید. بعد از تکمیل این مراحل، یک پیامک در خصوص تایید و یا عدم تایید شعبه مربوطه برای درخواست شما ارسال می‌شود که جزئیات دقیق تاریخ و محل دریافت ارز دولتی را دارد.
      مدارک مورد نیاز برای کشورهایی با ویزا متفاوت است، اما از مهم ترین مدارک، پاسپورت با اعتبار حداقل ۷ ماهه و تمکن مالی برای برخی از کشورهاست. برای اطلاعات دقیق می‌توانید با بخش تور فلای تودی به شماره ۴۲۴۰۵۰۰۰-۰۲۱ در ارتباط باشید.

  18. سلام دوست عزیز برای کسی که پاسپورت آمریکایی داره و ۲۰ سال از ایران خارج نشده و الان با پاسپورت امریکایی میخواد از ایران خارج بشه آیا ارز مسافرتی تعلق میگیره؟ چون پاس ایرانیم که ویزا توش نداره ؟ با پاس خارجی ایا من مقیم حساب میشم ؟ چجوری میتونم ارز مسافرتی دریافت کنم؟؟؟

    • سلام دوست عزیز
      معمولا ارز به پاسپورت های ایرانی تعلق می‌گیرد، از طرفی چون قوانین ارز متغیر هست، بهتره برای دریافت آخرین اطلاعات دریافت ارز به یکی از شعب بانک های ملی و ملت مراجعه کنید.

  19. سلام
    در اپلیکیشن بله برای ارز ثبت نام کردم ‌مبلغ رو واریز کردم تاریخ پروازم ۲/۴۰دقیقه بامداد ۲۱خرداده پروازو ۲۰خرداد ثبت کردم مشکلی پیش نمیاد؟

  20. سلام خانم صبا پلاشانی من یه سوال داشتم
    من برای سفر ترکیه ارز مسافرتی درخواست دادم اونم از طریق اپلیکشن بله، حالا اگر من فردا این ۵۰۰ دلار دریافت نکنم میتونم مجدد برای سفر دیگه ای ۲۰۰۰ دلار دریافت کنم یا این ۱۵۰۰ دلار دیگه اصلا نمیتونم بگیرم
    و اینکه برای این ۵۰۰ دلار هم باید حساب ارزی باز کنم یا خیر؟

    • سلام دوست عزیز
      برای دریافت اطلاعات دقیق درباره ارز مسافرتی بهتره که با کارشناسان یا پشتیبانان بله در ارتباط باشید.

    • سلام و وقت بخیر
      در حال حاضر تنها مرجع برای دریافت ارز مسافرتی، بانک ملی هست. باید در این بانک حساب ارزی داشته باشین. ضمنا بانک تنها ۵۰۰ دلار پرداخت میکنه و مابقی را باید در فرودگاه دریافت کنین. در خصوص اینکه اگر دریافت نکنید، برای سفر بعد بتونین بیشتر دریافت کنین، طبق قوانین بانک هست و باید از بانک ملی که ارز رو می گیرید، جویا بشید.

      • دوست عزیز ارز سهمیه ای مقدارش ۲۰۰۰ دلار هست و نیاز به باز کردن حساب ارزی داره، ارز مسافرتی ۵۰۰ دلار هست که با در دست داشتن حواله ای که چند روش میشه گرفتش، در فرودگاه پرداخت میشه، این دو مورد با هم متفاوتند

  21. درود بر شما وقت به خیر
    قصد مسافرت زمینی به ترکیه از مرز رازی را داریم
    امکان دریافت ارز مسافرتی از این مرز می باشد؟
    با سپاس

  22. سلام
    ما در برنامه بله ثبت نام کردیم و شناسه گرفتیم ولی بدون دریافت ارز از خودپرداز پرواز کردیم آیا ۸ روز بعد موقع مراجعت می‌توانیم ارز را دریافت کنیم؟

  23. با خوندن نظرات به هوش سرشار ما ایرانی ها میتونیم پی ببریم.حالا خوبه این هموطنان همه مسافرت خارجی داشتن ولی هنوز کمترین اطلاع از دریافت ارز مسافرتی ندارن.جالب اون هموطن مدعی اقامت داشتن اروپاست که بدنبال ۵۰۰ دلار ارز دولتی است

    • سلام دوست عزیز
      هر فرد در هر سال فقط یکبار میتونه ارز دولتی دریافت کنه و زمان خاصی هم نداره، هر زمانی که نیاز داشته باشید میتونید اقدام کنید.

  24. سلام
    برای دریافت ارز مسافرتی در فرودگاه ساعت مشخصی هست؟
    یعنی اگر پروازم بعدازظهر باشه میتونم بگیرم؟ ثبت نام آنلاین انجام دادم
    سوال دوم اینکه نوع دلار آبی هست یا سبز؟ از فرودگاه تبریز

  25. سلام وقت بخیر ببخشید یه سوال داشتم برای گرفتن ارز مسافرتی برای بار اول باید ارز بخرم یا با گرفتن بلیط و پاسپورت از بانک حواله بهم تعلق میگیره یا نه ممنون میشم به اینسوالم پاسخ بدهید🙏😓

    • سلام دوست عزیز
      وقتی بلیط و ویزاتون رو تهیه کردید، ۷ روز مانده به تاریخ پرواز میتونید از طریق اپلیکیشن بله برای دریافت ارز مسافرتی اقدام کنید..

  26. سلام
    سوال :
    برای تهیه تور لحظه اخری ارزان قیمت به فرودگاه مراجعه کرده از قضا بتونم بلیط هم تهیه کرده باشم ،ایا همون فرودگاه میتونم ارز مسافرتی مو با توجه به نزدیک بودن پرواز در حد دو سه ساعت باقی مانده حواله ارز وخود ارز دریافت کنم .

    • سلام دوست عزیز
      وقت بخیر.

      برای دریافت ارز مسافرتی باید از ۷ روز قبل از سفر اقدام کنید، در چند ساعت باقی مانده به پرواز، ممکن است که از نظر سرعت انجام امور، پرداخت صحیح و دریافت ارز به مشکل بخورید.. اما برای اطلاعات بهتر میتونید از باجه بانک ملی در فرودگاه سوال کنید.

  27. سلام . من ۲۰۰۰ دلار سهمیه ارز دولتی با کارت ملی امسال گرفتم. ۵۰۰ دلار ارز مسافرتی هم میتوانم با بلیط بگیرم

  28. چگونه بعضی ها در طول یک سال هم ارز دولتی سهمیه کارت ملی و هم ارز مسافرتی گرفته اند؟ آیا اینها از هم جدا هستند؟

    • سلام دوست عزیز
      بله ارز دولتی با ارز مسافرتی تفاوت داره. ارز مسافرتی در هر سفر خارجی به شما تعلق میگیره و برای دریافتش حتما باید بلیط رفت و برگشت خودتون رو گرفته باشید. هفت روز مانده به تاریخ سفر، میتونید از طریق اپلیکیشن بله ارزتون را تا سقف ۵۰۰ دلار خرید کنید و در روز پرواز، در فرودگاه از باجه های مخصوص دریافت کنید.
      اما ارز دولتی تا سقف ۲۰۰۰ یورو به هر کد ملی و یکبار در سال تعلق میگیره که برای دریافتش باید حساب ارزی داشته باشید و به صرافی های دولتی مراجعه کنید.

  29. سلام، وقت به خیر. من از طریق سامانه ثبت نام کردم برای دریافت ارز دولتی اما هنگام خروج موفق یه دریافت ارز نشدم. آیا این مقدار ارز برای من محفوظ میماند؟

  30. سلام وقت بخیر من ارز رو اینترنتی خرید کردم پول از حساب من کسر شد ولی SMS نیامد چگونه میتوانم ارز و از ATM دریافت کنم ممنون میشم راهنمایی کنید

  31. سلام وقتتون بخیر
    هر کد ملی در سال میتونه هم ارز مسافرتی ۵۰۰ دلاری بگیره و هم ارز دولتی ۲۱۰۰ دلار؟
    اگر من ارز دولتی ۲۱۰۰ دلار بگیرم آیا میتونم برای ارز مسافرتی اقدام کنم ؟

  32. سلام. من یک سوالی داشتم. من اگر سفر هوایی به ارمنستان و یا گرجستان یا ترکیه داشته باشم ایا میتونم با قانون جدید ۱۰۰۰ دلار ارز مسافرتی را دریافت کنم؟ چون این کشورها نیازی به ویزا ندارند میخواستم بدونم این ارز به این ۳ کشور هم تعلق میگیره با انجام سفر هوایی؟

  33. سلام
    دریافت ارز مسافرتی گفته شده سالی یک بار یعنی حتما باید ۳۶۵ روز گذشته باشه از تاریخ دریافت؟
    یا میشه مثلا اسفند ۱۴۰۲ دریافت کرد دوباره خرداد ۱۴۰۳ هم گرفت؟

  34. سلام من در سال ۱۴۰۲ یکبار ارز مسافرتی ۲۱۰۰ دلاری از طریق صرافی و بانک ملی گرفتم. آیا می تونم الان برای مسافرت به عمان دوباره ارز دولتی بگیرم ؟

  35. سلام من دی ماه ۱۴۰۲ژانویه ۵۰۰دلار ارز از دولتی گرفته بودم برای رفتن به قبرس. حالا بازمیخام پرواز هوایی مجددا به خارج از کشور سفرکنم عایا این ارز دولتی با کارت ملی برای من شامل میشه توهمین سال اسفندماه؟؟؟

    • با سلام
      کاربرگرامی، ارز مسافرتی برای شهروندان ایرانی با کدملی و پاسپورت ایرانی است و در طول سال تنها یک بار به افراد تعلق می گیرد.

  36. سلام خسته نباشید سوالی داشتم بنده وهمسرم آذرماه ۱۴۰۲ ارز مسافرتی سفر به ترکیه گرفتیم آیا میتوانم در اردیبهشت۱۴۰۳ دوباره ارز مسافرتی بگیریم؟ با سپاس

    • با سلام
      کاربر گرامی ، با توجه به اینکه در سال هر شهروند ایرانی یک مرتبه می تواند از ارز مسافرتی استفاده کند، از همین رو در سال جدید با توجه به قوانین می توانید از این ارز استفاده کنید.

  37. سلام من فردا پرواز دارم ایا الان درخواست ارز دولتی کنم هم میتونم موقع پرواز ارزمو بگیرم یا باید بینشون چند روز فاصله باشه ؟!

    • با سلام
      کاربر گرامی برای دریافت ارز مسافرتی باید از ۴ تا ۷ روز پیش از سفر خود اقدام کنید. در این مطلب به طور کامل به راهکارهای دریافت این ارز اشاره کردیم.

  38. سلام وقت بخیر من برای سفر کربلا ۱ خرداد ۱۴۰۲ ارز مسافرتی ۵۰۰ دلار دریافت کردم.الان برای ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ مجدد بلیط دارم سوالم اینجاست هنوز یکسال تموم نشده میتونم ارزمسافرتی دریافت کنم؟
    تخصیص ارز در هر سال یکباره؟
    یا ۱ سال از زمان دریافت باید گذشته باشه؟

    با سپاس و درود

    • با سلام
      کاربرگرامی، بر اساس قانون شهروندان ایرانی با هر کد ملی می توانند در طول سال یکبار ارز مسافرتی دریافت کنند. با این شرایط، این امکان برای شما وجود دارد که در سال جدید برای دریافت ارز مسافرتی اقدام کنید. با این وجود برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به وبسایت my.ice.ir برای ثبت درخواست خود مراجعه کنید.

  39. درود
    دختر من ۱۶ سالش هست و به تنهایی قراره برای اولین بار از کشور خارج شود.
    میشه لطفا بفرمایید برای گرفتن ارز دولتی من باید چکار کنم؟
    با سپاس

    • با یسلام
      کاربرگرامی، رای دریافت ارز مسافرتی باید یک هفته پیش از پرواز با همراه داشتن مدارک به شعب ارزی بانک‌های ملی یا مراجعه و پس از طی مراحل مورد نظر، حواله ارز مسافرتی را دریافت کنید. پس از آن در روز پرواز، با ارائه حواله ارز در شعب بانک فرودگاه و بعد از عبور از گیت مسافران، ارز مسافرتی به شما تحویل داده می‌شود. جزییات کامل در مطلب “راهنمای دریافت ارز مسافرتی سال ۱۴۰۳” به طور دقیق بیان شده است.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید