ثروتمند بودن فقط به معنی خرید جت های شخصی، کشتی و هتل نیست. این روزها بسیاری از افراد ثروتمند، پول خود را صرف خرید پاسپورت دوم می کنند. طبق تحقیقات شرکای جهانی، ۸۹ درصد از مردم علاقمند به داشتن پاسپورت دوم و بیش از ۳۴ درصد از آن ها به دنبال سرمایه گذاری برای دریافت این پاسپورت ها هستند.

خرید بلیط هواپیما خارجی

 خوشبختانه، برخی از کشورها این امکان را دارند که از طریق برنامه‌های شهروندی مانند سرمایه گذاری (پرداخت پول) پاسپورت دوم به فرد بدهند. در این مطلب از مقاله گردشگری فلای تودی قصد داریم به بررسی امکان خرید پاسپورت دوم و ویژگی‌های آن بپردازیم، پس همراه ما باشید.

پاسپورت چیست؟

1 9

پاسپورت به عنوان یک مدرک شناسایی بین المللی شناخته می‌شود؛ به عبارتی پاسپورت، هویت و تابعیت افراد را مشخص می‌کند. اعتبار هر پاسپورتی به معنی جایگاه آن کشور و تعداد کشورهایی است که می‌توان بدون ویزا به آن‌ها سفر کرد. مدارک لازم برای پاسپورت دوم و مدت زمان تمدید پاسپورت دوم در هر کشوری متفاوت خواهد بود.

چگونه پاسپورت دوم بگیریم؟

برای اخذ پاسپورت دوم، راه‌های مختلفی وجود دارد. اگر نوزادی که در یک کشور به دنیا می‌آید، پدر و مادر او تابعیت کشور دیگری داشته باشند؛ این فرد دو تابعیتی و دارای دو پاسپورت می‌شود. اما اگر فردی پس از رسیدن به سن قانونی بخواهد پاسپورت دوم بگیرد، باید از طریق دریافت اقامت موقت یا سرمایه گذاری اقدام کند.

  • دریافت اقامت موقت: یکی از شرایط گرفتن پاسپورت دوم، دریافت اقامت موقت است. با مهاجرت کاری یا تحصیلی می‌توان اقامت موقت کشور مورد نظر را دریافت و پس از آن برای اقامت دائم اخذ پاسپورت دوم اقدام کرد.
  • سرمایه گذاری در کشور مورد نظر: سرمایه گذاری در کشور مورد نظر، سریع ترین راه گرفتن پاسپورت دوم به حساب می‌آید. این روش هزینه بالایی نسبت دریافت موقت دارد اما، در زمان کمتری نتیجه خواهد داد. سرمایه گذاری شامل خرید ملک و مستغلات، ثبت شرکت و… می‌شود که در هر کشور، میزان سرمایه گذاری با توجه به قوانین آن کشور تعیین خواهد شد.

مزایای دریافت پاسپورت دوم

نوری کتز، رئیس شرکت مشاوره سرمایه گذاری اپکس گفت: برای بسیاری از ثروتمندان، داشتن پاسپورت دوم یا سوم برای سفر بسیار اهمیت دارد و آن‌را نشانه تمکن مالی بالا می‌دانند. از دیگر مزیت‌های شهروند دوم بودن می‌توان به پرداخت کمتر مالیا نسبت به کشور مبدا اشاره کرد که موجب کنترل کردن بار مالیاتی ثروتمندان خواهد شد.

2

با خرید پاسپورت دوم می‌توان در آن کشور حساب بانکی افتتاح کرد. دریافت اقامت برای سایر اعضای خانواده، بهره مندی از حقوق شهروندی و… از دیگر مزایا خرید پاسپورت دوم به شمار می‌رود.

اقامت، فرایندی دائمی به شمار می‌رود و نمی‌تواند از فرد گرفته شود؛ مگر اینکه فرد تحت شرایط جعلی اقدام به اخذ شهروندی کرده باشد. در بعضی مواردی که قوانین تغییر می‌کنند، قوانین ویزا نیز ممکن است، تغییر پیدا کند؛ در این حالت اقدام به دریافت ویزا یک کشور دیگر، گزینه بهتری به حساب می‌آید.

1۲۳ کشوری که در ازای پول پاسپورت دوم می دهند – قسمت دوم

کشورهایی که با سرمایه گذاری اقامت می‌ دهند؟

با سرمایه گذاری (خرید ملک و مستغلات یا ثبت شرکت) می‌توان اقامت برخی کشورها را دریافت کرد. سرمایه گذاری در ملک به عنوان محبوب ترین روش سرمایه گذاری شناخته می‌شود. پروسه مهاجرتی با خرید ملک نسبت به سایر روش‌های سرمایه گذاری آسانتر بوده و همراه داشتن خانواده یکی دیگر از این مزیت‌ها به شمار می‌رود.

مکزیک | Mexico

3

مکزیک گزینه خوبی برای اخذ گرفتن پاسپورت دوم ، به حساب می‌آید. هزینه سرمایه گذاری در مکزیک نسبت به سایر کشورها پایین‌تر بوده و از اعتبار بالایی برای سفر بدون ویزا به کشورهای مهمی نظیر کانادا، آمریکا، استرالیا و سایر کشورهای اروپایی و آسیایی برخوردار است.

ترکیه | Turkey

4

ترکیه به دلیل نزدیکی به ایران و کوتاه بودن پروسه زمانی از محبوبیت بالایی برای خرید پاسپورت دوم به حساب می‌آید. با خرید ملک به ارزش ۲۵۰ هزار دلار، امکان دریافت اقامت دائم در ترکیه وجود دارد. با دریافت پاسپورت دوم ترکیه امکان سفر بدون ویزا به ۱۱۰ کشور فراهم خواهد شد.

گرجستان | Georgia

5

گرجستان، یکی از کشورهای مناسب برای خرید پاسپورت ارزان برای ایرانیان به شمار می‌آید. با سرمایه گذاری حداقل ۱۲۵ هزار یورویی در کمتر از شش ماه، تابعیت این کشور به شما اعطا خواهد شد.

مالت | Malta

6

ارزانترین پاسپورت دوم در اتحادیه اروپا را می‌توانید از طریق کشور مالت دریافت کنید. با اخذ پاسپورت دوم مالت، در تمامی کشورهای اروپا می‌توانید سفر کنید. پاسپورت دوم با توجه به مدت زمان ۱۲ ماهه و ۳۶ ماهه، باید مبلغی بین ۷۵۰-۶۰۰ هزار یورو یا اجاره ماهیانه ۱۶ هزار یورو درسال به علاوه ۱۰ هزار یورو کمک مالی به سازمان‌های خیریه دولتی بپردازید.

دومینیکا | Dominica

کشور دومینیکا به دلیل هزینه پایین، آسانی و کوتاه بودن پروسه زمانی، بهترین کشور برای گرفتن پاسپورت دوم به شمار می‌رود. دومینیکا در دریای کارائیب واقع شده است. با دریافت پاسپورت دومینیکا اجازه دسترسی به ۷۰ کشور بدون ویزا را خواهید داشت.

7

دو روش برای اخذ اقامت در دومینیکا وجود دارد:

  • پرداخت ۱۰۰٫۰۰۰ دلار به صندوق ملی اصلاحات، برای یک متقاضی یا پرداخت ۲۰۰٫۰۰۰ دلار برای ۴ نفر یا یک خانواده.
  • سرمایه گذاری ۲۰۰٫۰۰۰ دلار در املاک و مستغلات

مولداوی | Moldova

8

کشور مولداوی با امکان سفر به ۱۲۱ کشور دنیا و مدت زمان سه ماهه در صدور پاسپورت دوم، یکی از محبوب ترین کشورها برای دریافت ویزا دوم محسوب می‌شود. مولداوی در شرق اروپا قرار دارد. برای اقامت در مولداوی حداقل باید در سرمایه گذاری‌های زیر مشارکت داشته باشید:

  • مشارکت غیر قابل استرداد در صندوق سرمایه گذاری دولتی با پرداخت ۱۰۰٫۰۰۰ یورو برای یک نفر متقاضی به اضافه ۳۵٫۰۰۰ یورو برای آژانس ها و ارائه دهندگان خدمات، ۵٫۰۰۰ یورو برای دولت، ۶٫۰۰۰ یورو هزینه های مربوط به شرکت و ۳۰۰ یورو برای گذرنامه بیومتریک

لتونی | Latvia

لتونی در همسایگی کشور پرتغال و اسپانیا واقع شده است. پاسپورت لتونی با رتبه ۱۱، یکی از قدرتمندترین پاسپورت‌ های دنیا با امکان سفر به ۱۸۱ کشور، محسوب می‌شود.

برای اقامت لتونی موارد زیر مورد نیاز است:

  • سرمایه گذاری حداقل ۲۸۶٫۰۰۰ یورو در یک موسسه اعتباری طی یک دوره ۵ ساله
  • سرمایه گذاری در سهام برای یک شهروند خارجی، باید حداقل ۳۶٫۰۰۰ یورو باشد که باید مبلغ ۲۸٫۶۰۰ یوورو نیز سال بعد پرداخت کنید.
9 copy

به این ترتیب پس از موارد فوق، شخص می‌تواند بعد از ۵ سال برای شهروندی این کشور درخواست بدهد. شرط اصلی لتونی برای دادن اقامت به افراد، یاد گرفتن زبان آنهاست و از آنجایی که یاد گرفتن زبان لتونیایی برای بزرگسالان غیرممکن است، در نتیجه افراد کمی هستند که موفق به دریافت شهروندی این کشور می‌شوند.

 سنت لوسیا | Saint Lucia

9

سنت لوسیا کشوری واقع در دریای کارائیب است و با دریافت پاسپورت آن امکان سفر به ۱۴۷ کشور جهان را خواهید داشت. سه روش برای اخذ اقامت در سنت لوسیا وجود دارد:

  • پرداخت حداقل ۱۰۰٫۰۰۰ دلار به صندوق ملی اقتصادی سنت لوسیا
  • سرمایه گذاری حداقل ۳۰۰٫۰۰۰ دلار دو توسعه املاک و مستغلات
  • سرمایه گذاری ۳٫۵ میلیون دلاری در یکی از پروژه های شرکتی که قبلا با انجام آن موافقت شده است.

رزرو هتل خارجی

آنتیگوآ و باربودا | Antigua and Barbuda

آنتیگوآ و باربودا کشوری واقع در دریای کارائیب است. با تابعیت این کشور اجازه سفر به ۱۵۱ کشور را بدون ویزا را خواهید داشت. از مزایای پاسپورت آنتیگوا و باربودا می‌توان به اقامت دائم، دسترسی آسان به ایالت متحده و کانادا، تابعیت به نوزاد تازه متولد شده به صورت موروثی و… اشاره کرد.

10

سه روش برای اخذ اقامت از طریق سرمایه گذاری در این کشور وجود دارد:

  • سرمایه گذاری حداقل ۴۰۰٫۰۰۰ دلار در املاک و مستغلات
  • پرداخت ۱۰۰٫۰۰۰ دلار به صندوق توسعه ملی
  • سرمایه گذاری ۴۰۰٫۰۰۰ دلار در مشاغل تجاری که موجود هستند ولی به تازگی ایجاد شده‌اند.

 سنت کیتس و نویس | Saint Kitts and Nevis

کشور سنت کیتس و نویس در دریای کائیب قرار دارد. در پی ویرانی که سال پیش به دلیل طوفان در سنت کیتس و نویس ایجاد شد، قیمت های اقامت از طریق سرمایه گذاری تا حدودی تعدیل شد. از آن جایی که این کشور سال پیش معاهدات سفر را با کشورهایی نظیر روسیه، مولداوی، نپال، هند، اندونزی، رواندا و تایوان امضا کرد، شهروندان این کشور همچنین اجازه دسترسی به ۱۵۷ حوزه قضایی در سراسر جهان را دارند.

11

برای اخذ اقامت این کشور گزینه های زیر در دسترس است:

  • پرداخت غیر قابل استرداد ۲۵۰٫۰۰۰ دلار برای یک نفر متقاضی برای توسعه صنایع جایگزین و اقتصاد این کشور
  • پرداخت غیر قابل استرداد ۳۰۰٫۰۰۰ دلار به SIDF برای یک نفر متقاضی به همراه سه نفر و ۲۵٫۰۰۰ دلار به ازای هر نفر اضافه
  • پرداخت غیر قابل استرداد ۱۵۰٫۰۰۰ دلار به SGF( صندوقی که به رشد همه بخش های اقتصاد کمک می‌کند) به اضافه ۲۵٫۰۰۰ دلار برای همسر و یا ۱۰٫۰۰۰ برای سایر اعضای تحت تکفل
  • خریداری املاک و مستغلات به ارزش ۲۰۰٫۰۰۰ دلار که شخص تا هفت سال اجازه فروش آن را نخواهد داشت. یا خرید ملکی به ارزش ۴۰۰٫۰۰۰ دلار که شخص به مدت ۵ سال اجازه فروش آن را نخواهد داشت.

گرنادا | Grenada

گرنادا یکی دیگر از کشورهای منطقه کارائیب به شمار می‌رود. از مزایا پاسپورت گرانادا می‌توان به مدت زمان ۶ ماهه برای دریافت، شرایط آسان، عدم نیاز به مدرک زبان و سابقه کار، عدم نیاز به حضور مستقیم برای دریافت و امکان پذیر بودن کار و تحصیل در کل اتحادیه اروپا اشاره کرد.

12

دو روش برای گرفتن اقامت گرنادا از طریق سرمایه گذاری وجود دارد:

  • پرداخت ۱۵۰٫۰۰۰ دلار به صندوق ملی اصلاحات گرانادا
  • سرمایه گذاری در املاک و مستغلات حداقل به ارزش ۳۵۰٫۰۰۰ دلار

 وانواتو | Vanuatu

وانواتو کشوری واقع در اقیانوسیه است که امکان سفر به ۹۸ کشور جهان را فراهم می‌کند. برای اقامت در وانواتو دو راه پیش روی دارید:

  • مشارکت در هزینه های پردازش حداقل با پرداخت ۱۳۰٫۰۰۰ دلار
  • همراه داشتن حداقل ۲۵۰٫۰۰۰ دلار
13

 کامبوج | Cambodia 

کامبوج کشوری واقع در جنوب شرق آسیا است که از سال ۱۹۹۶ به خارجی ها  از طریق سرمایه گذاری اجازه اقامت می‌دهد. با داشتن پاسپورت کامبوج می‌توان به ۵۴ کشور جهان سفر کرد. دریافت پاسپورت دوم کشور کامبوج  می‌توان از طریق مهاجرت کاری، پناهندگی، تولد در کامبوج، ازدواج، تحصیلی و سرمایه گذاری امکانپذیر خواهد بود.

14

همچنین متقاضیان باید در مورد زبان کِمِر و تاریخچه آن بدانند و برای جمع آوری سوابق خوب، گواهی سلامت و پزشکی و امضای سوگندنامه شهروندی به این کشور سفر کنند.

2قدرتمندترین پاسپورت‌ های جهان

یونان | Greece

برای دریافت اقامت از طریق سرمایه گذاری در یونان، حداقل باید ۲۵۰٫۰۰۰ یورو در املاک یونان سرمایه گذاری کنید. برای دریافت اقاکت دائم باید ملک خود را ۵ سال حفظ کنید. پاسپورت یونان یکی از قدرتمندترین پاسپورت‌های جهان به شمار می‌آید که امکان سفر به ۱۸۵ کشور را فراهم می‌کند.

15

پرتغال | Portugal

برای دریافت اقامت پرتغال، گزینه های زیادی وجود دارد. در حقیقت سرمایه گذاری در پرتغال، سریع ترین روش رسیدن به مجوز اقامت محسوب می‌شود. برای تمدید پاسپورت کشور پرتغال باید هر دو سال یکبار اقدام کرد و پس از شش سال اقامت پاسپورت دوم پرتغالی قابل دریافت خواهد بود.

16

ایالت متحده | United States

برای اقامت از طریق سرمایه گذاری و خرید پاسپورت دوم در ایالات متحده می توان از طریق یکی از روش های زیر اقدام کرد:

  • سرمایه گذاری ۵۰۰٫۰۰۰ دلار در مناطق روستایی، یا مناطقی با نرخ بیکاری زیاد و ایجاد حداقل ۱۰ شغل تمام وقت در این مناطق
  • سرمایه گذاری مستقیم ۱/۸۰۰/۰۰۰ دلار در شرکت های تجاری امریکایی
  • این مبلغ ممکن است تا زمان اقامت دائم به مدت ۴ سال سرمایه‌گذاری شود.
17

اسپانیا | Spain

پاسپورت کشور اسپانیا با قرارگیری در رتبه سوم جهانی، یکی از کشورهای پرطرفدار در میان مهاجران به شمار می‌آید. اسپانیا برای اقامت از طریق خرید پاسپورت دوم  برنامه ویزای طلایی را ارائه می‌دهد که در نهایت می تواند منجر به شهروندی این کشور شود.

bulgaria 1

با خرید ملک به ارزش حداقل ۵۰۰٫۰۰۰ یورو می‌توان اقامت دائم اسپانیا را گرفت. از مزایا پاسپورت دوم کشور اسپانیا کیفیت بالای زندگی و هزینه مناسب زندگی است.

بلغارستان | Bulgaria 

برای دریافت پاسپورت دوم بلغارستان می‌توان با سرمایه گذاری یک میلیون لو بلغارستان در اوراق قرضه دولتی پنج ساله با قابلیت برگشت در صورت انصراف اقدام کرد.

19

کانادا | Canada 

کانادا برای جذب افراد ثروتمند اقدام برنامه سرمایه‌گذاری مهاجرتی را ارائه داده است. در برنامه سرمایه‌گذاران مهاجر با داشتن چهار شرط زیر موفق به خرید پاسپورت دوم و دریافت اقامت دائم این کشور خواهید شد:

  • بتوانید ثابت کنید که سابقه خوبی در تجارت داشته‌اید. (داشتن مدیریت و یا سابقه اجرایی موفق در تجارت، حداقل به مدت دو سال)
  • شما و همسرتان باید تمکن مالی به به ارزش ۱٫۶ میلیون دلار داشته باشید. 
  • تمام اعضای خانواده باید تمام آزمایش های پزشکی و امنیتی کانادا را انجام دهند.
  • باید مبلغی حداقل به ارزش ۸۰۰٫۰۰۰ دلار طی مدتی پنج ساله تحت برنامه ای دوساله سرمایه گذاری کنید.
20

استرالیا | Australia

استرالیا با داشتن برنامه اقامتی بلند مدت، شهروندی افراد سایر کشورها را می‌پذیرد. البته هزینه های اقامت بسیار بالاست اما با داشتن پاسپورت استرالیا می‌توانید به ۱۸۸ کشور جهان بدون ویزا سفر کنید.

استرالیا | Australia

قبرس | Cyprus

قبرس یکی از گرانترین برنامه های اقامتی را دارد که با سرمایه گذاری از طریق موارد زیر می‌توانید پاسپورت دوم این کشور را دریافت کنید:

  • سرمایه گذاری حداقل ۲ میلیون یورو در املاک
  • سرمایه گذاری حداقل ۲ میلیون یورو در تجارت ها یا شرکت های مستقر در قبرس، یا؛
  • سرمایه گذاری در واحدهای خرید از صندوق های سرمایه گذاری جایگزین
قبرس | Cyprus

نیوزلند | New Zealand

نیوزلند با ارائه دو برنامه سرمایه گذاری، پاسپورت دوم به متقاضیان شهروندی این کشور اعطا می‌کند. این دو برنامه به به شرح زیر هستند:

برنامه سرمایه گذاری ۱:

  • سرمایه گذاری ۱۰ میلیون دلار نیوزلند به مدت سه سال در این کشور.
  • برای این نوع سرمایه گذاری محدودیت سنی، زبان و تجربه تجارت وجود ندارد.
نیوزلند | New Zealand

برنامه سرمایه گذاری ۲:

  • سرمایه گذاری ۳ میلیون دلار نیوزلند به مدت چهار سال در این کشور.
  • سن متقاضی باید بیشتر از ۶۵ سال باشد، بتواند به زبان انگلیسی صحبت کند، حداقل ۳ سال سابقه تجارت داشته باشد و حداقل ۲٫۵ میلیون دلار نیوزلند سرمایه در اختیار داشته باشد.
2 1قدرتمندترین پاسپورت‌ های جهان

بریتانیا | United Kingdom

سرمایه گذاری در بریتانیا یکی از محبوب ترین کشورها برای دریافت پاسپورت دوم به شمار می‌رود. سرمایه گذاری در انگلستان در قالب ویزای نوآفرینی و مبتکران، استارت آپ، سرمایه گذاری دو میلیون پوندی، ثبت شعبه شرکت و… به متقاضیان این کشور ارائه می‌دهد.

بریتانیا | United Kingdom

پاسپورت دوم راهی گران اما مطمئن برای سفر

با دریافت پاسپورت دوم راحت‌تر به سایر کشورهای جهان بدون ویزا می‌توان سفر کرد. از طرفی امکان افتتاح حساب، دریافت شهروندی و… از مزایای اخذ پاسپورت دوم به حساب می‌رود. اگرچه خرید ملک راحت ترین روش دریافت پاسپورت دوم محسوب می‌شود اما از طریق مهارجرت کاری، تحصیلی، ازدواج، نسبت خویشاوندی هم می‌توان برای پاسپورت دوم اقدام کرد.

ما در این مقاله درباره خرید پاسپورت دوم، شرایط آن و کشورهایی که پاسپورت دوم می‌دهند، پرداختیم. با توجه به متفاوت بودن قوانین و مبالغ سرمایه گذاری برای دریافت پاسپورت دوم، بهتر است قبل از اقدام، برای دریافت اطلاعات دقیق راجع به کشور مورد نظر به دفاتر مهاجرتی مراجعه کنید. شما برای سرمایه گذاری و خرید پاسپورت دوم، کدام کشور را ترجیح می‌دهید؟ خوشحال می‌شویم نظرات خود را با و خوانندگانمان به اشتراک بگذارید.

پاسخ به سوالات متداول

چه لزومی برای دریافت پاسپـورت وجود دارد؟

با داشتن پاسپورت دوم می‌توان به بسیاری از کشورها بدون ویزا سفر کرد. افتتاح حساب بانک، سرمایه گذاری و… از دیگر مزایا دریافت پاسپورت دوم به شمار می‌آید.

سریع‌ ترین روش دریافت پاسپـورت دوم چیست؟

خرید ملک و مستغلات، سریع ترین روش دریافت پاسپورت دوم محسوب می‌شود.

کدام کشورها راحت‌ تر پاسپورت دوم می‌دهند؟

ترکیه، گرجستان و دومینیکا و مالت نسبت به سایر کشورها شرایط راحت تری دارند.

پاسپـورت دوم کدام کشورها اعتبار بیشتری دارد؟

دومینیکا، مولداوی، مکزیک، اسپانیا، پرتغال و استرالیا از اعتبار بیشتری برخودار هستند.

کشورهایی که برای اقامت پول می دهند؟

شهر آلاسکا، تولسا، چاتانوگا، همیلتون، بالتی مور و لینکلن در آمریکا، ساسکا چوان در کانادا، شیلی، آلبینین در سوئیس و کاندلا در ایتالیا برای جذب مهاجران به آنها پول یا خانه می‌دهند.

آیا از طریق مهاجرات کاری یا سرمایه گذاری می‌توان اقامت یک کشور را گرفت؟

بله. در اغلب کشورهای دنیا با خرید ملک یا سرمایه گذاری امکان دریافت اقامت وجود دارد.

3 نظرات

  1. من اگه پاسپورت کشوری دیگه ای رو بگیرم میتونم با اون پاسپورت به ایران رفت و آمد کنم بدونه اینکه به سربازی نرفتنم گیر بدن؟

    • شما به عنوان یک ایرانی تا ابد ۲ پاسپورته خواهید بود طبق قوانین وزارت امور خارجه امکان خروج از تابعیت ایرانی وجود دارد ولی به همین سادگی نیست و به راحتی نمیتونید ملیت خودتون رو تغییر بدید ب فرض محال هم ک با خروج تابعیت شما موافقت شد شما از ارث و مسائل خانوادگی محروم خواهید بود به همین خاطر تا ابد ملیت ایرانی خود را خواهید داشت و ب همین خاطر با پاسپورت هیچ کشور دیگری امکان ورود به ایران رو بجز با پاسپورت ایران ندارید! پس اگر پاسپورت دوم هم داشته باشید برای ورود و خروج به پاسپورت ایران نیاز دارید و طبق قوانین ایران باید در داخل کشور رفتار کنید. اگر مشمول هستید در صورت ورود ممنوع الخروج میشوید‌.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید