مقبره شیخ امین ‌الدین جبرئیل کجاست؟

3
4966
مقبره شیخ امین ‌الدین جبرئیل اردبیل

اردبیل از شهرهای تاریخی ایران در نزدیکی مرز جمهوری آذربایجان قرار دارد و از سردترین شهرهای ایران محسوب می‌شود. با به حکومت رسیدن خاندان صفوی بخصوص شیخ امین ‌الدین جبرائیل و پس از آن پسرش شیخ صفی ‌الدین، اردبیل به پیشرفت و رونق دست پیدا کرد و به عنوان دارالامان از جایگاه ویژه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی برخوردار و یک حکومت دینی و مذهبی در این شهر پایه‌گذاری شد.

مقبره شیخ امین ‌الدین جبرئیل در اوایل قرن هشتم هجری و در روستای کلخوران در شمال شهر اردبیل بنا شده است، این مقبره با طراحی و معماری فوق‌العاده خود به عنوان شاهکار معماری دوران صفویه و یکی از زیباترین مقبره‌ها و هنرهای معماری اسلامی شناخته شده است. بنای هشت ضلعی مقبره شیخ جبرائیل از ایوان، رواق و بنای داخلی با دو حجره کوچک و غرفه‌‌ها تشکیل شده است که در وسط باغی وسیع و مشهور قرار دارد.

مقبره شیخ امین ‌الدین جبرئیل در وسط حیاط باغ شیخ قرار دارد که دارای خیابان‌های سنگفرش شده برای رفت و آمد زائرین و توریست‌ها است. درب ورودی این مقبره از چوب جنگلی ساخته و بالای آن یک بیت شعر به خط نستعلیق نوشته شده است همچنین تصویر یک شیر و یک پلنگ که هر کدام با یک زنجیره بسته شده‌‌اند در دو طرف پنجره بالای در نقاشی شده که نشان‌دهنده هنر دوران سلسله صفوی است.

داخل بقعه، صندوق چوبی ساده‌ای در وسط قرار دارد و قسمت داخلی و سقف گنبد، دارای گچبری‌‌ها، مقرنس‌های زیبا، گل‌های شاه عباسی و کاشی کاری‌های فیروزه‌ای رنگ از شاهکارهای معماری دوره صفویه است که به مرور زمان با بارش برف و باران قسمتی از آنها از بین رفته است. در وسط سقف آن نیز عبارت «خادم آستانه سید جبرئیل،  آقای میر حیدر» به چشم می‌خورد.

بقعه شیخ امین ‌الدین جبرئیل یکی از مراکز زیارتی دراویش است و بسیاری از مراسم مذهبی در آن انجام می‌شود. این بقعه به دلیل قدمت تاریخی و مذهبی خود هرساله مسافران زیادی جهت دیدن آن و سایر جاذبه‌های گردشگری اردبیل به این شهر سفر می‌کنند.

3 نظرات

  1. مرسی از معرفیتون. من هرچندوقت یکبار میام تو سایتتون فقط واسه اینکه ببینم جای جدید چی معرفی کردین و اگه تونستم برم ببینمشون. اتفاقا به زودی میخوایم بریم اردبیل و حتما به اینجا هم خواهم رفت. به نظر جذاب میاد.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید