قلعه فلک الافلاک کجاست؟ به طور حتم بعد از دیدن عکس داخل قلعه فلک الافلاک این سوال را از خود می‌پرسید. فلک الافلاک نام قلعه‌ای تاریخی در مرکز شهر خرم آباد در استان لرستان است. قلعه‌ای که بر فراز تپه و در نزدیکی رودخانه خرم آباد و در مرکز شهر قرار گرفته، به همین دلیل نمای قلعه فلک الافلاک به سمت مناظر شهری است. این قلعه یکی از باشکوه‌ترین آثار تاریخی و گردشگری این شهر و ایران به شمار می‌رود. قدمت قلعه فلک الافلاک در خرم آباد به دوران ساسانیان برمی‌گردد. با مجله گردشگری فلای تودی همراه شوید تا درباره این جاذبه گردشگری استان لرستان بیشتر بدانید.

معرفی قلعه فلک الافلاک

در زمان ساسانیان، شهری با نام «شاپور خواست» در نزدیکی منطقه کنونی شهر خرم آباد ساخته می‌شود که بعد‌ها ویران و در حدود قرن هفتم هجری خرم آباد فعلی به جای آن بنا شد. این قلعه در حکومت‌های مختلف به دلیل داشتن موقعیت مناسب به عنوان مقر و خزانه حکومتی، نظامی و زندان سیاسی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در تاریخچه قلعه فلک الافلاک این جاذبه، با نام‌های گوناگونی از جمله دژ شاپور خواست، سابر خواست، قلعه خرم آباد، قلعه دوازده برجی و کاخ اتابکان شناخته می‌شد. قلعه خرم آباد از دوره قاجاریان به بعد با نام قلعه فلک الافلاک معروف شد که به معنای «سپهر سپهران» و یا «فلک نهم» است.

معرفی قلعه فلک الافلاک

قلعه فلک الافلاک در کدام شهر است؟

قلعه فلک ‌الافلاک بر فراز تپه‌ای مشرف ‌به شهر خرم‌ آباد در استان لرستان قرار گرفته و هشت برج، دو حیاط مستطیل شکل و ۳۰۰ پناهگاه دارد. برای ساخت این قلعه از مصالحی نظیر سنگ آجر، خشت و ملات گچ و آهک استفاده شده است.

قلعه فلک ‌الافلاک در دوره‌های گوناگون تغییراتی کرد و قسمت‌هایی نیز به آن اضافه شده که بیشترین این تغییرات مربوط به دوره صفویه تا قاجار است. بر اساس مدارک و شواهد کشف شده، حصاری ۱۲ برجی در اطراف قلعه وجود داشته که اکنون آثار این برج در قسمت شمال‌ غربی قلعه قابل مشاهده است.

قلعه فلک ‌الافلاک - 1

معرفی بخش های قلعه فلک الافلاک

برای معرفی بخش های قلعه فلک الافلاک باید از ورودی های اصلی شروع کنیم. درب اصلی و ورودی قلعه فلک ‌الافلاک در قسمت جنوب‌ غربی و به سمت شمال است؛ پس از عبور از راهروی ورودی به حیاط اول می‌رسید. اطراف حیاط اول، چهار برج قرار دارد که دو برج در شمال و شمال‌ غربی و دو برج دیگر در جنوب و جنوب‌ غربی است.

حمام قلعه فلک ‌الافلاک در قسمت شمالی حیاط اول و در نزدیکی چاه قلعه قرار دارد. این حمام تا اواخر دوره قاجار قابل استفاده بوده، ولی در حال حاضر، تنها آثاری مانند تنبوشه‌های سفالی، نقش‌های آهک‌بری و کانال‌های زیر زمینی آن قابل مشاهده است.

حیاط دوم قلعه نیز مانند حیاط اول توسط چهار برج محصور شده است. با رفتن به داخل حیاط دوم، چهار طرف آن تالارها و سالن‌های بزرگ و متصل به هم ساخته شده که بعدها این سالن‌ها به موزه مردم‌شناسی لرستان تبدیل شدند.

اگر عکس داخل قلعه فلک الافلاک را دیده باشید، مجسمه های زیادی در موزه مردم شناسی با لباس های محلی وجود دارد. در بخش هایی از این موزه نیز نوایی دلنشین، اما جانگداز از مویه لری پخش می شود. مویه ای که به نوعی با تاریخچه قلعه فلک الافلاک گره خورده است. این قلعه در زمانی، زندان بوده و شاید این مویه، در رسای کسانی باشد که در این زندان جان باخته‌اند.

عکس داخل قلعه فلک الافلاک

جاهای دیدنی نزدیک قلعه فلک الافلاک

قلعه فلک الافلاک سال ۱۳۴۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید، همچنین با مرمت نمای بیرونی و داخلی قلعه علاوه بر موزه‌ مردم‌شناسی؛ موزه‌های دیگری مثل باستان‌شناسی، آزمایشگاه مرمت اشیا، مرکز فروش تولیدات فرهنگی و چایخانه سنتی در این مجموعه فرهنگی و تاریخی راه‌اندازی شده که در زمان بازدید، حتما از آنها نیز دیدن کنید.

از دیگر جاهای دیدنی نزدیک قلعه فلک الافلاک در خرم آباد می‌توان به دریاچه کیو، گرداب سنگی، مناره آجری، مسجد جامع خرم آباد و سنگ نبشته خرم آباد اشاره کرد. اگر فرصت کافی برای اقامت در این شهر داشته باشید، باید حتما آبشارهای خرم آباد را ببینید. لرستان به شهر آبشارها شهرت دارد، بنابراین اگر از این آبشارها دیدن نکنید، گویی اصلا به لرستان سفر نکرده‌اید.

چطور به قلعه فلک الافلاک برویم؟

لرستان آب و هوایی سرد و کوهستانی دارد. بنابراین زمستان و پاییز زمان خوبی برای سفر به لرستان نیست. بهترین زمان سفر به قلعه فلک الافلاک ماه اردیبهشت است. فرودین هم می توان به لرستان سفر کرد، اما ممکن است دچار بارش‌های فصلی شده و سیلاب‌های محلی، فرصت دیدن جاذبه های گردشگری لرستان را از شما بگیرد.

از طرف دیگر، تابستان هم فرصت خوبی برای سفر به این شهر است. در ۳ ماه تابستان، دمای هوا در گرم‌ترین روزهای سال، به متوسط ۲۵ درجه می‌رسد. بنابراین بهترین زمان سفر به قلعه فلک الافلاک علاوه بر اردیبهشت، ماه‌های تیر تا شهریور محسوب می‌شود.

اما پاسخ به سوال چطور به قلعه فلک الافلاک برویم؟ بستگی به شهر مبدا شما دارد. اگر از تهران سفر می‌کنید، می‌توانید با خرید بلیط هواپیما تهران خرم آباد، به این شهر رفته و با استفاده از تاکسی‌های فرودگاه، به مرکز شهر خرم آباد و قلعه بروید.

همچنین می توانید با استفاده از اتوبوس به خرم آباد رفته و از جاذبه های دیدنی شهر بازدید کنید. توجه داشته باشید که امکانات قلعه فلک الافلاک برای گردشگران پیش بینی نشده، بنابراین برای بازدید از این جاذبه، بهتر است یک نوشیدنی یا خوراکی همراه خود داشته باشید.

قلعه فلک الافلاک در شب

هتل های نزدیک قلعه فلک الافلاک

اگر به لرستان سفر می‌کنید، بهتر است از هتل های نزدیک قلعه فلک الافلاک و جاذبه‌های دیدنی برای اقامت استفاده کنید تا برای بازدید از جاذبه‌ها، نیازی به ترانسفر نداشته باشید. در ادامه چند مورد از هتل های نزدیک قلعه فلک الافلاک را ببینید:

  • هتل سالیز خرم آباد
  • هتل رنگین کمان خرم آباد
  • هتل شقایق
  • هتل آزادی خرم آباد
  • هتل عطر خرم آباد

فلک الافلاک نگینی در خرم آباد!

خرم آباد، مرکز شهر استان، جاذبه‌های دیدنی زیادی دارد که در مرکز همه آنها، قلعه فلک الافلاک طور دیگری می‌درخشد. قلعه ای که روزگاران زیادی را به خود دیده و شاهد رخدادهای تاریخی زیادی بوده است. اکنون اما، این قلعه، از زیباترین جاهای دیدنی خرم آباد به شمار می‌رود، به خصوص اگر عکس قلعه فلک الافلاک در شب را ببینید.

آیا جاذبه‌ های گردشگری لرستان را دیده‌اید؟ از حال و هوای خود برای ما بنویسید.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید