سراب نیلوفر کرمانشاه – جلوه ای از زیبایی های ایران

0
6641
سراب نیلوفر کرمانشاه

شهرهای ایران به دلیل موقعیت‌های جغرافیایی؛ هزاران مناطق دیدنی، تاریخی و جاذبه‌های طبیعی را در دل خود جای داده‌اند که تماشای آنها تمام نشدنی است. یکی از این شهرها، کرمانشاه است که با داشتن تاریخ غنی و مناظر بی‌نظیر خود هر ساله میزبان گردشگران بسیاری از سراسر ایران و جهان است. شهر کرمانشاه علاوه بر آثار تاریخی و قدیمی؛ دارای کوه‌ها، آبشارها، غارها و مناظر طبیعی فراوان دیگری است. سراب نیلوفر یکی از جاذبه‌های طبیعی شهر کرمانشاه است که با فضایی شگفت‌انگیز چشم هر بیننده‌ای را به خود جذب می‌کند و در طول سال پذیرای توریست‌ها و گردشگرانی از سراسر دنیا است.

سراب نیلوفر در ۲۰ کیلومتری شمال‌غربی شهر کرمانشاه، در دامنه کوه کماجار و در روستایی به همین نام قرار دارد. این سراب، دریایی از گل‌های نیلوفر آبی است که با غنچه‌ها و برگ‌های خود در سطح آن خودنمایی می‌کند، به همین دلیل نام این سراب از گل‌های نیلوفر که مظهر صلح و صفا است؛ گرفته شده است. در سراب نیلوفر غارهای زیرزمینی و چشمه‌های جوشان بسیاری وجود دارد همچنین آب این سراب آنچنان زلال و شفاف است که ساقه گل‌های نیلوفر به راحتی قابل دیدن است. سراب نیلوفر آبی زیستگاه بسیاری از حیوانات دریایی از جمله ماهی‌های سونگ طلایی است و در فصل‌های سرد سال میزبان پرندگانی است که به این منطقه مهاجرت می‌کنند.

سراب نیلوفر آبی

استقبال گردشگران و توریست‌ها از سراب نیلوفر آبی باعث شده تا اطراف آن امکانات گردشگری برای رفاه بازدیدکنندگان احداث شود. بهترین زمان برای بازدید از این دریاچه فصل بهار و تابستان است که گل‌های فراوانی سطح دریاچه را پوشانده و بوسیله قایق‌های تفریحی می‌توان به میان آنها رفته و از طبیعت زیبای این گلها لذت برد. سراب نیلوفر آبی در سال ۱۳۷۸ به عنوان پنجاه و پنجمین اثر ملی ایران در فهرست میراث طبیعی ایران ثبت شده است.

در چند سال اخیر متاسفانه باتوجه به کاهش بارندگی، وضعیت کنونی سراب نیلوفر آبی رضایت‌بخش نیست و حتی در یک دوره زمانی این سراب به طور کامل خشک شد. اما با بارش‌های اخیر سراب نیلوفر توانست جانی تازه بگیرد ولی مسئولین کرمانشاه همچنان نگران خشک شدن این دریاچه شگفت‌انگیز هستند.

بیشتر بخوانید:

با عمارت روغنی بوشهر بیشتر آشنا شوید

یزد، زیباترین شهر خشتی جهان مقصدی رویایی برای نوروز

معرفی خانه ستوده چالشتری در شهرکرد

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید