زیان مالی بی سابقه صنعت هواپیمایی کشور

0
2491
زیان مالی صنعت هوایی کشور
زیان مالی صنعت هوایی کشور

زیان مالی شدیدی که ویروس کرونا به صنعت هوایی کشور وارد کرد

شیوع ویروس کرونا در ایران ضربه سنگینی به ایرلاین‌ها و آژانس‌های هواپیمایی و مسافرتی وارد کرد.

با توجه به گسترش بیماری کرونا در ایران، تقاضا برای سفرهای هوایی به شدت کاهش پیدا کرد و همین امر منجر به وارد شدن زیان مالی بی سابقه‌ای به صنعت هوایی کشور و آژانس‌های هواپیمایی و مسافرتی شد. این اتفاق در حالی افتاد که صنعت گردشگری ایران خود را برای فروش آخر سال و نوروز آماده می‌کرد.

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی ایران مقصود اسدی سامانی پیش از این به این نکته اشاره کرده بود که با توجه به اینکه ویروس کرونا باعث لغو بسیاری از پروازهای داخلی و خارجی شده و تمامی ناوگان ۳ ایرلاین نیز زمین گیر شده‌اند، ایرلاین‌های ایرانی تا ۳ اپریل زیانی ۳۰٫۰۰۰ میلیارد ریالی را متحمل خواهند شد.

همچنین او افزود: “در طول تعطیلات نوروز تعداد مسافران سفرهای هوایی ۷۶% و تعداد پروازها ۹۰% کاهش داشته است.”

حمیدرضا سیدی یکی از مقامات شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفت: “به دنبال توقف بسیاری از پروازهای داخلی و خارجی، درآمد این شرکت به میزان ۸۰% کاهش داشته است.”

همچنین او افزود: “شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در انتهای سال مالی متحمل زیانی ۲٫۰۰۰ میلیارد دلاری شده است.”

رضا جعفرزاده سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری ایران، به نقل از مهرنیوز گفت: “ایرلاین‌ها و فرودگاه‌های ایران پس از شیوع کرونا و به منظور کاهش گسترش آن، به طور منظم ضدعفونی می‌شوند.

به نقل از اجلاس مالی حمل و نقل هوایی کاپا ایران، تا انتهای می ۲۰۲۰ بسیاری از ایرلاین‌ها در سراسر جهان ورشکسته خواهند شد. برای رهایی از این فاجعه، به همکاری مشترک دولت و این صنعت نیاز است.

الکس کروز مدیرعامل بریتیش ایرویز می‌گوید: بحران ویروس کرونا از هر بحران دیگری که پیش از این در صنعت هواپیمایی رخ داده، حائز اهمیت‌تر است.

از آنجایی که تاثیرات ویروس کرونا و اقدامات دولت‌ها برای سفر، در تمام جهان گسترده است، احتمالا تا به حال بسیاری از ایرلاین‌ها از لحاظ فنی به ورطه ورشکستگی نزدیک شده‌اند.

با زمین گیر شدن ناوگان‌ها و کنسل شدن بیش از نیمی از پروازها، ذخایر مالی ایرلاین‌ها به سرعت به پایان خواهد رسید.

به نقل از وب سایت خبری Aviation24، با کنسل شدن پروازها و تصمیمات جدیدی که دولت‌ها هر لحظه اتخاذ می‌کنند، تاریخ پروازها به جلو می‌افتد و باعث نا امیدی بسیاری از مسافران از پرواز می‌شود. همین امر باعث می‌شود تا ایرلاین‌ها کاهش تقاضای بی سابقه‌ای را تجربه کنند.

طبق پیش بینی‌های یاتا (انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی)، در صورت ادامه شیوع ویروس کرونا، ایرلاین‌های سراسر جهان حدود ۱۱۳ میلیارد دلار از فروش خود را از دست خواهند داد.

در روزهای اولیه شیوع ویروس کرونا، کشورهای عراق، ترکیه، امارات، کویت و جمهوری آذربایجان پروازهای خود با ایران را کنسل کردند و این امر ضرر هنگفتی به صنعت گردشگری و هواپیمایی کشور وارد کرد.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید