بیش از ۴ دهه است که بیست‌وهفتم سپتامبر روز جهانی جهانگردی نامگذاری شده تا توجه افرد سراسر جهان به اهمیت این صنعت و ویژگی‌ها و تاثیرات آن جلب شود. روز جهانی گردشگری فرصتی برای ارزیابی دقیق این صنعت و بررسی راهکارها، دغدغه‌ها و پیشنهاداتی است که می‌توانند منجر به پیشرفت یا تضعیف آن شوند. با توجه به اهمیت بالای این روز برای صنعت گردشگری، در این مطلب قرار است با نگاهی ریزبینانه‌تر این مناسبت مهم و تاریخچه آن را مورد بررسی قرار دهیم و درباره برنامه‌ها و شعار روز جهانی گردشگری ۲۰۲۳ صحبت کنیم. حتما تا انتهای این مطلب با مجله گردشگری فلای‌تودی همراه باشید.

تاریخچه روز جهانی گردشگری

با وجود چالش‌هایی مانند بیماری‌های همه‌گیر، بلایای طبیعی، بحران‌های اقتصادی و… در سراسر جهان، صنعت گردشگری رشد تقریبا بی‌وقفه‌ای را تجربه کرده است. از این رو، در ۲۷ سپتامبر سال ۱۹۷۹ طی نشستی که توسط سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) در کشور اسپانیا برگزار شد، این روز برای ادای احترام به صنعت گردشگری، تشویق مردم به سفر و تجلیل از افراد فعال در این حوزه، روز جهانی گردشگری نامیده شده است.

روز جهانی گردشگری ۲۰۲۳

پیش از سال ۱۹۷۹ نیز نشست‌هایی برگزار شده بود، اما نشست آن سال در اسپانیا اهمیت ویژه‌ای پیدا کرد. در این نشست، قرار شد که ۲۷ سپتامبر هر سال با هدف ترویج گردشگری پایدار، مسئولانه و قابل دسترسی در سراسر جهان، تحت عنوان روز جهانی گردشگری (World Tourism Day) جشن گرفته شود. به این ترتیب، کشورها در این روز توجه خود را به افزایش سطح آگاهی در مورد نقش گردشگری در جامعه بین‌المللی و نشان دادن تاثیرات این صنعت روی ارزش‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی هر کشور معطوف کنند. در سال ۱۹۸۰ برای اولین بار، این روز به صورت رسمی جشن گرفته شد و برنامه‌هایی در نشست‌های مختلف به تصویب رسید.

روز جهانی گردشگری ۲۰۲۳ با شعار گردشگری و سرمایه‌گذاری سبز

چرا ۲۷ سپتامبر روز جهانی گردشگری نام گرفت؟

شاید فکر کنید به دلیل آنکه در ۲۷ سپتامبر تصمیم به تعیین روزی برای روز جهانی گردشگری گرفته شده، همین روز را برای این مناسبت انتخاب کردند. اما باید بگوییم همه چیز به اینجا ختم نمی‌شود و علاوه بر تصویب اساسنامه سازمان جهانی گردشگری (UNWTO)در این تاریخ، ۲۷ سپتامبر نقطه عطفی جالب در دنیای گردشگری است؛ دقیقا در همین روز در نیم‌کره شمالی زمین، فصل سفر به دلیل تغییرات آب و هوایی پایان می‌یابد و در نیم‌کره جنوبی به دلیل مساعد بودن شرایط، موج سفرها آغاز می‌شود. بنابراین در این زمان مردم نیم‌کره شمالی در فکر خاطرات سفرهایشان هستند و مردم نیم‌کره جنوبی به فکر خرید بلیط هواپیما، رزرو هتل و برنامه‌ریزی برای سفرهای پیش‌روی خود مشغولند.

روز جهانی گردشگری برای افزایش آگاهی درباره اهمیت گردشگری و پتانسیل آن برای ارتقای رشد اقتصادی، تبادل فرهنگی و پایداری محیطی است و به همین دلیل جشن گرفته می‌شود. هدف این روز ترویج شیوه‌های گردشگری مسئولانه و پایدار و همچنین برجسته کردن چالش‌های پیش روی صنعت گردشگری است.

شعار امسال | گردشگری و سرمایه‌گذاری سبز

امسال در روز جهانی گردشگری، سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) تحت عنوان «گردشگری و سرمایه‌گذاری سبز»، سرمایه‌گذاری را به عنوان یکی از اولویت‌های کلیدی برای بهبود گردشگری و رشد و توسعه آینده شناسایی کرده است. اکنون زمان راه‌حل‌های جدید و نوآورانه فرارسیده، نه صرفا سرمایه‌گذاری‌های سنتی که رشد اقتصادی و بهره‌وری را ارتقا می‌دهند.

گردشگری پایدار از این جهت مهم است که ضمن حفاظت از محیط زیست و حمایت از جوامع محلی، باعث رشد اقتصادی می‌شود. در واقع تمرکز روی این مسئله است که فعالیت‌های گردشگری به گونه‌ای انجام شوند که اثرات منفی را به حداقل رسانده و تاثیر مثبت را به حداکثر برساند. گردشگری پایدار همچنین به حفظ میراث فرهنگی و تنوع زیستی کمک می‌کند.

روز جهانی گردشگری با میزبانی عربستان سعودی، امسال از ۲۷ تا ۲۸ سپتامبر جشن گرفته می‌شود و بر نیاز حیاتی به سرمایه‌گذاری در ساخت فضایی پایدارتر برای مردم جهان، کره زمین و رفاه عمومی تمرکز می‌شود.

روز جهانی گردشگری ۲۰۲۳

در روز جهانی گردشگری چه کاری انجام دهیم؟

در روز جهانی گردشگری، رویدادها و فعالیت‌های مختلفی در سراسر جهان برای بزرگداشت اهمیت گردشگری برگزار می‌شود. این فعالیت‌ها ممکن است شامل جشنواره‌های فرهنگی، نمایشگاه‌های غذا، ورزش‌های متنوع، پیاده‌روی در طبیعت و غیره باشد. هدف این رویدادها معرفی ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد مقاصد مختلف، ترویج کسب و کارهای محلی و تشویق به گردشگری پایدار است.

افراد می‌توانند روز جهانی گردشگری را با سفر مسئولانه و پایدار جشن بگیرند؛ اما چطور این کار را انجام دهیم؟ شما می‌توانید با حمایت از مشاغل محلی، احترام به فرهنگ‌ها و آداب و رسوم محلی و به حداقل رساندن تاثیر آنها بر محیط زیست، شرکت در رویدادها و فعالیت‌های سازماندهی شده و یا حتی شرکت در رویدادهای مجازی، این روز را جشن بگیرید.

روز جهانی گردشگری در ایران نیز همراه با برنامه های مختلف است. برای مثال امکان بازدید رایگان بسیاری از موزه ها و آثار تاریخی در این روز برای علاقمندان وجود دارد.

سفر، تجربه‌ای که نباید از دست داد!

لذت سفر و کاوش در جهان، با هیچ چیزی در دنیا برابر نیست. به همین دلیل است که از سال ۱۹۷۹ تا کنون، ۲۷ سپتامبر تحت عنوان روز جهانی جهانگردی و با هدف افزایش آگاهی در مورد اهمیت گردشگری در سراسر جهان، جشن گرفته می‌شود. صنعت گردشگری علاوه بر اینکه به رشد و توسعه اقتصادی یک کشور کمک می‌کند، گردشگران را با فرهنگ‌ها و آداب‌ و رسوم کشورهای سراسر جهان آشنا می‌کند.

روز جهانی گردشگری ۲۰۲۳ که در تاریخ ۲۷ سپتامبر جشن گرفته می‌شود، فرصتی برای تأمل در اهمیت گردشگری و پتانسیل آن برای شکل‌گیری دنیایی بهتر است. در این روز شیوه‌های گردشگری مسئولانه و پایدار مورد توجه قرار می‌گیرد و افراد نسبت به چالش‌های پیش روی این صنعت آگاه‌تر می‌شوند. همانطور که روز جهانی گردشگری ۲۰۲۳ را جشن می‌گیریم، بهتر است همه ما تلاش کنیم که مسئولانه و پایدار سفر کنیم، از کسب و کارهای محلی حمایت کنیم و تاثیر خود را بر محیط زیست به حداقل برسانیم.

شما چقدر اهل سفر و گردشگری هستید؟ نظرات خود را با خوانندگان ما به اشتراک بگذارید.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید