راهنمای سفر به رم به شما کمک می‌کند که هنگام سفر به این شهر دیدنی و رازآلود، برنامه‌ریزی بهتری داشته باشید. رم، پایتخت کشور ایتالیا و افسانه‌ای‌ترین شهر دنیاست و به شهر ابدی رازهای سر به مهر تاریخ اروپا نیز شهرت دارد؛ شهری که باید آن را بارها و بارها دید و تاریخ و تمدن را در آن لمس کرد. اگر شما نیز قصد سفر به رم و مرور افسانه‌های بی‌شمار آن را دارید، تا انتهای مطلب حاضر با مجله گردشگری فلای تودی همراه باشید.

معرفی شهر رم | رازآلودترین و اسرارآمیزترین شهر دنیا

رم، بزرگ‌ترین شهر و پایتخت ایتالیا و مرکز لاتزیو است. با توجه به اینکه رم مرکز فرمانروایی امپراطوری‌ های رم باستان بوده، شهرت جهانی بسیار زیادی دارد.

رم هزاران سال مرکز قدرت، فرهنگ و مذهب بود و در طول تاریخ ۲۸۰۰ ساله خود تاثیر بسیار عمیقی بر جهان گذاشته است. از این رو، در سفر به رم شاهد کاخ‌های حیرت‌ انگیز، کلیساهای قدیمی هزاران ساله، ویرانه‌های وسیع، آثار باشکوه، مجسمه‌های پرزرق و برق و چشمه‌‌های زیبا خواهید بود. جالب اینجاست که مرکز تاریخی شهر رم جزو میراث جهانی یونسکو محسوب می‌شود.

راهنمای سفر به رم

فضای جهانگردی و میراث تاریخی غنی رم، این شهر را به یکی از پربازدیدترین، مشهورترین، تاثیرگذارترین و زیباترین شهرهای جهان و اروپا تبدیل کرده است.

علاوه بر جاذبه های تاریخی رم ، زندگی شبانه این شهر و مراکز مد جهانی آن، هر ساله میلیون‌ها گردشگر را به این شهر می‌کشانند. در ادامه راهنمای سفر به رم تمام اطلاعاتی که هنگام بازدید از این شهر به آن نیاز دارید را در اختیارتان خواهیم گذاشت.

اطلاعات ضروری درباره شهر رم

اولین چیزی که در راهنمای سفر به رم باید آن را یاد بگیرید، یکسری اطلاعات ضروری درباره این شهر است. این اطلاعات عبارتند از:

  • زبان: ایتالیایی
  • واحد پول: یورو (Euro)
  • کد کشور ایتالیا: ۳۹+
  • کد شهر رم: ۰۶
  • شماره‌های اضطراری: پلیس: ۱۱۳ | اورژانس: ۱۱۸ | آتش‌نشانی: ۱۱۵
  • فرودگاه‌ های شهر رم: فرودگاه لئوناردو داوینچی و فرودگاه چمپینو
  • اختلاف ساعت رم با تهران: ۲ ساعت و نیم عقب‌تر از تهران

آب و هوای شهر رم

شهر رم منطقه‌ای موسمی است که همین امر سبب شده این شهر در زمان‌های مختلف سال زیبایی خاص خود را داشته باشد. از آنجایی که این شهر آب‌وهوایی مدیترانه‌ای دارد، بهار و پاییزش گرم و دلچسب است و در تابستان‌ها هوا گرم و خشک می‌شود؛ به طوری که در ماه آگوست (مرداد) هوا نسبتا شرجی است و در اواسط تابستان دما تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد نیز بالا می‌رود.

از این رو، فصل تابستان برای برگزاری فستیوال‌ها و فعالیت‌های فرهنگی درفضای باز بسیار مناسب است. مردم رم در ماه‌های دسامبر (آذر) تا پایان فوریه (بهمن) سردترین هوا را تجربه می‌کنند اما در این فصل به ندرت در رم برف می‌بارد.

آب و هوای رم

بهترین زمان سفر به رم

از نظر آب‌وهوایی، بهار و پاییز بهترین زمان سفر به رم است. رم در این فصل‌ها آب‌وهوای بسیار متعادلی دارد و تعداد روزهای آفتابی آن بالاست. از این رو، به‌راحتی می‌توانید در سطح شهر قدم بزنید و از بناهای دیدنی مورد نظرتان بازدید کنید. همچنین،

بهترین زمان سفر ارزان به رم از ماه اکتبر (اوایل مهر) تا آوریل (اواسط اردیبهشت) است. در این ماه‌ها، تعداد جمعیت مسافران در این شهر کاهش پیدا می‌کند و به‌راحتی می‌توانید از جاذبه های دیدنی رم بازدید کنید. همچنین، هزینه سفر به رم نیز در این بازه زمانی کاهش پیدا خواهد کرد. خوشبختانه در زمستان‌ها دمای هوای رم به ندرت به زیر صفر می‌رسد و تنها با یک کت گرم، می‌توانید در شهر گردش کنید.

هزینه های سفر به رم

هزینه های سفر به رم، به سبک سفر رفتن شما و اینکه چه فصلی از سال را برای مسافرت انتخاب می‌کنید بستگی دارد. به‌عنوان مثال، اگر در فصل پاییز به رم سفر کنید، بودجه کمتری را برای سفرتان صرف خواهید کرد. در این فصل قیمت بلیط هواپیما رم گاه تا ۵۰-۴۰ درصد هم نسبت فصول پرگردشگر کاهش پیدا می‌کند.

به طور کلی، علاوه بر قیمت بلیط هواپیما و رزرو هتل رم که کاملا به سلیقه شخصی شما بستگی دارد، روزانه مبلغی معادل ۱۰۰-۶۰ یورو را برای غذا، حمل‌ونقل، خرید بلیط برای بازدید از جاهای دیدنی رم و… صرف خواهید کرد. برای خرید ارزانترین قیمت بلیط هواپیما رم به سایت فلای تودی مراجعه کنید.

خرید بلیط هواپیما رم

اگر از تهران بخواهید به شهر رم سفر کنید، بهترین راه خرید بلیط هواپیما و سفر هوایی به این شهر است. اگر در کشورهای اروپایی یا سایر شهرهای رم اقامت دارید، علاوه بر هواپیما، امکان سفر زمینی با قطار یا خودرو شخصی هم وجود دارد. به هر حال، وقتی با هواپیما به شهر رم بروید، با توجه به ایرلاینی که بلیط هواپیما را از آن خریده‌اید، در یکی از دو فرودگاه اصلی شهر رم فرود خواهید آمد.

روش های سفر به رم

معرفی فرودگاه لئوناردو داوینچی رم یا فرودگاه فیومیچینو

فرودگاه لئوناردو داوینچی رم (Leonardo da Vinci International Airport) که فرودگاه اصلی رم محسوب می‌شود، بزرگ، مدرن و راحت است و از این فروگاه، با وسایل حمل‌ونقل عمومی به‌راحتی می‌توانید به مرکز شهر دسترسی پیدا کنید.

با این حال اگر هنگام شب و دیر وقت برسید، برای رفتن به شهر باید از اتوبوس‌های گذری استفاده کنید یا اینکه تاکسی بگیرید. در ادامه، روش‌های مختلف دسترسی به مرکز شهر از فرودگاه بین‌ المللی فیومیچینو رم ارائه شده است:

ترانسفر از فرودگاه لئوناردو داوینچی رم با وسایل حمل و نقل خصوصی

با تاکسی هایی که سفید رنگ هستند و ماشین های خصوصی با راننده می‌توانید از فرودگاه فیومیچینو به مرکز شهر رم وجود دارد. از سال ۲۰۱۲ قیمت ثابت ۴۸ یورو برای این سرویس‌ها از فرودگاه فیومیچینو به شهر رم در نظر گرفته شده است.

برای ماشین خصوصی با راننده پیشنهاد می‌کنیم که از قبل ترانسفر خود را رزرو کنید. ممکن است هزینه ترانسفر با هزینه مصوب شهرداری رم تفاوت داشته باشد. راننده شخصی شما درست خارج از گیت منتظر ورودشما است و این روش استرس سفر را تا کمترین حد پایین می‌آورد.

توجه داشته باشید سوار هر ماشینی که راننده آن در گیت ورود به سمت شما می‌آید نشوید، چون ممکن است برخی از این رانندگان گواهینامه نداشته باشند. در برخی از خدمات ترانسفر قیمت‌ها ثابت است، اما معمولا قیمت‌ها بستگی به نواحی شهر دارد.

نرخ کرایه تاکسی‌ های فرودگاه فیومیچینو تا محله رینگ شهر رم (مرکز شهر) ۴۸ یورو، تا فییرا دی رم (مرکز نمایشگاهی رم) ۲۵ یورو، تا فرودگاه چمپینو ۵۰ یورو، تا ایستگاه تیبورتینا (ایستگاه قطار) ۵۵ یورو و تا ایستگاه اوستیینس (ایستگاه قطار) ۴۵ یورو است. در رابطه با استفاده از ترانسفر خصوصی فرودگاه، نکات زیر را به خاطر داشته باشید:

  • تاکسی‌ های رم مجاز به سوار کردن ۴ مسافر با ۴ چمدان هستند.
  • قیمت تاکسی‌ های رم ۴۸ یورو است که بدون توجه به زمان سفر ثابت می‌ماند.
  • خودتان را نسبت به نرخ مصوب مطلع نشان دهید.
  • فاصله فرودگاه فیومیچینو تا مرکز شهر رم با توجه به ترافیک حدود ۴۵ دقیقه طول می‌کشد.
ترانسفر از فرودگاه لئوناردو داوینچی رم با وسایل حمل و نقل عمومی

از فرودگاه لئوناردو داوینچی – فیومیچینو به شهر رم دو خط قطار وجود دارد:

  • قطارهای سریع‌ السیر هر ۳۰ دقیقه به سمت ایستگاه ترمینی حرکت می‌کنند. نرخ بلیط قطار سریع السیر از فرودگاه به شهر رم ۱۴ یورو است و در همه روزهای هفته در دسترس هستند.
  • قطارهای حومه (FL1)، در ایستگاه ترمینی توقف ندارند. پس در ایستگاه تیبورتینا یا قبل از آن در ایستگاه اوستیینس از قطار پیاده و سوار خط ۸ تراموا شوید و به ایستگاه مورد نظرتان خود بروید. نرخ بلیط قطارهای حومه ۸ یورو به اضافه ۱٫۵ یورو برای بلیط تراموا است.
روش های دسترسی به رم از فرودگاه

علاوه بر قطار، می‌توانید از اتوبوس های فرودگاه به مرکز شهر رم استفاده کنید:

  • اتوبوس‌های تراویژن: اگر چه این اتوبوس‌ها ساده‌ترین و ارزان‌ ترین راه برای رفتن از فرودگاه رم به مرکز شهر هستند، اما این سفر ۵۵ دقیقه طول خواهد کشید. رزرو آنلاین این سرویس‌ها تضمینی برای پیدا کردن صندلی خالی نیست، اما هزینه استفاده از این اتوبوس‌ها را کاهش خواهد داد. .
  • اتوبوس‌های شاتل SIT: این اتوبوس‌ها از هر دو فرودگاه به شهر سرویس دارند و در ایستگاه‌های ترمینی و پیاتزا کاوور توقف دارند. این اتوبوس‌ها ۱۵ دقیقه قبل از جدول زمانی به ایستگاه اتوبوس می‌رسند و شماره رزرو آن‌ها در بلیط شخص ثبت شده است. قیمت بلیط‌ اتوبوس های شاتل فرودگاه رم تنها ۶ یورو است.

معرفی فرودگاه بین‌ المللی چمپینو رم

فرودگاه چمپینو (Giovan Battista Pastine International Airport) در جنوب شرقی رم قرار دارد. این فرودگاه مخصوص ایرلاین‌ های ارزان قیمت رم است و ایرلاین‌هایی مانند رایان ایر و ویز ایر به آن پرواز دارند. فرودگاه بین المللی چمپینو یک فرودگاه کوچک و نسبت به فرودگاه لئوناردو داوینچی به مرکز شهر نزدیک‌تر است، اما هیچ خط قطار مستقیمی ندارد. همچنین در صورت نیاز به دستگاه‌های خودپرداز، باید به خروجی فرودگاه مراجعه کنید. فرودگاه چمپینو هنگام شب بسته می‌شود. از این رو، اگر شب هنگام به این فرودگاه بروید باید تا ساعت ۴:۳۰ یا ۵ صبح که اولین چک – این انجام می‌شود پشت درهای بسته آن بمانید.

فرودگاه بین المللی چمپنو رم

اگر از طریق این فرودگاه سفر کردید، سعی کنید سمت راست هواپیما بنشینید! چون هواپیماهای این فرودگاه فقط از سمت شرق مرکز شهر حرکت می‌کنند و هنگامی که به رم می‌رسید، می‌توانید رودخانه تیبر، استادیوم المپیک، کاخ سنت آنجلو، سنت پیتر و کلوسئوم  را ببینید. در ادامه، روش‌های مختلف دسترسی به مرکز شهر رم از فرودگاه چمپینو ارائه شده است:

ترانسفر خصوصی از فرودگاه چمپینو به شهر رم

همانند فرودگاه فیومیچینو از این فرودگاه هم دو دسته ترانسفر خصوصی وجود دارد که شامل تاکسی‌هایی که در خارج از فرودگاه می‌ایستند و تاکسی‌های سفید و ماشین‌های خصوصی با راننده هستند. نرخ مصوب کرایه این تاکسی‌ها ۳۰ یورو است. به منظور جلوگیری از کلاهبرداری، پیشنهاد می‌کنیم که این سرویس‌ها را هم قبل از رسیدن به مقصد رزرو کنید.

ترانسفر با اتوبوس‌ از فرودگاه چمپینو به شهر رم

اتوبوس‌های ۵۲۰  ATAC ارزان‌ترین راه رفتن از فرودگاه چمپینو به شهر رم هستند که شما را به طور مستقیم به خط A ایستگاه مترو می‌برند. بهای بلیط این اتوبوس‌ها ۱٫۵ یورو است که از آن‌ها می‌توانید برای سوار شدن به مترو هم استفاده کنید. اتوبوس‌های ۵۲۰ هر روز از ساعت ۵:۳۰ تا ۲۳:۳۰ آماده خدمت‌رسانی به مسافران هستند. چندین سرویس اتوبوس مستقیم هم از چمپینو به ایستگاه ترمینی وجود دارد:

  • اتوبوس‌های شاتل Sit:‌ این اتوبوس‌ها در یک خط سرویس می‌دهند و باید برای خرید یک بلیط تک سفره ۵ یورو محاسبه می‌شود. مدت زمان سفر با این اتوبوس‌ها ۴۰ دقیقه است.
  • تراویژن: این سرویس‌ها برای جابه‌جایی مسافران از فرودگاه به شهر راه‌اندازی شده‌اند و مدت زمان سفر با آن‌ها حدود ۴۰ دقیقه است. این اتوبوس‌ها هر ۳۰ دقیقه یکبار حرکت می‌کنند و معمولا برای ایرلاین‌های ارزان قیمت اصلی تدارک دیده شده‌اند. بهای بلیط تک سفره اتوبوس‌های تراویژن ۵ یورو و بهای بلیط دو سفره ۹ یورو است. می‌توانید بلیط این اتوبوس‌ها را به صورت آنلاین رزرو کنید و یا در داخل و خارج فرودگاه از کارمندانی که جلیقه‌های فلورسنت پوشیده‌اند و روی آن‌ها نوشته شده «ترانسفر فرودگاهی ۴ یورو» بلیط را خریداری کنید.
  • کوترال: بهای بلیط اتوبوس‌های تک سفره کوترال ۵ یورو و مدت زمان سفر با این اتوبوس‌ها ۴۰ دقیقه است. هنوز در وب‌ سایت فرودگاه به این اتوبوس‌ها اشاره‌ای نشده، اما می‌توانید بلیط آن‌ها را از سایت Schiaffini خریداری کنید.

اقامت در رم

هیچ تردیدی نیست که انتخاب هتل مناسب، تاثیر زیادی بر لذت‌بردن از سفر دارد. خوشبختانه با توجه به اینکه شهر رم یک از پرطرف‌دارترین مقاصد گردشگری در سراسر جهان است، هتل‌های زیادی را در این شهر پیدا خواهید کرد. تنوع بالای هتل های رم باعث شده است که متناسب هر نیازی و هر بودجه‌ای، گزینه‌های زیادی پیش روی شما وجود داشته باشد. در ادامه تعدادی از بهترین هتل های رم ایتالیا با توجه به سطح امکانات رفاهی‌شان معرفی شده‌اند.

بهترین هتل های ۵ ستاره و لوکس رم

  • هتل پالازو داما
  • هتل سینا برنینی بریستول
  • گراند هتل پلازا
  • هتل سینگر پالاس
  • هتل ادن رم
  • هتل هاسلر رم
  • هتل روکو فورت رم
اقامت در هتل های رم

هتل های ۴ ستاره رم

  • هتل بست وسترن رم
  • هتل هیوه رم
  • هتل میلتون روما
  • هتل کاردینال
  • هتل بیلدینگ رم
  • هتل بست وسترن ایپرینگ هاوس
  • هتل سنت جان

هتل های ارزان و ۳ ستاره رم

  • هتل هیبریا رم
  • هتل گیولی رم
  • هتل نورد نووا
  • هتل سانتا ماریا
  • هتل بوسکولو آلف
  • هتل ساتورنیا

برای رزرو هتل های رم و مشاهده قیمت آن‌ها، به سایت فلای تودی مراجعه کنید.

هزینه حمل و نقل عمومی در رم ایتالیا

در صورتی که مایل هستید هزینه سفر به رم را کاهش دهید، استفاده از حمل و نقل عمومی رم راهکار بسیار مناسبی است. از آنجایی که تردد با تاکسی در شهر رم بسیار پرهزینه است، پیشنهاد می‌کنیم با قطارها و اتوبوس‌های درون شهری رم هم آشنا شوید. در ادامه، با شبکه حمل و نقل عمومی رم بیشتر آشنا شوید.

حمل و نقل عمومی در سفر به رم

مترو رم

مترو شهر رم، سریع‌ترین و ارزان‌ترین وسیله برای گردش در شهر خواهد بود. ساعت کاری مترو رم از ساعت ۵:۳۰ صبح تا ۲۳:۰۰ است و ساعت کاری آن در طی روزهای آخر هفته قدری افزایش می‌یابد. هزینه بلیط تک‌سفره مترو رم ۱٫۵ یورو است.

اتوبوس های رم

اتوبوس‌ های رم نیز روشی ارزان برای جابه‌جایی در این شهر هستند. اما نباید شلوغی آن‌ها را نادیده گرفت. برای سوار شدن بر این اتوبوس‌ها می‌توانید از همان بلیط‌هایی که برای ورود به مترو استفاده می‌شود، بهره‌مند شوید. بلیط اتوبوس‌ رم را به‌ راحتی می‌توانید از دستگاه‌های فروش بلیط در ایستگاه‌های مترو و اتوبوس بخرید.

تراموا رم

تراموای رم در مجموع ۶ خط دارد و روش خیلی خوبی برای گردش در شهر محسوب می‌شود. ساعت کاری تراموا رم نیز همانند مترو و اتوبوس از ساعت ۵:۳۰ تا نیمه شب است.

تاکسی های رم

گران‌ ترین وسیله حمل و نقل در رم است. تاکسی‌های عمومی و رسمی شهر، سفید رنگ هستند و به سختی می‌توان با صرف ایستادن در کنار خیابان، یکی از آن‌ها را گیر آورد. نرخ تاکسی‌ های رم به‌ازای یک کیلومتر رانندگی حداقل ۱٫۱ یورو آب می‌خورد.

اتوبوس‌ های گردشگری رم

یکی از راه‌های جذاب برای گردشگران، استفاده از اتوبوس‌های گردشگری است. این اتوبوس‌های دو طبقه دسترسی شما را به جاذبه‌های مشهور ممکن می‌کنند و راهنمای شنیداری نیز بخشی از خدمات آن‌هاست.

مزایای خرید کارت های توریستی رم

اگر در سفر به رم حداقل ۳ روز در این شهر اقامت دارید، توصیه می‌کنیم حتما یک کارت Roma Pass خریداری کنید. قیمت این کارت ۳۶ یورو است و اگر بخواهید کارت ۴۸ ساعته بخرید، باید ۲۸ یورو پرداخت کنید. دارندگان این کارت می‌توانند از دو موزه اول و یا هر مکان باستانی در شهر رم به صورت رایگان دیدن کنند، به تمامی وسایل حمل‌ونقل عمومی به رایگان دسترسی داشته باشند و یا از تخفیف‌های این کارت برای بازدید از موزه‌هایی که شامل این کارت می‌شوند استفاده کنند. این کارت برای بازدید از نمایشگاه‌ها، رویدادهای موسیقی و اجرای تئاتر و رقص نیز قابل استفاده است.

کارت Roma Pass

علاوه بر این، هنگام سفر به رم از کارت Rome City Pass هم می‌توانید استفاده کنید. این کارت برای ورود رایگان به موزه‌ های واتیکان، کلوسئوم، فروم رم و همچنین استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی کاربرد دارد.

هزینه بازدید از جاهای دیدنی رم

با توجه به تاریخچه طولانی و درخشان رم، طبیعی است که جاذبه‌های گردشگری زیادی را در این شهر شاهد باشید. قدم زدن در کوچه پس کوچه‌های این شهر تاریخی و شگفت‌انگیز، یک ماجراجوی پرهیجان در دل تاریخ است. پیش از آنکه به معرفی برترین جاهای دیدنی رم بپردازیم، لازم است به این مسئله اشاره کنیم که با خرید کارت باستان‌شناسی رم (Roma Archeologia Card)، هزینه کمتری را پرداخت خواهید کرد.

هزینه این کارت ۲۶٫۵ یورو است و ۷ روز اعتبار دارد. بازدید رایگان از جاهای دیدنی دیدنی رم مانند کلوسئوم، پالاسیوم، حمام‌های کاراکالا، گوردخمه، موزه ملی رم، ویلای کوئینتیلی، مقبره سیسیلیا متلا و بسیاری از جاذبه‌های گردشگری دیگر با این کارت امکانپذیر است.

همچنین، پیشنهاد می‌کنیم که بلیط‌ ورودی دیدنی‌ های رم را از قبل و به صورت آنلاین از coopculture.it خریداری کنید. به این ترتیب، دیگر مجبور نخواهید شد در صف‌های طولانی جاذبه‌های گردشگری محبوب رم وقت خود را تلف کنید و هزینه کمتری را هم برای بازدید از این بناها بپردازید.

بناهای تاریخی و باستانی رم

کولوسئوم در سفر به رم

اگر عاشق تاریخ و ماجراجویی هستید، رم بهشت‌تان خواهد بود. در این شهر، تا دلتان بخواهد بنای تاریخی و باستانی خواهید دید که نشان از فرهنگ و تاریخ غنی این کشور دارد. بناهایی که در زیر از آن‌ها نام برده شده، بناهایی هستند که بدون بازدید از آن‌ها نباید رم را ترک کنید:

  • کلوسئوم: کلوسئوم نماد اصلی شهر رم محسوب می‌شود و تاریخی تقریبا ۲۰۰۰ ساله را پشت سر گذاشته است. از این رو، شما را به دوران امپراتوری روم پرتاب می‌کند. ساعت بازدید از کلوسئوم همه روزه از ساعت ۸:۳۰ صبح تا ۷ شب برای عموم آزاد و هزینه بازدید از آن ۱۶ یور است.
  • معبد پانتئون: این معبد از شاهکارهای معماری ایتالیا و یادگار روم باستان است. معبد پانتئون ۱۲۶ سال بعد از میلاد مسیح ساخته شد و در قرن هفتم پاپ بونیفایس چهارم آن را به کلیسا تبدیل کرد. ساعت بازدید از معبد پانتئون دوشنبه تا شنبه: ۸:۳۰ صبح تا ۷:۳۰ بعد از ظهر، یکشنبه: ۹ صبح تا ۶ بعد از ظهر و یک می (تعطیلات ملی): ۹ صبح تا ۶ بعد از ظهر و ورودی آن رایگان است.
  • فروم رم: کلوسئوم و فروم رم، بزرگ‌ترین نشانه‌ها از امپراتوری روم هستند. هر چند امروزه ویرانه‌ای از این میدان باستانی مربعی شکل باقی مانده، اما از جمله بناهایی است که در سفر به رم حتما باید از آن بازدید کنید. ساعت بازدید از فروم رم همه روزه از ساعت ۸:۳۰ صبح تا ۷ بعد از ظهر آزاد است. برای بازدید از این اثر تاریخی رم باید بلیط ترکیبی بازدید از کولوسئوم، فروم رومی و پالاتین به مبلغ ۱۶ یورو تهیه کنید.
  • میدان سنت پیتر یا پیازا سنت پیترو: این میدان یکی از مشهورترین و زیباترین میدان‌ های جهان است و به‌اندازه‌ای وسعت دارد که بیش از ۳۰۰ هزار نفر را در خود جای می‌دهد. قدمت این میدان به قرن ۱۷ میلادی بازمی‌گردد. بازدید از این بنا در ۲۴ ساعت شبانه روز امکان‌پذیر و ورودی آن رایگان است.
  • تپه‌ های پالاتین: گفته می‌شود که تپه پالاتین زادگاه پایتخت ایتالیا است و قدمت آن به ۱۰۰۰ سال قبل از میلاد بازمی‌گردد. در دوره جمهوری‌خواهان رم، شهروندان سطح بالای جامعه در پالاتین مستقر شدند و کاخ‌های مجللی ساختند که هنوز هم آثاری از آن‌ها مشاهده می‌کنید. ساعت بازدید از تپه‌ های پالاتین رم از ۸:۳۰ تا ۷ بعد از ظهر است و برای خرید بلیط ترکیبی برای بازدید از کولوسئوم، فروم رومی و پالاتین نیز باید ۱۶ یورو هزینه کنید.
  • طاق کنستانتین: این بنا در سال ۳۱۵ به مناسبت پیروزی کنستانتین ال در نبرد پل میلوین ساخته شد. نقوش برجسته این طاق، حاوی نقوشی از فروم تراژان و مارکوس اورلیوس در حال توزیع نان بین فقرا هستند. طاق کنستانتین رم بین کلوسئوم و تپه پالاتین واقع شده و فروم رم نیز در نزدیکی آن قرار دارد.

بازدید از گالری ها و موزه های رم

اگر در رم به دنبال هنر هستید، به راحتی می‌توانید آن را در موزه‌های بی‌شمار این شهر پیدا کنید. با توجه به تاریخ غنی رم، دور وجود موزه‌ها و گالری‌های متعدد دور از انتظار نیست. در ادامه، تعدادی از بهترین گالری ها و موزه های رم معرفی شده‌اند:

گالری ها و موزه های رم
  • موزه کاپیتولین: این موزه در سال ۱۴۷۱ و پس از آنکه پاپ سیکستوس چهارم تعدادی مجسمه برنزی را به شهروندان رم تقدیم کرد، ایجاد شد و امروزه یکی از قدیمی‌ ترین موزه‌ های جهان محسوب می‌شود. این بنا از سه‌شنبه تا یکشنبه از ساعت ۹:۳۰ صبح تا ۷:۳۰ بعد از ظهر به روی عموم باز است. گردشگران برای خرید بلیط بازدید از این موزه باید ۱۵ یورو بپردازند. ورودی این موزه در اولین یکشنبه هر ماه رایگان خواهد بود.
  • گالری ملی هنرهای مدرن: این موزه در سال ۱۸۸۳ به منظور نگهداری از آثار هنری معاصر ایتالیا در پلازا دل اسپوسیزیونی ساخته شده و سپس در سال ۱۹۱۵ به کاخ هنرهای زیبا منتقل شد. در موزه ملی هنرهای مدرن رم، آثار هنرمندان بزرگی چون پل سزان، آنتونیو کانوا، کلود مونه، ونسان ون‌گوگ و… نگهداری می‌شود و بهشتی برای اهالی فرهنگ هنر به شمار می‌رود. زمان بازدید از این بنا سه‌شنبه تا یکشنبه ۸:۳۰ صبح تا ۷:۳۰ بعد از ظهر و هزینه بلیط ورودی آن ۱۰ یورو است.
  • گالری بورگز: در این موزه، آثار هنری متعلق به قرن ۱۵ تا ۱۸ نگهداری می‌شوند اما این تنها جاذبه موزه بورگز نیست! این گالری در ویلای بورگزه – یکی از زیباترین و شیک‌ ترین باغ‌ های جهان – قرار گرفته و خود باغ نیز یکی از جاذبه های دیدنی رم است. برای بازدید از این بنا، باید روزهای سه‌شنبه تا یکشنبه از ساعت ۸:۳۰ صبح تا ۷:۳۰ بعد از ظهر مراجعه کنید. همچنین، هزینه بازدید از این بنا ۱۳ یورو و بازدید گردشگران زیر ۱۸ سال رایگان است.

بازدید از کلیساهای رم

بیش از ۹۰۰ کلیسا در رم وجود دارد که حداقل یک‌سوم از آن‌ها ارزش دیدن دارند. در ادامه، تعدادی از بهترین این کلیساها معرفی شده‌اند:

کلیساهای شهر رم
  • کلیسای سنت پیتر: این کلیسا، یکی از مقدس‌ترین معابد مسیحیان و یکی از بزرگ‌ترین کلیساهای جهان است. ساخت این کلیسا ۱۲۰ سال به طول انجامید! علاوه بر قدمت تاریخی، نقوش این کلیسا که آثار برامانته، میکل آنژ و کارلو را به معرض تماشا می‌گذارند، خیلی از گردشگران را به بازدید از بنا ترغیب می‌کنند. ورودی این بنا رایگان است و برای بازدید از آن در نیمه اول سال، از ساعت ۸ تا ۶:۳۰ و در نیمه دوم سال از ۸ صبح تا ۷ شب باید به این کلیسا مراجعه کنید.
  • کلیسای سیستین: از آنجایی که این کلیسا شاهکار میکل آنژ است، یکی از بهترین جاهای دیدنی رم برای گردشگران است. قدمت این بنا به قرن ۱۵ بازمی‌گردد و از جمله بناهایی است که بدون بازدید از آن نباید رم را ترک کنید.
  • کلیسای سنت جان لاتران (کلیسای جامع رم): این کلیسا، قدیمی‌ ترین کلیسای اروپا است و کنستانتین اول آن را در قرن چهارم به افتخار سنت جان باپتیست و سنت جان لاتران کشیش ساخت. کلیسای سنت جان لاتران یکی از ۴ کلیسای مهم و اصلی شهر رم است. درهای این بنا همه روزه از ساعت ۷ صبح تا ۶:۳۰ شب به روی گردشگران باز است. همچنین، مسافران به رایگان می‌توانند از این کلیسا بازدید کنند.
  • کلیسای سانتا ماریا: سانتا ماریا کلیسای قرون وسطایی بسیار کوچکی است که بیشتر به دلیل جاذبه‌ای به‌نام «دهان حقیقت» شهرت دارد! افسانه‌ها حاکی از آن است که اگر دروغ گفته باشید و دست خود را داخل آن قرار داده باشید، دهان بسته می‌شود و دستتان آسیب خواهد دید! ساعت بازدید از این موزه، همه روزه از ساعت ۹:۳۰ صبح تا ۵:۳۰ عصر و هزینه ورودی آن نیز رایگان است.

قیمت غذا در رم

اگر اهل شکم‌گردی و عاشق غذا هستید، رم مقصد مناسبی برای شما خواهد بود. علاوه بر غذاهای بسیار خوشمزه‌ای مثل انواع پیتزا و پاستا، قیمت غذا در رم بسیار پایین است و همین مسئله هم گردشگری غذا را به یکی از لذت‌بخش‌ترین تفریحات در رم تبدیل کرده است. توجه داشته باشید که برای آنکه هزینه‌های هنگفتی را صرف غذاخوردن در رم نکنید، بهتر است در رستوران‌های واقع در مناطق مسکونی یا جایی که از مناطق گردشگری دورتر باشد غذا بخورید.

به طور کلی، اگر در یکی از رستوران های ارزان رم غذا بخورید، باید ۱۵ یورو هزینه کنید. این مبلغ به‌ازای یک وعده غذای دونفره در رستوران‌های میان‌رده رم به ۷۰ یورو افزایش پیدا می‌کند. توصیه می‌کنیم هنگام گشت‌وگذار در شهر رم، یک بطری آب همراه خود داشته باشید؛ در غیر این صورت برای خرید یک بطری آب ۳۵۰ میلی‌لیتری باید ۱٫۱۲ یورو هزینه کنید.

معرفی رستوران های رم

همان‌طور که گفته شد، غذاهای ایتالیایی در سراسر دنیا مشهورند و در سفر به رم یکی از تفریحات توریست‌ها سر زدن به رستوران‌های ایتالیایی و صرف غذاهای خوشمزه این کشور است. در ادامه، تعدادی از بهترین رستوران های رم که گزینه خیلی خوبی برای گردشگران هستند، معرفی کرده‌ایم:

  • رستوران لیکت
  • پیتزا سیتی ۲
  • رستوران پانینو دیوینو
  • رستوران ایتالیایی پینسرِ
  • رستوران اوستریا دل کاوالیئر
  • رستوران اد هوک
  • پیتزا لوفردو
  • رستوران ایتالیایی دتس امور

معرفی بهترین مراکز خرید رم ایتالیا

رم پایتخت مد است؛ از این رو، در این شهر تعداد زیادی مرکز خرید لوکس و اوت‌لت‌‌های ارزان وجود دارد و در آن‌ها هر چیزی اعم از لباس و جواهرات تا آثار هنری و عتیقه‌جات را پیدا خواهید کرد. به همین دلیل، رم برای کسانی که عاشق مد و فشن یا خریدکردن هستند، گزینه بسیار مناسبی محسوب می‌شود.

خرید در راهنمای سفر به رم

از مهمترین مراکز خرید رم می‌توان به ویا دل کورسو، ویا کوندوتی (به اضافه خیابان‌های اطراف آن) و مرکز خرید ویا کولا در ررینزو اشاره کرد. بهترین مراکز طراحی و فشن رم نیز اطراف ویا کوندوتی قرار گرفته‌اند اما به طور کلی لباس‌ های دل کورسو مقرون‌به‌صرفه‌تر هستند و در اطراف ویا دل تریتون، پیازا کمبو د فیوری و پانتئون نیز می‌توانید اجناس ارزان‌تری پیدا کنید. کیف و کفش‌های چرم‌ این ناحیه نیز علاوه بر کیفیت بالا، قیمت بسیار مناسبی هم دارند.

برای خرید از برندهای مشهور در رم مانند گوچی، آرمانی، دیور، والنتینو، هرمس و سایر برندهای جهانی خرید کنید، باید به خیابان ویا کوندوتی که بهترین خیابان در زمینه طراحی درجه یک مد و فشن است، مراجعه کنید. این خیابان با خیابان مشهور پنجم نیویورک، مونتناپولون در میلان و خیابان بوند در لندن برابری می‌کند. در ویا کوندوتی می‌توانید از بوتیک‌های مشهوری مثل روبرتو کاوالی، دولچه اند گابانا، ورساچه، پرادا و ژیوانشی نیز خرید کنید.

بهترین اوت لت های رم

اوت لت کاستله رومانو (Castel Romano) در نزدیکی رم و در امتداد بزرگراه پونتینا قرار دارد. این مرکز خرید یکی از بزرگ‌ترین و بهترین اوت لت های ایتالیا در رم است و در آن بیش از ۱۰۰ فروشگاه وجود دارد. اوت لت ولمونتونه (Valmontone)، از دیگر مراکز خرید ارزانقیمت شهر رم است که نسبت به اوت لت کاستله رومانو کوچک‌تر است و در فاصله ۵۰ کیلومتری از شهر رم قرار دارد. ولمونتونه خود شهر کوچکی است که با قطار ۳۰ دقیقه تا رم فاصله دارد.

معروف ترین جشنواره‌ها و فستیوال‌ های رم

فستیوال های رم ایتالیا

علاوه بر بناهای تاریخی و باستانی، رم و به طور کلی کشور ایتالیا به فستیوال‌هایی که هر ساله در این شهر برگزار می‌شود نیز شهرت دارد. این فستیوال‌ها توجه هر مسافری با هر سلیقه‌ای را به خود جلب می‌کنند و برای افرادی که اهل هنر، ورزش، غذا، سنت، تاریخ و… هستند، نیز بسیار جالب است.

کارناوال ونیز، کارناوال ویارجو، جشن سنت اورسو (که در آن بسیاری از هنرکندان آثار خود را برای فروش در اطراف دره آئوستا بساط می‌کنند)، بازی پل در پیزا (یکی از هیجان‌انگیزترین فستیوال‌های مسابقه‌ای رم)، اپرا در ورونا (که میزبان تعداد زیادی اجرای کلاسیک، اپرا و… است) و… از جمله مهم‌ترین و هیجان‌انگیزترین فستیوال های رم هستند.

سفر به رم حتی یک بار تجربه کنید!

رم یکی از تاریخی‌ترین و باستانی‌ترین شهرهای جهان است و همین مسئله هم مسافران زیادی را به سفر به این شهر زیبا و دیدنی وسوسه می‌کند. اگر شما هم در حال برنامه‌ریزی برای سفر به این شهر و ماجراجویی در دل تاریخ هستید، به یک راهنمای سفر به رم ایتالیا نیاز خواهید داشتید. در مطلب حاضر سعی کردیم کامل ترین راهنمای سفر به رم ایتالیا را در اختیار شما قرار دادیم همچنین برای سفر به ایتالیا راهنمای سفر به میلان و راهنمای سفر به فلورانس را مطالعه نمایید.

اگر پیش از این سفر به رم را تجربه کرده‌اید، پیشنهادها و توصیه‌های خود را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید