حوادث مرگبار هوایی و سقوط هواپیما در ایران

0
18211
حوادث مرگبار هوایی و سقوط هواپیما در ایران
حوادث مرگبار هوایی و سقوط هواپیما در ایران

در روزهای اخیر حوادث هواپیمایی مختلفی در کشور رخ داده؛ برخی بدون هیچ صدمه‌ای ختم به خیر شده و برخی دیگر بسیار ناگوار بوده است. چند سالی می‌شد که اخبار ناگوار هواپیمایی و سقوط هواپیما دیگر در کشور شنیده نمی‌شد و ایمنی نسبی ناشی از نوسازی‌ها در برخی بخش‌های ناوگان هواپیمایی، برقرار بود. اما با حادثه روز ۲۹ بهمن ۹۶ رویای سفری امن بار دیگر فرو ریخت و ضرورت نوسازی ناوگان هوایی را بیش از پیش مشخص کرد. حمل و نقل هوایی برخلاف آنچه مردم فکر می‌کنند یکی از ایمن‌ترین انواع حمل‌و‌نقل در جهان به شمار می‌رود و در کشور ما نیز اگرچه هرچند سال یکبار حادثه دلخراشی را شاهد هستیم اما هنوز هم هواپیما امن‌ترین وسیله نقلیه به شمار می‌رود.

در ادامه برخی از حوادث هوایی سال‌های اخیر را مرور می‌کنیم.

۲۹ بهمن ۹۶: هواپیمای ATR-72 هواپیمایی آسمان که از تهران به یاسوج در پرواز بود در نزدیکی‌های یاسوج و در نزدیکی سمیرم با برخورد به کوه دنا سقوط کرد. این هواپیما با گذشت بیش از یک روز از حادثه هنوز پیدا نشده است و احتمالا تمامی ۶۶ سرنشین آن کشته شده‌اند.

۱۹ مرداد ۹۳: هواپیمای ایران ۱۴۰ شرکت سپاهان که قرار بود از تهران به مقصد طبس حرکت کند دقایقی پس از بلند شدن از باند مهرآباد در بلوار شیشه مینا در نزدیکی مهرآباد سقوط کرد و ۳۸ نفر از ۴۸ سرنشین آن کشته شدند.

ایران 140 آنتونوف

۱۹ دی ۸۹: هواپیمای بوئینگ ۷۲۷ ایران ایر که از تهران به ارومیه در حرکت بود در روستای کلیساکندی ارومیه سقوط کرد. بوئینگ ۷۲۷ ایران ایر در زمان حادثه بیش از ۳۶ سال سن داشت و یک صد و دوازدهمین بوئینگ ۷۲۷ در جهان بود که دچار حادثه می شد و از بین می رفت. در این حادثه از بین ۱۰۵ نفر مسافر و خدمه هواپیما ۸۰ نفر کشته شدند.

۲ مرداد ۸۸: هواپیمای ایلیوشین آریاتور که از تهران به مقصد مشهد در حرکت بود به دلیل بازنشدن چرخ جلو و سرعت زیاد به دیوار فرودگاه هاشمی نژاد برخورد کرد و کابین و ردیف‌هایی جلوی هواپیما از بین رفت. در این حادثه ۱۷ نفر کشته و ۲۱ نفر از ۱۵۳ سرنشین هواپیما نیز کشته شدند.

۲۴ تیر ۸۸: هواپیمای مسافربری توپولوف شرکت کاسپین با ۱۶۸ مسافر و خدمه که از تهران و فرودگاه امام خمینی عازم ارمنستان بود در نزدیکی قزوین سقوط کرد و تمامی سرنشینان آن کشته شدند.

۳ شهریور ۸۷: هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ شرکت ایتک ایر که در احاره هواپیمایی آسمان بود دقایقی پس از پرواز از بیشکک به مقصد تهران در نزدیکی بیشکک سقوط کرد. از ۹۰ سرنشین این هواپیما ۶۸ نفر کشته شدند و ۲۲ نفر زنده ماندند.

۶ آذر ۸۵: هواپیمای آنتونوف ۷۴ سپاه پاسداران در فرودگاه مهراباد سقوط کرد. در این حادثه ۳۶ نفر کشته شدند و ۲ نفر جان سالم به در بردند.

۱۵ آذر ۸۴: هواپیمای سی ۱۳۰ ارتش ایران که حاوی خبرنگاران و پرسنل ارتش بود روی منطقه‌ای مسکونی در تهران سقوط کرد و بیش از ۱۱۰ کشته برجای گذاشت.

۳۱ فروردین ۸۴: بوئینگ ۷۰۷ ساها که از کیش به تهران در پرواز بود هنگام فرود در مهرآباد منحرف شد و وارد رودخانه کن شد. در این حادثه دو نفر کشته و یک نفر مفقود شد.

۲۱ بهمن ۸۲: هواپیمای فوکر ۵۰ کیش ایر هنگام فرود در فرودگاه شارجه به زمین برخورد کرد و ۴۳ نفر از ۴۵ مسافر آن کشته شدند.

۳۰ بهمن ۸۱ : ایلیوشین ۷۶ سپاه پاسداران در ارتفاعات کرمان سقوط کرد و همه ۲۷۶ مسافر و خدمه آن جان باختند.

۲ دی ۸۱: آنتونوف ۱۴۰ اوکراینی در بخش های مرکزی ایران به کوه برخورد کرد و ۴۹ سرنشین آن کشته شدند. سرنشینان این هواپیما گروهی از مقامات اوکراینی و روسی بودند که افتتاح کارخانه هواپیما سازی راهی اصفهان می شدند.

۲۷ اردیبهشت ۸۰: هواپیمای روسی یاک ۴۰ شرکت فراز قشم در نزدیکی ساری سقوط کرد. در این حادثه رحمان دادمان (وزیر راه و ترابری) به همراه تعدادی از مسئولان و نمایندگان استان گلستان و تمامی خدمه هواپیما جان خود را از دست دادند.

۲۳ بهمن ۸۰: هواپیمای توپولوف شرکت ایران ایر تور در نزدیکی خرم آباد با کوه برخورد کرد و تمامی ۱۱۹ سرنشین آن کشته شدند.

کانال تلگرام فلای تودی

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید