آنکارا پایتخت و مرکز سیاسی ترکیه و دومین شهر بزرگ آن پس از استانبول است. قدمت این شهر به عصر برنز و تمدن هاتیهایاها برمی‌گردد که در هزاره دوم قبل از میلاد مسیح در این منطقه می‌زیسته‌اند. آنکارا دارای مکان‌های تاریخی و آثار باستانی به جا مانده از دوران امپراتوری عثمانی است. شهر کلاسیک و مدرن آنکارا در تاریخ ۱۹۲۳ توسط «آتاتورک» پایتخت جمهوری ترکیه اعلام شد. با مجله گردشگری فلای تودی همراه باشید تا بهترین جاذبه‌ های گردشگری آنکارا را به شما معرفی کنیم.

یادمان مقبره آتاتورک

آتاتورک قهرمان تاریخی و بنیانگذار جمهوری سکولار در ترکیه بود که پس از مرگش به طور موقت در موزه مردم‌نگاری ترکیه به خاک سپرده شد. سپس بعد از یک فراخوان عمومی برای طراحی مقبره وی، بنای فعلی ساخته شد که هم‌اکنون نماد آنکارا نیز محسوب می‌شود. آنیت کبیر یا آرامگاه آتاتورک در قسمت مرکزی آنکارا در بالای یک تپه که دومین نقطه مرتفع آنکارا محسوب می‌شود واقع شده و در شب، نمای درخشانی دارد. اگر روزی به آنکارا و یا به‌طورکلی ترکیه سفر کردید، حتمابازدید از مقبره آتاتورک را در فهرست جاهای دیدنی آنکارا قرار بدهید.

به طور کلی اگر رزرو هتل های آنکارا را نزدیک به مرکز شهر انجام دهید، به بسیاری از جاهای دیدنی این شهر به راحتی دسترسی خواهید داشت.

آدرس مقبره آتاتورک روی نقشه گوگل:

image 22

برج آتاکوله

در سفر به آنکارا یکی از اولین جاهای دیدنی این شهر که توجه مسافران را جلب خواهد کرد، برج آتاکوله است. برج آتاکوله در مرکز شهر آنکارا قرار دارد. بلندی این برج به بیش از ۴۱۰ فوت (۱۲۵ متر) می‌رسد. ساخت آن در سال ۱۹۸۷ میلادی شروع شد و ۲ سال به طول انجامید و حالا جزو معروفترین جاذبه‌ های گردشگری آنکارا به شمار می‌رود.
در بالای برج آتاکوله آنکارا یک رستوران گردان با تراس بزرگ قرار گرفته که می‌توان علاوه بر صرف غذا از منظره شهر نیز لذت برد. در طبقات پایینی این برج نیز یکی از بهترین مراکز خرید آنکارا وجود دارد. کل مرکز خرید ۵ طبقه بوده و دارای تعدادی رستوران و کافه تریا نیز هست. اگر دوست دارید در یکی از بهترین جاهای دیدنی آنکارا شام بخورید و به چراغ‌های روشن پایتخت ترکیه خیره شوید، برج آتاکوله بهترین انتخاب است.

image 23

آدرس برج آتاکوله روی نقشه گوگل:

مسجد کوجاتپه آنکارا

مسجد کجاتپه بزرگترین مسجد آنکاراست که بین سال های ۱۹۶۷ و ۱۹۸۷ در محله کوجاتپه در کیزیلای (Kızılay) ساخته شد. بزرگی و در عین حال اهمیت این مسجد، آن را به یکی از معروف ترین جاهای دیدنی آنکارا تبدیل کرده، به طوری که تقریبا از هر جایی در مرکز آنکارا مشاهده می‌شود. این مسجد که با الهام گرفتن از معماری دوران عثمانی طراحی و ساخته شده، به شکل ۲۴ ساعته به روی عموم باز است.

آدرس مسجد کوجاتپه آنکارا روی نقشه گوگل:

مسجد حاجی بایرام

قدمت مسجد حاجی بایرام آنکارا به دوره عثمانی و نیمه اول قرن پانزدهم میلادی برمی‌گردد. این مسجد از شناخته شده‌ترین مساجد آنکارا به شمار می‌آید. مسجد حاجی بایرام در بخش اولوس آنکارا واقع شده و دسترسی به آن از طریق اتوبوس و مترو امکان‌پذیر است. این مسجد که از بهترین جاذبه‌ های گردشگری آنکارا در ترکیه محسوب می‌شود، در گذر زمان بارها مورد بازسازی و تعمیر قرار گرفت.

صوفی سرشناس و برجسته «حاجی بایرام» که در مکتب حضرت مولانای ایران، مراتب ارتقا خود را طی کرده، بنیانگذار فرقه بایرامی بوده است. او در کنار این مسجد به خاک سپرده شده و مقبره یادبود آن در این مکان قرار دارد. این مسجد با طراحی داخلی شکوهمند، کاشی‌های زیبا، آجرهای سبز رنگ و با سقف‌ چوبی نظر هر بازدیدکننده‌ای را به خود جلب می‌کند.
در حال حاضر مسجد حاجی بایرام برای مراسم رسمی و غیر رسمی استفاده می‌شود و غالبا عروس و دامادهای جوان از آن دیدار می‌کنند. مقبره حاجی بایرام در جنب محراب ساخته شده که نمونه‌ای از مقبره‌های قرن پانزدهم است. اگر به دنبال یکی از جاهای دیدنی آنکارا با دسترسی راحت هستید، مسجد حاجی بایرام انتخاب مناسبی است.

image 24

آدرس مسجد حاجی بایرام روی نقشه گوگل:

محله تاریخی هامامونو

محله هامامونو یکی از بهترین مکان های دیدنی آنکارا است که خانه‌های چوبی به سبک معماری عثمانی در آن وجود دارد. این محله در پایین تپه قلعه آنکارا در نزدیکی میدان اولوس قرار دارد. خانه‌های قدیمی و بناهای تاریخی این محله در کوچه‌های باریکی جای گرفته‌اند. بیشتر خانه‌های قدیمی در حال حاضر تبدیل به رستوران، کافه و فروشگاه‌های سوغات و صنایع دستی شده‌اند.

علاوه بر این، در هامامونو ۴ مسجد به نام‌های حاجی موسی، تاکتین سلطان، کاراکابی و ساریکادی وجود دارد. خانه مهمت آکیف ارسوی شاعر معروف ترک که سرود ملی ترکیه را سروده، در این محله تبدیل به موزه شده و مجسمه او در میدان مرکزی منطقه قرار گرفته است. خیابان هنر (Art Street) پر از فروشگاه‌هایی است که صنایع دستی و سوغاتی‌های محلی می‌فروشند. شاید برایتان جالب باشد که این محله از جاهای دیدنی آنکارا در زمستان است، زیرا زیبایی های آن زیر بارش برف دو چندان می‌شود.

آدرس محله هامامونو روی نقشه گوگل:

image 25

اگر قصد سفر به آنکارا را دارید برای آشنایی با جاذبه های گردشگری آن ویدئو زیر را از دست ندهید:

قلعه آنکارا

قلعه آنکارا، بنای تاریخی و باشکوه مربوط به دوران قرون وسطی است که به طور کامل با استفاده از سنگ ساخته شده و محلیان آن را با نام کالسی (Kalesi) نیز می‌شناسند. اغلب ساختمان‌های مربوط به قرون وسطی در آنکارا، بر اثر جنگ‌های مختلف از بین رفته‌اند، به خصوص حمله ایرانیان به ترکیه که در حدود سال ۶۲۲ میلادی (در زمان ساسانیان) به وقوع پیوست و سبب خرابی بسیاری از بناهای تاریخی در ترکیه شد. اما قلعه آنکار همچنمان به عنوان یکی از بهترین جاهای دیدنی آنکارا پابرجا مانده است.

قلعه آنکارا روی تپه‌ای بلند و سرسبز به نام اولوس (Ulus) قرار دارد و همین موضوع بر ابهت و زیبایی آن می‌افزاید. در اطراف قلعه آنکارا هنوز هم می‌توان خانه‌های روستایی و محلی مردمان بومی را با همان بافت قدیمی‌شان مشاهده کرد. اگر عکس از جاهای دیدنی آنکارا را در اینترنت جستجو کنید، یکی از مکان‌هایی که به شما نمایش داده می‌شود، به طور حتم همین جاذبه است.

دیوارهای خارجی این بنا به صورت صاف و مستطیل شکل هستند، اما دیوارهای قسمت میانی آن به صورت دایره‌وار ساخته شده که همین موضوع، زیبایی قلعه را دوچندان کرده است. مساحت کل قسمت داخلی قلعه آنکارا ۴۳۰۰۰ کیلومتر مربع است.

image 27

آدرس قلعه آنکارا روی نقشه گوگل:

موزه تمدن آناتولی

موزه آناتولی یکی از بهترین جاذبه‌ های گردشگری آنکارا است که بازدید از آن، شما را با تاریخ آناتولی آشنا می‌کند. مهمترین یافته‌ها از روستای نوسنگی چاتالهویوک در نزدیکی قونیه که شامل نقاشی‌ های دیواری می‌شود و برخی باستان‌ شناسان آن را اولین نقشه شهر در دنیا می‌شناسند و همچنین مجسمه الهه باروری، در این موزه نگهداری می‌شوند.

تالارهایی در این موزه وجود دارد که قدمت آنها به امپراتوری هیتی در عصر برنزی که پایتخت آن هاتوشا بوده، بازمی‌گردد. همچنین برخی از این تالارها به دوران امپراتوری‌های فریژی و اورارتویی که در عصر آهن در جلگه آناتولی حکومت می‌کردند، تعلق دارد. تالار سنگی مرکزی این موزه، نقش برجسته‌ها و مجسمه‌های سنگی از همه دوره‌ها را به نمایش می‌گذارد. به طور کلی اگر به تاریخ علاقه دارید، موزه تمدن آناتولی یکی از بهترین جاهای دیدنی آنکارا برای گردش است.

آدرس موزه تمدن آناتولی روی نقشه گوگل:

image 28

پیاده‌روی در محله ارگ

منطقه ارگ یا کاله (Kale) منطقه‌ای قدیمی مربوط به دوران بیزانس است که بناهایی بازمانده از قرن نهم را در آن می‌توان یافت. داخل محوطه، کوچه‌های سنگفرش شده با خانه‌های قدیمی شما را به حال و هوای قرن ها پیش می‌برد.

دیوار داخلی برج شرقی، جاذبه بسیار مهم این منطقه است که از بالای آن می‌توانید منظره زیبایی از آنکارای مدرن و تاریخی را ببینید. از دروازه اصلی ارگ که به سمت سراشیبی پایین می‌روید، وارد مسیر پرپیچ و خمی می‌شوید که کارگاه‌های صنایع دستی، عتیقه فروشی‌ها و کافه‌های بسیاری دارد.

از اینجا می‌توانید نمای مسجد Aslanhane Cami که از مساجد معروف آنکارا است را تماشا کنید. بد نیست از داخل این مسجد هم دیدن کنید. نمای داخلی مسجد با ستون‌های چوبی و سرستون‌های سنگی و کاشی‌کاری‌ها و تزئینات سرامیکی، برایتان جذاب خواهد بود. اگر به ماجراجویی‌های تاریخی و گشت‌وگذار در عتیقه‌فروشی‌ها و کافه‌های قدیمی علاقه دارید، محله ارگ را در فهرست جاهای دیدنی آنکارا قرار دهید.

محله ارگ آنکارا روی نقشه گوگل

image 29

موزه هنر و باستان شناسی اریمتان

یکی از نقاط دیدنی در آنکارا، موزه اریمتان (Erimtan) است که بر آثار دوران کلاسیک تمرکز دارد و می‌توان گفت مکمل موزه آناتولی است. از آنجا که هر دو این موزه‌ها در مسیر منتهی به ارگ قرار دارند، می‌توانید هر دو را در یک روز بازدید کنید. این نمایشگاه با موزه‌های سنتی تفاوت دارد، انگار که این مجموعه جان دارد و می‌توانید زندگی روزمره در یونان و روم قدیم را تجربه کنید. مجموعه موزه اریمتان در سالن پایینی خود همیشه از نمایشگاه‌های مختلف میزبانی می‌کند که تمرکز اصلی‌شان بر سایت‌های باستان شناسی و فرهنگ ترکی است. برخی کنسرت‌ های موسیقی کلاسیک هم در محوطه موزه برگزار می‌شوند.

آدرس موزه هنر و باستان شناسی اریمتان روی نقشه گوگل:

image 30

محله بیپازاری | Beypazarı

در ۱۰۲ کیلومتری غرب آنکارا، محله‌ای به نام بیپازاری قرار گرفته که مقصد خوبی برای سفر یکروزه در آنکاراست. شهرت این محله علاوه بر خانه‌های قدیمی مربوطه به دوران عثمانی، به دلیل آشپزی و خوراکی‌های آن است. بیپازاری مرکز پرورش هویج در ترکیه است و بسیاری با هدف تجربه باقلوای هویج و آب هویج محلی به این منطقه می‌آیند. در کافه‌ها و رستوران‌های این منطقه می‌توانید انواع خوراکی و غذاهای آنکارا را امتحان کنید. از این رو مقصدی جذاب برای گردشگران در سفر به آنکارا به شمار می‌رود. اگر اهل امتحان کردن غذاهای عجیب و شکم گردی در سفر هستید، محله بیپازای از آن دسته جاهای دیدنی آنکارا است که به راحتی از یادتان نمی‌رود.

آدرس محله بیپازاری آنکارا روی نقشه گوگل:

image 31

پارک گنکلیک | Gençlik

این پارک در واقع مرکزی‌ترین فضای سبز این شهر و یکی از جاهای تفریحی آنکارا است. بسیاری از خانواده‌ها برای پیک نیک یا قدم زدن، به این پارک می‌آیند و از آنجا شلوغی‌های شهر را تماشا می‌کنند. این پارک یک دریاچه بزرگ دارد و فواره‌ها و باغ‌های آن، زیبایی‌اش را دوچندان می‌کنند. در گوشه جنوب شرقی پارک، چرخ و فلک، ترن هوایی و بازی‌های دیگری برای استفاده کودکان قرار داده شده است. اگر به دنبال محلی برای تفریح با کودکان و خانواده هستید، پارک گنکلیک یکی از بهترین جاهای دیدنی آنکارا برای شما است.

آدرس پارک گنکلیک روی نقشه گوگل:

image 32

دریاچه ایمیر | Eymir

دریاچه ایمیر در ۱۷ کیلوکتری جنوب آنکارا قرار دارد و با جنگل درختان کاج احاطه شده است. طبیعت زیبای این منطقه، آن را به یکی از بهترین جاذبه‌ های گردشگری آنکارا برای گردش در شهر و پیک نیک آخر هفته تبدیل می‌کند. برای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری این منطقه را انتخاب کنید. اگر دوچرخه ندارید، در این محوطه امکان کرایه دوچرخه وجود دارد. این پارک را می‌توان از جاهای دیدنی آنکارا در پاییز به شمار آورد، زیرا درختان و طبیعت زیبای اطراف دریاچه در این فصل منظره زیبایی مقابل دیدگان گردشگران به نمایش می‌گذارند. در ضلع جنوبی دریاچه هم رستوران‌ها و کافه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید ضمن تماشای مناظر زیبا، از خوردن غذاهای خوشمزه هم لذت ببرید.

آدرس دریاچه ایمیر روی نقشه گوگل:

image 33

پارک جنگلی آتاتورک

اگر به دنبال یک طبیعت خلوت و آرام برای دویدن، دوچرخه‌سواری یا حتی یک کمپینگ یک روزه در آنکارا هستید، پارک جنگلی آتاتورک را از دست ندهید. پارک جنگلی آتاتورک یک پارک ۳۷۰ هکتاری است که از پایین تا بالای یک تپه ادامه دارد. این پارک یک مسیر پیاده‌روی جنگلی به طول ۳٫۵ کیلومتر دارد. البته اگر بخواهید دوچرخه‌سواری کنید بهتر است از مسیر جاده‌ای ۶٫۵ کیلومتری پارک جنگلی آتاتورک استفاده کنید. شیب پارک جنگلی آتاتورک زیاد نیست و شما به راحتی می‌توانید تا بالای تپه بدوید. البته می توانید تا قله را با ماشین بروید و شیب رو پایین را پیاده‌روی کنید. پارک جنگلی آتاتورک یک جنگل شهری است، اگر به دنبال آن دسته از جاهای دیدنی آنکاراهستید که کمی از هیاهوی شهر دور هستند، پارک جنگلی آتاتورک انتخاب مناسبی است.

آدرس پارک جنگلی آتاتورک روی نقشه گوگل:

پارک جنگلی

منطقه تاریخی اولوس

اولوس قدیمی ترین قسمت آنکارا است. این منطقه با بیش از دو هزار سال قدمت یکی از بهترین جاهای دیدنی آنکارا است. محله اولوس به نوعی مرکز شهر و قلب آنکارای قدیمی به حساب می‌آید. درحال‌حاضر منطقه تاریخی اولوس با خیابان‌های شلوغ، رستوران‌ها و کافه‌ها، بازار و ساختمان‌های شیک و البته مکان‌های تاریخی یکی از توریستی ترین محله های آنکارا است. اولین مجلس ملی بزرگ ترکیه در سال ۱۹۲۳ در ساختمان پارلمان در میدان اولوس تشکیل شده است. ساختمانی که هنوز هم به همان شکل آنجا قرار دارد. درست روبروی این ساختمان هتل آنکارا پالاس، قدیمی ترین هتل آنکارا قرار گرفته است. این هتل زمانی محل اقامت آتاتورک بوده است. اگر می خواهید در زمان کوتاهی بیشتر جاهای دیدنی آنکارا را بازدید کنید، کافی است فقط یک روز را در محله اولوس آنکارا بگذارنید.

آدرس منطقه تاریخی اولوس روی نقشه گوگل:

اولوس

آکواریوم آکوا وگا

شاید آنکارا به اندازه استانبول یا ازمیر تفریحات و جاهای دیدنی نداشته باشد، اما نمی‌توان مکان های دیدنی آنکارا را به طورکلی از یاد برد. برای مثال آکواریوم آکوا وگا آنکارا از آن دسته مکان های توریستی است که هر گردشگری را شگفت‌زده می‌کند. این آکواریوم در مجموع ۴٫۵ میلیون لیتر آب دارد و از ۲۴ قسمت مختلف تشکیل شده است. در آکواریوم آکوا وگا می‌توانید آبزیانی مثل کوسه، دلقک ماهی و دیگر گونه‌های دریایی را در فاصله چند سانتی‌متری ببینید و یک سفر اقیانوسی بی‌نظیر را تجربه کنید.

آدرس آکواریوم آکوا وگا روی نقشه گوگل:

آکواریوم

حمام رومی آنکارا

حمام رومی آنکارا در قرن سوم پس از میلاد و به احترام اسکلپیوس، خدای پزشکی یونان و روم ساخته شده است. ساخت حمام رومی آنکارا به زمان حکومت امپراطور روم، کاراکالا بازمی‌گردد. حمام رومی در واقع یادآور دوران حکومت رومیان در آنکارا است.

اما آنچه این حمام را به یکی از جاهای دیدنی آنکارا تبدیل کرده است، فقط قدمت تاریخی آن نیست. حمام های رومی، علیرغم اینکه هزاران سال پیش ساخته شده‌اند، ساختارهای پیشرفته‌ای داشتند. تماشای این معماری پیشرفته برای هر انسان مدرنی تا حدودی شگفت انگیز است. حمام رومی آنکارا شامل بخش‌های مختلفی مثل اتاق سرد، استخر، اتاق‌های تعویض لباس، اتاق گرم و … می‌شود. به دلیل زمستان های سرد آنکارا، رومی‌ها اتاق‌های گرم را بسیار بزرگ‌تر از اتاق های سرد ساخته بودند. علاوه‌براین یک سیستم لوله کشی بسیار جالب هوای گرم را به تمام نقاط حمام منتقل می‌کرد. اگر به دنبال جاهای دیدنی آنکارا در زمستان هستید، بازدید از این حمام رومی و سیستم تهویه آن باید جالب باشد.

آدرس حمام رومی آنکارا روی نقشه گوگل:

حمام رومی

شهر باستانی خاتوشا

خاتوشا، هاتوسا، هاتوشا، از آن دسته مکان‌هایی است که قطعآ ارزش دیدن دارد. این شهر باستانی به حدود ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد بازمی‌گردد، شما می‌توانید در کوچه‌پس‌کوچه‌های شهری که متعلق به عصر برنز است قدم بزنید. شهر باستانی هاتوسا، پایتخت قوم هیتی بوده است. هیتی ها یکی از باشکوه‌ترین اقوام باستانی بودند که قلمرو پادشاهی آن‌ها از دریای اژه در سراسر آناتولی و شمال سوریه شروع می‌شد و تا رود فرات امتداد داشت.

جالب است بدانید تا قبل از کشف این شهر در سال ۱۸۳۴، شهر هاتوسا و داستان‌هایش به عنوان یک افسانه شناخته می‌شد. اگر به دنبال بهترین مکان های دیدنی اطراف آنکارا هستید، شهر باستانی خاتوشا در فاصله ۱۴۵ کیلومتری شهر آنکارا یکی از بهترین انتخاب‌ها است.

آدرس شهر باستانی خاتوشا روی نقشه گوگل:

هاتوسا

آنکارا، تجربه سفری متفاوت در ترکیه

سفر به آنکارا از جمله سفرهای جذاب و پر از تازگی است. دیدنی‌های طبیعی در کنار جاذبه های تاریخی آنکارا و فستیوال‌ها و خوراکی‌های متنوع، تجربه منحصر به فردی برای مسافران این شهر می‌سازد. جاهای دیدنی این شهر کم نیست و ما در این مطلب به برخی از بهترین جاذبه‌ های گردشگری آنکارا اشاره کردیم. اگر به اطلاعات بیشتر درباره سفر به پایتخت ترکیه نیاز دارید، می‌توانید راهنمای سفر به آنکارا را نیز مطالعه کنید.

اگر علاوه بر موارد ذکر شده در لیست بالا، موارد دیگری از جاهای دیدنی در آنکارا می‌شناسید و یا دیده‌اید، در قسمت نظرات معرفی کنید.

سوالات متداول درباره جاذبه های گردشگری آنکارا

بهترین زمان برای بازدید از جاهای دیدنی آنکارا چه فصلی است؟

فصل بهار و پاییز بهترین زمان برای سفر به آنکارا است. این شهر زمستان های سردو تابستان های گرمی دارد که برای گردش در آنکارا مناسب نیست.

آیا آنکارا از آنتالیا ارزان تر است؟

شهر آنکار به نسبت شهر آنتالیا شهر گران تری به حساب می آید. اما به دلیل تفریحات متعدد آنتالیا و استانبول هزینه سفر به آنتالیا یا استانبول بیشتر از هزینه سفر به آنکارا است.

بهترین تفریحات رایگان آنکارا کدام است؟

دریاچه ایمیر
پارک دیکمن وادیسی
پارک گوکسو
پارک سگمنلر

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید