ترمینال سلام فرودگاه امام خمینی افتتاح شد

0
6535
ترمینال سلام فرودگاه بین‌المللی امام خمینی
ترمینال سلام فرودگاه امام خمینی

سرانجام ترمینال سلام فرودگاه امام به بهره‌برداری رسید

ترمینال سلام فرودگاه بین‌المللی امام خمینی مورخ ۱۳۹۸/۳/۲۸ با حضور رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی با ظرفیت ۵ میلیون مسافر افتتاح شد.

ترمینال سلام فرودگاه بین‌المللی امام خمینی
افتتاح ترمینال سلام فرودگاه امام خمینی

سرانجام ترمینال گالری سلام که با همکاری شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی و بنیاد مستضعفان ساخته شده است پس از ۱۰ سال به بهره برداری رسید.
این ترمینال که عملیات طراحی، ساخت و تجهیز آن توسط مهندسان ایرانی صورت گرفته سالانه ظرفیت اعزام پنج میلیون مسافر را خواهد داشت.
ترمینال سلام فرودگاه امام نخستین پایانه هوایی هوشمند کشور است که در زمینی به مساحت ۵۵ هزار متر مربع و در ۳ طبقه احداث شده و در شمال غرب فرودگاه امام خمینی واقع شده است.

ترمینال سلام فرودگاه امام خمینی
ترمینال سلام فرودگاه امام خمینی

در ابتدا عملیات ساخت پروژه ترمینال سلام در سال ۱۳۸۸ با هدف احداث ترمینال زیارتی آغاز شد. این پروژه تا سال ۹۶ به دلیل کمبود منابع به کندی پیش رفت. به طوریکه تا اواخر سال ۹۶ فقط ۳۴ درصد از آن تکمیل شده بود. در سال ۹۵ به درخواست وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مستضعفان نیز در این پروژه همکاری کرد. بدین ترتیب اولین قرارداد BTL کشور میان بنیاد مستضعفان و وزارت راه و شهرسازی در بهمن ماه ۹۵ بسته شد. طبق قرارداد مذکور مسئولیت این پروژه به بنیاد مستضعفان واگذار شد و مقرر شد اصل و سود سرمایه در اقساط ۸ ساله از طرف وزارت راه و شهرسازی به این بنیاد پرداخت شود. به این ترتیب عملیات ساخت پروژه به طور جدی پیگیری شد و در حدود ۳ سال باقی عملیات تکمیل شد.

عملیات احداث ترمینال سلام
عملیات احداث ترمینال سلام

ترمینال سلام جلوه‌ای از هنر و معماری ایرانی است و بهره‌گیری از آثار هنری با معماری اسلامی این ترمینال را نسبت به دیگر ترمینال‌های کشور متمایز کرده است.
با ساخت و بهره‌برداری ترمینال سلام ظرفیت فرودگاه امام خمینی ۸۰ درصد و به بیش از ۱۳ میلیون نفر افزایش پیدا خواهد کرد. در نتیجه تعداد پروازها و تعداد پذیرش مسافران نیز در فرودگاه امام خمینی افزایش پیدا خواهد کرد، که این امر نیز به توسعه صنعت گردشگری و اقتصاد کشور کمک شایان توجهی خواهد کرد.

ترمینال سلام فرودگاه بین‌المللی امام خمینی
ترمینال سلام فرودگاه امام خمینی

ترمینال سلام نخستین ترمینال کاملا هوشمند هوایی کشور است که مطابق با استانداردهای روز دنیا ساخته شده است و تمامی تجهیزات آن توسط مهندسان داخلی طراحی و تولید شده است که همین امر موجب اشتغال زایی برای بیش از هزار نفر شده است.
همچنین با افتتاح ترمینال سلام فرودگاه امام خمینی، تعدادی از پروازهای داخلی کشور که بین ساعات ۱۲ شب تا ۵ صبح انجام می‌پذیرد به این فرودگاه منتقل خواهد شد و بدین ترتیب کاستی‌هایی که در پروازهای داخلی فرودگاه مهرآباد در این ساعات وجود داشت جبران خواهد شد.

ترمینال سلام فرودگاه امام خمینی
ترمینال سلام فرودگاه امام خمینی

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که به دنبال احداث و راه‌اندازی ترمینال سلام، طرح جامعی در اختیار فرودگاه امام خمینی قرار گرفته است که طبق آن فاز اول ترمینال ایرانشهر با ظرفیت ۲۵ میلیون مسافر تا پنج سال آینده مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

برای مشاهده ویدیو ترمینال سلام بر روی ویدیو زیر کلیک کنید:

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید