بیمه مسافرتی و نحوه پیگیری خسارت

0
2688
دریافت خسارت از بیمه
دریافت خسارت از بیمه

دریافت خسارت از بیمه مسافرتی

در هر سفری ممکن است اتفاقات غیرمنتظره و ناخواسته‌ای پیش بیاید و عقل سلیم حکم می‌کند که با توجه به این خطرات و حوادث پیش‌بینی نشده یک بیمه‌نامه مسافرتی معتبر، تهیه کرد و آسوده خاطر بود. با این حال ممکن است نگرانی از لحاظ نحوه گزارش اتفاق، ناآشنایی با زبان کشور مقصد و یا پیگیری و دریافت خسارت از بیمه همچنان وجود داشته باشد. با پرداختن به این موضوع سعی می‌کنیم نگرانی‌های موجود ناشی از این موارد را کاهش دهیم.

شرکت‌های کمک‌رسان و  نحوه دریافت خسارت

شرکت‌های بیمه ایرانی، خارج از ایران شعبه ندارند و نمی‌توانند خدماتی ارائه دهند؛ به همین منظور با یک یا تعدادی شرکت‌ به نام کمک‌رسان قرارداد دارند. درواقع این شرکت‌های کمک‌رسان هستند که به بیمه‌گزاران بیمه مسافرتی، خدمات ارائه می‌دهند. برخی از این شرکت‌ها عبارتند از:

  1. Mideast
  2. Allianz
  3. Evasan

نحوه پیگیری خسارت در محل حادثه

نحوه پیگیری خسارت معمولاً بدین صورت است که موقع بروز حادثه، بیمه‌گزار باید با شماره‌ای که روی بیمه نامه مسافری خود درج شده است، تماس بگیرد؛ نام، شماره بیمه‌نامه و مدت اعتبار آن را بگوید و حادثه اتفاق افتاده را شرح دهد. طبق حادثه‌ای که رخ‌ داده شرکت کمک‌رسان اقدامات لازم را انجام می‌دهد. بعضی از شرکت‌های کمک‌رسان این خدمات را ندارند و بیمه‌گزار برای دریافت خسارت از بیمه باید شخصاً خسارت خود را پیگیری و پرداخت هزینه کند؛ سپس با ارائه صورتحساب‌های پرداخت‌ شده در سفر، هزینه خسارت‌های تحت پوشش بیمه مسافرتی را از کشور محل اقامت خود دریافت کند.

نحوه پرداخت خسارت

نحوه پرداخت هزینه شرکت‌های کمک‌رسان در سفر دو نوع است؛ در یک حالت این شرکت‌ها با ارگانی که بیمه‌گزار برای رفع خسارت با آن سروکار دارد (مثل بیمارستان و …) ارتباط برقرار می‌کنند و هزینه خسارت را مستقیم به  آنجا واریز می‌کنند. برای مثال اگر بیمه‌گزاری در سفر دچار آسیب جسمی شود و او را به بیمارستان منتقل کنند، شرکت کمک‌رسان هزینه درمان او را مستقیم با بیمارستان حساب می‌کند.

در حالتی دیگر شرکت کمک‌رسان هزینه خسارت وارد شده را در صورت امکان به حساب بیمه‌گزار واریز می‌کند. برای مثال اگر هواپیمای بیمه‌گزار ۱۲ ساعت تأخیر داشته باشد، با توجه به اینکه تحت پوشش کدام شرکت بیمه باشد، بین ۹۰ تا ۱۰۰ یورو خسارت باید دریافت کند. در این حالت شرکت کمک‌رسان این هزینه را در صورت امکان به حساب بیمه‌گزار واریز می‌کند.

درصورتی‌ که بیمه‌گزار به دلایلی نتواند یا نخواهد هزینه خسارت خود را از شرکت کمک‌رسان در سفر دریافت کند، می‌تواند این هزینه را خود پرداخت کرده و با ارائه مدارک لازم، هزینه را در کشور محل اقامت خود دریافت کند.

این مدارک شامل بیمه‌نامه و صورتحساب‌های پرداخت‌شده مورد تأیید ارگان‌(های) ذیربط است.

یکی از عوامل قابل توجه درباره شرکت‌های کمک‌رسان اپراتور فارسی‌زبان است. تصور کنید در سفر دچار حادثه‌ای شدید و می‌خواهید از خدمات بیمه مسافرتی خود استفاده کنید. باید با شماره‌ای که روی بیمه‌نامه خود درج شده تماس بگیرید و اتفاق رخ داده را شرح دهید. حال اگر قادر نباشید به خوبی واقعه را به انگلیسی برای اپراتور شرکت کمک‌رسان توضیح دهید و شرکت کمک‌رسان هم اپراتور فارسی‌ زبان نداشته باشد، قطعا دچار مشکل خواهید شد و نمی‌توانید از شرکت کمک‌رسان خدماتی دریافت کنید.

شرکت Mideast دارای اپراتور فارسی‌زبان و شرکت Allianz فاقد آن است.

خرید بیمه مسافرتی

بیشتر بخوانید:

بیمه مسافرتی چیست؟

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید