باغ روس ها – باغ اسرارآمیز گرگان

0
13770

باغ و عمارتی قدیمی در ضلع جنوبی خیابان امام خمینی و قسمت غربی امام زاده بی بی هور و بی بی نور در محله شیرکش گرگان قرار دارد که به «باغ روس ها» معروف و زمانی کنسولگری روسیه بوده است. این باغ و عمارت داخلش به صورت نیمه متروکه باقی‌مانده است که به دلیل قدیمی بودن گاهی دیوار باغ بر اثر بارش برف و باران فرو می‌ریزد و دوباره مرمت می‌شود.

روابط روس‌ها با استرآباد (گرگان کنونی) که اهالی به آنها اِروس می‌گفتند به سال‌ها قبل باز می‌گردد. پس از قراردادهای گلستان و ترکمانچای در دوره‌ فتحعلی‌شاه قاجار، باغ روس ‌ها از تاجری استرآبادی به مدت ۹۹ سال اجاره می‌شود و به عنوان کنسولگری روسیه مورد استفاده قرار می‌گیرد که سال ۱۳۸۸ این قرارداد به پایان می‌رسید.

باغ روس ها از درختان کهنسال کاج و سرو، تعدادی حوض، باغچه و جوی آب تشکیل شده است که هم اکنون اثر چندانی از آنها باقی نمانده است، همچنین کنسولگری روسیه از دو بنا، شامل ساختمان ورودی و عمارت اصلی تشکیل شده است. ساختمان ورودی باغ، به صورت دو طبقه از آجر، گچ، خاک و لایه‌ای از رنگ زرد ساخته شده است و طبقه همکف این ساختمان از یک درب چوبی و دو ستون آجری با طاق های هلالی و نیم دایره و طبقه اول از درب و پنجره هایی چوبی و یک تراس با نرده های خراطی تشکیل شده است.

باغ روس ها

ساختمان اصلی باغ و کنسولگری به صورت عمارت کلاه فرنگی در وسط باغ قرار دارد. این ساختمان مثل نمای ورودی از دو طبقه و با آجر، گچ و لایه‌هایی از رنگ زرد ساخته شده است. نمای شمالی ساختمان از پنجره‌هایی هلالی و قسمت‌های غربی و جنوبی از پنجره‌های تخت تشکیل شده‌اند، نمای قسمت شرقی ساختمان نیز شامل ایوانی است که با ستون‌هایی چوبی خود بر روی طبقه همکف قرار دارد. سقف عمارت اصلی باغ روس ها قبلا از جنس سفال بوده اما به مرور زمان و بر اثر بارش برف و باران از بین رفته است.

بیشتر بخوانید:

قدمگاه امام رضا در آبادان – ناشناخته‌ای در جنوب ایران

معرفی خانه ستوده چالشتری در شهرکرد

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید