آیا ایرفلوت ایرلاین امنی برای سفر است؟

0
5286
ایرلاین ایرفلوت
هواپیمایی ایرفلوت

آیا ایرفلوت و ایرلاین های روسیه برای سفر امن هستند؟

مطلبی که باید در مورد پروازهای روسیه مدنظر قرار داد این است که، رتبه دهنده ایرلاین ها( irline Ratings)، یکی از مقامات پیشرو در تعیین امنیت ایرلاین ها، به صورت خودکار به ایرلاین هایی که فقط از هواپیماهای روسی استفاده می کنند، رتبه منفی می دهد. در ادامه برای یافت علت این رتبه دهی، به بررسی حوادث هوایی در روسیه و مشهورترین هواپیمایی این کشور یعنی ایرفلوت می پردازیم. با فلای تودی همراه باشید.

فرودگاه بین‌المللی شرمتیوو- هواپیمایی ایرفلوت
فرودگاه بین‌المللی شرمتیوو مسکو

اگرچه استانداردهای هوایی در این کشور پهناور نسبت به دوران اتحاد جماهیر شوروی که به دلیل استفاده بیش از حد از خدمه هواپیما، استفاده از هواپیماهای قدیمی، و شرایط جوی نامساعد خدشه دار شده بود، بهبود یافته است، هنوز هم حوادث هوایی با هواپیماهای روسی اعتماد به آن ها را دشوار کرده است.

رزرو آنلاین بلیط هواپیمایی ایرفلوت

هواپیمایی ایرفلوت
ایرلاین ایرفلوت

حادثه هوایی که در تاریخ ۱۱ فوریه ۲۰۱۸ برای هواپیمای آنتونوف ۱۴۸ که مربوط به هواپیمایی ساراتوف بود و در حوالی مسکو رخ داد، به رکورد روزهای بی حادثه هواپیمایی مسکو خاتمه داد و مجموع حوادث هوایی روسیه را به ۵۱۹ عدد با ۸۴۲۴ کشته رساند. فقط ایالات متحده که سالیانه ۱۳ پرواز بیشتر از روسیه انجام می دهد، با مجموع ۸۱۲ حادثه و ۱۰٫۷۱۴ کشته این رکورد را در دست دارد.

خرید بلیط هواپیمای ایرفلوت

حادثه هوایی هواپیمای آنتونوف 148
حادثه هوایی هواپیمای آنتونوف ۱۴۸ مربوط به هواپیمایی ساراتوف

ایرفلوت، که این روزها ایرلاینی امن و مدرن محسوب می شود، تعداد زیادی حادثه هوایی را به نام خود ثبت کرده است. در سال ۱۹۷۳ این ایرلاین به تنهایی ۲۷ حادثه هوایی داشته است. که در مجموع این حوادث ۷۸۰ نفر جان خود را از دست دادند. در سال ۱۹۷۴، ۲۱ حادثه هوایی دیگر به وقوع پیوست که این تعداد در سال ۱۹۷۵ به ۱۹ نفر کاهش پیدا کرد. اما در سال ۱۹۷۶ این تعداد به ۳۳ عدد رسید. بین سال های ۱۹۴۶ و ۱۹۸۹ ایر فلوت ۷۲۱ حادثه هوایی را تجربه کرده است.

غم انگیزترین و سهل انگارانه ترین حادثه ایرفلوت را می توان مربوط به سال ۱۹۹۴ دانست. در این حادثه، خلبان هواپیما پسر کوچک خود را به کابین مخصوص خلبانان می برد و به او اجازه می دهد که به جای او روی صندلی کنترل هواپیما بنشیند. پسر خلبان تصادفا با فشار دکمه ای هواپیما را از حالت پرواز خودکار در می آورد و در حالت دستی قرار می دهد.

حادثه هوایی 1994 هواپیمایی ایر فلوت
حادثه هوایی ۱۹۹۴ ایر فلوت

از آنجایی که این هواپیما به تازگی به ناوگان ایرفلوت اضافه شده بود، خلبان نمی دانست که هیچ صدای هشدار دهنده ای برای این حالت وجود ندارد و متاسفانه هنگامی متوجه خطر شد که دیگر دیر شده بود. تا خلبان روی صندلی خود بنشیند، هواپیما به علت ارتفاع کم با کوه های منطقه برخورد کرد و تمام سرنشینان آن که ۶۲ مسافر و ۱۲ خدمه بودند در این حادثه جان خود را از دست دادند.

ایرفلوت با ۸۲۳۱ کشته در مدت زمان کوتاهی بیشترین تعداد حوادث هوایی را داشته است. بعد از آن بیشترین تعداد این حوادث مربوط به ایر فرانس با ۱۷۸۳ کشته است. البته در این رتبه بندی باید بزرگی و حجم تعداد مسافرانی که این ایرلاین ها جابجا می کنند را نیز در نظر گرفت.

در زمان جنگ سرد، ایرفلوت مسئول تمام پروازها در اتحاد جماهیر شوروی بود و در سال ۱۹۷۶، ۱۰۰ میلیون مسافر را جابجا کرد. یعنی چیزی بیشتر از تعدادی که تا به حال ترابری هایی مانند ایزی جت و بریتیش ایرویز جابجا کرده اند.

در سال ۲۰۱۳ وب سایت AirlineRatings.com فهرست ۱۰ هواپیمای امن تر را منتشر کرد. هواپیمای Czech LET 410 در راس این جدول قرار داشت، این هواپیما در سال ۱۹۷۰ معرفی شد، اما در آن زمان پنج هواپیمای روسی دیگر نیز موجود بودند، از آن جمله می توان به ناوگان ایرفلوت در جریان جنگ سرد اشاره کرد- این ناوگان شامل هواپیمای Tupolev Tu-154 بود. ویکی پدیا لیست ۵۰ مدل اصلی این هواپیما را منتشر کرد، که ۸ عدد از آن ها مربوط به ایرفلوت بودند و ۳۹ عدد دیگر باعث از بین رفتن جان بسیاری از انسان ها شدند.

هواپیمای Czech LET 410 2013
هواپیمای Czech LET 410 2013

بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، دیگر ایرفلوت به همان صورت سابق نبود. بلکه نسلی از آن ایرلاین بود و به آن فلوت های کودک( Babyflots) می گفتند، که بعدها تحت موارد امنیتی بیشتری قرار گرفت.

در آن زمان حدود ۸۰۰ ایرلاین وجود داشت- از جمله هواپیمایی کِمِروو، پتروپاولووسک، کامچات اسکای، و ورونژاویا، و بسیاری دیگر- که زمانی عضو ایرفلوت بودند.

در سال ۱۹۹۴، امنیت برخی از ایرلاین های بین المللی شوروی به حدی پایین بود که مردم تا جایی که امکان داشت ترجیح می دادند برای سفر از قطار استفاده کنند.

در سال ۲۰۰۰ هواپیماهای Babyflots  از رده خارج شدند، و امنیت آن ها به حدی پایین بود که رکورد پایین ترین امنیت را از آن خود کردند. همین موضوع باعث شد که دولت روسیه به فکر بهبود شرایط بیفتد و تلاش کند تا استانداردهای امنیتی را بالا ببرد.

آیا ایرفلوت امروزی امن است؟

aeroflot cabin crew

ایرفلوت سرانجام هواپیماهای جت غربی را جایگزین هواپیماهای شوروی سابق کرد. در ابتدا ایرباس A310 را معرفی کرد و پس از آن هواپیماهای A350s و A330s را که در حال حاضر در ناوگان این شرکت هواپیمایی موجود هستند.

به روز شدن ناوگان هوایی ایرفلوت، و جایگزینی هواپیماهای آن با هواپیماهای اروپایی و امریکایی این شرکت هواپیمایی را به ایرلاینی مدرن و قابل اعتماد تبدیل کرده است. در سال ۲۰۰۶، ایرفلوت دهمین ایرلاینی بود که به گروه اسکای تیم پیوست. و به جمع ایرلاین هایی مانند دلتا، کی ال ام، و ایرفرانس اضافه شد.

در سال ۲۰۱۳، ایرفلوت حامل رسمی باشگاه منچستر یونایتد بود و همین امر، این ایرلاین را در سراسر جهان مطرح کرد.

ایرفلوت حامل باشگاه منچستر یونایتد
ایرفلوت حامل باشگاه منچستر یونایتد در سال ۲۰۱۳

با این حال هنوز هم کیفیت ایرلاین های برخی از کشورهای شوروی سابق شک برانگیز است و نمی توان به آن ها کاملا اعتماد کرد.. به طور مثال، اتحادیه اروپا پرواز تمامی هواپیماهای قرقیزستان را به خاطر امنیت بسیار پایینی که دارند، بر فراز آسمان اروپا ممنوع اعلام کرده است.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید