آشنایی با برخی از مشکلات هنگام پرواز

0
3582
آشنایی با برخی از مشکلات هنگام پرواز
آشنایی با برخی از مشکلات هنگام پرواز

مشکلات پرواز

سفر به کشورهای مختلف و تجربه‌ فرهنگ‌های متفاوت می‌تواند هم شیرین و هم اضطراب‌آور باشد. اگر پرواز تا مقصد ساعت‌ها طول بکشد می‌تواند انرژی زیادی بگیرد و مشکلات بسیاری ایجاد‌ کند. شاید نتوان شرایط سخت پرواز را تغییر داد اما با رعایت نکاتی ساده و در‌‌دسترس می‌توان از مشکلات پرواز در طول سفر را کاهش داد و  سفری آسان و لذت‌بخش را تجربه کرد.

لخته شدن خون در پاها

یکی از مشکلات رایج  در طول پرواز لخته شدن خون در پاها است. در مسافرت‌های طولانی به علت محدودیت در حرکت اندام‌ها و کندی جریان خون، امکان ورم ساق پا و یا اطراف قوزک وجود دارد.

در پروازهای طولانی خطر ابتلا به این شرایط به دلیل نشستن در فضای محدود صندلی‌ها به مدت طولانی افزایش می‌یابد. همچنین از دست دادن آب بدن نیز باعث غلظت خون می‌شود که این حالت در بیماران قلبی و بانوانی که قرص ضدبارداری استفاده می‌کنند بیشتر است. بنابراین توصیه می‌شود مسافران در زمان‌هایی که اجازه دارند، در داخل هواپیما حرکت کرده و راه بروند یا حین نشستن، عضلات خود را منقبض و منبسط کنند تا گردش خون مانع از لخته شدن گردد. همچنین در این شرایط، جوراب‌های پرواز نیز می‌تواند خون را به درستی در پاها به گردش درآورد با این حال حرکت کردن برای هر یک ساعت یک‌بار یک امر ضروری است.

کمردرد شدید

یکی دیگر از مشکلات پرواز کمر درد شدید است. هنگام نشستن فشار وارد شده به کمر دو برابر حالت ایستاده خواهد بود، البته ساعت‌ها یک جا نشستن و نبودن فضای کافی برای پا این روند را افزایش می‌دهد و در این شرایط گردن در معرض آرتروز قرار می‌گیرد. برای اجتناب از این امر بهتر است طی سفر در هواپیما قدم زده و عضلات را بکشید و همچنین از بالش کمر استفاده کنید. مصرف مایعات و موز نیز می‌تواند از گرفتگی جلوگیری کند.

 سرماخوردگی رایج

انسان‌ها در حین پرواز حداقل پنج برابر بیشتر از زمین در معرض سرماخوردگی قرار می‌گیرند. این خطر در پروازهای طولانی‌تر ۱۱۳ برابر است.

طبق پژوهش‌ها نرخ بالای انتقال سرماخوردگی در پروازها به دلیل هوای بسیار خشک کابین که موجب کاهش مقاومت در برابر عفونت‌ها، خستگی بدن به همراه هوای کم کابین برای هر مسافر و جابجایی کم هوا در هواپیماهای جدید است.
برای کاهش این خطر بهتر است دست‌ها را  شسته و از دستمال‌های مرطوب آنتی باکتریال استفاده گردد و همچنین از برخورد دست با دستگیره‌ها اجتناب شود.

سرماخوردگی

آسیب طولانی مدت به گوش‌ها

یک دیگر از متداول ترین مشکلات پرواز آسیب به گوش ها است. تغییرات فشار داخل هواپیما به هنگام برخواستن یا فرود به دلیل خنثی نشدن فشار منفی داخل گوش میانی، ممکن است باعث ایجاد گوش درد شود، در این صورت مسافر احساس پری یا بسته شدن گوش پیدا می‌کند، در بیشتر افراد، گرفتگی گوش با جویدن آدامس، مکیدن شکلات و یا با قورت دادن‌های متوالی آب دهان سبب رفع گرفتگی گوش در افراد می‌شود.

همچنبن می‌توان در زمان تیک-آف پرواز با انجام روشی به اسم «والسالو» از گرفتگی گوش جلوگیری کرد. برای این کار باید ابتدا یک نفس عمیق بکشید، هوا را در ریه‌ها ذخیره کرده، دهان را ببندید و با انگشتان خود سوراخ‌های بینی را بگیرید و سعی کنید هوا را از بینی بیرون بدهید.

آسیب گوش

شوک حساسیت

حساسیت‌های شدید غذایی در پروازهای طولانی خطرناک باشد.

افرادی که به مواد خاص حساسیت دارند همیشه باید مهمانداران را از آن آگاه کنند تا از قرار گرفتن در معرض مواد آلرژی‌زا دور باشند. همچنین پزشکان توصیه کرده‌اند که شستن دست‌ها به طور دائمی می‌تواند از این شوک‌ها جلوگیری کند.

منع مصرف داروها

داروهای هورمونی:

داروهای ضدبارداری و یا استروژن می‌تواند خطر لخته شدن خون را افزایش دهد.

داروهای خواب‌آور:

مصرف داروهای خواب‌آور به خصوص در افراد سیگاری، مبتلا به اضافه وزن، زنان باردار و یا افرادی که به تازگی تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اند، می‌تواند خطر لخته شدن خون را افزایش دهد.

آنتی هیستامین‌ها:

استفاده از قرص‌های آنتی هیستامین ممکن است موجب مشکلات تنفسی در سفر شود.

داروهای ضد اضطراب:

برخی کارشناسان معتقدند که داروهای ضد اضطراب مانع از آن می‌شود که فرد به پرواز کردن با هواپیما عادت کند. همچنین نسبت به حرکات و صداهای داخل هواپیما و تکان‌های آن حساس‌تر می‌شود و حافظه فرد تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید