آتش سوزی کلیسای نوتردام جهان را به شوک فرو برد

0
3706
آتش سوزی کلیسای نوتردام
آتش سوزی کلیسای نوتردام

آتش سوزی کلیسای نوتردام

عصر دوشنبه کلیسای نوتردام پاریس یکی از مشهورترین بناهای فرانسه طعمه حریق شد. به جرات می‌توان گفت آتش سوزی کلیسای نوتردام یکی از تراژدی‌های قرن است.

به گفته سخنگوی کلیسای نوتردام آتش سوزی در ساعت ۱۸:۵۰ به وقت محلی آغاز شده است. گفته می‌شود حجم این آتش‌سوزی به قدری بوده است، که در همان دقایق ابتدایی بخش مهمی از سقف کلیسا را در بر گرفته و دود عظیمی از آن برخاسته است.

آتش سوزی کلیسای نوتردام
آتش سوزی کلیسای نوتردام

طبق گفته منابع رسمی، بر اثر این آتش‌سوزی منار مخروطی و سقف این بنای ۸۵۰ ساله گوتیکی فرو ریخت، اما دو برج ناقوس آن از این حادثه مصون ماندند.

آتش‌نشانان همچنان در تلاش هستند تا قسمت‌های داخلی این کلیسا را از آتش نجات دهند.

تلاش آتش‌نشانان برای نجات قسمت های داخلی کلیسای نوتردام - آتش سوزی کلیسای نوتردام
تلاش آتش‌نشانان برای نجات قسمت های داخلی کلیسای نوتردام

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه اظهار کرد: این حادثه یک ” تراژدی وحشتناک” است. علت آتش سوزی هنوز مشخص نیست.

به گفته یکی از مقامات رسمی ممکن است علت آتش سوزی کلیسای نوتردام به عملیات نوسازی این بنا که در پی ایجاد شکافی در آن آغاز شده بود، مرتبط باشد. همچنین او از نامستحکم بودن ساختمان کلیسا نگران است.

دادستان پاریس گفت: “تحقیقات برای علت اصلی آتش سوزی کلیسای نوتردام آغاز شده و در حال انجام است. یک آتش نشان در پی این حادثه به شدت مجروح شده است”.

همچنین آقای مکرون اظهار کرد: ” آتش سوزی مهار شده است و طرح سرمایه‌گذاری بین‌المللی برای بازسازی این بنا راه‌اندازی شده است” .

آتش در کلیسای نوتردام چطور شعله‌ور شد؟

آتش سوزی کلیسای نوتردام
آتش سوزی کلیسای نوتردام

آتش سوزی کلیسای نوتردام در ساعت ۱۸:۳۰ به وقت محلی آغاز شد و به سرعت به سقف کلیسا رسید. قبل از اینکه آتش به منار مخروطی کلیسا برسد شیشه های رنگی و نمای چوبی آن را ویران کرد.

حدود ۵۰۰ آتش نشان تلاش کردند تا یکی از برج‌های ناقوس را از فرو ریختن نجات دهند. بیش از ۴ ساعت پس از حادثه رئیس آتش‌نشانان جین کلود گفت: سازه اصلی نجات پیدا کرده است و از آن در برابر ویرانی کلی محافظت می‌شود.

بخشی از کلیسا تحت عملیات مرمت و بازسازی گسترده ای قرار داشته است و هفته گذشته ۱۶ مجسمه مسی را از آن خارج کرده بودند.

آتش سوزی کلیسای نوتردام
آتش سوزی کلیسای نوتردام

امانوئل گریگوری معاون شهردار پاریس گفت: ساختمان در معرض خسارتی ویرانگر است، و تیم آتش‌نشانی در تلاش هستند تا آثار هنری داخل کلیسا را از طعمه حریق نجات دهند.

کمیل پاسکال، مورخ فرانسوی، در مصاحبه با شبکه BFMTV گفت” میراثی گرانبها” ویران شد. او همچنین افزود: ” قرن‌ها ناقوس‌های کلیسای نوتردام بسیاری از حوادث تلخ و شیرین این سرزمین را نواخته‌اند. فقط می‌توانیم از آنچه که شاهد آن هستیم وحشت‌زده باشیم”.

واکنش مردم در برابر حادثه آتش سوزی کلیسای نوتردام

اجتماع مردم در حادثه آتش سوزی کلیسای نوتردام
اجتماع مردم در حادثه آتش سوزی کلیسای نوتردام

هزاران نفر از مردم در خیابان‌های اطراف کلیسای نوتردام جمع شده‌اند و در سکوت به شعله‌های آتش چشم دوخته‌اند. برخی از آن‌ها اشک می‌ریزند و بسیاری دیگر نیز سرودهای مذهبی می‌خوانند و دعا می‌کنند.

چندین کلیسای اطراف پاریس در پاسخ به زبانه‌های آتش که منجر به این اتفاق تراژیک در هفته مقدس کاتولیک‌ها شد، در حرکتی نمادین ناقوس‌های خود را به صدا درآوردند.

در پی این حادثه آقای مکرون، سخنرانی خود را در تلویزیون لغو کرد و به سوی محل حادثه رفت.

او با مشاهده کلیسای نوتردام که در شعله‌های آتش می‌سوخت گفت: ” این بنا متعلق به تمامی فرانسوی‌ها است، حتی کسانی که هرگز در این کشور زندگی نکرده‌اند”.

او در حالیکه تیم حرفه‌ای آتش‌نشانان و شجاعت فوق‌العاده آنان را می‌ستود گفت: ” ما نوتردام را دوباره با هم خواهیم ساخت”.

واکنش‌های بین‌المللی به حادثه آتش سوزی کلیسای نوتردام

آتش سوزی کلیسای نوتردام
آتش سوزی کلیسای نوتردام

واتیکان اظهار داشت: ” غیرقابل باور و غم‌انگیز”. او همچنین برای آتش‌نشانان فرانسوی دعا کرد.

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان با بیان اینکه کلیسای نوتردام ” نمادی از فرهنگ فرانسه و اروپا است”، حمایت خود را از مردم فرانسه ابراز کرد.

ترزا مِی نخست وزیر بریتانیا نیز در توئیتی نوشت: “فکر من امشب همراه مردم فرانسه و آتش‌نشانانی است که با شعله‌های وحشتناک حریق در کلیسای نوتردام مبارزه می‌کنند” .

همچنین دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا در توئیت خود عنوان کرد: ” تماشای آن وحشتناک است” و پیشنهاد کرد که تانکرهای هوایی آب می‌تواند برای مهار آتش موثر باشد.

سرویس‌های امنیتی فرانسه در واکنش به توصیه ترامپ گفته‌اند: گزینه دیگری برای مهار آتش وجود ندارد، زیرا ممکن است منجر به فروپاشی کل ساختمان شود.

کلیسای نوتردام سمبلی از یک کشور

کلیسای نوتردام
کلیسای نوتردام

هیچ بنای دیگری در فرانسه همانند نوتردام سمبل این کشور نیست. رقیب اصلی آن به عنوان نمادی ملی، برج ایفل است که تنها اندکی بیش از یک قرن قدمت دارد. نوتردام از دهه ۱۲۰۰ میلادی بر فراز پاریس خودنمایی می‌کند.

رمان” گوژپشت نوتردام” اثر ویکتور هوگو که یکی از شاهکارهای ادبی فرانسه محسوب می‌شود، برگرفته از نام همین کلیسا است.

آخرین باری که کلیسای نوتردام دچار آسیب جدی شد زمان انقلاب فرانسه بود. این کلیسا در جریان دو جنگ جهانی هم از ویرانی جان سالم به در برده بود.

حقایقی در رابطه با کلیسای نوتردام

کلیسای نوتردام
کلیسای نوتردام
  • کلیسای نوتردام سالانه پذیرای ۱۳ میلیون گردشگر است، حتی بیشتر از برج ایفل.
  • این میراث جهانی یونسکو، طی قرن‌های ۱۲ و ۱۳ ساخته شده، و ساخت آن ۱۸۲ سال به طول انجامیده است.
  • چندین مجسمه از نمای سر در این کلیسای کاتولیک به دلیل بازسازی این بنا، به محلی دیگر منتقل شده بودند.
  • سقف این بنا که در جریان آتش‌سوزی به طور کامل از بین رفت، چوبی بود.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید