آتش‌سوزی در جنگل های ترکیه

0
2673
آتش‌سوزی گسترده در جنگل‌های کشور ترکیه
آتش‌سوزی گسترده در جنگل‌های کشور ترکیه

آتش‌سوزی گسترده در جنگل‌های کشور ترکیه

در روزهای اخیر آتش‌سوزی در جنگل های ترکیه منبع داغ خبرهای بین‌المللی بوده است و این واقعه ناگوار همدردی مردم جهان را به دنبال داشته است. تا جایی که علاوه بر کمک‌های امدادی سایر کشورهای جهان برای مهار آتش جنگل‌های ترکیه، مردم نیز در رسانه‌های اجتماعی با هشتگ‌هایی نظیر prayforturkey# و turkeyisburning# نهایت همدردی خود را با این واقعه اسف‌بار ابراز داشتند.

امروز ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ برابر با ۱ آگست ۲۰۲۱، پنجمین روزی است که جنگل‌های ترکیه طعمه حریق شده و کام مردم این کشور و بسیاری از مردمان جهان را تلخ کرده است. این آتش سوزی مهیب از غروب روز چهارشنبه ۶ مرداد در منطقه آق سو استان آنتالیا شروع شده و دست کم ۲۱ شهر و استان دیگر از جمله قیصریه، آدانا، عثمانیه، مارماریس، بودروم، میلاس، کوتاهیه، دیدیم و… را درگیر خود کرده است. دلیل اصلی این آتش سوزی هنوز به صورت دقیق مشخص نیست اما وزش باد شدید در این چند روز، به شدت حریق افزوده و با وجود تلاش فراوان در جهت اطفای آن، تاکنون حریق درتمامی مناطق خاموش نشده است.

آتش‌سوزی گسترده در جنگل‌های کشور ترکیه
نمایی از آتش‌سوزی در جنگل های مارماریس ترکیه

در این آتش‌سوزی‌ها طی چهار روز اخیر صدها هکتار از جنگل‌های ترکیه از بین رفت و متاسفانه در برخی از مناطق مانند ماناوگات باعث وارد شدن خسارت فراوان به ساختمان‌ها و واحدهای مسکونی شده است و همچنین حداقل ۲۵ روستا و منطقه مسکونی مجبور به تخلیه شدند.

به گفته روزنامه گاردین بریتانیا شدت گرمای این آتش‌سوزی نسبت به حریق‌های گذشته کشور ترکیه چهار برابر است.

دولت ترکیه چهار هزار نیروی ماهر، ۶ هواپیما و ۴۵ فروند هلیکوپتر برای مهار این آتش‌سوزی در مناطق مختلف غرب، جنوب و جنوبی غربی ترکیه به کار گرفته است.

کمک‌های بین‌المللی برای مهار آتش سوزی

کمک‌های بین‌المللی برای مهار آتش سوزی ترکیه
کمک‌های بین‌المللی برای مهار آتش‌سوزی در جنگل های ترکیه

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران، تیم عملیات اطفای حریق به همراه هواپیمای تجهیز شده آتش‌نشانی با ظرفیت ۴۰ تن آب در روز شنبه برای کمک به ترکیه اعزام شدند. دولت آذربایجان نیز پانصد نیروی امدادی به همراه یک بالگرد به ترکیه فرستاد. سفارت روسیه و اوکراین نیز سه هواپیمای آب‌پاش برای کمک‌رسانی به این کشور فرستاده‌اند . همچنین اتحادیه اروپا در اینباره ابراز نگرانی کرده و از اعلام آمادگی اتحادیه اروپا برای کمک خبر داده است.

در جریان آتش‌سوزی‌های روزهای اخیر در کمال تاسف حداقل ۵ نفر کشته، ۱۱۲ نفر آسیب دیده و ۵۸ نفر از این تعداد به دلیل سوختگی و استنشاق دود در بیمارستان بستره شده‌اند.

آتش‌سوزی گسترده در جنگل‌های کشور ترکیه
تلاش‌ برای مهار آتش‌سوزی جنگل‌ها در ترکیه

گزارش‌ها حاکی از آن است که در پی این اتفاق هزاران نفر از گردشگران و توریست‌ها مجبور به ترک محل اقامت خود شده‌اند. طی این جریان به اقتصاد ترکیه به خصوص بخش گردشگری آن خسارت بزرگی وارد خواهد شد که جبران آن زمانبر خواهد بود چرا که مناطق جنوب و جنوب غربی ترکیه که در روزهای اخیر در آتش سوخته‌اند از مهم‌ترین مناطق گردشگر‌پذیر این کشور هستند.

 

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید