یکی از ایرلاین های فعال در ایران، شرکت هواپیمایی زاگرس (Zagros Airlines) است. این شرکت فعالیت خود را از سال ۱۳۸۴ آغاز کرده و با وجود سابقه نه چندان طولانی که در این زمینه دارد، توانسته در میان یکی از فعال‌ ترین شرکت‌ های هواپیمایی ایران قرار بگیرد. شرکت هوایی زاگرس با دریافت گواهینامه Part 145 و Part M در بخش مهندسی تعمیرات هواپیما و ساخت کترینگ مجهز به دستگاه‌های پیشرفته و مطابق با استانداردهای روز، گام‌های رو به رشدی در جهت ارتقای خدمات پروازی برداشته است. برای شناخت بهتر کیفیت هواپیمایی زاگرس در این مطلب از مجله گردشگری فلای تودی با ما همراه باشید. 

تاریخچه هواپیمایی زاگرس در ایران

هواپیمایی زاگرس در سال ۱۳۸۴ در منطقه آزاد اروند به ثبت رسید و با دو فروند هواپیمای توپولوف روسی فعالیت خود را آغاز کرد و در مدت زمان کوتاهی با اضافه کردن دو فروند هواپیمای بوئینگ MD به ناوگان هوایی خود آن را گسترش داد. با ممنوعیت پرواز هواپیماهای شرقی و به ویژه توپولف، مدیران این شرکت تصمیم به ورود هواپیمای غربی مک‌دانل داگلاس آمریکایی (که با توجه به خرید این شرکت توسط کمپانی بوئینگ به بوئینگ ام دی معرف شد) گرفتند. هواپیمایی زاگرس در مدت زمان کوتاهی تعداد هواپیماهای خود را به ۹ فروند رساند.

هواپیما زاگرس اولین پرواز بین‌المللی خود را در سال ۱۳۸۷ در مسیر تهران – دمشق – تهران آغاز کرد و بعدها در مسیرهای دبی، استانبول، آنتالیا نیز مسیر پروازی دایر کرد. در حال حاضر، زاگرس رفته‌‌رفته توانسته در بین بزرگان این صنعت جای پای خود را محکم و به بیشتر فرودگاه‌های کشور پروازهای چارتری و سیستمی برقرار کند.

شرکت هواپیمایی زاگرس

کیفیت هواپیمایی زاگرس در سال های اخیر پیشرفت خوبی داشته است. این هواپیمایی می‌کوشد تا با نگرش امنیت و آسایش بهترین و امن‌ترین پروازها را برای مسافران و تورهای هوایی ایجاد کند. البته در نگاه کلان و در مقایسه با دیگر ایرلاین ها، زاگرس مسیر درازی پیش رو دارد.

انواع هواپیماهای زاگرس چیست؟

همانطور که گفته شد، شرکت هواپیمایی زاگرس ۲۱ فروند هواپیما دارد که در حال حاضر همگی آن‌ها مشغول به فعالیت هستند. این ایرلاین با ارایه بیش از ۳۴۰۰ صندلی، آماده پرواز در تمامی مسیرهای داخلی و بین المللی است و می‌تواند پذیرای جابجایی بیش از ۳,۰۰۰,۰۰۰ مسافر در سال باشد. انواع هواپیما زاگرس به شرح زیر است:

  • ایرباس ۳۱۹
  • ایرباس ۳۲۰
  • ایرباس ۳۲۱
  • بویینگ ام دی

شرکت هوایی زاگرس به چه مسیرهایی پرواز دارد؟

شرکت هواپیمایی زاگرس در حال حاضر روزانه به بیش از ۱۵ شهر بزرگ کشور پرواز دارد و از سال ۱۳۸۷ پروازهای بین‌المللی خود را در حوزه خاورمیانه آغاز کرده است. کلاس پروازی زاگرس به صورت دو کلاس پروازی اقتصادی یا اکونومی (Economy) و تجاری یا بیزنس کلاس (Business) است. 

از جمله پروازهای داخلی و خارجی زاگرس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پروازهای داخلی زاگرس

  • تهران (فرودگاه بین المللی مهرآباد)
  • تهران (فرودگاه بین المللی امام خمینی)
  • شیراز (فرودگاه بین المللی شهید دستغیب)
  • مشهد (فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد)
  • آبادان (فرودگاه آبادان)
  • اهواز (فرودگاه اهواز)
  • اصفهان (فرودگاه بین المللی شهید بهشتی)
  • اراک (فرودگاه اراک)
  • شهرکرد (فرودگاه شهرکرد)
  • جزیره کیش (فرودگاه بین المللی کیش)
  • کرمان (فرودگاه کرمان)
  • بندر ماهشهر (فرودگاه ماهشهر)
  • رشت (فرودگاه سردار جنگل)

پروازهای خارجی زاگرس

  • عراق- نجف (فرودگاه بین المللی نجف)
  • عراق-بغداد (فرودگاه بین المللی بغداد)
  • عراق-بصره (فرودگاه بین المللی بصره)
  • کویت (فرودگاه بین المللی کویت)
  • بحرین (فرودگاه بین المللی بحرین)
  • ترکیه-اسپارتا (فرودگاه بین المللی سلیمان دمیرل)
  • ترکیه-استانبول (فرودگاه بین المللی آتاتورک)
  • ترکیه- ازمیر (فرودگاه بین المللی عدنان مندرس)
  • امارات متحده عربی-دبی (فرودگاه بین المللی دبی)

شرایط ابطال و استرداد بلیط زاگرس

با توجه به مسیرهای پروازی که در قسمت قبلی به آن اشاره کردیم، ممکن است در پرواز داخلی و یا خارجی، بلیط خود را از این ایرلاین تهیه کرده باشید، به همین دلیل بهتر است با قوانین عمومی این شرکت و شرایط ابطال و استرداد بلیط آشنایی داشته باشید تا در مواقع خاص دچار مشکل نشوید. در فایل زیر می‌توانید کلیه قوانین و شرایط استرداد بلیط از این ایرلاین را مشاهده کنید.

بار غیرمجاز در هواپیماهای زاگرس

وزن مجاز بار در هواپیمای زاگرس با توجه به نوع پرواز شما بین ۱۵ تا ۲۰ کیلوگرم است. البته پیشنهاد می‌کنیم قبل از بستن چمدانتان حتما میزان بار مجاز در پرواز این ایرلاین را از روی بلیط هواپیمای زاگرس یا بخش قوانین فروش بلیط پروازهای زاگرس در وب سایت این شرکت چک کنید تا مجبور به پرداخت جریمه اضافه بار در فرودگاه نشوید.

علاوه بر این فراموش نکنید که وسایلی مثل تیروکمان، یا چوب بیس‌بال، وسایل تیز و برنده مثل چاقو و ابزار آلاتی مثل چکش و وسایل آتش زا جزو وسایل غیر مجاز در هواپیماهای زاگرس هستند. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مطلب بار مجاز و غیرمجاز کابین هواپیما را مطالعه کنید، بیشتر این قوانین در اکثر ایرلاین ها مشترک هستند.

میزان بار مجاز هواپیما زاگرس

کیفیت پذیرایی و غذای هواپیمای زاگرس

کترینگ هواپیمایی زاگرس یکی از بهترین کترینگ‌ها در بین تمام ایرلاین های ایرانی است. کاربران بارها در ارزیابی کیفیت هواپیمایی زاگرس به غذای این هواپیما نمره خوبی داده‌اند. این ایرلاین با توجه به زمان پرواز وعده‌های صبحانه، میانه وعده، ناهار و شام را سرو می‌کند. علاوه‌براین نوع و مقدار غذای هواپیمایی زاگرس همیشه با طول پرواز تناسب دارد.

نگاهی به تاریخچه حوادث پروازی زاگرس

اگر برای خرید بلیط هواپیمای زاگرس ایران هنوز مردد هستید، آخرین گزینه چک کردن حوادث پروازی زاگرس است. زاگرس با توجه به مدت زمانی که فعالیت خود را آغاز کرده، مانند هر ایرلاین دیگری دچار حوادثی شده که خوشبختانه تلفات جانی نداشته و بیشتر مربوط به قدیمی بودن ناوگان هوایی بوده است. برخی از این حوادث عبارتند از:

  • در ۸ بهمن ۱۳۹۴ یک فروند هواپیمای بویینگ MD83 متعلق به شرکت هواپیمایی زاگرس با ۱۵۴ مسافر که از اصفهان به مقصد مشهد پرواز کرده بود، در ساعت ۱۹:۴۰ دقیقه هنگام فرود روی باند فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد به علت لغزندگی زمین از انتهای باند خارج شد و دچار خسارت مالی شد. در این سانحه خوشبختانه به مسافرین و خدمه آسیب جدی وارد نشد.
  • در روز ۴ شهریور ۱۳۹۵ پرواز تهران – شیراز ابتدا به دلیل آنچه نقص فنی در سیستم موتور هواپیما اعلام شده بود مجوز پرواز نگرفت و مسافران دوباره در فرودگاه مهرآباد تهران پیاده شدند. پس از اعلام رفع نقص و سوار شدن مجدد مسافران و تیک آف از باند فرودگاه مهرآباد، به دلیل آنچه که از سوی خدمه هواپیما، نقص فنی در سیستم هیدرولیک هواپیما اعلام شده بود، خلبان با تغییر مسیر مجبور به بازگشت و فرود اضطراری در فرودگاه مهرآباد شد.
  • در ۲۷ مهر ۱۳۹۶ در مسیر تهران – اهواز بعد از ۱۰ دقیقه پرواز در آسمان تهران، به دلیل نقص فنی در یکی از بال‌ها به سمت فرودگاه تهران بازگشت. در حین فرود این هواپیما، لاستیک یکی از چرخ‌ها دچار ترکیدگی شده و خلبان مجبور به توقف در باند پرواز می‌شود.

همانطور که اشاره شد، این ایرلاین نیز مثل بسیاری از شرکت های هواپیمایی دچار نقص ها و حوادثی شده، اما خوشبختانه تلفات جانی نداشته است.

تاخیر در پروازهای هواپیمایی زاگرس

جالب است بدانید که زاگرس ایران رکوردار بیشترین تاخیر در پروازها بوده است! طبق آماری که در سال ۱۳۹۶ منتشر شد، شرکت هواپیمایی زاگرس در مرداد ماه این سال، ۶۱ درصد پروازها را با تاخیر انجام داده که از این نظر رکورددار است. البته آنچه که در ابتدا اشاره کردیم، تلاش این شرکت برای ارتقا کیفیت خدمات بر همگان مشهود است. در طی این سال ها، این شرکت همواره تلاش کرده تا میزان تاخیرهای پروازی خود را کاهش دهد.

زاگرس، ایرلاینی رو به رشد!

اگر نگاهی به قوانین و سیاست های هواپیما زاگرس برای سوار کردن بیماران و خدماتی که این ایرلاین ارائه می‌دهد نگاهی داشته باشید، متوجه ارزش و احترامی که زاگرس ایر برای مسافران قائل است، خواهید شد. برای مثال یکی از خدمات این ایرلاین، ارائه اکسیژن پزشکی به بیمارانی است که در طی پرواز نیاز به اکسیژن پزشکی دارند.

با این حال در زمان خرید بلیط هواپیما این شما هستید که تصمیم می‌گیرید که کدام ایرلاین را برای خرید انتخاب کنید. هزینه ها، مقصد پروازی شما و البته نظرات دیگر مسافران در خصوص خدمات ایرلاین می‌تواند در تصمیم نهایی شما موثر باشد. در هر صورت، فلای تودی با پوشش ۱۰۰ درصدی کلیه پروازهای تمام ایرلاین های داخلی و خارجی با بهترین قیمت ها و پشتیبانی ۲۴ ساعته در خدمت شما است.

سوالات متداول درباره شرکت هواپیمایی زاگرس

مالک شرکت هواپیمایی زاگرس کیست؟

مدیر اجرایی شرکت هواپیمایی زاگرس، محمد گرجی است.

زاگرس ایران به چند مقصد پرواز دارد؟

این ایرلاین به ۲۳ مقصد در داخل و خارج از ایران پرواز دارد.

دفتر مرکزی شرکت زاگرس کجاست؟

تهران، ابتدای جاده مخصوص کرج، خیابان ریاحی، کوچه سوم، پلاک یک، ساختمان هواپیمایی زاگرس کد پستی : ۱۳۹۱۷۱۳۴۱۵

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید