سفر با قطار یا هواپیما؛ کدام بهتر است؟

0
7867
سفر با قطار یا هواپیما؛ کدام بهتر است؟
سفر با قطار یا هواپیما

سفر با قطار بهتر است یا هواپیما

وقتی صحبت از سفر می‌شود، همه ما می‌خواهیم که با کمترین دردسر و با بیشترین سرعت به مقصد برسیم. برای رسیدن به مقصد می‌توانید سفر با قطار ، هواپیما، ماشین و یا هر وسیله دیگری را انتخاب کنید. معمولا فاصله مبدا و مقصد و مقدار زمانی که برای رسیدن به مقصد مورد نیاز است، تعیین کننده وسیله‌ای است که برای سفر انتخاب می‌کنید. اگر بخواهیم به آن سوی آب‌ها سفر کنیم بهترین و سریع‌ترین راه رسیدن به مقصد سفر با هواپیما است. البته برای طی این سفر می‌توانید سفر با کشتی را انتخاب کنید، اما میزان زمانی که در راه خواهید بود بسیار بیشتر از سفر با هواپیما خواهد بود.

خرید بلیط ارزان هواپیما

سفر با هواپیما
سفر با هواپیما

اما اگر سفر کوتاهتر باشد و یک الی دو ساعت زمان ببرد، بیشتر افراد ترجیح می‌دهند که با ماشین سفر کنند. چون هم ارزان‌ترین وسیله نقلیه و هم برای سفرهای کوتاه بهترین وسیله است. اما اگر سفرتان ۵ الی ۶ ساعت یا حتی بیشتر طول بکشد کدام وسیله را انتخاب می‌کنید؟ ترجیح می‌دهید با قطار سفر کنید یا با هواپیما؟ قطعا غیر از مسافت عوامل دیگری نیز در انتخاب شما موثر خواهند بود و ممکن است انتخاب را کمی برایتان سخت کنند.

خرید بلیط چارتر هواپیما

سفر با قطار
سفر با قطار

معمولا در این مواقع بهترین راه سفر با قطار یا هواپیما است. در ادامه تعدادی از مزایا و معایب سفر با قطار و تعدادی از مزایا و معایب سفر با هواپیما را برای شما بیان می‌کنیم تا بهتر بتوانید تصمیم بگیرید که کدام وسیله را برای سفر انتخاب کنید.

مزایای سفر با هواپیما

۱. سرعت در سفر با هواپیما

سرعت سفر در سفر با هواپیما
سرعت سفر در سفر با هواپیما

سفر با هواپیما سریعترین راه برای رسیدن به مقصد است. در حقیقت مهم‌ترین مزیت سفر با هواپیما سریع‌تر بودن این وسیله نسبت به وسایل نقلیه دیگر است. سریع‌تر بودن هواپیما نسبت به وسایل نقلیه دیگر به شما این امکان را می‌دهد مسیری را که ممکن است با قطار یا ماشین، چندین ساعت و یا حتی چندین روز در راه باشید با هواپیما به کمترین میزان کاهش پیدا کند. بنابراین اگر زمانتان محدود است و فرودگاه هم فاصله زیادی با شما ندارد، بهترین راه، سفر با هواپیما است.

۲. سودمندی سفر

اگر وقت کمتری را برای مسیر اختصاص دهید، مدت زمان بیشتری را در مقصد موردنظرتان سپری خواهید کرد و این فرصت را خواهید داشت که وقت بیشتری برای گشت و گذار در شهر یا کشور مقصد داشته باشید، از جاهای بیشتری دیدن کنید و تجربیات بیشتری از سفر خود به دست بیاورید و در نتیجه از سفر خود نهایت بهره را ببرید.

۳. راحت‌تر طی کردن مسافت‌های طولانی

سفر با هواپیما برای مسافت‌های طولانی‌ منطقی‌تر به نظر می‌رسد. با هواپیما می‌توانید در زمان کوتاه‌تر به شهرها و کشورهای بیشتری سفر کنید و مسافت‌های بیشتری را بپیمایید. در حالیکه اگر از دیگر وسایل نقلیه استفاده کنید، خواهید دید که مسافت‌های کمتری را در مدت زمان بیشتری طی خواهید کرد.

۴. امنیت در سفر با هواپیما

امنیت در سفر با هواپیما
امنیت در سفر با هواپیما

بر خلاف تصور خیلی از افراد سفر با هواپیما یکی از ایمن‌ترین روش‌های سفر است. هر ساله شاهد تصادفات مرگبار رانندگی هستیم. درست است که سوانح هوایی بسیار فاجعه‌بار هستند، اما تعداد آن‌ها بسیار کمتر از حوادث رانندگی است. علت به چشم آمدن سوانح هوایی این است که در یک سانحه هوایی تعداد کشته شدگان بالا است و توجه همه را به حادثه جلب می‌کند، اما هر روز تعداد بسیار بالایی حوادث رانندگی اتفاق می‌افتد بدون اینکه کسی از آن با خبر شود. به همین دلیل ترس از سوانح هوایی بیشتر است. البته در سال‌های اخیر با پیشرفت تکنولوژی تعداد سوانح هوایی نیز به حداقل رسیده و تعداد تلفات هوایی بسیار کمتر شده است.

۵. امکانات سفر با هواپیما

امکانات سفر با هواپیما
امکانات سفر با هواپیما

امکاناتی که در سفر با هواپیما وجود دارد در سفر با وسایل نقلیه دیگر وجود ندارد. برای مثال در پروازهای درجه یک امکاناتی مثل ماساژور، تخت خواب، حمام، تلویزیون لمسی، اینترنت، سیستم سرگرمی و سیستم گرمایشی و سرمایشی در اختیار مسافران قرار می‌گیرد. همچنین در سفرهای هوایی مهمانداران به کودکان اسباب بازی هدیه می‌دهند.

۶. صرفه جویی در هزینه‌های کودکان

 هزینه‌های کودکان در سفر با هواپیما
هزینه‌های کودکان در سفر با هواپیما

یکی دیگر از مزایای سفر با هواپیما این است که برای بلیط کودکان زیر ۲ سال ۹۰ درصد و برای کودکان ۲ تا ۱۲ سال، ۲۵ درصد تخفیف در نظر گرفته می‌شود.

معایب سفر با هواپیما

۱. هزینه سفر با هواپیما

هزینه سفر با هواپیما
هزینه سفر با هواپیما

سفر با هواپیما گران‌تر از وسایل نقلیه دیگر است، به همین دلیل بسیاری از مسافران به دلیل گران بودن این وسیله نقلیه ترجیح می‌دهند تا با وسایل دیگر سفر کنند. البته یک راه برای حل این مشکل این است که بلیط‌های چارتر هواپیما و یا بلیط‌های ارزان قیمت هواپیما که آژانس‌های مسافرتی و خود ایرلاین‌ها ارائه می‌دهند را خریداری کنید.

۲. ترس از پرواز

ترس از پرواز
ترس از پرواز

بسیاری از مردم از پرواز فراری هستند. ممکن است تجربه بدی از پرواز داشته باشید به طور مثال نقصی فنی در پرواز و یا حادثه‌ای در آن باعث وحشت شما شده باشد یا از ارتفاع وحشت داشته باشید. در نتیجه ترجیح بدهید که از این وسیله نقلیه برای سفرهای خود استفاده نکنید.

۳. تاخیر در پرواز

تاخیر در پرواز
تاخیر در پرواز

اگر با هواپیما سفر کنید، ممکن است در پرواز تاخیر پیش بیاید و یا پرواز کنسل شود. ساعت‌ها و یا حتی در برخی موارد روزها انتظار ممکن است شما را کلافه کند و دیگر دوست نداشته باشید که با هواپیما سفر کنید.

۴. محدودیت در حمل بار

محدودیت در حمل بار در سفر با هواپیما
محدودیت در حمل بار در سفر با هواپیما

در سفر با هواپیما قوانینی برای حمل بار مجاز وجود دارد. این قوانین هم برای چمدان و هم برای کیف دستی که با خود به داخل کابین هواپیما حمل می‌کنید وجود دارد. بنابراین اگر بار اضافی با خود حمل کنید ناچار خواهید شد که برای آن هزینه حمل بار اضافی پرداخت کنید.

۵. فاصله فرودگاه

اغلب فرودگاه‌ها فاصله زیادی از شهر دارند. بنابراین مسافران برای سفر با هواپیما ناگزیر هستند که مسافت طولانی را بپیمایند تا خود را به فرودگاه برسانند. در نتیجه برای رسیدن به فرودگاه هم باید هزینه اضافی پرداخت کنند و هم زمان اضافی صرف کنند.

۶. اتلاف وقت در فرودگاه

اتلاف وقت در فرودگاه
اتلاف وقت در فرودگاه

در سفرهای هوایی مسافران باید حداقل دو ساعت قبل از پرواز برای بررسی مدارک و بازرسی چمدان‌ها در فرودگاه حضور داشته باشند و پس از پرواز هم باید زمانی را به تحویل بار اختصاص دهند.

مزایای سفر با قطار

۱. حمل بار بیشتر در سفر با قطار

حمل بار بیشتر در قطار
حمل بار بیشتر در قطار

در سفر با قطار بر خلاف هواپیما محدودیتی برای حمل بار وجود ندارد و با هر وزن و به هر تعدادی که بخواهید می‌توانید در قطار چمدان حمل کنید بدون اینکه هزینه اضافی پرداخت کنید.

۲. محل ایستگاه راه آهن

بر خلاف فرودگاه‌ها که از شهر چندین کیلومتر فاصله دارند، ایستگاه‌های راه آهن معمولا در مرکز شهر هستند. بنابراین دسترسی به آن ها بسیار ساده‌تر است و برای رسیدن به آن‌ها نیاز به پرداخت هزینه اضافی نخواهد بود و زمان زیادی از شما نخواهد گرفت.

۳. عدم اتلاف وقت در ایستگاه راه آهن

عدم اتلاف وقت در ایستگاه راه آهن
عدم اتلاف وقت در ایستگاه راه آهن

بر خلاف فرودگاه‌ها که باید مدت زمان زیادی را در صف‌های چک – این در انتظار بمانید، در سفر با قطار نیاز نیست که از چند ساعت قبل در راه آهن حضور داشته باشید. برای سفر با قطار تنها باید بلیط قطار تهیه کنید و سوار قطار شوید.

۴. شبکه گسترده راه آهن

شبکه راه آهن بسیار گسترده است و حتی برای سفر به شهرهای کوچک هم می‌توانید از قطار استفاده کنید. در برخی مسیرهای پر رفت و آمد مانند تهران – مشهد، تهران – شیراز، تهران – کیش و … روزانه چندین قطار سرویس می‌دهند و مسافران را جابجا می‌کنند.

۵. لذت از مناظر اطراف در سفر با قطار

لذت از مناظر اطراف در قطار
لذت از مناظر اطراف در قطار

در سفر با قطار، معمولا ریل‌های راه‌ آهن از کنار روستاها و شهرها عبور می‌کنند. در نتیجه در سفر با قطار خصوصا در مسیرهایی که از طبیعت زیبایی برخوردارند می‌توانند از مشاهده مناظر اطراف لذت ببرید.

۶. میزان فضای بیشتر در سفر با قطار

فضای نشستن در سفر با قطار
فضای نشستن در سفر با قطار

در سفر با قطار چه با قطارهای کوپه‌ای و چه با قطارهای اتوبوسی میزان فضایی که برای مسافران در نظر گرفته شده، بسیار بیشتر است. صندلی‌های قطار بزرگ‌تر از صندلی‌های هواپیما هستند و فضایی که برای جلوی پای مسافران در نظر گرفته شده بسیار بیشتر است. همچنین صندلی های قطار همگی قابلیت تخت شو دارند و جلوی هر صندلی میزی برای راحتی مسافران در نظر گرفته شده است، در صورتیکه این امکان در هواپیما فقط برای صندلی‌های فرست کلاس و یا بیزینس کلاس وجود دارد. در نتیجه مسافران در قطار راحت‌تر می توانند به استراحت بپردازند.

۷. برنامه ریزی دقیق‌تر در سفر با قطار

برنامه ریزی دقیق‌تر در سفر با قطار
برنامه ریزی دقیق‌تر در سفر با قطار

معمولا در برنامه قطارها تاخیری و یا کنسلی وجود ندارد و برنامه قطارها به طور منظم انجام می‌شود. اما امکان تاخیر و کنسلی در رابطه با سفر با هواپیما بسیار بیشتر است. در نتیجه در سفر با قطار برنامه‌ ریزی دقیق‌تری می‌توان روی سفر داشت.

۸. امنیت در سفر با قطار

امنیت در سفر با قطار
امنیت در سفر با قطار

قطار به عنوان ایمن‌ترین وسیله حمل و نقل در جهان شناخته می‌شود. در نتیجه در سفر با قطار نگرانی از حوادث غیر منتظره به حداقل می‌رسد.

معایب سفر با قطار

۱. سرعت پایین در سفر با قطار

سرعت پایین در سفر با قطار
سرعت پایین در سفر با قطار

یکی از مهم‌ترین معایب سفر با قطار، سرعت پایین آن است. در نتیجه بسیاری ترجیح می‌دهند برای مسافت‌های طولانی از هواپیما استفاده کنند. البته امروزه این مشکل تا حدود زیادی با جایگزینی قطارهای سریع‌ السیر برطرف شده است.

۲. عدم رعایت بهداشت در سفر با قطار

معمولا سرویس‌‌های بهداشتی که در ابتدا و انتهای هر واگن تعبیه شده‌اند از لحاظ بهداشتی وضعیت مناسبی ندارند، در نتیجه احتمال ابتلا به بیماری در آن‌ها بیشتر است.

۳. طولانی بودن زمان سفر با قطار

طولانی بودن زمان سفر
طولانی بودن زمان سفر

اگر بخواهید مسافتی طولانی را با قطار طی کنید، مسیر سفر شما بسیار طولانی و کسل کننده خواهد شد. در نتیجه اگر عجله دارید و از مسیر طولانی کلافه می‌شوید بهتر است که بلیط هواپیما خریداری کنید.

۴. مشکل در پیدا کردن صندلی

معمولا کوپه‌های قطار کمی گیج کننده هستند و بسیاری از مسافران در سفر با قطار در پیدا کردن کوپه و صندلی خود با مشکل مواجه می‌شوند، مخصوصا کسانی که برای بار اول با قطار سفر می‌کنند. البته این مشکل به راحتی قابل حل است. می‌توانید از مهمانداران قطار برای پیدا کردن صندلی‌تان کمک بخواهید.

روش های سفر
روش های سفر

و در نهایت اینکه انتخاب روش سفر انتخابی شخصی است و هر کس با توجه به هدفی که از سفر دارد، شیوه سفر خود را انتخاب می‌کند. ممکن است برای برخی از افراد راحتی وسیله نقلیه، برای برخی ایمنی وسیله نقلیه و برای برخی هزینه آن اهمیت داشته باشد. امیدواریم با توجه به مواردی که در بالا گفته شد و مزایا و معایبی که برای سفر با قطار و سفر با هواپیما بیان شد توانسته باشیم شما را در انتخاب بهتر روش سفرتان کمک کرده باشیم.

احتمالا این مطالب را هم بپسندید:

https://www.flytoday.ir/blog/%d8%b1%d8%b9%d8%a7%db%8c%d8%aa-%d9%86%da%a9%d8%a7%d8%aa-%d8%b6%d8%b1%d9%88%d8%b1%db%8c-%d8%b3%d9%81%d8%b1-%d8%a8%d8%a7-%d9%87%d9%88%d8%a7%d9%be%db%8c%d9%85%d8%a7/

https://www.flytoday.ir/blog/%da%86%da%af%d9%88%d9%86%d9%87-%d8%a7%d8%b2-%d8%ad%d8%a7%d8%af%d8%ab%d9%87-%d8%b3%d9%82%d9%88%d8%b7-%d9%87%d9%88%d8%a7%d9%be%db%8c%d9%85%d8%a7-%d8%ac%d8%a7%d9%86-%d8%b3%d8%a7%d9%84%d9%85-%d8%a8%d9%87/

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید